Tizenegy tézis a köztévé érdekében

2002. 10. 06. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sokszor és sokan hivatkoznak az angolokra, a BBC-re, mint valamiféle etalonra, például abban is, hogy az angol médiatörvény egy-egy paragrafusának módosításáról esetenként évekig vitatkoznak, s csak utána döntenek. Mi több mint tíz év óta vitatkozunk a közszolgálati médiumokról, de elsősorban a televízióról, ám még mindig nem jutottunk dűlőre annak szakmai értelmezésében, hogy mi is az a közszolgálati televízió, s megvalósításának melyek a legfontosabb előfeltételei. Változatlanul politikai csatározások dúlnak körülötte, érte, ellene, és e csaták mintegy hátvédjét jelentik az egyik oldalon az úgynevezett független médiaszakértők, akik biztosítják egymást arról, hogy az amerikainál is szélsőségesebben liberalizált médiamodellnél nincs jobb a világon, s nekünk is arrafelé kell haladnunk.
Mint Tar Lőrinc, aki megjárta a poklot, én is sok kérdésre választ kaptam tévéelnökségem idején. Szubjektív tapasztalataim is átszövik tehát a következő téziseket, amelyeket minimum meggondolásra ajánlok mindazoknak, akik felelősen kívánnak harcolni a nemzeti televízióért.
1. A magyar politikai pártok és a hangadó értelmiségiek gondolkodásában még nem történt meg a rendszerváltás, már ami a közszolgálati televízió funkciójának, mibenlétének értelmezését illeti. Az MSZMP hajdan volt kongresszusi határozataiban rendszerint fontos politikai hatalmi eszközként határozták meg a televíziót és a rádiót. Ez a mai napig így rögzült a pártok gondolkodásában, s időnként úgy tűnik, hogy csupán azt tudják elképzelni, hogy a változás annyi legyen, hogy most ők mondják meg, hogy kik legyenek a tévé kulcsemberei.
Az unióban, amelyhez csatlakozni akarunk, az egyik meghatározó demokratikus alapintézménynek tekintik a náluk nemzeti televíziónak nevezett közszolgálati médiumot, ahol természetesen van jelen a mindenkori kormány szándékainak tiszta, közérthető artikulálása, vagyis az eredményes kormányzást elősegítő lojalitás (nem a szervilizmus!), hiszen a többségi választói akarat így kívánja. Ezen elvből természetesen következik, hogy az ellenzéki pártok véleménye is egyértelműen megjelenik a képernyőn, hiszen ők nemcsak kontrollját jelentik a mindenkori kormánynak, de segítenek a polgárnak a folyamatok, intézkedések értelmezésében is.
2. A produceri irodák létrejötte egybeesik a magyarországi születő kapitalizmus időszakával, s a törvényi szabályozatlanság következtében ezek az irodák nem az európai demokráciák szigorú rendjét, inkább a vadkapitalizmus úttörő korszakát idézték. Jó lett volna ezt a szennyes időszakot elkerülni. De ez még nem kérdőjelezi meg azt, hogy a Magyar Televíziótól független produceri irodákra, gyártó műhelyekre szükség van. Akad olyan vélekedés, miszerint amíg egyetlen fillér is van az MTV Rt. kasszájában, addig a piócák nem szedhetők le a testéről. A Fenyő-féle reggeli műsor szerződését örök időkre kötötte meg az rt. megalakulása (1996) előtti tévé vezetése, de akkor született az Űrgammák-szerződés is. A futballmérkőzések közvetítési jogát reklámidőstül, szerkesztési felügyeletestül együtt adták el az rt. megalakulása előtt. A Gücülke című elhíresült rajzfilmsorozatot is megörököltem minden zűrös pénzügyével együtt, ami aztán leváltásom után a bírósági szakban szépen ellaposodott. A sor folytatható…
A harcot egyetlen televízióelnök sem tudja eredményesen megvívni tiszta kezű és szándékú kuratóriumi elnökség, felügyelőbizottság s természetesen a pártok hathatós önmérséklete és akarata, netán segítsége nélkül. Vannak tisztességes, korrekt produceri irodák is, amelyek azonban mindenkor nehéz napokat éltek át éppen azért, mert nem kívántak a „kéz kezet piszkít” játékba beszállni.
3. Hallgatom az egyik televíziós vitát, ahol az egyik kurátor azt állítja, hogy az MTV Rt. forráshiányos, a másik azt, hogy szó sincs róla, mert csak kiadástöbbletes. Meg kellene egyezni: jelenleg az MTV Rt. még mindig „pazarlóan” működik (mert a piócák rátapadtak, az elhelyezés korszerűtlen, csak költségesen üzemeltethető a ház stb.), ezért igaz, hogy a kiadás többletes, de ebben a politikusok felelőssége is kimutatható. Másfelől az MTV Rt. forrás-, azaz bevételhiányos is, amelyért szintén felelősök a törvényhozók. E tényt a vitatkozó politikusaink és a „független” médiaszakértők mindenkor szemérmesen elhallgatják. Színvonalas, a közszolgálatiság funkcionális, minőségi és morális feltételeinek is megfelelő műsorrendszert előállítani, amely ráadásul a nemzet önbecsülését is erősíti s nem csak értékőrző, hanem értékteremtő is, a jelenlegi törvény adta pénzmennyiségből nem lehet. (Egyszer vessük össze a különböző művészeti intézmények egy főre vetített költségvetési támogatását!)
4. A magyar médiatörvény megszületésekor már eleve be volt táplálva egy genetikai hiba; a médiatörvény a kereskedelmi televíziózás megteremtése érdekében született. A politikusoknak végre be kell vallaniuk, hogy a közszolgálati televízió egyeduralmának megtörése, a duális rendszer létrehozása mint rendezőelv hibás volt. Ráadásul a médiatörvény megszületése után hozott kormányzati és törvényhozási intézkedések is a kereskedelmi televíziókat segítették.
5. A vitákból az tükröződik, mintha a médiatörvény alapján a kuratóriumok elnökségének és egyáltalán a kurátoroknak csak az rt. gazdálkodásával kapcsolatosan lenne véleményezési, döntési kompetenciájuk. A médiapiac törvényei alól ki kell venni a közszolgálati televíziózást és rádiózást. Természetesen a közszolgálati, azaz nemzeti rádió, televízió is megítélhető abból a szempontból, hogy mennyire sikeres mint piaci vállalkozás, de mégsem ez a közszolgálati médiumok megítélésének elsődleges szempontja.
6. A magyar értelmiségnek végre konszenzusra kellene jutnia a közszolgálatiság fogalmát illetően. Tudomásul kell venni, hogy a kereskedelmi és a közszolgálati televíziók esetében a tulajdonosnak kell megfelelni. Csak míg az egyiknél egy tőkéscsoport a tulajdonos, a közszolgálati televíziók esetében a nemzet. Ebből az következik, hogy a nemzeti érdekek szolgálata a közszolgálatiság lényege. A nemzetnek mint sajátos kultúrát, lelkiséget hordozó közösségnek a fenntartása, megőrzése, építése a feladata a közösségi médiumoknak. A BBC ethosz (ethosz= erkölcsi érzék) lényegét én Anglia ethoszának eredményes és feltétlen szolgálatában látom.
A társadalom, a nemzet általános minőségi állapotáért, különösen morális minőségi állapotáért a közszolgálati médiumoknak is felelősséggel kell dolgozniuk. A kuratóriumoknak – bár ez a legnehezebb – azt kell megítélniük s ha kell, korrekciót kérni az intézmény vezetésétől, hogy ezt a minőséget milyen hatékonysággal szolgálta a médium.
A pártok képviselői előszeretettel szűkítik le a közszolgálatiságot a politikai kiegyensúlyozottságra. A politikai szemellenző mögül nem látnak másfelé. Ezt az álláspontot sürgősen meg kell haladni. Annak idején a pályázatomban leírtam, hogy több magyar nótát, magyar népdalt szeretnék a képernyőre vinni. Az egyik kuratóriumi elnökségi tag megkérdezte előzetes meghallgatásom során (1996-ban), hogy „ugye ezt nem gondolom komolyan”?
7. A sajtószabadság szajkózása helyett egyszer arról kellene vitatkozni, hogy az állampolgárok tájékozódáshoz való joga miként érvényesül a sajtószabadság örve alatt tobzódó gyűlöletkeltés, féktelen rágalmazások, regulázatlan, nemzetietlen (nemzetromboló) sárdobálás közepette. A polgárok érdekeit szolgáló tárgyilagos tájékoztatás elemi érdekeink közé tartozik, azaz ha a közszolgálati televízió azt mondja, hogy jön a farkas, akkor mindenki biztos lehessen benne, hogy tényleg jön. De akkor ne mondja, amikor nem jön.
8. Miért drága a közszolgálati műsor? Az egyik médiatanácskozáson, ahol a független szakértők rutinszerűen szidták a közszolgálati televíziót, megkérdeztem az egyik kereskedelmi televízió autentikus képviselőjét, hogy vállalnák-e a budapesti atlétikai Európa-bajnokság vagy az augusztus 20-i Szent Jobb-körmenet közvetítését? Mosolyogva mondta, hogy szó sem lehet róla, nekik az túlságosan deficites lenne.
A rétegműsorok fontos közszolgálati műsorok, mert lényegi közösségi kohéziós értékük van: egy közösség hitének, kultúrájának, azaz megmaradásának alapelemei. De lássuk be, a rétegműsoroknak sohasem lesz nagy nézettségük, ráadásul magas az egy nézőre vetített kiadás, és alacsony az egy nézőre eső reklámbevételek összege. Ez nem jó üzleti eredmény az rt.-nek, de nagy nyeresége a nemzetnek.
A regionális stúdiók, szerkesztőségek létét csakis pénzügyi mérlegelés alá vetni s létüket ez alapján megkérdőjelezni, több mint hiba. Európa a régiók Európája, az identitás minden állampolgár mentális jóllétének fontos eleme.
9. Egyetértek azon liberális nézetekkel, miszerint ha csak állami finanszírozású egy közszolgálati televízió, akkor nagy a valószínűsége, hogy függőségi viszony alakul ki a finanszírozóval. Éppen ezért a szellemi, politikai függetlenség legnagyobb pénzügyi, anyagi biztosítéka, ha a tévé több lábon áll. Az üzembentartási díj Európában általában meghatározó bevételi forrás, ráadásul erősíti a polgárokban azt a tudatot, hogy a közszolgálati televízió, rádió nem a hatalom szócsöve, intézménye, hanem az övék. A civil kurátorok is e gondolat mentén kell hogy felügyeljék a közszolgálati televíziót. Az üzembentartási díj megszüntetése tehát minden szempontból elhibázott döntés. Az, hogy átvállalja a költségvetés, nem más, mint szemfényvesztés. Mintha a költségvetés pénze nem az adófizetők pénze lenne. Nincs törvényi garancia a költségvetési automatizmusra: az Antall-kormány idején Csurka István vetetett el egymilliárd forintot a Magyar Televíziótól, a Horn-kormány idején Medgyessy Péter pénzügyminisztersége, László Csaba államtitkársága és Szekeres Imre költségvetési bizottsági elnöksége idején szintén az Országgyűlés vett el törvényes pénzeket (több milliárdot) az MTV Rt.-től. A médiatörvény megszületése óta egy év sem telt el, s máris megváltoztatták – az MTV Rt. hátrányára.
A televízió kereskedelmi (filmeladás, -szolgáltatás, -nyújtás stb.) tevékenységéből származó bevétel általában öt-tíz százalék között mozog. A fő bevételi forrás kétségtelenül az állami, költségvetési támogatás kell hogy legyen. A mi esetünkben a magyar közmédiumok tulajdonosi jogait a közalapítványok gyakorolják. Ebben az esetben feltehető úgy is a kérdés: az alapító, az alapítvány fő célkitűzéseit, feladatait teljesíteni tudja-e? Én azt állítom, hogy még akkor is kevés ez az összeg, ha az MTV Rt. optimálisan működik és gazdálkodik. Úgy kell kiegészíteni, hogy a nemzeti önbecsülésünknek megfelelő színvonalú és hatékonyságú műsorokat adhasson közre a magyar közszolgálati televízió, rádió. Az üzembentartási díjnak és a költségvetési támogató automatizmusnak ráadásul megvan az a hatalmas előnye, hogy a televízió programja, műsorpolitikája hosszú távra tervezhetővé válik. Nem kell egyik napról a másikra élni.
10. Mennyi közszolgálati televízióra van szükség, avagy hány indokolt egy olyan kis országban, mint Magyarország? Erre a legegyszerűbb válasz: amennyit csak elbír. Európában általában az a gyakorlat, hogy van egy széles tematikájú, több társadalmi réteget is megszólító csatorna, és emellett vannak a tematikus, avagy jól kitapintható karakterű csatornák is: mint például a gyerekműsorok csatornája, ahol a gyerekeket a nemzeti kultúra, a nemzeti önazonosság megélésére tanítják.
Az európai általános gyakorlatot követve én magam is több csatorna létét látom elképzelhetőnek, megvalósíthatónak: az alapcsatorna mellett megvalósítható egy gyerek- és művészeti, avagy ismétlő műsorrendszerű csatorna, egy hírcsatorna a helyi és a regionális televíziók közreműködésével, integrálásával. Külön fórumot kaphatna az országgyűlési, a kormányzati, azaz a törvényhozói és a végrehajtói hatalom, a politikai-közéleti csatorna.
Legyen-e párttelevízió? Ne. Legyen-e nemzeti, közösségi televízió? Igen. Európában természetesen van ellenkező példa is: Németországban a ZDF eredetileg szociáldemokrata televízióként alakult meg. A hangsúlyos politikai karakter nem vált be. Az olaszoknál van pártok szerint megvalósított televíziós csatornarendszer. Nem hiszem, hogy olyan pesszimistának kellene lennünk, hogy egyszer s mindenkorra leteszünk a politikai konszolidáció ügyéről, már ami a nemzeti sorskérdéseket illeti. Ennek megvalósulása csakis a „független” médiaszakértők triumfálását jelentené: ezzel egyszer s mindenkorra elérnék, hogy minimum 5:1-ről indulna az újabb médiamérkőzés, ahol természetesen nem a nemzeti televíziót képviselők vezetnének. Bár már – jellemző módon – az a hír járja, hogy a Duna Televíziót az SZDSZ-nek ígérték oda. Az MTV Rt.-t meg kettéosztják: a Bojtár utcába költöző részt kapja az MSZP, a Millenáris parkba költöző részt meg a Fidesz. Lehet, hogy tényleg ez a kerülő vezet a nemzeti, azaz a közszolgálati televízió megvalósulásához? Tényleg hátrafelé kell ahhoz lépnünk, hogy előbbre jussunk?
11. El kellene gondolkodni azon is, hogy a közszolgálatiság miféleképpen értelmezendő a liberális és a konzervatív avagy szocialista felfogás szerint. Bármely meglepő, úgy vélem, hogy – ideológiai alapon – a szocialista és a konzervatív gondolkodás nagyon gyorsan dűlőre tudna jutni a közszolgálatiság funkcionális értelmezését illetően, s ebből következően a közszolgálati médiumok milyenségét illetően is.
A liberális, ráadásul a nálunk honos szélsőségesebb liberális felfogást ismerve nehezen tudom elképzelni a megnyugtató konszenzus lehetőségét. Ha már most arra gondolok, hogy a jelenlegi kormány vezetése, meghatározó ideológiai irányultsága liberális felfogású, ráadásul az Országgyűlés kulturális bizottsága is liberális vezetésű, úgy nem hiszem, hogy a médiatörvény esetleges módosítása a lényegi közszolgálatiság biztosítása felé mozdulna el, sokkal inkább gondolom, hogy egy liberális, a piaci körülmények között értelmezendő gazdasági egységként kell majd esetleg a közmédiumokra tekintenünk. Mondom ezt annak ellenére, hogy 1994 második felében Fodor Gábor akkori kultuszminiszter is aláírta Prágában azt a nyilatkozatot, amelyet az európai kultuszminiszterek adtak ki s amelyben felelősséget vállaltak a közszolgálati televíziók működéséhez szükséges megfelelő szintű finanszírozás feltételeinek biztosításával kapcsolatban, a közszolgálatiság alapvető funkcionális feladatairól. S arról, hogy végső soron a közszolgálatiság lényege a közösségek, így a nemzeti közösségek tagjai identitástudatának erősítése. Ez utóbbi viszont nem más, mint a közösségek kulturális, morális, spirituális lényegének szolgálata.
A szerző az MTV Rt. volt elnöke

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.