Olykor még Rossi is előre köszön neki

Egy még tavasszal készült felmérés szerint a nagyvilágban Talmácsi Gábor a legismertebb aktív magyar sportoló. S azután, hogy vasárnap rajt-cél győzelmet aratva utcahossznyi előnynek számító, három és fél másodperces különbséggel nyerte meg a gyorsaságimotoros-világbajnokság Német Nagydíját a 125 kcm-es kategóriában, a vb összesített pontversenyében pedig visszavette a vezetést, a mutatói csak javulhattak.

2007. 07. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hogy bírja a rekkenő hőséget? Belegondolni is rémisztő, milyen lehet most sisakban és motorosruhában.
– Nincs az a pénz, hogy rávegyenek, öltözzek be, és motorozzak egy kicsit az utcán… Viszont a verseny és előtte az edzések, az teljesen más. Amikor a pályán vagyunk, minden külső körülményt kizárunk az agyunkból. Olyankor nem számít, hogy hőség van, tudjuk, mindenkire egyformán tűz a nap.
– Néhány éve Lance Armstrongnak laboratóriumban kikísérleteztek egy speciális, jégakkus mellényt. A rajt előtt fölvette kis időre, ezáltal lecsökkent a testhőmérséklete, és így könnyebben vészelte át a nagy meleget a Touron. A motorversenyzők nem élnek hasonló trükkel?
– Akadnak, akik igen, de én nem tartozom közéjük.
– Még egy „technikai” kérdés az elején: a versenyzők és a csapat között van rádió-összeköttetés?
– Nincs. Csak a nekünk kitett táblák tájékoztatnak bennünket.
– A hét végi Német Nagydíjon mennyire volt képben arról, mi történik ön mögött?
– Abszolút, a táblák segítségével minden szükséges információ a birtokomban volt. S szerencsére olyan nagy előnnyel vezettem, hogy nem kellett hátrafelé tekingetnem.
– A vége felé előre kigondolta, vagy csak spontán jött, hogy a nyeregben felállva haladjon át a célvonalon? Az eddigi négy futamgyőzelme során erre nem volt lehetősége a jóval szorosabb befutók miatt.
– Az utolsó körben igazából már nem kellett arra figyelnem, hogy gyorsítsak, volt időm másra is gondolni. Szóval ezt a befutót elterveztem, készültem rá, hogy a végén felállok. Úgy voltam vele, az, hogy ekkora előnnyel nyertem, fantasztikus eredmény, amit megünnepelhetek ilyen módon.
– Még tavasszal megjelent egy kimutatás arról, hogy külföldön kik a legismertebb magyar sportolók. Tudja, hol végzett?
– Igen, én lettem az első, és mondani sem kell, milyen büszke vagyok erre. Nagyon jó érzés az eredményeimmel elvinni Magyarország hírét a nagyvilágba.
– A Sachsenrigen olyan jól eltalálták a motorja paramétereit, hogy ehhez az Apriliához most senkit sem lenne szabad odaengedni, még ha minden pálya egyedi beállítást is igényel…
– Azokon a beállításokon, amelyek a vezetési stílusomra vonatkoznak, tényleg nem kell változtatni, ezek tökéletesek a szezon további versenyeire is. Ilyen például a váz geometriája, a motor magassága. Mindazonáltal a következő, brnói futamra teljesen új motort kell összeraknunk. Ha ezt nem tennénk meg, és ugyanazzal mennék, mint a Sachsenrigen, körönként legalább négy másodperc bennem maradna.
– Abból, hogy a világbajnokságon tíz futam után, héttel a vége előtt visszavette a vezetést, és két ponttal megelőzi csapattársát, a spanyol Hector Faubelt, levonhatunk valamiféle következtetést?
– Annyit mindenképpen, hogy ha most megkérdeznénk egy független szakembert, ki lesz a világbajnok, minden bizonnyal azt mondaná, amennyiben nem történik semmi váratlan, akkor ez már csak kétesélyes. Vagy én nyerek, vagy Faubel.
– Hogy jönnek ki egymással?
– Hát, sehogy…
– Ez igazán őszinte válasz volt.
– Mert ez az igazság. Egyáltalán nem beszélünk egymással, a kapcsolatunk a köszönésre szorítkozik.
– Ez általános a motorsportban?
– Nem feltétlenül. Korábban Kallióval szinte baráti volt a viszonyom, annak ellenére, hogy a pályán összevissza vertük egymást. De az sem szerencsés, ha a csapattársak túlságosan jóban vannak egymással, inkább a köztes állapot az ideális. S ami még a Faubellal való kapcsolatomat illeti, tulajdonképpen jó is, hogy nem csípjük egymást, mert így még jobban zavar bennünket, ha a másik előttünk van.
– Aspar Martinez, a csapatfőnök felhívja a figyelmüket, nehogy kiüssék egymást?
– Vannak szituációk, amikor szól, de a Német Nagydíj előtt nem mondott semmit. Az edzések után ő is tudta, hogy rögtön az elején ellépek, és így nem lesz semmilyen gond.
– Bár még az idei szezonból is sok van hátra, tervez már a következőre? Esetleg olyasmit, hogy jövőre a 250 köbcentisek között indul?
– Ez a tervem. Amennyiben világbajnok leszek, a Bancaja Aspar automatikusan felvisz a 250-esek közé. Ha nem sikerül nyernem, akkor másik csapatot kell keresnem, amelyik egy kategóriával feljebb számolna velem.
– Meglehet, hogy még a MotoGP-ben is viszontláthatjuk?
– Esély van rá, de ehhez már nem elég a tehetség, nagyon komoly üzleti háttér kellene. Persze lehet, ha csak én mint Talmácsi Gábor beállítanék a bőröndömmel a MotoGP-be, találnék magamnak csapatot. Ám az biztos, hogy nem a legjobbak közé számítót.
– A motorsport első számú ikonja, Valentino Rossi mindig megnézi a 125 köbcentis futamokat. A hétszeres világbajnokkal milyen a kapcsolata? Szerintem jobb, mint Faubellel…
– Nagyon tisztelem Rossit, és ezért néha kimondottan kellemetlen, hogy hiába akarok előre köszönni neki, ő megelőz.

Talmácsi, a hídavató. Talmácsi Gábor jövő szerdán Magyarországon versenyez, de ezúttal egy repülőgép ellen, a kőröshegyi M7-es völgyhíd avatóján Veres Zoltán Európa-bajnok műrepülővel mérkőzik meg. Közép-Európa legnagyobb, 90 méter magas völgyhídján Talmácsi most egy Honda CBR 600-as nyergébe pattan – amely 260-270 km/órás sebességre képes –, majd egy Ford Focus ST sportautóban ülve is meccsel Veres Zoltánnal. „Be kell húznia a fejét, nehogy megkarcoljam a szép sisakját a repülőm kerekével. Ám az is lehet, hogy farkasszemet nézünk majd, ugyanis azt tervezem, hogy néhányszor fejjel lefelé repülve is végigkövetem őt a hídon” – mondta Veres Zoltán.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.