Egész pontosan 1,47 millió dollárt, mintegy 470 millió forintot adott egy ismert gyűjtő, Nick Fiorella Michael Jordan aláírt, 1984-ben használt kosaras cipőjéért a BBC beszámolója szerint. A méregdrága, fehér-piros Nike Air Ship ezzel minden idők legdrágább mérkőzésen viselt sportcipője lett.
A világ legdrágábban eladott cipője azonban továbbra is az amerikai rapper, Kanye West darabja, amelyet áprilisban 1,8 millió dollárért árvereztek el. Na de kanyarodjunk vissza Jordanhez és az ő cipőjéhez, amely jelentőségét tekintve mindenképpen a sportvilág ikonikus tárgya.
Jordan az első NBA-idényében használta ezt a cipőt, miután a Chicago Bulls draftolta őt. Előtte az egyetemen Converse-cipőben játszott, ahogy abban az időben ez a márka volt a kosárlabda általános ura. A Nike akkoriban ugyan fejlődő vállalat volt, de messze elmaradt még a sportszergyártók óriásától, az Adidastól, ráadásul főként futócipőként pozicionálta magát.
A sprinter Carl Lewis Nike-ban szerzett négy aranyérmet az 1984-es Los Angeles-i olimpián, azonban ez is kevés volt ahhoz, hogy berobbanjon a márka. Ehhez Michael Jordan és az NBA kellett. A Nike, felismerve az újoncban rejlő lehetőséget, túllicitálta a Converse ajánlatát, az Adidas pedig nem is próbálkozott túlzottan Jordan megszerzésével.
A Nike ellenben öt évre szóló szerződést kötött Jordannel, aki évente ötszázezer dolláros alapdíjat kapott, de az egyéb értékesítési bónuszokkal akár hétmillió dolláros bevételt is elérhetett a megállapodás teljes időtartama alatt.
Innen nézve nem is olyan sok az közel másfél millió dolláros vételár a cipőért, nem igaz?
Jordan szinte azonnal az NBA sztárja lett, az alapszakaszban mind a 82 mérkőzésen pályára lépett, 28 pontot átlagolt és elnyerte az év újonca díjat. Teljesítménye, egyénisége és a Nike profi pr-gépezete nemcsak Jordant emelte új dimenzióba, hanem általa az NBA globális népszerűsége is megugrott.
A siker láttán új korszak köszöntött be a sportszponzorációs szerződések világában, így ma már nem meglepő, hogy a legnagyobb sztárok nem a klubjaiktól kapott fizetésből szerzik a legtöbb bevételüket, hanem a reklámokból.
A Nike egyébként hamar piacra dobta a Jordanre szabott termékcsaládját, az Air Jordant is, amelynek bevezetését rögtön botrány kísérte, ugyanis a feketére tervezett cipővel megszegték az NBA fehér alapszínt megkövetelő szabályzatát.
Egyébként az első, Jordan-által használt Air Jordan-modell tavaly májusban 560 ezer dollárért kelt el, nem sokkal azután, hogy az egész világ a Last Dance címet viselő, Chicago Bulls- és Jordan-sztorit bemutató, Netflix által gyártott filmsorozatról beszélt.