A villámháborús meglepetés sikerült is, nem is

Vargyai Gyula
2000. 04. 27. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

1939. április 29-én a német véderő főparancsnokságának gazdasági törzse fogalmazta meg, hogy a svéd érc Németországba szállítása, ennek biztosítása háború esetén „alapvető követelés”. Ez év májusában pedig Berlin titkosszolgálati úton értesült a norvég külügyminiszter és az oslói brit követ tárgyalásáról – Koth külügyminiszter valószínűsítette, hogy háború esetén Németország norvég támaszpontokat fog követelni. A brit választ a hírforrás tartalmában jól, formájában torzítottan adta vissza: ez jó lenne, mert Norvégiát brit oldalra állítaná, és így ők szerezhetnének bázisokat az országban.A Norvégiából érkező hírek – ekkor az admiralitás valamely tisztjétől – ezt konkrétabbá is tették: Nagy-Britannia a háború kitörésekor megszállná Kristiansandot. Voltak persze – magasabb hírértékkel – olyan információk is, amelyek ezeknek ellentmondtak. Így az oslói német követségen azt fogalmazták meg, hogy London addig veszi figyelembe a norvég semlegességet, amíg Németország is ezt teszi.Norvégia 1939 őszén igen ügyesen lavírozott Németország és Nagy-Britannia között: magánjogi szerződésekkel hajóteret engedtek át a briteknek, Németországnak pedig biztosították a mindkét országnak fontos svéd ércszállítmányokat. Berlin még légvédelmi lövegeket is szállított Oslónak: arról nincs információ, hogyan fogadták ezek 1940 áprilisában a német ejtőernyősöket és a légi szállítási csapatokat.A Ribbentrop-Molotov paktummal Németországhoz kötött Szovjetunió pedig ajánlatot tett, hogy a német haditengerészet Murmanszktól keletre támaszpontot kaphat. Ez is motiválta az 1939. október 10-én Hitlernél referáló flottafőparancsnokot, Erich Raeder tengernagyot, aki döntő mértékben járult hozzá – Hitlert befolyásolva, aki a tengeri hadműveletek tekintetében inkább volt kapacitálható, mint a szárazföldi hadsereg kérdéseiben – a Dániát és Norvégiát érintő végső döntés kialakításához. Raeder azt fejtegette Hitlernek, hogy Norvégia elfoglalásával fokozhatóak a Brit-szigetek elleni légitámadások, de Svédországra is nyomást lehet gyakorolni.Hitler az 1939 őszétől tervezett nyugati támadást ismételten – egy német történész megszámolta: 1940. májusáig 29-szer – elhalasztotta. Arra is választ kellett találni, melyik előzze a másikat. Volt-e Hitler Norvégiát és Dániát érintő döntésében faji-ideológiai elem? A kérdésre nincs válasz. Az viszont megállapítható, hogy Hitler döntéseinek indoklásában politikai érvek is feltűnnek. Egy kortárs naplója tudósít, hogy Hitler ezt mondta: „... elviselhetetlen, hogy minden generáció újra és újra Anglia nyomása alá kerüljön”. Még nem „kész” az a Hitler, aki katonákkal politikai, politikusokkal katonai kérdésekről beszél, majd monologizál, de a mozaikok felismerhetők.A norvég hadsereg mennyiségében és minőségében is gyenge volt. A német akciót megelőző napon – 1940. április 8-án – mindössze 13 ezer fő állt fegyverben. A flotta négy idősebb parti páncéloshajóval rendelkezett, ebből kettő volt bevethető. Ám ezt három tényező ellenpontozta: a birt 1:10-hez tengeri uralom, az, hogy Németország erőit – főként a légierőt és a szárazföldieket – a nagy nyugati támadásra akarta megőrizni. Mindez konkréttá vált Franz Halder, a szárazföldi erők vezérkari főnökének véleményében, aki Norvégiát és Dániát mellékhadszíntérnek tekintette és a kért három hegyivadász-hadosztály helyett végül csak egy érkezett Norvégiába. Ezt leszámítva a többi öt német hadosztály még kiképzés alatt állt. Végül pedig a harmadik tényező: meg lehet-e akadályozni a norvég mozgósítást, az ellenállást. A norvég kormány segítségével vagy kikapcsolásával Dánia ellen pedig improvizáltan két hadosztályt terveztek. Ebből az egyik rendőrhadosztály volt. (Annak sem volt különösebb jelentősége, hogy 1940 elején a dán hadseregben fegyverben lévők létszáma nagyobb volt, mint a norvég fegyveres erő – 30 000 fő.)A „Weserübungot” tervezők – ez volt az akció fedőneve – nagyobb arányú hadműveletekre nem készültek. Csak félig vált ez valósággá: Dániában. Norvégiában nem.A vállalkozás legkockázatosabb színtere a tenger volt. Ami rendelkezésre állt, az nagyságrendileg messze alulmaradt a britekkel szemben. A lényeget tekintve persze egy hagyományos felszíni összeütközés elkerülése volt a feladat. Illetve a hajókon szállítottak partra tétele. (A két német csatahajón, illetve a kötelékhez tartozó nehézcirkálón, a 14 rombolón 3700 katona volt. A hadihajókon történő szállításnak a modern hadtörténetben alig volt előzménye.) Ezekből adódott, hogy a vállalkozás fő terhét a haditengerészetnek kellett viselnie. A meglepetéshez olyan eszközöket is igénybe vettek, amelyek nem csak a tradícióknak mondtak ellent: ha a helyzet követelte, a német hajókon brit hadilobogó lengett, a norvégok morzehívásait angolul viszonozták.A meglepetés sikerült is, nem is.A rossz idő ellenére a német hajókat brit repülők észlelték, és a bombázóparancsnokság 35 gépet küldött ellenük. Találatot azonban nem értek el. Amikor pedig a brit hajók elérték a norvég vizeket, a német kötelékek megelőzték őket legfőbb feladatuk megoldásában, a csapatok partra tételében. Az adott térségben tengeri fölénynyé vált brit uralom persze érvényesült – a Renowen brit csatacirkáló találataival megbénította például az egyik német csatahajó tűzrendszerét és elektromos berendezéseit.Koppenhágába egy német harccsoport – civilként – már a támadás előtt megérkezett. A később érkezőknek azonban nem volt szükségük rájuk.A dán kormány 1940. április 9-én, a német támadás napján tiltakozott ugyan a semlegesség megsértése ellen, de a németek követeléseit teljesítette. X. Keresztély király és a kormány a helyén maradt. Bár a végrehajtó hatalom néhány kollaboráns révén koalíciós lett, a megszállók „viszonozták”, hogy Dánia nem tanúsított ellenállást. A dán kormány és az államigazgatás tovább dolgozhatott. Németország tevékenységét egy felügyelő igazgatásra korlátozta, amelyet kis apparátussal a birodalom koppenhágai követe vezetett. Ez ellenőrizte a dán külügyminisztérium érintkezését az ország külföldön működő diplomáciai misszióival – kivéve azokat, amelyek a megszállt ország képviseletét nem vállalták. Több dán követség számára is példa lett az ország washingtoni miszszióvezetője, aki 1941. április 11-én az Egyesült Államokkal szerződést kötött: az USA légitámaszpontokat építhet Izlandon. A követet persze visszahívták, ám ő maradt. Indoklása kézenfekvő volt: a dán kormány nem cselekvőképes.Norvégia viszont ellenállt.Brontheimnél a norvég parti ütegek elhanyagolható tüzére válaszoló Hipper német nehézcirkáló – 18 ezer tonnás egység, 32 különböző kaliberű löveggel, 3 fedélzetről indítható hidroplánnal – rombolókkal részt vállalt abban, hogy április 9-én estére befejezték a csapatok kihajózását. A városban ellenállás nem volt, de a térségben fekvő repülőterek elfoglalása nehézségekkel járt.Stavangert a levegőből szállták meg; az ejtőernyősök érkezését a légi úton szállítottak követték, míg a hadtáp főként a tengerről érkezett.Narviknál – a város és térsége pár nappal később krízist jelent majd a németeknek – a norvégok két százada harcolt, de a város így is súlyosabb harcok nélkül került német kézre.Míg a legtöbb helyen a német szándékok tervszerűen valósultak meg és a veszteségek sem voltak nagyok, Oslónál érzékeny visszacsapás érte az érkezőket. A terv is bonyolult volt, túlkombinálták. Két lövészzászlóaljat és egy utászszázadot légi szállítással akartak egy légibázisra vinni, amelyet korábban egy ejtőernyősszázadnak kellett birtokba vennie. A tengerről két további zászlóaljnak kellett érkeznie, mintegy 2000 fővel. A cél nemcsak katonai volt, de politikailag is kamatoztatható: a király és a kormány kikapcsolásával megteremtik a „békés” megszállás feltételeit.A tengerről érkezőket jelentős csoportosítás hozta és egyben biztosította, két nehézcirkálóval. A kötelék 1940. április 9-én reggel tűnt fel az oslói fjord bejáratánál. Bár a norvég parti ütegek tüze elsüllyesztett egy kisebb német egységet, egy úgynevezett torpedóhajót, a kötelék bement a fjordba. Feltételezték, hogy nem lesz ellenállás. Tévedtek. Ezt vezetési hiba egészítette ki: Kummetz ellentengernagy hajói a fjord legszűkebb helyén voltak, amikor a norvégok 15 és 28 centiméteres lövegekkel tüzet nyitottak a tőlük 500 méterre lévő Blücher nehézcirkálóra. A hajó súlyos találatokat kapott és két óra alatt elsüllyedt. A víz 90 méter mély volt és 2,8 fokos. A tengerészek és a hajón szállítottak többsége kijutott a partra. Hadifoglyok lettek. Nem sokáig. A következő napon a kötelék beérkezett Oslóba. Ezt az tette lehetővé, hogy a kezdeti nehézségek után nyolc századot sikerült a levegőból a földre tenni, amelyek a fővárost birtokba vették.Április 10-én, a hadjárat második napján Raeder tengernagy, flottaparancsnok Hitlernél volt és referált: a brit szándékok miatt a helyzet átláthatatlan Norvégiában, és a tengerészeti csoportosítások visszaútja életveszélyes lehet. A hírek igazolták Raedert: a Königsberg rombolót 12 brit gép támadta, és két találattal elsüllyesztette. Két brit tengeralattjáró pedig megtorpedózta a Blüchernél valamivelkisebb tűzerővel rendelkező Lützow nehézcirkálót, amely nem sülylyedt ugyan el, de képtelenné vált a manőverezésre.A britek letettek ugyan arról, hogy Narviknál kíséreljenek meg előzetes partraszállást, ám másutt partra tett alakulataik veszélyeztették a térségben harcoló németeket. Április 13-án az utolsó német romboló is elsüllyedt Narviknál. A legközelebbi repülőtér 80 kilométerre volt a kikötőtől, ez is norvég kézben. A kikötő előtt igen erős brit kötelék alkotott blokádot – rombolók, egy csatahajó, egy hordozó. Ezeket a levegőből szinte alig lehetett támadni: a német kézen lévő repülőterek messze voltak. A Narviknál harcoló német hegyivadászezred helyzete súlyossá vált. A hadjárat sikerét is veszélyeztette. 1940. április 14-én Hitler olyan parancsot fogalmazott, hogy a Narvikban harcolók törjenek át Trondheim irányába. Ez azonban Hitler számára később nem tűnt elégségesnek. A „pechünk volt” kifejezést használó Führer úgy döntött, hogy a hegyivadászok svéd területen internáltassák magukat. A parancsot azonban úgy-ahogy elszabotálták, és végül Hitlert is sikerült meggyőzni arról, hogy a csapatoknak ki kell tartaniuk.A francia-brit partra szálló erők mozgását ejtőernyős bevetésekkel és a légierő támadásaival nehezítő, majd a tengeri úton szállítottakkal viszont a németek már sikeresek voltak – április 16-án az összes, Svédországba vezető vasút német kézen volt. Kialakult a német légi fölény. A 148. brit lövészdandár parancsnoka és törzse német hadifogságba került. Május elejére Közép- és Dél-Norvégiát meghódították. A szövetségesek megkezdték csapataik kivonását Norvégiából.A hadjárat véget ért.A kiértékelés két idősávban történt. Azonnal, majd a hadtörténet eszközeivel. Ami az előbbit illeti: német részről úgy vélték, hogy az erős légierő az ellenség tengeri uralmát a parthoz közel korlátozhatja, vagy ennél még többet is tehet. A Navi pedig azt szűrte le, hogy fölényben lévő flottával sem lehet eredményt elérni légierő nélkül.Igazuk volt. Persze valószínű, hogy egyik sem ismerte a másik véleményét.A hadtörténetírás természetesen ilyen mértékben és módon nem tehető alkalmazottá. Párhuzamok tűnnek fel: az ellenfelek nem hittek abban, hogy a másik hasonlót tesz, mindkét oldalon a haditengerészet befolyásolta a politikai vezetést. Hasonlóság van az ellenfél szándékainak megítélésében, amely olykor a saját kezdeményezést is bénította.Önálló cikket érdemelne, mit mondtak 1945-46-ban a vádlottak Nürnbergben, korábbi nézeteikhez képest. Jodl, aki végső öszszegzésben a német véderő-főparancsnokság hadműveleti főnöke volt, vádlottként így vélekedett: „...a norvég part nem hozott hadászati előnyt az Anglia elleni légi tevékenység számára”. Ehhez a német hadtörténetírás is közel került: Németország katonai vezetése és csapatai jó teljesítménye ellenére a hadjárattal előnyhöz nem jutott. (Ezt még inkább viszonylagossá teheti a francia ércvagyon és a tengerpart, amely 1940 nyarán került német kézre.)Politikailag nem. A deficit mindkét szempontból megállapítható.És végül Hitler.Katonai vezetőként a nehézségeknél csődöt mondott, és nem volt ura idegeinek. A részletekbe történő belenyúlásait azonban ekkor még a középvezetés ki tudta egyenlíteni. Tapasztalatlan volt, hiányzott nála az önkritika, terveit vágyak jellemezték, improvizációinak zöme megvalósíthatatlannak bizonyult. Hiányzó képességeit energiával és tekintet nélküli keménységgel pótolta. Hibái halmazatot eredményeztek. Ellenfeleit – akár a német tábornokokat is – felszínesen, sematikusan ítélte meg.Az viszont kétségtelen, hogy a Norvégiát és Dániát érintő döntését habozva, nehezen hozta meg. Természetesen ez sem mentesítheti, „ha győzünk, senki sem kérdezi, ki kezdte a háborút, ha nem, úgy minden mindegy”.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.