A FIA nem akar több vitát, módosított a szabályokon

Néhány nappal az új idény kezdete előtt szabályváltoztatásról döntött a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA), amely egyértelműsíti, hogyan kell eljárni, ha a Formula–1-es futamokon pályára hajt a biztonsági autó.

Magyar Nemzet
2022. 03. 16. 13:53
null
Spielberg, 2020. július 11. A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) által közreadott kép biztonsági autókról a Forma-1-es autós gyorsasági világbajnokság Stájer Nagydíjának otthont adó spielbergi pályán 2020. július 11-én, miután a hatalmas esõzés miatt elõbb elhalasztották, majd törölték a harmadik szabadedzést. A július 12-én megrendezésre kerülõ Stájer Nagydíj a 2020-as világbajnokság második futama, amely a koronavírusjárvány miatt került be utólag a törölt futamok egyikének pótlására. MTI/EPA/FIA Fotó: -
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ritka az olyan idényzáró futam, aminek olyan hosszú az utóélete, mint a 2021-es Abu-dzabi Nagydíjnak. Több mint három hónap eltelt a verseny óta, de még mindig témát szolgáltat. Ezúttal azért, mert a Nemzetközi Automobil-szövetség kedden közzétette, finomít a biztonsági autós szabályokon, hogy ne ismétlődhessen meg olyan kalamajka, mint tavaly a Yas Marina versenypályán.

 

Mint ismert, Nicholas Latifi (Williams) négy körrel a verseny leintése előtt összetörte az autóját, aminek következtében pályára hajtott a biztonsági autó. Sokáig úgy tűnt, a futam már nem indul újra ezek után, és a pilóták a safety car mögött beérve látják meg a kockás zászlót, azonban végül az utolsó körre folytatódhatott a csata. Általában ilyenkor az az eljárás, hogy a lekörözött autók visszaveszik a körüket, mielőtt újraindul a nagydíj, de az azóta menesztett Michael Masi versenyigazgató ez alkalommal úgy döntött, ezt nem engedélyezi. Pillanatokkal később viszont meggondolta magát, és az első és második helyezett, tehát (Mercedes) és (Red Bull) között köröző öt pilóta visszavehette a körét. A holland ezek után a brit vetélytárs mögött találta magát, és friss abroncsainak köszönhetően fél körrel a leintés előtt megelőzte őt, ezzel a világbajnoki címet is megszerezte. Hamilton hoppon maradt, a Mercedes két óvást is benyújtott. A FIA elutasította őket, de a számtalan kritika hallatán a szövetségnél is rájöttek, hogy a szabályok finomítására van szükség.

Ennek eredménye a keddi változtatás. A korábbi szabályváltozat szerint bármely (any) lekörözött pilóta visszavehette a körét, amennyiben ezt biztonságos körülmények között meg tudta tenni, vagyis Masi és segítői ezt úgy értelmezhették, hogy ez nem kötelező jellegű minden versenyző számára. A módosított szabálykönyvben viszont a bármely szót a mindre (all) cserélték, vagyis ezentúl az összes pilótának vissza kell vennie a körét, amennyiben erre a versenyigazgató utasítást ad.

Emellett változik a rövidített versenyekre vonatkozó pontrendszer is, az egy hónapja bejelentett módosításokon alakítottak. Ennek értelmében, ha egy nagydíjon csupán a táv 50-75 százalékát teljesítik a pilóták, akkor a következő eloszlásban díjazzák az első tíz helyezettet: 19-14-12-10-8-6-4-3-2-1.

Az új idény a Bahreini Nagydíj pénteki szabadedzéseivel kezdődik meg.

Borítókép: Biztonsági autók a spielbergi versenypályán (Fotó: MTI/EPA/FIA)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.