Solt Pál a potenciális bűnbak

Balogh Zsigmond
2002. 08. 14. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nagy vitát kavart korábban Jávor Béla A bíráskodásról írott dolgozata (Magyar Nemzet, 2000. január 29.). Ebben ugyanis nem kevesebbet állít, mint hogy a bíráskodás, az igazságszolgáltatás Magyarországon nem működik, a bírák nagy része döntésképtelen, a perek megengedhetetlenül elhúzódnak, az ítéletek végrehajtása pedig siralmas.
Ennél még élénkebb vitát gerjeszt talán majd a szerzőnek Az igazságszolgáltatás rendszerváltása című dolgozata (Magyar Nemzet, 2002. augusztus 3.), amelyet szerzőnk a Népszavában Szász István Egy pálya vége címen június 26-án megjelent jegyzetével indít. Ez „azért veri el Solton a port, mert véleménye szerint nem szólalt meg ott, ahol meg kellett volna”. Szerzőnk hangsúlyozza: nem feladata, nem is célja, hogy Solt Pált, aki „nem érdemdúsan vonul ki a színről”, megvédje a nemtelen támadástól. Soltot nem abban kell elmarasztalni, amit Szász a szemére hány, mert abban ártatlan, sőt éppen abban marasztalható el, amikor átlépte a hatáskörét, és a Szász által hiányolt fellépést megtette. Emlékeztet arra, hogy az 1994-es választások előtt miként fogadta Horn Gyulát, és adott neki jogi tanácsokat (nesze neked bírói függetlenség!). Ennél azonban lényegesebb hiba, hogy Solt vezetése alatt a magyar igazságszolgáltatás állapota nemhogy javult volna, de egyre mélyebb és mélyebb bugyrokat jár meg, „s jelenleg a sír szélén áll”.
Lássuk, hogyan került Solt Pál két tűz közé. Kezdődött a Horn–Kuncze-koalíció idején, 1997-ben előterjesztett igazságügyi reformcsomaggal, amely nem is annyira liberális, mint inkább már anarchista támadást jelentett Montesquieu az államhatalmi ágak szétválasztására vonatkozó klasszikus elmélete ellen. A harmadik hatalmi ág, a bíróság központi igazgatási feladatát ugyanis – ami tipikusan a végrehajtói hatalom hatáskörébe tartozik – megvonta az igazságügyi kormányzattól, és a bírósági szervezet kebelén belül megszervezett Országos Igazságszolgáltatási Tanácsra ruházta át, amelynek elnöke a Legfelsőbb Bíróság elnöke. A bírák így valóban függetlenek lettek. Ámde hajdanán a bírósági elnökök – élen az ítélőtáblai elnökökkel – hajcsárként ösztökélték a bírákat az ügyek mielőbbi befejezésére. A reform folytán azonban annak a jelöltnek van leginkább esélye az elnöki tiszt elnyerésére, akitől hajcsárként a bíráknak nem kellett tartaniuk. Ez a helyzet nem kedvez az időszerű ítélkezésnek. Mindezért azonban a közvélemény nem az Országos Igazságszolgáltatási Tanácsot, hanem a Legfelsőbb Bíróság elnökét teszi felelőssé, aki egyben az egységes ítélkezésért is felelős. Nincs azonban olyan ember, avagy bolygóközi űrlény, aki Atlaszként ilyen terhet a vállán cipelni képes.
Jól tudta ezt Solt Pál is, aki mint az ország egyik legkiválóbb bírája nyerte el már 1990-ben ezt a közjogi méltóságot. Az igazságügyi reformmal szembeni aggályainak mégsem adott hangot. Sőt a parlamenti vita során „a reform mellett hosszasan és ékesszólóan érvelt”, amint ezt A reformcsomag és a szép új világ című dolgozatomban (Magyar Nemzet, 1997. július 29.) nehezményezni merészeltem. Tette ezt Solt Pál ahelyett, hogy az igazságügyi reformcsomag megszavazását – akár lemondásának kilátásba helyezésével nyomatékosítva – ellenezte volna. Majd a törvény hatálybalépése után a végrehajtás sziszifuszi feladatának az ellátásába kezdett. Persze hogy nem volt képes az igazságszolgáltatás által ötven év alatt elszenvedett károkat négy év alatt helyrehozni. Annál kevésbé, mert az ítélőtáblák felállítását a polgári erők 1998-ban hatalomra jutó koalíciója elhalasztotta. Így a felülvizsgálati eljárással járó munkateher továbbra is kizárólag a Legfelsőbb Bíróságra nehezedett. Ennek a következménye a taláros testületben már korábban is felhalmozódott ügyhátralék további emelkedése és az egységes ítélkezés megnyugtató irányításának az elmaradása volt. Az Országos Igazságszolgáltatási Tanács részére a költségvetési terhek viseléséhez általa remélt támogatást pedig nem nyerte el. Ezért a bírósági szervezet jobb működtetéséhez szükséges anyagi és személyi előfeltételek biztosítása meghiúsult. Tovább nehezítette helyzetét, hogy a szocialisták és a szabad demokraták országgyűlési képviselő-választási kampányának egyik súlyponti kérdésévé vált az igazságszolgáltatás válságos helyzetének a hangsúlyozása. Pontosabban a bíróságoknak a kormány részéről való befolyásolásával való riogatás. Nem kétséges, hogy a kormányváltás során, ha nem is működésképtelen, de továbbra is megreformálásra váró igazságszolgáltatás átadás-átvételére került sor. Ennek tudatában sem a koalíciós kormánypárti, sem pedig az ellenzéki erők nem kívánták vállalni az e helyzettel járó alkotmányos felelősséget. Így vált Solt Pál potenciális – de magatartásától mégsem független módon – bűnbakká, és így került a köztársasági elnök abba a könnyű helyzetbe, hogy a négy parlamenti párt egyező javaslata alapján jelölhette – Solt Pállal szemben – Lomnici Zoltánt, akit az Országgyűlés – e jelölés alapján – 348 igen szavazattal, három ellenében a Legfelsőbb Bíróság elnökévé meg is választott.
Talán így alakult ki Jávor Bélában is az a meggyőződés, hogy a bírósági szervezetben uralkodó állapotok miatt egyedül a tisztéből távozó Solt Pál a felelős. Végezetül pedig kijelenti: „Lomniciben nemcsak a köztársasági elnök bízik, de én magam is”. Majd slusszpoénként „az igazságszolgáltatás egyre mélyebbre ásott sírja előtt” állva – nomen est omen – mintegy költői képként azt hangsúlyozza, hogy Solt a magyar Alföld egyik legmélyebb pontján fekszik, a Lomnici-csúcs pedig a történelmi Magyarország egyik legmagasabb csúcsa volt.
Inkább úgy fogalmaznék: Lomnici Zoltán a magyar Alföld egyik legmélyebb pontjáról indulva csak most vág neki, hogy a történelmi Magyarország egyik legmagasabb csúcsát megmássza. Igaz, hogy a meteorológiai előrejelzés neki kedvezőbb, mint elődjének volt. Hiszen az ítélőtáblák felállításával a Legfelsőbb Bíróság megszabadul a nagyobb súlyú ügyekben a fellebbezési, a kisebb súlyú ügyekben pedig a felülvizsgálati eljárás terheitől. A közelmúltban hozott eljárásjogi novella rendelkezései miatt meg a felülvizsgálati eljárás lehetőségei beszűkülnek, az ügyvitel modernizációja is remélhető, így az újonnan érkezett ügyek számának visszaesésére lehet számítani. Prognosztizálható tehát a Legfelsőbb Bíróság ügyhátralékának csökkenése, egyben ítélkezési színvonalának emelkedése. A várhatóan nagyobb számú jogegységi döntés az alsóbb fokú bíróságoknál az ellentmondó ítéletek számának a csökkenését eredményezheti. Bízzunk abban, hogy amikor ebbe a nehéz vállalkozásba az újonnan megválasztott elnök belekezd – a várható látványos eredmények ellenére –, nem feledkezik meg arról, hogy bármily kiváló bíró, mégsem bolygóközi űrlény. Ezért remélhetőleg mindent megtesz azért, hogy a bírósági szervezet központi igazgatási feladataitól szabaduljon. Ennek a legmegfelelőbb útja e feladatoknak az igazságügyi miniszter jogkörébe való visszajuttatása. Ebben e miniszter természetes szövetségesnek számít, sőt talán a kétharmados parlamenti többség elérése is remélhető. Ennek hiányában célszerű lenne, ha az Országos Igazságszolgáltatási Tanács elnöki tisztét felváltva az ítélőtáblai elnökök látnák el.
A mind Jávor Béla, mind pedig a szerző kitüntető bizalmát élvező Lomnici Zoltán – a vele készült interjú szerint (Magyar Nemzet, július 29.) – egyetért abban, hogy a bíróságok társadalmi presztízsét növelni kell. Vajon hogyan egyeztethető össze ezzel a szerzőnek az a kezdeményezése, amely szerint kollégáival együtt szívesen ajánlkozik bármelyik időszakos lapban A hét ítélete címen egy olyan rovat beindítására, ahol ismertetnék „a héten hozott legnagyobb szamárságokat”. Úgy vélem, a Magyar Nemzet – eddig megismert arculata szerint – ilyen rovat működtetésére aligha alkalmas. A jogirodalmi előzményeknek inkább megfelelne, ha „a hét legnagyobb szamárságainak” a közlésére a szerzőtársak a Jogállat címen hajdan ismert, időszakos lapot élesztenék főnixként újjá hamvaiból.

A szerző nyugalmazott bíró és ügyvéd

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.