Gasly: Két méteren múlott, hogy nem haltam meg

Pierre Gasly szerint kevésen múlott, hogy nem veszítette életét vasárnap a Formula–1-es Japán Nagydíjon, mivel a rossz látási viszonyok között alig lehetett észrevenni a pályán lévő, mentést végző traktort, a francia pilóta pedig éppen csak elsuhant mellette.

Magyar Nemzet
2022. 10. 11. 8:30
Pierre Gasly Alpha Tauri
Some signage blows onto the front of the car of AlphaTauri's French driver Pierre Gasly during a rainstorm at the Formula One Japanese Grand Prix at Suzuka, Mie prefecture on October 9, 2022. (Photo by Philip FONG / AFP) Fotó: AFP
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Max Verstappen (Red Bull) világbajnoki címe mellett a japán versenyhétvége másik legtöbbször emlegetett eseménye egy szerencsére meg nem történt baleset volt. A suzukai futamot leintették a harmadik körben, mert Carlos Sainz összetört Ferrariját el kellett távolítani az asztfaltcsík mellől, emiatt pedig egy traktor hajtott a pályára. Igen ám, csakhogy ekkorra még nem sorakozott fel minden versenyautó a safety car mögött, hogy kihajtsanak a bokszba, Pierre Gasly (Alpha Tauri) ugyanis a szárnycseréje után próbált visszazárkózni a mezőnyre, ezért nem vett vissza a tempóból. A mentést végző járműről senki sem szólt neki, ez pedig a rossz látási viszonyok között véleménye szerint kis híján az életébe került.

– Kétszáz kilométer/órával haladtam, de ennek igazából nincs is jelentősége, mert ha száz kilométer/óránál veszítettem volna el az uralmat az autó felett, és nekihajtok egy tizenkét tonnás munkagépnek, akkor meghaltam volna – fogalmazott a francia versenyző. – Most egyszerűen csak hálás vagyok azért, hogy még itt vagyok, este felhívhatom a családomat és beszélhetek velük. De a többi pilóta érdekében is bízom benne, hogy ez volt az utolsó alkalom, amikor munkagéppel találkoztunk, és ezzel kockázatot vállaltunk.

Gasly ezután rávilágított, hogy miért nem lassíthatott ebben a biztonsági autós szakasz alatt: – A deltaidőhöz kellett tartani magunkat, én pedig kilenc másodperccel lassabb voltam ennél. Próbáltam felzárkózni a többiekre, és az utolsó pillanatban láttam meg a járművet. Csak óvatosan fékeztem, mert ha rátapostam volna, elveszítem az irányítást az autó felett, és nekiütközöm a munkagépnek, ami az ideális íven volt. Két méterrel kerültem el a bal első kerekemmel, ennyin múlott, hogy nem haltam meg ma, ezt pedig pilótaként nem tudom elfogadni. Egy perccel később már mindannyian a bokszban voltunk, egy percért kockáztattam az életem… Meg kell vitatnunk ezt a kérdést, és megoldást találni rá, mert azt szeretném, ha minden pilóta biztonságban lenne, nemcsak a Formula–1-ben, hanem más kategóriákban is. Remélem, hogy tanulni fogunk ebből az esetből.

Az Alpha Tauri versenyzőjében – és Philippe Bianchiban – elkeserítő emlékeket idéztek fel a történtek, mivel 2014-ben, szintén a suzukai pályán szenvedett életveszélyes sérüléseket Jules Bianchi, aki egy mentést végző darunak ütközött. A francia versenyző kómába került, majd kilenc hónappal később elhunyt.

– Nyolc éve veszítettük el Jules-t, amikor egy munkagép volt a sóderágyban. Nem értem, miképpen eshetett meg, hogy hasonló körülmények között ismét a pályán volt egy munkagép, ráadásul nem is a sóderágyban, hanem az ideális íven. Semmi tiszteletet nem mutatnak Jules, a családja és a többi pilóta iránt. Az egy drámai baleset volt, és szerintem mindannyian megtanultuk, hogy hasonló körülmények között nem akarunk traktort látni a pályán – húzta alá a 26 éves pilóta.

 

A 17. helyen célba ért Gasly a Japán Nagydíj megszakításának idején panaszt is tett az eset miatt a versenyigazgatóságnál, a leintés után viszont a francia részesült súlyos megrovásban. Húszperces időbüntetést és két büntetőpontot kapott, mert túl gyorsan haladt a pályán a piros zászlós időszak alatt, egy ponton a 251 km/órás sebességet is elérte.

A versenyzőtársak ugyanakkor kiálltak Gasly mellett, a pályán tartózkodó traktor szerintük is veszélyhelyzetet teremtett. Sebastian Vettel (Aston Martin) úgy látta, csak a szerencsén múlott, hogy nem történt baleset, George Russell (Mercedes) és Alex Albon (Williams) pedig változásokat sürgetett e tekintetben.

– A 2014-es eseményeket követően ennek a kérdésnek nem kellene felvetődnie – vélekedett Daniel Ricciardo (McLaren). – Nem számít, hogy milyen sebességgel autózunk, ha mi a pályán vagyunk, nem lenne szabad egy munkagépet beengedni.

Fernando Alonso (Alpine) szavai világítottak rá a leginkább arra, hogy mekkora veszélyt is jelentett az ideális íven tartózkodó traktor: – Láthatóságról nem beszélhettünk ebben az esetben, én a safety car mögött autózva nem vettem észre Carlos Ferrariját és a traktort sem. Igyekszünk mindenben segíteni az FIA munkáját, és a 2014-es balesetet követően megegyeztünk benne, hogy ez soha többet nem fordulhat elő. Most mégis megesett, ezért azon kell dolgoznunk a jövőben, hogy ez legyen az utolsó alkalom – jelentette ki a kétszeres világbajnok.

A pilóták panaszai nem találtak süket fülekre, ugyanis a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) vizsgálatot indított a történtek miatt.

 

Borítókép: Pierre Gasly egy reklámtáblát is magával sodort (Fotó: AFP/Philip Fong)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.