Érdekek oltárán feláldozott elvek

Löffler Tibor
2001. 11. 23. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lassan már évek óta feszülten várják az „igazság pillanatát”, a Fidesz és a MIÉP „összejátszásának” nyilvánvalóvá válását az ellenzék radikálisan kormányellenes részében. A pártok választói támogatásának alakulása (az SZDSZ gyatra szereplése, az MSZP fokozatos visszaesése, a Munkáspárt esélytelensége a parlamenti küszöb átlépésére) azt jelzi, hogy a választópolgárok nagyobbik része valójában immunis azzal szemben, ahogy a baloldali ellenzék a MIÉP-pel revolverezi a kormányt. A Munkáspártot a súlytalansága ellenére azért kell említenem, mert Thürmerék propagandájában vezérmotívum az, hogy csak a Munkáspárt parlamentbe kerülése állthatja meg a MIÉP-et és ezért az SZDSZ-nek és az MSZP-nek egy „széles baloldali összefogás” keretében együtt kell működnie. Bár a szocialisták csúcsszinten „jegelték” a Munkáspárt iránti jóindulatukat – legalábbis a nyilvánosságban –, a helyi összefogást egyáltalán nem zárják ki, ami arra utal, hogy a munkáspárti propaganda nem a szokásos nagyotmondások terméke: a kommunista szavazók a második fordulóban „leszavaznak” a szocialista vagy a szabad demokrata jelöltre.
Ettől azonban még nem mondható el, hogy a Munkáspárt állítja meg a MIÉP-et. A titok nyitja az ellentételezésben rejlik. Nem is igazából arról van szó, amit Horn Gyula egy őszinte pillanatában bevallott, miszerint cserébe majd az MSZP az önkormányzati választásokon támogatja a kommunistákat, hanem a Munkáspárt parlamentbe juttatásáról. A svéd kisebbségi kormányzással is foglalkozó cikkemben arról írtam, hogy Svédországban a szociáldemokraták nem merték a kormányzásba bevonni a szovjetbarát kommunistákat, akiknek parlamenti támogatására viszont égetően szükségük volt az egyesült polgári ellenzékkel szemben. A két párt közötti elvi szembenállás reális és őszinte volt, de a közös politikai érdek még nagyobb súllyal nyomott a latba. Ezért a szociáldemokraták arra is képesek voltak, hogy mozgósítsák (párttag) szavazóikat arra, hogy a kommunista pártra szavazzanak. Azért, hogy a kommunista szavazatok ne vesszenek el, a párt bejuthasson a parlamentbe és ott a szociáldemokraták mellett sorakozzon fel.
A MIÉP megállításáról szóló munkáspárti propagandának tehát az ad értelmet, hogy a szocialista és a szabad demokrata szavazóknak a szükséges (minimális) mértékben a Munkáspártra kell szavazniuk. (A szabad demokratáknak persze csak akkor, ha pártjuk biztos távolságra kerül a parlamenti küszöbtől.) Amíg az MSZP nem deklarálja folyamatosan, hogy semmilyen téren nem működik együtt a Munkáspárttal, tőlük még szavazói támogatást sem fogad el, addig – tekintettel az eddigi viszonyokra – a kulisszák mögötti stratégiai egyezkedés valószínűsíthető. Ugyanez érvényes az SZDSZ-re. A szabad demokratáknak is folyamatosan kellene deklarálni, hogy semmilyen téren, még a kormány leváltása céljából sem működnek együtt a kommunisták (szélsőbaloldali) szavazatait besöpörni kész szocialistákkal, akiknek a szavazói támogatását is visszautasítják adott esetben.
A stratégiai pártérdekek és a hangoztatott politikai elvek élesen ütköznek viszont a baloldalon, amikor a MIÉP parlamenti vagy jövőbeni választási magatartásáról van szó. Kovács László szerint a MIÉP a koalíció „része” lett azzal, hogy megszavazta a zárszámadást, hiszen ellenzéki párt sohasem fogadja el azt, ha mégis, a továbbiakban nem tekinthető ellenzékinek. Kovács ezzel a kijelentésével új fejezet nyitott a kormánypártiságról és ellenzékiségről folyó diskurzusokban. A baloldali képlet eddig viszonylag egyszerű volt: a szélsőjobboldali MIÉP nem ellenzéki, az egyre szélsőségesebb Fidesz pedig nemcsak a hatalom mindenáron való megtartását célzó érdekházasságot akar kötni Csurkáékkal 2002-ben, hanem Európa-ellenességből és az uniós csatlakozás elszabotálásából szövődő politikai szerelem is egybeköti őket.
A téma baloldali kommunikációja több logikai sebből vérzik. Minden párt a maga céljait és érdekeit követi. Sajátos módon nemcsak az SZDSZ és az MSZP, de a MIÉP is. A baloldal azonban elvitatja a többi párt jogát a szuverén politikai irányvonalra és magukat teszik meg az ellenzékiség és szalonképesség mércéjének. Kivált az MSZP hajlamos a „konstruktív” ellenzékiségbe csomagolni a maga – érthetően – különutas politikáját: saját céljaik elérésére és érdekeik érvényesítésére együtt szavazhatnak a kormánypártokkal. Ha ezt a MIÉP teszi, akkor az az ellenzékiség feladása, mert egy párt csak akkor lehet ellenzéki, amikor az MSZP-vel együtt nemmel szavaz. (Lásd a haladó erőkhöz tartozás kritériumait 1945 és 1949 között.) A szabad demokraták asszisztálnak ehhez, hiszen sem ők, sem a holdudvaruk nem vonta kétségbe az MSZP ellenzékiségét, amikor az megszavazta a státustörvényt vagy a Szent Koronára vonatkozó törvényeket, pedig utóbbival a szocialisták (Göncz Árpáddal együtt) az SZDSZ észjárása szerint részt vettek a köztársaság szimbolikus felszámolásában. Azt is szó nélkül hagyták, hogy az MSZP kész volt egyeztetni a Fidesszel a kétharmados törvényekről, ahelyett, hogy ellenzékhez méltó következetességgel fordítottak volna hátat, sőt – túl ezen – olyan mérvű politikai egyeztetést igényeltek a szocialisták, amellyel tényleg egyfajta kormányzati szerepet játszhattak volna. Az SZDSZ elvi botladozása, az, hogy szemet hunynak a szocialistáknak a konstruktivitás leple alatt folytatott politikai fészkelődése felett, az ellenzékiségről szóló baloldali megnyilatkozások komolytalanságáról árulkodik.
Ennek az elvekről folytatott vitának az elvtelensége még inkább nyilvánvalóvá válik, ha a MIÉP szélsőjobboldalisága felől közelítünk az SZDSZ és az MSZP alkotta politikai szalonhoz. A baloldali szalon szerint a kormánynak elvi okok, a szélsőjobboldaliság miatt el kell utasítania a MIÉP támogatását, ezért nem is mulasztják el a cinkos összjátékot és elhatárolódást emlegetni, amikor a MIÉP igennel, a baloldal viszont nemmel szavaz. Ebből az a furcsa helyzet áll elő, hogy a két baloldali párt nem csinál elvi problémát és nem támadja a kormányt, amikor a MIÉP velük azonos módon szavaz. A baloldal elvi ellenzékiségének tehát pragmatikus és racionális határai vannak. De a gyakorlati pártpolitikai megfontolások nemcsak korlátot szabnak az elvi politizálásuknak, hanem hiteltelenítik is. A radikális jobboldallal való elvi szembenállás ugyanis elvileg a baloldalt is köti. Vagy legalábbis kötnie kellene. Ahogy a kormánypártok nem pendülhetnek egy húron a MIÉP-pel, elviekben úgy a baloldali ellenzéknek sem szabadna. A baloldal valójában a saját elveit, értékeit és céljait dobja sutba, amikor hozzájuk hasonlóan markáns ellenzéki magatartást kér számon a MIÉP-től, hiszen akkor a „szélsőjobboldal” és a kormány „demokratikus ellenzéke” közös nevezőre jutna. A baloldali és jobboldali ellenzék harapófogóként szorongatná a polgári kormányt, amiből a baloldalnak egyetlen, valójában csapdát jelentő kitörési lehetősége volna, ha hű lenne elveihez: folyamatosan elhatárolódni a MIÉP-től és kínos precizitással kerülni az azonos módon történő szavazást. Ez azt jelentené, hogy a baloldal politikai irányvonala és magatartása elvesztené minden racionalitását, a baloldal céljai a MIÉP döntéseinek függvényévé válnának, hiszen az MSZP-nek és az SZDSZ-nek csak azért is másképpen kellene szavaznia, nehogy a MIÉP-pel való titkos összjátékkal vádolja őket a független (nem kormánypárti) sajtó és az abból tájékozódó nyugati közvélemény. Ez a vád cáfolhatatlannak bizonyulna, ha a polgári kormány tényleg elvesztené többségét és kisebbségbe szorulna, hiszen a kormány „leváltására” készülő baloldal válaszút elé kerülne: vagy egy platformra kerül a szélsőjobboldallal, vagy – elhessegetendő a gyanú árnyékát – tisztán elvi alapon, semmilyen feltételt nem szabva a kormány oldalára áll. Harmadik út (a kormány feltételes támogatása a MIÉP ellenében) nem lehetséges, mert az az elveknek az érdekek oltárán való feláldozásával lenne egyenlő.
Logikusan végiggondolva a baloldal „elvi” ellenzékiségének és politikai gyakorlatának racionalitását, az a következtetés vonható le, hogy a „szélsőjobboldali” MIÉP minden egyes esetben „része” egy ellenzéki koalíciónak, amikor együtt szavaz a baloldallal, mely baloldal szívesen is alkotna ellenzéki egységet a „szélsőjobboldallal”, kiváltképpen, ha a törvényes kormány bukása vagy megbuktatása kerülne napirendre. A baloldali ellenzék szavahihetősége, hitele a polgári kormányt eddig „kívülről támogató” MIÉP oktondiságán és korlátoltságán áll vagy bukik. Ha a kormány tényleg cinkos összjátékot folytat a szalonképtelen MIÉP-pel, akkor ketten együtt próbára tehetnék a baloldali ellenzéket. A kormányoldal besöpörhetné a baloldal támogatását, pláne a kétharmados ügyekben, és ideológiai támadások sorát úszhatná meg, ha tényleg titkos paktumot kötne a MIÉP-pel: amikor a baloldal nagy valószínűséggel nemmel szavazna, a MIÉP bejelenti, hogy szintén elutasítja a kormány indítványát és támogatja az SZDSZ-t és az MSZP-t. Ami várhatóan pavlovi reflexet váltana ki az utóbbi két pártból: csak azért is támogatásukról biztosítanák a kormányt, amit a szavazáskor be is bizonyítanának. Mivel ez a megoldás kézenfekvő, még a rafinált MIÉP számára is, az a végkövetkeztetés is levonható, hogy igen komoly oknak kell a mélyben megbújnia, amiért a MIÉP mindeddig nem élt vele: titkos összjáték a baloldallal, amely során megkímélik az MSZP-t és az SZDSZ-t a MIÉP-pel közös ellenzékiség kényelmetlen helyzetétől. Az, hogy a szabad demokraták és a szocialisták mégis a közös ellenzékiséget hiányolják a MIÉP magatartásából és nem határolódnak el nap mint nap a MIÉP-től, nemcsak azt bizonyítja, hogy a MIÉP a baloldali ellenzék „része” lett, hanem azt is, hogy a három párt kész kormánykoalíciót alkotni a választások után…

A szerző politológus

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.