Magyar idő szerint reggel hét órára elfoglalják a rajtkockákat a versenyautók az Albert Park aszfaltcsíkján, és a száguldó autós cirkusz rajongói a hosszú téli szünet után ismét láthatják kedvenceik vetélkedését.
Bejelentette új autójának becenevét Sebastian Vettel, a Formula–1 világbajnoki címvédője. „Abbeynek fogom hívni, miért is ne?” – mondta a Red Bull csapat sztárpilótája az Ausztrál Nagydíj helyszínén. „Először Mindenki felesége lett volna a neve, de az új, lépcsős orr nem valami szexi, ezért inkább az Abbey mellett döntöttem.”
Az F1 elmúlt két idényét megnyerő német versenyző általában sikamlós elnevezéseket választ autóinak: az osztrák istállónál töltött első évében, 2009-ben Kate és Kate's Dirty Little Sister (Kate piszkos kishúga) névre hallgatott a két versenygép, majd 2010-ben a Luscious Liz (buja Liz) és a Randy Mandy (kéjenc Mandy) volánja mögött szerezte meg első vb-címét. Tavaly Kinky Kylie (romlott Kylie) lett a nyerő, ezt a kocsit utóbb megkapta ajándékba Dietrich Mateschitz csapattulajdonostól.
Az esélyeket illetően a szakértők többsége szinte teljesen egységesen arra voksolt, hogy – ha nagyobb küzdelem árán is – a Red Bull német ászát az idén sem lehet megállítani. Ráadásul a ferrarisok egyelőre nem nagyon hisznek az új versenyautóban: Pat Fry, az olasz istálló technikai igazgatója odáig ment, hogy még dobogóra sem tartotta esélyesnek az autót az idénynyitó viadalon. Alonso is jelezte, hogy több helyen változtatni kell majd a gépen. Szerénykedett a McLaren is, a csapatnál többen is úgy vélekedtek, nem számítanak olyan meghatározó szerepre, mint amivel az elmúlt esztendőben a Red Bull rendelkezett.
Az idén a finn Kimi Räikkönen visszatérésével hat világbajnok versenyző küzd egymással és a kilométerekkel. A Jégembernek becézett versenyző, aki 2007-ben a Ferrarival nyert vb-t, ezúttal a Lotus Renault-val száguldozik majd. Mellette Sebastian Vettel, Alonso, Button, a szintén brit Lewis Hamilton (McLaren) és az elnyűhetetlen német Michael Schumacher szólhat bele a végelszámolásba. A Mercedes hétszeres világbajnoka tavaly nem alkotott maradandót, igaz a versenyautója sem sikeredett fényesre.
„Ha egyforma erejű gépekkel versenyeznénk, akkor én is ott lehetnék a favoritok között” – kesergett a hazai sajtóban még mindig rendkívül népszerű Schumi.
A „Kis Kaiser”, azaz Vettel csupán annyit mondott, hogy kemény ütközetekre számít, de azért indul, hogy megvédje címét.
A múlt év végén kötött megállapodásnak köszönhetően négy éven át, 2012 és 2016 között ismét az m1-en lesz látható a teljes Formula–1-es világbajnoki sorozat.
Lapozzon tovább!
---- Új szabályok ----
A megváltoztatott szabályok és előírások újabb tilalmakat, ugyanakkor néhány engedményt is tartalmaznak a csapatok és a pilóták számára.
Az év elején megtartott bemutatók alkalmával fény derült a legszembetűnőbb változásra: az autók orrát mélyebbre tervezték a versenyzők biztonsága érdekében. Az új előírás szerint az orrkúp egyetlen pontja sem lehet magasabban – a talajtól számítva – 550 milliméternél. Ezzel a rendelkezéssel elkerülhető, hogy a frontálisan ütköző gépek különböző magasságú orrkúpjaik miatt rácsúszhassanak egymásra. A tervezők számára ugyanakkor problémát jelentett, hogy a váz többi része nem süllyeszthető az orrkúpnál meghatározott maximális magassággal arányosan, s az első tengely felett átlagosan 595 milliméter az F1-es autók magassága. A 40 milliméteres különbség áthidalása érdekében a Red Bull, a Ferrari, a Mercedes, a Lotus, a Force India, a Sauber, a Toro Rosso, a Williams, a Caterham és az Hispania is az ívében megtörő, lépcsőzetes orr-rész megépítését választotta. A McLaren és a Marussia istállók nem így oldották meg a feladatot, az ő autóikon nem törik meg az orr íve, hanem az első tengelytől meredeken ível lefelé.
A diffúzorra irányított kipufogógáz az idei szezonban már nem alkalmazható, szakértők szerint ezzel a technikai megoldással tett szert jelentős előnyre tavaly a később világbajnok Red Bull és pilótája, a címvédő, immár kétszeres vb-győztes Sebastian Vettel.
Az idei évben ismét lesz lehetőség szezon közben tesztelni, igaz erre mindössze egy alkalma nyílik majd a csapatoknak. Az idény közbeni gyakorlásokat 2009-ben, a költségek csökkentése érdekében tiltották be, idén május elején azonban az olaszországi Mugellóban három napig tesztelhetnek majd az istállók.
A töréstesztekkel kapcsolatos előírásokat 2012-re szigorították: az autóknak meg kell felelniük a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) biztonsági előírásainak, még mielőtt részt vennének az első teszteken. Korábban csak az idény első versenye előtt kellett a gépeknek átesniük a törésteszteken.
A vb-futamok időtartamát az idei évtől négy órában maximálták. A tavalyi Kanadai Nagydíj – rekordot felállítva – 4 óra 4 percig tartott, miután az özönvízszerű esőzés miatt leállították a versenyt, és csak két óra elteltével tudták folytatni.
Az előzéseknél az idei szabályok szerint a védekezésre kényszerülő pilótának csak egy alkalommal van lehetősége irányváltoztatásra, s csak nagyon indokolt esetben hagyhatja el a pályát.
Szintén módosították a biztonsági autós szakaszok idejére érvényes előírásokat. A változtatás értelmében a már lekörözött autók megelőzhetik a biztonsági autót, és beállhatnak a sor végére. Ezzel az intézkedéssel azt akarják elérni, hogy a biztonsági autós szakasz utáni új rajt „tisztább” lehessen, s a lassabb versenyzők ne tartsák fel az élmezőnyben egymással küzdő pilótákat.
Lapozzon tovább!
---- Csapatok, versenyzők ----
Red Bull Racing (osztrák), autó: Red Bull Racing Renault
Sebastian Vettel (német), Mark Webber (ausztrál), tartalék: Sébastien Buemi (svájci)
Vodafone McLaren Mercedes (brit), autó: McLaren Mercedes
Jenson Button (brit), Lewis Hamilton (brit), tartalék: Gary Pfaffett (brit) és Oliver Turvey (brit)
Scuderia Ferrari (olasz), autó: Ferrari
Fernando Alonso (spanyol), Felipe Massa (brazil), tartalék: Marc Gené (spanyol), Giancarlo Fisichella (olasz), Davide Rigon (olasz)
Mercedes GP Petronas F1 Team (német), autó: Mercedes
Michael Schumacher (német), Nico Rosberg (német), tartalék: még nincs bejelentve
Lotus F1 Team (brit), autó: Lotus Renault
Kimi Räikkönen (finn), Romain Grosjen (francia), tartalék: Jerome d’Ambrosio (belga)
Sahara Force India F1 Team (indiai), autó: Force India Mercedes
Paul di Resta (brit), Nico Hulkenberg (német), tartalék: Jules Bianchi (francia)
Sauber F1 Team (cseh), autó: Sauber Ferrari
Kobajasi Kamui (japán), Sergio Pérez (mexikói), tartalék: Esteban Gutiérrez (mexikói)
Scuderia Toro Rosso (olasz), autó: STR Ferrari
Daniel Ricciardo (ausztrál), Jean-Éric Vergne (francia), tartalék: Sébastien Buemi
AT Williams (brit), autó: Williams Renault
Pastor Maldonado (venezuelai), Bruno Senna (brazil), tartalék: Valtteri Bottas (finn)
Team Caterham (malajziai), autó: Caterham Renault
Heikki Kovalainen (finn), Vitalij Petrov (orosz), tartalék: Giedo van der Garde (holland) és Alexander Rossi (amerikai)
HRT F1 Team (spanyol), autó: HRT
Pedro de la Rosa (spanyol), Narain Kartidzsejan (indiai), tartalék: Danio Clos (spanyol) és Vitantonio Liuzzi (olasz)
Marussia Virgin Racing (orosz), autó: Marussia Cosworth
Timo Glock (német), Charles Pic (francia), tartalék: María de Villota (spanyol)
Lapozzon tovább!
---- Időpontok, helyszínek ----
Ausztrál Nagydíj: március 18., Albert Park (Melbourne), a 2011-es győztes: Sebastian Vettel
Maláj Nagydíj: március 25., Szepang, a 2011-es győztes: Vettel
Kínai Nagydíj: április 15., Sanghaj, a 2011-es győztes: Lewis Hamilton
Bahreini Nagydíj: április 22., Szahír, a 2011-es győztes: Fernando Alonso
Spanyol Nagydíj: május 13., Montmeló (Barcelona), a 2011-es győztes: Vettel
Monacói Nagydíj: május 27., Monte-Carlo, a 2011-es győztes: Vettel
Kanadai Nagydíj: június 10., Montréal, a 2011-es győztes: Jenson Button
Európa Nagydíj: június 24., Valencia, a 2011-es győztes: Vettel
Brit Nagydíj: július 8., Silverstone, a 2011-es győztes: Alonso
Német Nagydíj: július 22., Hockenheim, a 2010-es győztes: Alonso, a 2011-es győztes (a versenyt a Nürburgringen rendezték): Lewis Hamilton
Magyar Nagydíj: július 29., Hungaroring, a 2011-es győztes: Jenson Button
Belga Nagydíj: szeptember 2., Spa-Francorchamps, a 2011-es győztes: Vettel
Olasz Nagydíj: szeptember 9., Monza, a 2011-es győztes: Vettel
Szingapúri Nagydíj: szeptember 23., Marina Bay, a 2011-es győztes: Vettel
Japán Nagydíj: október 7., Szuzuka, a 2011-es győztes: Jenson Button
Dél-koreai Nagydíj: október 14., Jeongam, a 2011-es győztes: Vettel
Indiai Nagydíj: október 28., Újdelhi, a2011-es győztes: Vettel
Abu-dzabi Nagydíj: november 4., Yas Marina, a 2011-es győztes: Hamilton
Egyesült Államok Nagydíja: november 18., új helyszín
Brazil Nagydíj: november 25., Interlagos (São Paulo), a 2011-es győztes: Mark Webber