Mi az emberi öntudat alapja?

2000. 04. 24. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy fiatal fogarasi tanár, Babits Mihály írta ezt a mondatot: „Az emberi öntudat alapja az emlékezet”, majd így folytatta: „a nemzeti öntudaté a történelmi emlékezet”. Demokratikus rendszerben különösen nagy jelentősége van a történelmi emlékezetnek, mert ez határozza meg a nemzeti öntudatot. Akkor is, ha tartalma pozitív, de akkor is, ha negatív. Egy nép történelmi tudata akkor egészséges, ha minden a helyén van benne, és minden benne van. Ha nincsenek feltáratlan vagy rejtett elemei, ha mentes a torzításoktól éppen úgy, mint a szépítésektől. Ha nincsenek tabui. Ha nem a pillanatnyi politikai érdekek, hanem a tények határozzák meg.Tudjuk, oly korban éltünk, amely mindennek kedvezett, csak az igazságnak nem, s a hatalom bitorlói mindent elkövettek, hogy a népnek ne legyen igaz történelmi emlékezete. Főleg a közelmúltról ne legyen! Még saját uralmuk egyes szakaszainak, illetve vezető személyiségeinek megítélése is változott időnként. A még emlékezők száma egyre fogy, különben is kevés az olyan szuverén egyéniség, akinek az emlékeit ne zavarta volna öszsze a rendszer propagandistáinak agymosó buzgalma. Ezért csak helyeselni lehet az oktatási miniszter kezdeményezését, hogy a magyar iskolákban minden évben emlékezzenek meg a holokauszt áldozatairól. Most meg – április 14-én – Horváth Béla kisgazda képviselő javasolta a parlamentben, hogy a kommunizmus áldozatainak is legyen egy emléknapja, javaslata szerint április 2., Apor Vilmos mártír püspök halálának dátumnapján.Bár két különböző történelmi tényről van szó, sok a hasonlóság. És nemcsak az emlékezés tárgyát, hanem az emléknap megítélését illetően is. Szita Szabolcs holokausztkutató szerint „a magyar nemzet sérelmére követték el ezeket a szörnyűségeket”. Ugyanezt elmondhatjuk a kommunista diktatúra embertelenségeiről is. Mert – bár a megszálló német, illetve szovjet csapatok nyomása alatt, de – Magyarországon történtek ezek a szörnyűségek, a magyar nemzethez tartozó személyek ellen és magyar emberek közreműködésével. Tehát bármelyik oldalon álltunk is, érintettek vagyunk.Egyesek szerint a kötelező megemlékezés többet árt, mint használ. Tizenkét éven át vettem részt kötelező március 15-i és október 6-i iskolai ünnepélyeken (néha szereplőként), mégis tisztán ragyognak tudatomban 1848-49 dicső és szomorú napjai. Egy megemlékezés hatása tartalmától, színvonalától és érzelmi töltésétől függ.A parlamenti vitából – amely sajnos nem volt nagyon színvonalas, de jól illusztrálta, hogy bajok vannak történelmi emlékezetünkkel – azért kiderült, hogy a javaslók és a pártolók nem tekintik valami elfelejthető epizódnak a kommunista korszakot, az ellenzők viszont (főleg a szocialisták) hagyományaiknak megfelelően eufemisztikus meghatározások mögé bújtak. Donáth László például így oktatta ki fideszes képviselőtársát: „Pósán úr, nem szocializmusnak hívták, hanem népi demokráciának.” Hát igen, 1948-tól nem használták a párt nevében a kommunista jelzőt, de magukat azért kommunistának tartották, és mondták ezek a – Sztálintól tudjuk – „különös vágású emberek”, akiknek – a jelek szerint – még mindig nem sikerült elszakadni múltjuktól.Ma újra népszerű, nagy polgári írónk, Márai Sándor írta 1957-ben, a forradalom eltiprása után: „A kommunistáknak meg lehet bocsátani, a kommunizmusnak nem.” Mert, mint meg is indokolta: „Erőszak nélkül nincs kommunizmus.” Most éppen ezt szeretnék a javaslattevők: tudatosítani a társadalomban, hogy ez az erőszak irtózatos áldozatokat követelt a magyar néptől. Mondjuk ki végre: az egész ország a kommunizmus áldozata lett, s nemcsak azok, akiket megöltek, bebörtönöztek, kiraboltak, tönkretettek, elzártak a tanulástól, az előbbre jutástól, akiket megaláztak, kipellengéreztek, sőt még maguk a kommunisták is. (Elborzad az ember az erkölcsi züllés mélységeitől, amikor hallja, hogy a kommunista apa büszke a fiára, aki őt feljelentette.)Ughy Attila tulajdonképpen a Fidesz álláspontját képviselte, amikor „régi adósságról” beszélt, felsorolva a kommunizmus áldozatainak különböző csoportjait, majd kijelentette, hogy azokról is szólni kell, akik nem látványos módon váltak áldozatokká: „Azokról, akik legalább ilyen mértékben áldozatai egyébként ennek az 1948-89 közötti kommunista diktatúrának... Akik hiába és feleslegesen dolgoztak éveken keresztül, és munkájuknak nem lett gyümölcse, akik tehetségüket, fiatalságukat vették be a >közösbe<, és tíz évvel ezelőtt... személyesen kellett átéljék azt, hogy ez a közös hogyan süllyed el, hogyan tűnik el."Hát igen! A háború után Ausztria vagy Finnország legalább olyan rossz állapotban volt, mint hazánk. És most? Költői kérdés. Mindenki tudja a választ. Vajon ennyivel különb emberek az osztrákok vagy a finnek? Nem hinném! Hát akkor mi az oka a különbségnek? Egy dolog: e két országban nem került hatalomra a kommunista párt, megspórolták a nagy "szocialista kísérletet". A kommunisták nemcsak az embereken követtek el erőszakot, hanem a gazdaságon is. De akkor hogyan lettünk mégis a "legvidámabb barakk"? Úgy, hogy a rendszer vezetői egy újabb '56-tól rettegve inkább megsértették a szent szocialista elveket, s kapitalista elemeket engedtek érvényesülni a gazdaságban. És mi az oka a hírhedt liberalizálásnak? A gazdasági engedmények nem hoztak elég eredményt, ezért kölcsönökre volt szükség. S a gaz tőkések a kölcsön fejében nemcsak kamatot, hanem bizonyos fokú liberalizálást is követeltek. Mit is mondott Márai? "Erőszak nélkül nincs kommunizmus." Vagyis a szabadság legkisebb foka is a kommunizmus végét jelenti. Ez lett a második öngól! Közben pedig vége lett a meccsnek.Végül Ughy, április 2-át nem tartva jónak (hiszen többnyire beleesik a húsvéti szünetbe), február 25-ét, Kovács Béla szovjet elhurcolásának napját javasolta. Ez a javaslat nemcsak gyakorlati szempontból jó, hanem elvileg is tökéletes. Mert miről van szó? Keresünk egy napot, amely alkalmas arra, hogy a kommunizmus áldozatainak emléknapja legyen. Kovács Béla nemzetgyűlési képviselő elhurcolásáig is történtek atrocitások szovjet részről, de ez volt az első eset, hogy nyilvánvalóan moszkvai döntés alapján hivatalosan is bejelentették a beavatkozást (igaz, hamis indoklással). Másrészt Kovács Béla tudatosan vállalta sorsát: elmenekülhetett volna, de az, aki nemrég vágta a kommunisták szemébe: "Nélkülünk nincs demokrácia!", s kifejtette, hogy a kisgazdapárt erőszakos kiszorításával "csak kisebbségi diktatúrát tudnak csinálni", az nem futamodhatott meg. Barátainak megmondta: "Oda fogok állni a bíróság elé. Nem azért, hogy igazságot szolgáltasson, hanem ... hogy mindenki lássa végre, hogy a kommunista számára a demokrácia proletárdiktatúrát, a koalíció kommunista uralmat, a magyar politika az orosz érdekek szolgálatát jelenti... Ne becsüljétek le az áldozat értékét!" Jó prófétának bizonyult! De jó államférfi is volt. Majd tízévnyi – főleg gulági – raboskodás után, amikorra beérett áldozatának gyümölcse, '56-ban a forradalmi kormány tagja lett, s mint ilyen, reálpolitikai mérsékletre intette minisztertársait.Örömmel csatlakozott Ughy Attila javaslatához Horváth János fideszes képviselő, hiszen annak idején képviselőtársa volt Kovács Bélának. Őt nem a szovjet hadsereg, hanem Rajk László pribékjei hurcolták el, mert – állítólag – meg akarta dönteni a pártja vezette demokratikus kormányt. Horváth János ugyan közgazdászprofesszor, most mégis történelemórát tartott az SZDSZ-esek számára, akik nevében Bauer Tamás közölte a parlamenttel, hogy "Magyarországon az 1945 és 1989 közötti időszak a kommunista rendszer időszaka" volt. Horváth tanár úr szerint, személyes tapasztalatai szerint: "1945-ben Magyarországon egy demokratikus ország építése kezdődött el. Magyarországon demokratikus választások voltak, s ekkor a polgári demokráciára 83 százalék szavazat adatott le. A kommunista párt, amelyik a diktatúra híve volt – bár akkor nem is mondta még ki -, 17 százalékot kapott. Magyarországon polgári demokrácia jött létre. ... A demokrácia bástyájának nevezték akkor hazánkat. A New York Times vezércikke azt írta, hogy ha hagyják azt a Magyarországot 1945-46-ban, akkor példája lehet az egész térségnek. A szuverenitás felé haladt az ország. Komoly esély volt arra, hogy – igen – 1947 tavaszán megkötődik a békeszerződés, a megszálló hadsereg elmegy, s Magyarország szuverén állam lesz." Nem lett. Mert a Szovjetunió hadserege erőszakkal elhurcolta a legnagyobb polgári párt főtitkárát, s ezzel megindított egy folyamatot, amely ezreket, tízezreket, az egész magyar népet és az egész országot a kommunizmus áldozatává tette. Truman elnök "gyalázatos vörös puccsnak" nevezte a szovjet hadsereg tettét, s napokon belül megalkotta a Szovjetunió térhódítását megállító úgynevezett Truman-doktrínát. Így vált Kovács Béla áldozata a kommunista terjeszkedés gátjává. Ezért is jó javaslat február 25.Nem reménytelen a megegyezés. Biztató, hogy az élő emlékezet (Horváth János) és az ifjúi ráérzés (Ughy Attila) egymásra talált. S miért ne csatlakozhatna ehhez a mai kisgazdapárt is, amely nemegyszer hivatkozik a párt múltjára.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.