időjárás 15°C Malvin 2022. október 1.
logo

Álkikötőhöz művíz társul: megérkezett Miamiba a Formula–1

Dubai Viktória
2022.05.06. 14:16 2022.05.06. 20:09
Álkikötőhöz művíz társul: megérkezett Miamiba a Formula–1

A Formula–1-ben 1984 óta először fordul elő, hogy egy idényen belül két futamot is tartanak az Amerikai Egyesült Államokban. Austin már tíz éve a száguldó cirkusz állandó szereplője, de az előttünk álló hétvégén Miami is bemutatkozik a rendezők között. A szervezők állítják, itt is a versenyzés van fókuszban, ugyanakkor a pályát körülvevő környezet meglehetősen furcsára sikerült.

Telt ház, azaz 240 ezer néző figyeli majd a helyszínen Miami debütálását a Formula–1-ben, a vasárnapi nagydíjra 82 500 szurkolót várnak az NFL-ben szereplő Dolphins csapat stadionja köré épített versenypályára.

A hatalmas érdeklődésre való tekintettel bővítéseket terveznek a következő években, pedig néhány évtizeddel ezelőtt még elképzelhetetlen lett volna, hogy az Amerikai Egyesült Államokban ennyire megmozgassa az embereket, hogy hazájukba érkezik a száguldó cirkusz. A változást a Liberty Media 2016-os hatalomátvétele hozta meg. A vállalatot igazgató Greg Maffei akkoriban úgy jellemezte, 

az F1 az USA-ban kiaknázatlan terep, a sportág a nézettséget, a bevételeket tekintve, de valójában minden területen alulteljesít.

A Liberty Media ezért az elmúlt években azon munkálkodott, hogy népszerűsítse hazájában a Formula–1-et. Az érdeklődés növelésének egyik kulcsa a Netflix Drive to Survive című sorozata volt, amely a megszokottól eltérő rálátást mutat a királykategória világában történő eseményekre. Míg egyes pilóták, köztük a címvédő Max Verstappen (Red Bull) gyakran kritizálta a műsort, és eldöntötte, ő többet nem kíván részt venni benne, addig mások felismerték a Drive to Survive fontosságát. Kevin Magnussen (Haas) így nyilatkozott erről:

– Ez egy hatalmas dolog. Nem állítom, hogy túlságosan élvezném, amikor a kamerák kereszttüzében kell állnom és interjúkat készítenek velem, de látom, hogy jó hatással van a Formula–1-re. Tényleg azt érzem, hogy mindannyiunknak előnyökkel jár, szóval szívesen részt veszek benne.

A száguldó cirkusz népszerűsége pedig az egekbe szökött (természetesen ez nemcsak a Drive to Survive-nak köszönhető, többek között az F1 tudatosabb közösségimédia-használata is fontos szerepet játszik). Az előző évben a versenynaptárban 2012 óta szereplő Austinban négyszázezer szurkoló látogatott ki a pályára, ezzel az egyesült államokbeli futam minden más helyszínt lepipált 2021-ben. Ráadásul jövőre Észak-Amerika meghódítása tovább folytatódik, csak az USA-ban három nagydíjat tartanak majd, hiszen immáron Las Vegas is a rendező városok között lesz.

A sportág iránti érdeklődés nem csak Amerikára korlátozódik. Max Verstappen felemelkedésének köszönhetően Hollandiában is egyre többen ülnek le a televízió elé vasárnap délután (esetleg látogatnak ki a versenypályákra), de emellett Franciaországban, Nagy-Britanniában és Olaszországban is növekedett a rajongók száma.

Miért különleges Miami?

– Vannak tradicionális versenypályák, amelyek évtizedek óta részesei az F1 történelmének. Ezek esetében nem feltétlenül szükséges a változás, persze néhány téren megújulhatnának. Talán nekik is szükségük lenne egy beach clubra, ki tudja? Ettől függetlenül szerintem a versenyzésnek kellene továbbra is a legfontosabbnak lennie. Az, hogy mit építünk köré, az az adott piac és a pálya kínálta lehetőségek függvényében mindenhol más lehet – magyarázta Tom Garfinkel ügyvezető üzlettárs.

Nos, Miamiban a versenyzés melletti körítés részeként DJ-k és énekesek is fellépnek (persze ebben nincs semmi meglepő), emellett létrehoztak egy úgynevezett beach clubot is, hogy a vendégeknek különleges élményben lehessen részük, miközben a pályán zajló akciókat figyelik.  

A legnagyobb attrakció egy meglehetősen furcsa koppintás. Ahogy Monacóban és Abu-Dzabiban is fényűzés kíséri a futamok megrendezését – aki szeretné, a pálya melletti kikötőkben álló jachtokra válthat jegyet, hogy onnan kövesse az eseményeket –, Floridában sem szerettek volna kevesebbet nyújtani, ezért egy álkikötőt építettek a pálya köré. Ennek részei természetesen a luxusladikok és a művíz. A nagy kékséget festett falapokkal imitálják. Kissé abszurd megoldás, de a lehetőség adott, hogy az ember fia itt is a „vízen” ringatózva figyelve a futamot…

A jachtok a művízen ringatóznak Floridában (Fotó: AFP)

Garfinkel szerint Monaco és Miami eltér egymástól, de reméli, a jövőben az amerikai verseny is fontos szereplőnek számít majd.

– A monacói egy tradicionális verseny, a helyszín egyedi és gyönyörű. Mi először rendezünk futamot, és abban reménykedünk, hogy idővel ez Miamiban is tradícióvá válik, és remek helyszín lesz a versenyzésre. Mindent megteszünk azért, hogy a nézők fantasztikus élményeket szerezzenek itt, de mindig a versenyzés marad a prioritás – húzta alá Garfinkel.

És hogy a körítés mellett az aszfaltcsíkról is szót ejtsünk: meglehetősen gyors pályáról van szó, egy kör 58 százalékát padlógázzal teljesítik a pilóták. Hosszú egyenesekből és tizenkilenc kanyarból áll össze a vonalvezetés, a versenyzők pedig az óramutató járásával ellentétes irányban száguldoznak.

A hétvége programja

péntek: 1. szabadedzés 20.30, 2. szabadedzés 23.30
szombat: 3. szabadedzés 19.00, időmérő 22.00
vasárnap: futam 21.30

Borítókép: Természetesen a pálmafák sem maradhatnak el Floridában (Fotó: AFP/Brendan Smialowski)

 

Hírlevél feliratkozás
Nem akar lemaradni a Magyar Nemzet cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi naponta elküldjük Önnek legjobb írásainkat.