Álkikötőhöz művíz társul: megérkezett Miamiba a Formula–1
A Formula–1-ben 1984 óta először fordul elő, hogy egy idényen belül két futamot is tartanak az Amerikai Egyesült Államokban. Austin már tíz éve a száguldó cirkusz állandó szereplője, de az előttünk álló hétvégén Miami is bemutatkozik a rendezők között. A szervezők állítják, itt is a versenyzés van fókuszban, ugyanakkor a pályát körülvevő környezet meglehetősen furcsára sikerült.
Jobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.
Telt ház, azaz 240 ezer néző figyeli majd a helyszínen Miami debütálását a Formula–1-ben, a vasárnapi nagydíjra 82 500 szurkolót várnak az NFL-ben szereplő Dolphins csapat stadionja köré épített versenypályára.
A hatalmas érdeklődésre való tekintettel bővítéseket terveznek a következő években, pedig néhány évtizeddel ezelőtt még elképzelhetetlen lett volna, hogy az Amerikai Egyesült Államokban ennyire megmozgassa az embereket, hogy hazájukba érkezik a száguldó cirkusz. A változást a Liberty Media 2016-os hatalomátvétele hozta meg. A vállalatot igazgató Greg Maffei akkoriban úgy jellemezte,
az F1 az USA-ban kiaknázatlan terep, a sportág a nézettséget, a bevételeket tekintve, de valójában minden területen alulteljesít.
A Liberty Media ezért az elmúlt években azon munkálkodott, hogy népszerűsítse hazájában a Formula–1-et. Az érdeklődés növelésének egyik kulcsa a Netflix Drive to Survive című sorozata volt, amely a megszokottól eltérő rálátást mutat a királykategória világában történő eseményekre. Míg egyes pilóták, köztük a címvédő Max Verstappen (Red Bull) gyakran kritizálta a műsort, és eldöntötte, ő többet nem kíván részt venni benne, addig mások felismerték a Drive to Survive fontosságát. Kevin Magnussen (Haas) így nyilatkozott erről:
– Ez egy hatalmas dolog. Nem állítom, hogy túlságosan élvezném, amikor a kamerák kereszttüzében kell állnom és interjúkat készítenek velem, de látom, hogy jó hatással van a Formula–1-re. Tényleg azt érzem, hogy mindannyiunknak előnyökkel jár, szóval szívesen részt veszek benne.
A száguldó cirkusz népszerűsége pedig az egekbe szökött (természetesen ez nemcsak a Drive to Survive-nak köszönhető, többek között az F1 tudatosabb közösségimédia-használata is fontos szerepet játszik). Az előző évben a versenynaptárban 2012 óta szereplő Austinban négyszázezer szurkoló látogatott ki a pályára, ezzel az egyesült államokbeli futam minden más helyszínt lepipált 2021-ben. Ráadásul jövőre Észak-Amerika meghódítása tovább folytatódik, csak az USA-ban három nagydíjat tartanak majd, hiszen immáron Las Vegas is a rendező városok között lesz.
A sportág iránti érdeklődés nem csak Amerikára korlátozódik. Max Verstappen felemelkedésének köszönhetően Hollandiában is egyre többen ülnek le a televízió elé vasárnap délután (esetleg látogatnak ki a versenypályákra), de emellett Franciaországban, Nagy-Britanniában és Olaszországban is növekedett a rajongók száma.
Miért különleges Miami?
– Vannak tradicionális versenypályák, amelyek évtizedek óta részesei az F1 történelmének. Ezek esetében nem feltétlenül szükséges a változás, persze néhány téren megújulhatnának. Talán nekik is szükségük lenne egy beach clubra, ki tudja? Ettől függetlenül szerintem a versenyzésnek kellene továbbra is a legfontosabbnak lennie. Az, hogy mit építünk köré, az az adott piac és a pálya kínálta lehetőségek függvényében mindenhol más lehet – magyarázta Tom Garfinkel ügyvezető üzlettárs.
Nos, Miamiban a versenyzés melletti körítés részeként DJ-k és énekesek is fellépnek (persze ebben nincs semmi meglepő), emellett létrehoztak egy úgynevezett beach clubot is, hogy a vendégeknek különleges élményben lehessen részük, miközben a pályán zajló akciókat figyelik.
A legnagyobb attrakció egy meglehetősen furcsa koppintás. Ahogy Monacóban és Abu-Dzabiban is fényűzés kíséri a futamok megrendezését – aki szeretné, a pálya melletti kikötőkben álló jachtokra válthat jegyet, hogy onnan kövesse az eseményeket –, Floridában sem szerettek volna kevesebbet nyújtani, ezért egy álkikötőt építettek a pálya köré. Ennek részei természetesen a luxusladikok és a művíz. A nagy kékséget festett falapokkal imitálják. Kissé abszurd megoldás, de a lehetőség adott, hogy az ember fia itt is a „vízen” ringatózva figyelve a futamot…
Garfinkel szerint Monaco és Miami eltér egymástól, de reméli, a jövőben az amerikai verseny is fontos szereplőnek számít majd.
– A monacói egy tradicionális verseny, a helyszín egyedi és gyönyörű. Mi először rendezünk futamot, és abban reménykedünk, hogy idővel ez Miamiban is tradícióvá válik, és remek helyszín lesz a versenyzésre. Mindent megteszünk azért, hogy a nézők fantasztikus élményeket szerezzenek itt, de mindig a versenyzés marad a prioritás – húzta alá Garfinkel.
És hogy a körítés mellett az aszfaltcsíkról is szót ejtsünk: meglehetősen gyors pályáról van szó, egy kör 58 százalékát padlógázzal teljesítik a pilóták. Hosszú egyenesekből és tizenkilenc kanyarból áll össze a vonalvezetés, a versenyzők pedig az óramutató járásával ellentétes irányban száguldoznak.
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.