Kétszázszor többet ér az angol bajnok a magyarnál

Három nappal a Premier League befejezése után már le is osztották a tévés pénzeket, tarolt a ’Pool és a City.

Ch. Gáll András
2014. 05. 15. 8:37
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Dicséretes gyorsaság és átláthatóság: vasárnap fejeződött be a Premier League 38 fordulós küzdelemsorozata, s már nyilvánosságra is hozták, sőt vélhetően át is utalták a kluboknak járó televíziós pénzeket. Az összegek észbontó nagyságúak, magyar fejjel felfoghatatlan, értelmezhetetlen milliárdokról van szó – mi mégis megpróbáljuk lefordítani mindezt a honi átlagszurkoló nyelvére.

A Premier League által kibrusztolt, tavaly megkötött, s a 2013–2014-es évadban életbe lépő új, három évre szóló, összességében 5,5 milliárd fontos (2000 milliárd forint, csaknem ötszöröse a 4-es metró teljes építési költségének) televíziós szerződés 40 százalékkal nagyobb összegeket jövedelmez a klubok számára, mint a korábbi, szintén nem pitiáner megállapodás. Ez idényről idényre növekvő summát hoz a konyhára, a most befejeződött szezonban durván 1,5 milliárd fontot osztottak szét, a 2014–2015-ös idény végén 1,75 milliárdot, a 2015–2016-os szezon befejezésekor pedig 2,25 milliárdot. Az alábbiakban egy táblázat mutatja a pontos összegeket.

A legtöbbet – talán ez némiképp meglepő – nem a bajnok Manchester City kapja, hanem a második helyezett Liverpool. Ennek az az oka, hogy a Liverpool meccseit közvetítették a legnagyobb számban, ezt az úgynevezett „facility fee” rovat tükrözi a táblázatban. Az alapösszeg (mintegy 21 millió font) az összes klubnak ugyanannyi, a „merit payment” a táblázaton elfoglalt helyezéssel áll arányban, a külföldi és a központi kereskedelmi bevételeket úgyszintén egyenlő arányban osztják szét. Tehát a differenciát a sugárzott meccsek száma és a helyezés okozza.

Jellemző, hogy az egy évvel korábbi összegekhez képest mintegy 40 százalékkal emelkedtek a kifizetések, s még az utolsó helyezett Cardiff City is többet kapott, mint tavaly a bajnok, a Manchester United.

Talán nem haszontalan összehasonlítani a magyar NB I. és a Premier League televíziós bevételeit. Idehaza évente körülbelül hárommilliárd forintot osztanak szét a csapatok között, egy-egy klubra átlagosan 150 millió forint jut. Mindez 400 ezer font, szemben a Premier League 75 millió fontos, azaz 27,8 milliárd forintos átlagával. Hétköznapi nyelvre lefordítva: csaknem kétszázszor annyi pénzt kap, kétszázszor annyit ér egy átlagos PL-klub az átlagos magyar élvonalbeli klubhoz képest.

Nem könnyű demagógia nélkül tálalni ezeket a tényeket, ezért kérdeztük Sztancsik Tamást, az MLSZ kommunikációs és marketingreferensét, a válogatott sajtófőnökét.

„A Premier League a világ legjobban működő, marketing és talán élvezeti érték terén is első számú futballbajnoksága. A topligák közül sehol máshol nem fordul elő, hogy még két fordulóval a befejezés előtt is három csapatnak van reális esélye a bajnoki címre. Ami idén Spanyolországban történt, hogy a két madridi megaklub és a Barcelona szoros küzdelmet vívott az elsőségért, a szabályt erősítő kivétel. A PL-ben a legküzdelmesebbek, legszínvonalasabbak a mérkőzések, és eddig egyedül az angoloknak sikerült felépíteniük egy globális brandet. Nem csoda, hogy a PL bevételei ma már 50 százalékban külföldről származnak, így többek között a mérkőzéseket idehaza komoly pénzért sugárzó DigiSport televíziótól” – mondta Sztancsik.

A kommunikációs szakember szerint amikor összehasonlítjuk a magyar és az angol televíziós bevételek nagyságát, figyelembe kell venni a lakosság lélekszámát és az egy főre eső hazai összterméket, magyarul a piac méretét, a fizetőképes keresletet is.

„Az Egyesült Királyság lakossága durván hatszorosa Magyarországénak, az egy főre eső GDP a négyszerese, a kettőt összeszorozva huszonnégyszeres arány jön ki. Ehhez képest a pénzek nagysága csaknem kétszázszoros. Azaz nyilvánvaló, hogy a termék – magyarán a futball – jóval kelendőbb, ha angol, mintha magyar lenne. És ezt a különbséget még növeli a marketingben is megmutatkozó jókora differencia. Ebben – is – messze a világ előtt járnak a Premier League szakemberei.”

Mindenesetre így már érthető, hogyan képesek az angol topklubok akár heti 200-300 ezer fontot (75-110 millió forintot) fizetni legjobban kereső sztárjaiknak, miközben nálunk a havi 3-5-7 milliós (természetesen eltitkolt, a személyiségi jogokra hivatkozással bizalmasan kezelt, mégis kiszivárgó) fizetés is kiveri a biztosítékot.

Sztancsik még beszélt az ösztönzés lehetőségéről is. „Jelenleg nem túl nagy a különbség a bajnokcsapatnak és a kiesőknek juttatott összegek között, de az a célunk, hogy 2016-ra elérjük: a szétosztott pénznek csak az 50 százaléka legyen normatív, s a másik 50 százalék a nyújtott teljesítménytől, a győzelmek számától függjön. Így akarjuk érdekeltté tenni a klubokat abban, hogy még indifferens helyzetben, a bajnokság vége felé, amikor már adott esetben sem a jó helyezés, sem a kiesés nem fenyegeti a csapatot, nos, akkor is odategyék magukat a játékosok, és ne langyos, vagy esetleg szóbeszédre okot adó mérkőzéseket játsszanak.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.