A MeToo-kampány uralta a Bafta vörös szőnyegét is

A gálán tarolt a Három óriásplakát Ebbing határában, ami megkapta a legjobb filmnek járó elismerést is.

Lakner Dávid
2018. 02. 18. 20:52
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Újra fekete ruhát öltött Hollywood apraja-nagyja: a Golden Globe-gála után február 18-án a 71. Bafta-gálát tartották meg a londoni Royal Hallban. A Brit Film- és Televíziós Akadémia díjkiosztója jelöltjeit még január 9-én hozták nyilvánosságra, míg a szavazás második körét február 14-én zárták le. Házigazdának Joanne Lumley brit színésznő-producert választották, a legtöbb, tizenkettő jelölést pedig Guillermo del Toro filmje, A víz érintése gyűjtötte be.

A tavaly év végén robbant zaklatási botrányok határozták meg ezt a gálát is. A vörös szőnyegen számos színész és színésznő vállalt közösségeket azokkal, akik korábban zaklatás áldozataivá váltak. Feketében jelent meg többek közt Margot Robbie, Octavia Spencer, Lupita Nyong’o és Greta Gerwig. Mások a Time’s Up mozgalom kitűzőjét viselték. A hétvégén egyébként Emma Watson mellett csaknem kétszáz brit és ír színész írta alá a munkahelyi szexuális zaklatások ellen született nyílt levelet.

Többen ezúttal vendégként is emberi jogi aktivistákat hoztak magukkal: így tett az Independent szerint többek közt Andrea Riseborough, Gemma Arterton, Naomi Harris és Angelina Jolie is. Felbukkant például az a Phyll Opoku-Gyimah, aki az UK Black Pride egyik társalapítója. Nem csak nőjogi szervezetektől jöttek egyébként: Jolie például a kambodzsai Loung Unggal érkezett, akinek a memoárjából született a First they killed my father című film. A gyerekkatonákat középpontba emelő alkotás a hetvenes évekbeli kambodzsai népirtás borzalmait mutatja be. 

Este kilenckor el is kezdődött az idei nyertesek bejelentése, elsők közt a legjobb brit film kategória jelöltjeivel. Rögtön kezdetét is vette Martin McDonagh filmje, a Három óriásplakát Ebbing határában sikermenete: olyanokkal szemben diadalmaskodott, mint az Oroszországban betiltott Sztálin halála, a Lady Macbeth vagy a Paddington 2. Az In Bruges és A hét pszichopata rendezőjének filmje később sem maradt díjak nélkül. McDonagh visszatérő színésze, Sam Rockwell a legjobb mellékszereplőnek járó elismerést kapta meg, lekörözve A világ összes pénzéért szintén kritikai elismerésben részesült Christopher Plummert.

A rendezőhöz méltóan egyszerre erőszakos és szórakoztató film megkapta a legjobb eredeti forgatókönyvnek és a legjobb színésznőnek (Frances McDormand) járó díjat is. Utóbbi kategória pedig igencsak erős volt: mind az Én, Tonya címszerepét vivő Margot Robbie, mind a Lady Bird sztárja, Saoirse Ronan remek kritikákat kapott. Az Én, Tonya végül a legjobb mellékszereplőnő kategóriában lett győztes: a filmben valóban mesteri alakítást nyújtó Allison Janney teljesítményét méltatták. 

A legjobb filmnek járó díjat ugyancsak a Három óriásplakát Ebbing határában nyerte el. Az Oscar-gála előtt nem sokkal kifejezetten jók hát az alkotás esélyei, hogy a márciusi díjkiosztón is tarolni tudjon. McDonagh rendezésével szemben indult még a Szólíts a neveden, A víz érintése, A legsötétebb óra és a Dunkirk is. 

Díjazták az év kedvenc feltörekvő csillagát is: a kategória jelöltjei között ott volt a sokat dicsért Szólíts a neveden színésze, Timothée Chalamet, de Florence Pugh is a Lady Macbethből, valamint Tessa Thompson a Sundance-kedvenc Sorry to Bother You-ból és a Westworld sorozatból. Végül a tavalyi év kedvenc független horrorja, a Tűnj el főszereplője, Daniel Kaluuya kapta az elismerést. Ő egyébként szerepel a héten mozikba került Fekete párducban is.

A víz érintése végül néhány jelölését tudta díjra váltani, de ezek között akadt fontosabb kategória is. A legjobb rendező Guillermo del Toro lett, lenyomva így McDonaghot és Nolant, de a film (és így Alexandre Desplat) kiérdemelte a legjobb filmzenéért járó elismerést is. 

Dunkirk ugyan számos jelölést kapott, de végül inkább technikai kategóriában díjazták csak: a filmé lett a legjobb hangzás, szemben a Nyomd, bébi, nyomddal és a Csillagok háborúja VIII-cal. Kevin Spacey eddigi utolsó filmje sem maradt elismerés nélkül: a Baby Driver vágói, Jonathan Amos és Paul Machliss távozhattak elégedetten. A Magyarországon forgatott Szárnyas fejvadász 2049 a legjobb vizuális effektekért járó díjat vihette haza, de a film operatőre, Roger Deakins is kategóriája legjobbjának bizonyult. A Szólíts a neveden pedig végül a legjobb adaptált forgatókönyv díját zsebelhette be. A legjobb színész Gary Oldman lett A legsötétebb órából

A legjobb animációs filmnek járó Baftát a Coco kapta, míg a nem angol nyelvű alkotások közül Park Chan-wook mozija, A szolgálólány diadalmaskodott. Ezzel elhozta az elismerést a legjobb külföldi film Oscar-szobrocskájáért harcba szálló remek orosz film, a Szeretet nélkül elől. Utóbbival kell majd megküzdenie az arany szobrocskáért a Testről és lélekrőlnek, nem feledve Ruben Östlund szintén esélyes rendezését, A négyzetet sem.

Ahogy az Independent is idézte, a Twitteren sokan örültek Kaluuya elismerésének, viszont csalódottak voltak, hogy a Paddington 2. végül egy jelölését sem tudta díjra váltani. 

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.