A Széchenyi-terv és akiknek nem kell

Wirth Gyula
2001. 03. 16. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A nyolcvanas évek derekán, a fejlett világ felé teljesebb nyitást közvetlenül megelőző időszakban tekintélyes magyar szerzők tollából sorra jelentek meg elemzések arról, hogy hazánk hol áll a nemzetek sorában, és melyek lehetnek a közeli és távoli jövő perspektívái. Ekkor vált széles körben ismertté az országoknak a gazdagságra, a lehetőségekre, a civilizáció magas fokára utaló centrális, illetve az ezeket nélkülöző félperiferiális és a periferiális országokra való felosztása. A besorolás azt a reménytelenséget sugallta a félperiferiális (ide sorolták hazánkat is) és a periferiális országok számára, hogy igen hosszú évtizedek szükségesek ahhoz, hogy magasabb osztályba léphessenek. A történelem számos példát produkált arra vonatkozóan, hogy a civilizációs elmaradottságot egyes nagyra törő politikusok több-kevesebb türelmetlenséggel próbálták kezelni: igen sokszor vér és pusztulás, újabb évszázados visszaesés volt az ár.Ekkoriban főként a történelem visszahúzó erejét jelölték meg az elemzők az elmaradottság okaként. Néhány nyugat-európai példa (Finnország, Írország), továbbá néhány ázsiai ország példája azt mutatta, hogy ez a megközelítés nem teljesen helytálló. Az egy „politikai klubba” tartozásnak mint egyik legfőbb magyarázatnak azonban csak a legbátrabbak adtak helyt. Eszerint ha az országok egy politikai klubba tartoznak, olyan országok klubjába, ahol a versenyen, az egyéni kezdeményezésen alapuló piacgazdaság, illetve a többpárti demokrácia természetes húzó ereje átsugárzik a klub valamennyi országára, lehetséges a történelmi lemaradás belátható időn belüli leküzdése, és igen rövid idő alatt már a fejlődés gyümölcsei is leszüretelhetők.A nyolcvanas évek végi nagy átalakulások a világpolitikai térképen, a piacgazdaság és a többpárti demokrácia győzelme az egypárti, a diktatúra különböző fokozatait produkáló rendszerek felett új történelmi esélyt adott a fejlett országok politikai klubjához való csatlakozáshoz. Kelet-Közép-Európa néhány országa élt (élhetett) a lehetőséggel, és a klubváltás első lépései megtörténtek. Ezek a lépések megalapozzák a továbbiakat, de természetesen nem automatikusan. Nagyon is tudatos, körültekintően megválasztott lépésekre van szükség, amelyek úgy hatnak, hogy az egyének, csoportok érdekeltsége, alkotó ereje szabadon érvényesülhessen, ezek kibontakozásához megteremtődhessenek a feltételek. A rendszerváltozás utáni két kormány az e követelményeknek való megfelelés lényegi alapjait teremtette meg akkor, amikor a társadalmi átalakulás bonyolult, sorsfordító és katartikus feladatait oldotta meg. A dolog természetéből adódóan rendkívüli nehézségekkel, de talán nagyjában és egészében sikerrel, mint ahogy ezt objektív források is megállapítják.A közel egy éve meghirdetett Széchenyi-terv vállalkozott az előbb említett harmonizáló szerepből adódó – nem neoliberális elveken alapuló – további lépések megtételére: a szabad verseny kibontakoztatására, ugyanakkor a versenyképes gazdasági környezetnek az állam felelőssége melletti biztosítására. A globalizáció korszakában, az új kihívásoknak megfelelően az állam úgy kívánja előmozdítani a versenyképesség növekedését, hogy segíti, ösztönzi a nemzetgazdaságokat, a régiókat, az egyes vállalkozókat, hogy a helyi és globális hálózatokhoz kapcsolódjanak. (Új fogalommal kell tehát megismerkednünk, a „hálózati gazdasággal”, bár a mindennapokban a bevásárlóközpontok révén már naponta találkozunk gyakorlati megjelenítésével.) Úgy hozta vissza az állami szerepvállalást a gazdaságba, hogy mindenre kiterjedő, gyámkodó tervezést nem valósít meg, de a nemzetközi tendenciákra, továbbá azokra a nemzetgazdasági részterületekre koncentrál, amelyek kihatása, szorzóhatása meghatározó (autópálya-építés, innováció, lakásfejlesztés, gyógyturizmus-fejlesztés, beszállítói program, kis- és középvállalkozások, regionális fejlesztés). Ezt a súlypontképzést valósítja meg akkor is, amikor a népesség „húzó” rétegeinek szempontjaira koncentrál, abban a szilárd és nemzetközi tapasztalatokon is nyugvó meggyőződésben, hogy ezek ösztönző hatással, mintául szolgálnak a többiek számára.Különös figyelmet érdemelnek a Széchenyi-tervet indokló részek, amelyek az előzőkben vázolt, a nyolcvanas években Magyarországon is teret nyert politikai-társadalmi-közgazdasági eszmeáramlatokat is felidézően „stabilitást hozó, új, globális politikai rendről” beszélnek, és magas intellektuális szinten vezetik be, teszik közérthetővé a tervezett lépéseket, összességében a magyar New Dealt. Szólnak arról a történelmi lehetőségről, hogy Kelet-Közép-Európa egyes országai – civilizációs szintjüktől, a polgári értékrend kialakult színvonalától függően különböző mértékben és formában – számíthatnak a fejlett országokból (centrum) kiáramló tőkére, amely biztonságot, hasonló értékesülési lehetőséget vél felfedezni, miután a rendszerváltozás nyomán ezek az országok jegyet váltottak a centrumországok politikai klubjába.Ezen írás szerzője abban a szerencsés helyzetben van, hogy történelmi távlatból, bizonyos, a tervezés fejlődéséről szóló ismeretek birtokában alkothat véleményt a Széchenyi-tervről. Az objektivitás, az egyetértés és a szimpátia jegyében teheti ezt, miután négy évvel ezelőtti óhaját látja teljesülni, amelyről egyszer már írt cikket. Ebben már akkor sürgette azokat a kormányzati lépéseket, amelyek a bel- és külföldi gazdasági szereplőknek (potenciális szereplőknek) jelzik, mely területeken kíván az állam katalizáló, folyamatokat elindító szerepet vállalni, követve a világ fő gazdasági folyamatait is. Példaként idézte egyebek mellett az ír, a dél-koreai nemzeti tervezés fő mozzanatait.A gazdaságpolitikák árnyalatait nemzetközi példák alapján jól ismerők „helyre tudják tenni” a Széchenyi-tervet. Különbséget tudnak tenni az amerikai New Deal, az olasz Piano Verde, a Vanoni-terv, az éppen a mindent megtervezni akaró, az egyéni kezdeményezést végzetesen fékező, öszszességében kudarcra ítéltetett centrális tervezés vagy éppen annak enyhébb változata, a hatvanas évek végén kezdődött magyar „új mechanizmus” körülményei között folytatott tervezési gyakorlat és a kormány által meghirdetett Széchenyi-terv között.Ennek tükrében teljesen érthetetlen az ellenzék leminősítő jelzője a Széchenyi-tervvel kapcsolatosan. Mert mit kér számon az oppozíció a nemzeti fejlesztési terven? Elsősorban a teljeskörűség, a teljesebb átfogás, a terv egyes összetevői közötti konzisztencia hiányát. De éppen ez az, ahol drámaian tévednek. Ha mindent meg akarunk tervezni, akár csak koncepcionálisan is, akkor lényegében nem teszünk semmit, szétforgácsoljuk a figyelmet, az állami erőforrásokat, miután – többek között – nem tudunk elegendő magántőkét sem bevonni.A mezőgazdaság sem kapott helyet a Széchenyi-tervben – kifogásolja az ellenzék. Bármenynyire jók is az adottságaink a mezőgazdaságot illetően, az ágazat nem tartozik sehol sem a húzó ágazatok körébe még azokban az országokban sem, ahol egyébként magasan fejlett. De hiszen éppen amiatt fejlett, mert a húzó ágazatok helyzetbe hozták, gondolok itt az informatikai megoldásokkal is segített marketingre! Nem lehet kétséges, hogy a magyar mezőgazdaság a jelenlegi ötszázalékos GDP-hozzájárulás akár több mint kétszeresére is képes lenne, attól függetlenül, ha nem is sorolják be a húzó ágazatok körébe. E képesség kibontakozásához modernizációra van szükség, amelynek megalapozására remélhetőleg hamarosan sor kerül.Szükség volt a Széchenyi-tervre? Igen. Ilyen jellegű tervre volt szükség? Igen. Tehát olyan, sajátosan értelmezett tervre, amely láncreakciókat indít el, meghatározza a súlypontokat, amelyek húzzák maguk után a kapcsolódó alágazatokat, kezdeményezéseket. Olyan tervre, amelynek segítségével partnerül nyerhető meg a bel- és külföldi magántőke, egyrészről azzal, hogy társfinanszírozóként lép fel az állam, másrészről azzal, hogy világosan jelzi, minek ad elsőbbséget (prioritások). A szerves kapcsolatokat (konzisztenciákat) az egyes alágazatok, részterületek között a vállalkozások teremtik meg folyamatosan, fokozatosan és a legnagyobb hatékonysággal, miután ismerik, átgondolják a gyakorlati igényeket, lehetőségeket. Így például azok a vállalkozások, amelyek a kiemelten kezelt gyógyturizmus lehetőségeinek teljesebb kihasználása, új, előnyösebb marketingpozícióba helyezése céljából az ugyancsak kiemelt informatikát hívják segítségül, mintegy sajátos konzisztenciát teremtve a két kiemelt szféra között: azaz integrált informatikai rendszer (tartalomszolgáltató) létrehozására megpályázzák a Széchenyi-terv kutatás-fejlesztési alapjaiból nyerhető támogatásokat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.