Max Verstappen (Red Bull) világbajnoki címe mellett a japán versenyhétvége másik legtöbbször emlegetett eseménye egy szerencsére meg nem történt baleset volt. A suzukai futamot leintették a harmadik körben, mert Carlos Sainz összetört Ferrariját el kellett távolítani az asztfaltcsík mellől, emiatt pedig egy traktor hajtott a pályára. Igen ám, csakhogy ekkorra még nem sorakozott fel minden versenyautó a safety car mögött, hogy kihajtsanak a bokszba, Pierre Gasly (Alpha Tauri) ugyanis a szárnycseréje után próbált visszazárkózni a mezőnyre, ezért nem vett vissza a tempóból. A mentést végző járműről senki sem szólt neki, ez pedig a rossz látási viszonyok között véleménye szerint kis híján az életébe került.
– Kétszáz kilométer/órával haladtam, de ennek igazából nincs is jelentősége, mert ha száz kilométer/óránál veszítettem volna el az uralmat az autó felett, és nekihajtok egy tizenkét tonnás munkagépnek, akkor meghaltam volna – fogalmazott a francia versenyző. – Most egyszerűen csak hálás vagyok azért, hogy még itt vagyok, este felhívhatom a családomat és beszélhetek velük. De a többi pilóta érdekében is bízom benne, hogy ez volt az utolsó alkalom, amikor munkagéppel találkoztunk, és ezzel kockázatot vállaltunk.
Gasly ezután rávilágított, hogy miért nem lassíthatott ebben a biztonsági autós szakasz alatt: – A deltaidőhöz kellett tartani magunkat, én pedig kilenc másodperccel lassabb voltam ennél. Próbáltam felzárkózni a többiekre, és az utolsó pillanatban láttam meg a járművet. Csak óvatosan fékeztem, mert ha rátapostam volna, elveszítem az irányítást az autó felett, és nekiütközöm a munkagépnek, ami az ideális íven volt. Két méterrel kerültem el a bal első kerekemmel, ennyin múlott, hogy nem haltam meg ma, ezt pedig pilótaként nem tudom elfogadni. Egy perccel később már mindannyian a bokszban voltunk, egy percért kockáztattam az életem… Meg kell vitatnunk ezt a kérdést, és megoldást találni rá, mert azt szeretném, ha minden pilóta biztonságban lenne, nemcsak a Formula–1-ben, hanem más kategóriákban is. Remélem, hogy tanulni fogunk ebből az esetből.
Az Alpha Tauri versenyzőjében – és Philippe Bianchiban – elkeserítő emlékeket idéztek fel a történtek, mivel 2014-ben, szintén a suzukai pályán szenvedett életveszélyes sérüléseket Jules Bianchi, aki egy mentést végző darunak ütközött. A francia versenyző kómába került, majd kilenc hónappal később elhunyt.
– Nyolc éve veszítettük el Jules-t, amikor egy munkagép volt a sóderágyban. Nem értem, miképpen eshetett meg, hogy hasonló körülmények között ismét a pályán volt egy munkagép, ráadásul nem is a sóderágyban, hanem az ideális íven. Semmi tiszteletet nem mutatnak Jules, a családja és a többi pilóta iránt. Az egy drámai baleset volt, és szerintem mindannyian megtanultuk, hogy hasonló körülmények között nem akarunk traktort látni a pályán – húzta alá a 26 éves pilóta.