Őrült összeget fizettek ki Michael Jordan első NBA-cipőjéért

Csaknem másfél millió dollárt, azaz cirka félmilliárd forintot fizetett egy gyűjtő Michael Jordan 1984-es, első NBA-idényében viselt cipőjéért. Minden idők legjobb kosárlabdázója és a Nike sportszergyártó akkor indult együttműködése sok szempontból megváltoztatta a sportvilágot.

Magyar Nemzet
2021. 10. 25. 11:02
CHICAGO BULLS MICHAEL JORDAN SLAMS THE BALL INTO THE RING DURING NBA ACTION
Michael Jordan, a Chicago Bulls legendája, 1997 Fotó: Lou Dematteis Forrás: Reuters
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egész pontosan 1,47 millió dollárt, mintegy 470 millió forintot adott egy ismert gyűjtő, Nick Fiorella Michael Jordan aláírt, 1984-ben használt kosaras cipőjéért a BBC beszámolója szerint. A méregdrága, fehér-piros Nike Air Ship ezzel minden idők legdrágább mérkőzésen viselt sportcipője lett.

A világ legdrágábban eladott cipője azonban továbbra is az amerikai rapper, Kanye West darabja, amelyet áprilisban 1,8 millió dollárért árvereztek el. Na de kanyarodjunk vissza Jordanhez és az ő cipőjéhez, amely jelentőségét tekintve mindenképpen a sportvilág ikonikus tárgya.

Jordan az első NBA-idényében használta ezt a cipőt, miután a Chicago Bulls draftolta őt. Előtte az egyetemen Converse-cipőben játszott, ahogy abban az időben ez a márka volt a kosárlabda általános ura. A Nike akkoriban ugyan fejlődő vállalat volt, de messze elmaradt még a sportszergyártók óriásától, az Adidastól, ráadásul főként futócipőként pozicionálta magát.

A sprinter Carl Lewis Nike-ban szerzett négy aranyérmet az 1984-es Los Angeles-i olimpián, azonban ez is kevés volt ahhoz, hogy berobbanjon a márka. Ehhez Michael Jordan és az NBA kellett. A Nike, felismerve az újoncban rejlő lehetőséget, túllicitálta a Converse ajánlatát, az Adidas pedig nem is próbálkozott túlzottan Jordan megszerzésével.

A Nike ellenben öt évre szóló szerződést kötött Jordannel, aki évente ötszázezer dolláros alapdíjat kapott, de az egyéb értékesítési bónuszokkal akár hétmillió dolláros bevételt is elérhetett a megállapodás teljes időtartama alatt. 

Innen nézve nem is olyan sok az közel másfél millió dolláros vételár a cipőért, nem igaz?

Jordan szinte azonnal az NBA sztárja lett, az alapszakaszban mind a 82 mérkőzésen pályára lépett, 28 pontot átlagolt és elnyerte az év újonca díjat. Teljesítménye, egyénisége és a Nike profi pr-gépezete nemcsak Jordant emelte új dimenzióba, hanem általa az NBA globális népszerűsége is megugrott.

A siker láttán új korszak köszöntött be a sportszponzorációs szerződések világában, így ma már nem meglepő, hogy a legnagyobb sztárok nem a klubjaiktól kapott fizetésből szerzik a legtöbb bevételüket, hanem a reklámokból.

A Nike egyébként hamar piacra dobta a Jordanre szabott termékcsaládját, az Air Jordant is, amelynek bevezetését rögtön botrány kísérte, ugyanis a feketére tervezett cipővel megszegték az NBA fehér alapszínt megkövetelő szabályzatát.

Egyébként az első, Jordan-által használt Air Jordan-modell tavaly májusban 560 ezer dollárért kelt el, nem sokkal azután, hogy az egész világ a Last Dance címet viselő, Chicago Bulls- és Jordan-sztorit bemutató, Netflix által gyártott filmsorozatról beszélt.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.