Ritka pillanat: a Red Bull lett a nevetség tárgya

Max Verstappen tíz, a Red Bull – a tavalyi idényt is beleszámolva – tizenöt győzelemből álló sikerszériájának vetett véget Carlos Sainz a Formula–1-es Szingapúri Nagydíjon. Az energiaitalosok ráadásul még a dobogóról is lemaradtak vasárnap. Míg a bokszutcában azt találgatják, mi lehetett a Red Bull mélyrepülésének oka, a mcLarenes Lando Norris csak élvezi a szokatlan helyzetet.

2023. 09. 18. 16:40
Formula One Grand Prix of Singapore - Arrivals and press conference Red Bull Max Verstappen
epa10860142 Dutch Formula One driver Max Verstappen of Red Bull Racing speaks to reporters during the drivers press conference ahead of the Singapore Formula One Grand Prix at the Marina Bay Street Circuit, Singapore, 14 September 2023. The Formula One Grand Prix of Singapore will take place on 17 September 2023. EPA/Tom White Fotó: Tom White
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

2018-ban történt meg a Red Bull-lal utoljára, ami most szombaton, vagyis egyik autója sem jutott be az időmérő utolsó szakaszába. Ez különösen azért volt meglepő, mert az osztrák istálló idén nyomasztó fölényben volt, sorozatban tíz versenyen diadalmaskodott a Formula–1-ben, a Red Bull győzelmi szériája a tavalyi szezonzárót is beleértve már tizenöt futamra rúgott.

Formula One Grand Prix of Singapore Red Bull
Egy ötödik és egy nyolcadik hellyel zárta a Red Bull a szingapúri hétvégét Fotó: EPA/Tom White

A címvédő szingapúri gyengélkedését, Verstappen ötödik, Sergio Pérez nyolcadik helyét sokan a Nemzetközi Automobil-szövetség új technikai direktíváival igyekeztek magyarázni, amelyek a legutóbbi versenyhétvégén léptek életbe, és amelyekkel az FIA szigorított a hajlékony szárnyakra vonatkozó előírásokon.

Christian Horner azt állítja, nem ez a lépés állt a küszködés hátterében.

– Ebben a sportágban nincsenek csodafegyverek. Tudom, hogy mindannyian a technikai direktívával szeretnétek ezt magyarázni, de sajnos ebben nincs igazság, mert az autónk egyetlen elemét sem kellett megváltoztatnunk emiatt – vallotta a Red Bull csapatfőnöke, aki szerint egyszerűen nem sikerült rátalálniuk a megfelelő beállításokra.

– Tudtuk, hogy itt szorosabb versenyt várhatunk, mint általában, de még arra mi sem számítottunk, hogy ennyire le leszünk maradva pénteken. Nem találtuk meg a megfelelő beállításokat, ilyenkor pedig a gumik is rettenetesek. Most semmi sem működött. Talán a hétvége előtti szimulációk alapján sem a megfelelő következtetéseket vontuk le. De összességében ez jó lecke volt a következő idényt nézve, mert néhány problémára rávilágított ez a hétvége, és az RB20-as autó fejlesztésénél odafigyelhetünk ezekre.

 

Horner hozzátette, ők sosem számítottak arra, hogy új rekordot felállítva az idény összes futamát megnyerik, de persze reméli, hogy a hétvégén Japánban előrébb végeznek a pilótái.

– A tizenötös győzelmi sorozat a legvadabb álmainkat is felülmúlta. Bár a statisztikák nem annyira fontosak, mi mégis rendkívül büszkék vagyunk rájuk – fogalmazott az angol szakember. – Teljesen eltér egymástól a szingapúri és a japán pálya, ezért remélhetőleg a következő futamon újra versenyképesek leszünk. Meglátjuk, hogy a legutóbbi végeredmény pályaspecifikus volt-e. Ha a Ferrari legközelebb kettős győzelmet arat, akkor valóban hatalmasat ugrott előre. Rajtunk kívül a többi csapat formája folyamatosan ingadozott, most mi is botlottunk.

 

Más és más magyarázatok a Red Bull botlására

A harmadik világbajnoki címére hajtó Verstappen nem tulajdonított túl nagy jelentőséget neki, hogy megszakadt a sikerszériája. – Tudtam, hogy egyszer eljön ez a nap, úgyhogy ez teljesen rendben van. A Formula–1-ben mindennek tökéletesen kell működnie. Mindenki azt hangoztatja, hogy dominálunk és nagyon könnyű dolgunk van, de ez valójában egyáltalán nincs így. Szingapúrban a vasárnap már jobb volt, mint az előző napok, de a futamon szerencsétlenül jöttünk ki a biztonsági autós szakaszokból. Tanultunk abból, amit rosszul csináltunk. Részleteket nem árulhatok el, majd jövőre derül ki, hogy az volt-e a probléma, amire gyanakszunk.

A Red Bullnál amellett, hogy tanulni akarnak a hibákból, feltehetően minél gyorsabban szeretnék elfelejteni a szingapúri hétvégét. Volt azonban valaki, akinek derültséget okoztak a szenvedésükkel. A futamgyőztes Carlos Sainz (Ferrari) mögött másodikként leintett Lando Norrisnak (McLaren).

– Nem tudom, hogy mi volt az oka a szenvedésüknek, de amikor megnéztem Max belső kamerás felvételeit, nevetnem kellett. Még soha nem láttam ennyire rossznak az autójukat! Persze meglátjuk, hogy mi lesz a következő hétvégén. Jó esély van rá, hogy újra az élre kerülnek – figyelmeztetett a brit versenyző.

Egy másik rivális, (Mercedes) szerint pedig a Red Bull rossz hétvégéjének mindössze az az oka, hogy a csapat a már-már behozhatatlan előnye tudatában leállt idei autója fejlesztésével, és már csak a 2024-es versenygépe tökéletesítésére koncentrál.

Borítókép: Max Verstappen a szingapúri versenyhétvégén (Fotó: EPA/Tom White)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.