Hogyan védjük a nemzeti kulturális örökséget?

Visy Zsolt
2001. 06. 13. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Országgyűlés által jelenleg tárgyalt integrált örökségvédelmi törvény elfogadása esetén jó lehetőséget nyújt a nemzeti kulturális örökség eredményesebb kezelésére, a hivatali, a szakmai és a gyakorlati feladatok hatékonyabb végzésére. A benyújtott törvénytervezet egyik fontos eleme a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal (KÖH) létrehozása a két meglévő hivatalból, az Országos Műemlékvédelmi Hivatalból (OMVH) és a Kulturális Örökség Igazgatóságából (KÖI).Az államigazgatás korszerűsítése kimondja a szükséges decentralizációs és dekoncentrációs intézkedések megtételét. A vonatkozó kormányhatározat (1052. Korm. hat.) előírja, hogy a hatósági és szakhatósági feladatokat el kell választani a tudományos kutatói és a szolgáltatói, valamint egyéb (piaci) szerepvállalásoktól. Ennek felel meg a szakmai és a tudományos feladatok következetes szétválasztására vonatkozó miniszteri döntés nyomán megszületett törvénytervezet. A döntés megegyezett azzal a szakmailag megalapozott véleménnyel, miszerint a régészeti lelőhelyek és a múzeumi műtárgyak hatósági feladatait igen, de azok szakmai, tudományos feladatait el nem látó KÖI az építészeti örökséggel foglalkozó OMVH csupán hasonló, hatósági jellegű feladatait ellátó egységeivel vonható össze. A kormányprogram és a vonatkozó irányelvek szerint szakterületenként lehetőleg egy, és a takarékossági szempontok figyelembevételével csak hatósági ügyekkel foglalkozó hivatalt lehet és kell létesíteni. Ezt az elvet követi a benyújtott törvénytervezet. A kormányprogramnak és a hatósági feladatokra összpontosító egységes hivatal elveinek azonban jelenleg csak a KÖI felel meg, az OMVH nem, mivel az utóbbi tudományos és gyakorlati feladatokat is ellát. Ezeket tehát le kell választani az egységes hivatal létrehozásakor, és a hivatalon kívül kell megszervezni tevékenységüket.A megoldás elméletileg az lehetne, hogy a KÖI saját területén mindazokkal a feladatokkal gazdagodna, amelyeket a műemlékvédelem területén jelenleg az OMVH lát el. Ez azt jelentené, hogy teljességgel átvenné a múzeumoktól a megelőző feltárások és leletmentések végzését, a leletek konzerválásával, restaurálásával és őrzésével kapcsolatos feladatokat. Ez azon túl, hogy a magyar múzeumok sok évtizedes, jól működő rendszerét teljesen felforgatná, és éppen ezért óriási ellenállásba ütközne, azért sem lenne elfogadható, mert az államháztartást fölöslegesen és túlzó módon terhelné a kettős feladat- és intézményrendszer működtetési kötelezettségével. Vannak ugyan olyan európai országok, ahol ilyen vagy hasonló régészeti örökségvédelmi rendszer működik, de azokban ez történelmi hagyomány, eszerint fejlődött és fejlődik a hatósági és szakmai intézményrendszer, és éppen egy ettől eltérő megoldás forgatná fel a megszokott rendet. Ugyanez mondható el a műemléki szakterületről is: világszerte sok megoldást alkalmaznak. Van, ahol a magyarhoz hasonlóan – bár a hatósági, tudományos és gyakorlati feladatok egész országra kiterjedő koncentrálása szinte példátlan – egy helyen látják el a legtöbb, műemlékekkel kapcsolatos feladatot, de van olyan is, ahol az állami felügyelet és a hatósági ügyintézés elválik a tudományos és a gyakorlati területtől. Kétségtelenül az utóbbi a jobb, mivel így fogalmazható meg és végezhető a műemlékekhez, az ember formálta tájhoz kapcsolódó sajátos tudományos (építészettörténet, művészettörténet, település- és tájtörténet) igények és feladatok kimunkálása, vizsgálata, kutatása.Hazánkban tehát a múzeumi és a műemléki szakterület és intézményrendszer két, igen eltérő úton fejlődött. Amíg a Nemzeti Múzeum mellett létrejöttek a további országos múzeumok, vidéki nagy gyűjtemények és múzeumok, és ezek együttesen látják el a régészeti lelőhelyekkel és a bármilyen muzeális tárggyal kapcsolatos összes feladatot, ami egy többszörösen, területileg és hierarchikusan egymásra épülő rendszert alkot, addig a műemlékvédelem mindezt centralizált módon, egyetlen intézményben végzi. A korábban az országos és a megyei múzeumi hálózathoz telepített hatósági feladatokat a Kulturális Örökség Igazgatósága létrehozásával túlnyomórészt e központi hivatal kezébe tette az 1997-ben elfogadott CXL. törvény, a parlament asztalán lévő örökségvédelmi törvény pedig ebben az irányban következetesen továbbhaladva a szakhatósági feladatokat is odarendeli.A dekoncentrálás, a szubszidiaritás elvét szem előtt tartva a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma 2000-ben létrehozta a KÖI hét regionális irodáját, ahol ezen elveknek (minden feladatot a lehető legalacsonyabb szinten és ésszerű területi lehatárolás szerint ellátni), és az Európai Unióhoz való csatlakozáshoz kidolgozott tervezési régióknak is megfelelően folyik a tudományos intézmények bevonásával a hatósági munka. A regionális irodák felállításának kimondott, de később megvalósítandó fejezete az új törvény nyomán létrejövő egységes Örökségvédelmi Hivatal hasonló struktúrája.A közelmúltban tehát a régészeti lelőhelyekkel és a muzeális tárgyakkal kapcsolatos hatósági ügyintézést sikerült közvetlenül állami hivatalba telepíteni, és ezzel egy időben a regionalitás és a szubszidiaritás elvárásait is sikerült teljesíteni. A műemléki terület azonban a maga centralizált rendszerével a múzeumi terület rendszerének pontosan az ellenkezője. A múzeumi és a műemléki terület felügyeleti és intézményi összekapcsolása így csak a rendszerek előzetes közelítése után valósítható meg, amelynek során alig vitatható módon az egyébként is átszervezendő műemléki intézményrendszert kell jobban közelíteni a fejlettebb, a kormányzati elvárásoknak, a szakmai és hivatali szempontoknak megfelelő, a muzeális tárgyakra és régészeti lelőhelyekre kialakított rendszerhez. Kétségtelen, hogy ezáltal megváltozik a műemlékvédelem hagyományos struktúrája, de ez csak látszólagos veszteség, hiszen éppen ez az átalakítás teszi lehetővé, hogy Magyarországon is létrejöjjön a műemlékvédelem központi, országos tudományos intézménye. Csak emlékeztetőül: a közgyűjteményeknek is meg kellett válniuk a közelmúltban egyik jelentős feladatuktól, a hatósági munkától.Mindezek alapján látható, hogy nincs más út, mint a hatósági feladatok köréhez szigorúan ragaszkodva felépíteni az egységes örökségvédelmi hivatalt, és egyidejűleg új tudományos intézményt alapítani. Az is látható, hogy a műemlékvédelmi szakterület mindeddig egységes, egyetlen hazai intézményét ezen elv szerint ketté kell osztani. A fenti rendszer az alkalmazottak vonatkozásában is egyértelmű helyzetet teremt, hiszen köztisztviselők foglalkoztatása csak a KÖH-ben indokolt.A változások lényege három pontban foglalható össze: 1. A Kulturális Örökség Igazgatóságának és az Országos Műemlékvédelmi Hivatal hatósági feladatait ellátó egységeinek az összevonása. Az így kialakított hivatal látja el a régészeti lelőhelyekkel, a muzeális műtárgyakkal és az építészeti örökséggel kapcsolatos hatósági feladatokat. 2. Egy országos műemléki intézet és múzeum létrehozása az OMVH szakmai, tudományos munkát végző osztályaiból, egységeiből. Ezzel a változtatással szerkezetileg is egységessé válik a magyar örökségvédelmi rendszer tudományos oldala, mivel a műemléki szakterület is elnyeri mindeddig nélkülözött országos tudományos intézményét. 3. Várhatóan megnövekedő szerepükhöz mérten önállóságot kell biztosítani a műemlékek fenntartását és restaurálását szervező, végző és gondozó intézményeknek.A fentiekben vázolt rendszer biztosítja, hogy a törvény valóban elérje célját, a nemzeti kulturális örökségnek a korábbinál hatékonyabb hatósági és szakmai gondozása révén fenntartásuk és megőrzésük is megnyugtatóan biztosítható legyen az átalakított szolgáltatói szféra segítségével. A nemzeti kulturális örökség három fő ágazata, a régészeti lelőhelyek, az építészeti örökség és a műtárgyak területe így azonos súllyal és mértékben, harmonikus egységben jelenik meg az Örökségvédelmi Hivatalban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.