Indul a Formula–1-es szezon

Előzetes, új szabályok, csapatok, versenyzők, helyszínek, időpontok.

TK
2012. 03. 14. 10:20
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Magyar idő szerint reggel hét órára elfoglalják a rajtkockákat a versenyautók az Albert Park aszfaltcsíkján, és a száguldó autós cirkusz rajongói a hosszú téli szünet után ismét láthatják kedvenceik vetélkedését.

Bejelentette új autójának becenevét Sebastian Vettel, a Formula–1 világbajnoki címvédője. „Abbeynek fogom hívni, miért is ne?” – mondta a Red Bull csapat sztárpilótája az Ausztrál Nagydíj helyszínén. „Először Mindenki felesége lett volna a neve, de az új, lépcsős orr nem valami szexi, ezért inkább az Abbey mellett döntöttem.”
Az F1 elmúlt két idényét megnyerő német versenyző általában sikamlós elnevezéseket választ autóinak: az osztrák istállónál töltött első évében, 2009-ben Kate és Kate's Dirty Little Sister (Kate piszkos kishúga) névre hallgatott a két versenygép, majd 2010-ben a Luscious Liz (buja Liz) és a Randy Mandy (kéjenc Mandy) volánja mögött szerezte meg első vb-címét. Tavaly Kinky Kylie (romlott Kylie) lett a nyerő, ezt a kocsit utóbb megkapta ajándékba Dietrich Mateschitz csapattulajdonostól.

Az esélyeket illetően a szakértők többsége szinte teljesen egységesen arra voksolt, hogy – ha nagyobb küzdelem árán is – a Red Bull német ászát az idén sem lehet megállítani. Ráadásul a ferrarisok egyelőre nem nagyon hisznek az új versenyautóban: Pat Fry, az olasz istálló technikai igazgatója odáig ment, hogy még dobogóra sem tartotta esélyesnek az autót az idénynyitó viadalon. Alonso is jelezte, hogy több helyen változtatni kell majd a gépen. Szerénykedett a McLaren is, a csapatnál többen is úgy vélekedtek, nem számítanak olyan meghatározó szerepre, mint amivel az elmúlt esztendőben a Red Bull rendelkezett.

Az idén a finn Kimi Räikkönen visszatérésével hat világbajnok versenyző küzd egymással és a kilométerekkel. A Jégembernek becézett versenyző, aki 2007-ben a Ferrarival nyert vb-t, ezúttal a Lotus Renault-val száguldozik majd. Mellette Sebastian Vettel, Alonso, Button, a szintén brit Lewis Hamilton (McLaren) és az elnyűhetetlen német Michael Schumacher szólhat bele a végelszámolásba. A Mercedes hétszeres világbajnoka tavaly nem alkotott maradandót, igaz a versenyautója sem sikeredett fényesre.

„Ha egyforma erejű gépekkel versenyeznénk, akkor én is ott lehetnék a favoritok között” – kesergett a hazai sajtóban még mindig rendkívül népszerű Schumi.

A „Kis Kaiser”, azaz Vettel csupán annyit mondott, hogy kemény ütközetekre számít, de azért indul, hogy megvédje címét.

A múlt év végén kötött megállapodásnak köszönhetően négy éven át, 2012 és 2016 között ismét az m1-en lesz látható a teljes Formula–1-es világbajnoki sorozat.

Lapozzon tovább!

---- Új szabályok ----

A megváltoztatott szabályok és előírások újabb tilalmakat, ugyanakkor néhány engedményt is tartalmaznak a csapatok és a pilóták számára.

Az év elején megtartott bemutatók alkalmával fény derült a legszembetűnőbb változásra: az autók orrát mélyebbre tervezték a versenyzők biztonsága érdekében. Az új előírás szerint az orrkúp egyetlen pontja sem lehet magasabban – a talajtól számítva – 550 milliméternél. Ezzel a rendelkezéssel elkerülhető, hogy a frontálisan ütköző gépek különböző magasságú orrkúpjaik miatt rácsúszhassanak egymásra. A tervezők számára ugyanakkor problémát jelentett, hogy a váz többi része nem süllyeszthető az orrkúpnál meghatározott maximális magassággal arányosan, s az első tengely felett átlagosan 595 milliméter az F1-es autók magassága. A 40 milliméteres különbség áthidalása érdekében a Red Bull, a Ferrari, a Mercedes, a Lotus, a Force India, a Sauber, a Toro Rosso, a Williams, a Caterham és az Hispania is az ívében megtörő, lépcsőzetes orr-rész megépítését választotta. A McLaren és a Marussia istállók nem így oldották meg a feladatot, az ő autóikon nem törik meg az orr íve, hanem az első tengelytől meredeken ível lefelé.

A diffúzorra irányított kipufogógáz az idei szezonban már nem alkalmazható, szakértők szerint ezzel a technikai megoldással tett szert jelentős előnyre tavaly a később világbajnok Red Bull és pilótája, a címvédő, immár kétszeres vb-győztes Sebastian Vettel.

Az idei évben ismét lesz lehetőség szezon közben tesztelni, igaz erre mindössze egy alkalma nyílik majd a csapatoknak. Az idény közbeni gyakorlásokat 2009-ben, a költségek csökkentése érdekében tiltották be, idén május elején azonban az olaszországi Mugellóban három napig tesztelhetnek majd az istállók.

A töréstesztekkel kapcsolatos előírásokat 2012-re szigorították: az autóknak meg kell felelniük a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) biztonsági előírásainak, még mielőtt részt vennének az első teszteken. Korábban csak az idény első versenye előtt kellett a gépeknek átesniük a törésteszteken.

A vb-futamok időtartamát az idei évtől négy órában maximálták. A tavalyi Kanadai Nagydíj – rekordot felállítva – 4 óra 4 percig tartott, miután az özönvízszerű esőzés miatt leállították a versenyt, és csak két óra elteltével tudták folytatni.

Az előzéseknél az idei szabályok szerint a védekezésre kényszerülő pilótának csak egy alkalommal van lehetősége irányváltoztatásra, s csak nagyon indokolt esetben hagyhatja el a pályát.

Szintén módosították a biztonsági autós szakaszok idejére érvényes előírásokat. A változtatás értelmében a már lekörözött autók megelőzhetik a biztonsági autót, és beállhatnak a sor végére. Ezzel az intézkedéssel azt akarják elérni, hogy a biztonsági autós szakasz utáni új rajt „tisztább” lehessen, s a lassabb versenyzők ne tartsák fel az élmezőnyben egymással küzdő pilótákat.

Lapozzon tovább!

---- Csapatok, versenyzők ----

Red Bull Racing (osztrák), autó: Red Bull Racing Renault
Sebastian Vettel (német), Mark Webber (ausztrál), tartalék: Sébastien Buemi (svájci)

Vodafone McLaren Mercedes (brit), autó: McLaren Mercedes
Jenson Button (brit), Lewis Hamilton (brit), tartalék: Gary Pfaffett (brit) és Oliver Turvey (brit)

Scuderia Ferrari (olasz), autó: Ferrari
Fernando Alonso (spanyol), Felipe Massa (brazil), tartalék: Marc Gené (spanyol), Giancarlo Fisichella (olasz), Davide Rigon (olasz)

Mercedes GP Petronas F1 Team (német), autó: Mercedes
Michael Schumacher (német), Nico Rosberg (német), tartalék: még nincs bejelentve

Lotus F1 Team (brit), autó: Lotus Renault
Kimi Räikkönen (finn), Romain Grosjen (francia), tartalék: Jerome d’Ambrosio (belga)

Sahara Force India F1 Team (indiai), autó: Force India Mercedes
Paul di Resta (brit), Nico Hulkenberg (német), tartalék: Jules Bianchi (francia)

Sauber F1 Team (cseh), autó: Sauber Ferrari
Kobajasi Kamui (japán), Sergio Pérez (mexikói), tartalék: Esteban Gutiérrez (mexikói)

Scuderia Toro Rosso (olasz), autó: STR Ferrari
Daniel Ricciardo (ausztrál), Jean-Éric Vergne (francia), tartalék: Sébastien Buemi

AT Williams (brit), autó: Williams Renault
Pastor Maldonado (venezuelai), Bruno Senna (brazil), tartalék: Valtteri Bottas (finn)

Team Caterham (malajziai), autó: Caterham Renault
Heikki Kovalainen (finn), Vitalij Petrov (orosz), tartalék: Giedo van der Garde (holland) és Alexander Rossi (amerikai)

HRT F1 Team (spanyol), autó: HRT
Pedro de la Rosa (spanyol), Narain Kartidzsejan (indiai), tartalék: Danio Clos (spanyol) és Vitantonio Liuzzi (olasz)

Marussia Virgin Racing (orosz), autó: Marussia Cosworth
Timo Glock (német), Charles Pic (francia), tartalék: María de Villota (spanyol)

Lapozzon tovább!

---- Időpontok, helyszínek ----

Ausztrál Nagydíj: március 18., Albert Park (Melbourne), a 2011-es győztes: Sebastian Vettel

Maláj Nagydíj: március 25., Szepang, a 2011-es győztes: Vettel

Kínai Nagydíj: április 15., Sanghaj, a 2011-es győztes: Lewis Hamilton

Bahreini Nagydíj: április 22., Szahír, a 2011-es győztes: Fernando Alonso

Spanyol Nagydíj: május 13., Montmeló (Barcelona), a 2011-es győztes: Vettel

Monacói Nagydíj: május 27., Monte-Carlo, a 2011-es győztes: Vettel

Kanadai Nagydíj: június 10., Montréal, a 2011-es győztes: Jenson Button

Európa Nagydíj: június 24., Valencia, a 2011-es győztes: Vettel

Brit Nagydíj: július 8., Silverstone, a 2011-es győztes: Alonso

Német Nagydíj: július 22., Hockenheim, a 2010-es győztes: Alonso, a 2011-es győztes (a versenyt a Nürburgringen rendezték): Lewis Hamilton

Magyar Nagydíj: július 29., Hungaroring, a 2011-es győztes: Jenson Button

Belga Nagydíj: szeptember 2., Spa-Francorchamps, a 2011-es győztes: Vettel

Olasz Nagydíj: szeptember 9., Monza, a 2011-es győztes: Vettel

Szingapúri Nagydíj: szeptember 23., Marina Bay, a 2011-es győztes: Vettel

Japán Nagydíj: október 7., Szuzuka, a 2011-es győztes: Jenson Button

Dél-koreai Nagydíj: október 14., Jeongam, a 2011-es győztes: Vettel

Indiai Nagydíj: október 28., Újdelhi, a2011-es győztes: Vettel

Abu-dzabi Nagydíj: november 4., Yas Marina, a 2011-es győztes: Hamilton

Egyesült Államok Nagydíja: november 18., új helyszín

Brazil Nagydíj: november 25., Interlagos (São Paulo), a 2011-es győztes: Mark Webber

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.