Az európai közérzet feltételei idehaza

Bányai Péter Mihály
2001. 01. 10. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nincs könnyű helyzetben manapság nálunk, aki lakást akar szerezni, vagy a már megszerzett lakását szeretné megtartani. Az egykori szovjet övezetben a rendszerváltozás olyan negatív következményekkel is járt, hogy – a civil szervezetek nyomására – az átalakulás nehézségeire a nyugati világ, benne a Világbank is felfigyelt. Az 1990-es évek közepén James Wolfensson úr, a Világbank elnöke meghirdette a „Strukturális alkalmazkodást széles körű részvétellel vizsgáló kezdeményezés” (angol rövidítés: SAPRI) elnevezésű programját.Tavaly a magyar SAPRI Bizottság is elkészítette a jelentését, de a 84 oldalas tanulmány kevés teret szentelt a megoldás irányába mutató javaslatoknak, nem sokat foglalkozott a lakásszerzés és -fenntartás problémakörével, pedig ma a szociálpolitika egyik legkényesebb kérdése az 1–1,3 millió családot érintő eladósodás. A lakás fenntartási költségeinek rohamos növekedése lakásrezsiválságot idézett elő, ma a családok jelentős hányadának a lakás megtartása jelenti a legnagyobb problémát. Hazánkban az első lakáshoz jutás nehézsége évszázados hagyományokra tekint viszsza, ugyanakkor a már megszerzett lakás elvesztésének esélye csak a rendszerváltás óta jelent tömeges problémát.A bajok 1990-ben, a büntetőkamat bevezetésével kezdődtek el. Emlékeztetőül: a kedvezményes (0–3 százalékos) lakáshitelek kamatának utólagos, egyoldalú megemelésével négy-ötszörösére emelkedett a törlesztőrészlet. A munkanélküliség és az infláció következtében ma 300 ezer család bármikor kilakoltatható, lakásuk sorsa kizárólag a hitelt nyújtó pénzintézet kegyétől függ. Hiába tiltakoztak az adósok, hiába léptek fel ez ellen a civil szervezetek, a kormányzatok oda sem füttyentettek a vészjelzésre. A Jogvédő Egyesületek Szövetsége 1996-ban a Havanna-szindróma elnevezésű jelentésével igazolta, hogy valós és tömegeket érintő problémáról van szó. Elérte, hogy a Szociális Tanács foglalkozzék az üggyel, majd a Horn-kormány – az utolsó hónapokban – hozott egy látszatintézkedést, amely némileg enyhíthette volna a bajt, ám az önkormányzatok döntő többsége a támogatást szabályzó rendeletét sem alkotta meg, így a „mentőövnek” nem volt gyakorlati hatása.A jelenlegi kormány szociális és családügyi minisztere eljutott a lényegig: felismerte, hogy ezen a helyzeten kizárólag az adóskonszolidáció segíthet. A napokban jelentették be egy kétszázmillió forintos alapítvány létrehozásának tervét a büntetőkamat áldozatainak megsegítésére. Sajnos a mindenkori szociális kormányzat érvei képtelenek áthatolni a pénzügyi szigor erődítményrendszerén. A mai lehetőségek is korlátozottak, ezért – az érintett 300 ezer család érdekében – elvárható lenne, hogy a konszolidált bankok, a privatizáció nyertesei, és ezt a lakáshitelsarcot megszavazó képviselők adományaikkal csatlakozzanak az alapítványhoz. Ennek kapcsán felmerül a kérdés, hogy meddig tarthat az a rendkívüli helyzet, amivel az Alkotmánybíróság a 1991-ben a büntetőkamat jogosságát indokolta? Erre nyilvánvalóan csak a próbaperek adnak választ.Az 1990-es évek közepétől egy újabb, lényegesen nagyobb számú családot érintő gond is megjelent, nevezetesen a jövedelmek növekedését hat-hétszeresen meghaladó közműdíjemelések nyomán fellépő lakásrezsiválság. Talán nem érkezett későn az Európa Tanács nem kormányzati szerveinek főosztályától a figyelemfelkeltő felkérés hat magyar intézményhez és szervezethez. Köztük volt a lakásügyekért felelős minisztérium (óh, a kis naivak, nem tudják, hogy nálunk a lakásügyért legalább hat minisztérium „felelős”, ezért, ha a lakások száma nem is, legalább a bábák száma megfelelő...) és – többek között – a Jogvédő Egyesületek Szövetsége (JESZ) is.A lakáshoz jutás és a lakásmegtartás témakörében az országjelentés 16 oldalnyi kérdésére a JESZ szakértői 102 oldalas anyagot készítettek, amelynek egy részét azonban nem a felkérőnek, hanem kizárólag a szociális kormányzatnak szánták, nem akarva a világ elé tárni azt a szennyest, amelyet itthon, egy rossz (és családellenes!) politika nyolc éven át okozott. A civil szakértők úgy gondolták, hogy eljött az idő, rendet kell végre rakni, ám a problémát nem Európa fővárosában, hanem itthon kell megoldani.A jelentés a lakás megtartásának esélyeit vizsgálva megállapítja, hogy a családi eladósodásnak több oka van: „A családok jövedelemszerző képességének jelentős lemaradása a megélhetés és lakásfenntartás költségemelkedéséhez képest. Míg 1989-ben e két költség a családi jövedelmek harmadát sem érte el, addig ma az alacsony jövedelműek annak 60,8 százalékát, a közepes jövedelműek 50 százalékát, a magas jövedelműek pedig 37,4 százalékát költik élelmiszerre és a lakás fenntartására.”Az eladósodás szempontjából kiemelkedő jelentőségű a minimálbérek és lakásfenntartási költségek alakulása, hiszen a rendszerváltás óta az előbbiek hatszorosára nőttek ugyan, de a gáz kilencszeres, a villanyáram 13–14-szeres, a palackos gáz és a távfűtés 20-szoros, a szemétszállítás 25-szörös, a víz-csatorna díjak pedig 75-szörös (!) drágulása a családok egyharmadánál eladósodást eredményezett. Például egy kétgyermekes, minimálbérből élő család 1990-ben jövedelme 8–9 százalékát, tavaly 26–30 százalékát költötte lakása fenntartására. Külön kategóriát képeznek a nyugdíjasok, különösen az egyedülállók, akik értékálló nyugdíjat szeretnének, mert ma – az 1671 ezer nyugdíjasból – 229 ezren élnek havi 25 500 forint alatti jövedelemből.Ezek az adatok azt mutatják, hogy (különböző okokból) romlott a családok jövedelemszerző képessége, s a reáljövedelmek alakulása miatt a fizetőképtelenség (vagy annak veszélye) jellemzővé vált. Az eladósodást és a családi válságkezelést csak egy szociális programmal lehet megoldani, különben kizárólag a pénzintézeten, az önkormányzaton vagy a közszolgáltatón múlik a kilakoltatás napja.A JESZ szakértői szerint a munkahelyteremtés, a részmunkaidős foglalkoztatás és a nyugdíjak, valamint a családtámogatások reálértékének növelése mellett szükség lenne a non-profit szektor nagyobb arányú, jobb finanszírozású bevonására a szociális ellátás rendszerébe. Elkerülhetetlen az olcsó bérű szociális lakások építése, a takarékosabb életvitel megtanítása (és a tanultak alkalmazásához szükséges, ám drága lakóépületek, háztartási eszközök megszerzését segítő kedvezmények biztosítása), a közüzemi díjak társadalmi kontrollja, szociális bolthálózatok, önsegítő csoportok létrehozása. Sok praktikát kell bevetni, amelyek a családokat – a nemzet legkisebb szervezett alapegységeit – az állandó fenyegetettség állapotából kivezethetik. Ezen az úton csak az első lépés a büntetőkamat áldozatainak konszolidálása, és a minimálbérek sok vitát kiváltó emelése. Ezt követnie kell a nyugdíjak értékállóságának, a közalkalmazottak fokozott anyagi megbecsülésének, és a szociális szféra megerősítésének, hogy egy emberközpontú hazában nemcsak földrajzilag, de közérzetileg is Európában éljünk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.