A polgári világkép újbóli kialakítása

Taxner-Tóth Ernõ
2003. 03. 30. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Másfél évtized alatt az ember felnőhet vagy megöregedhet, de a történelemben egy (év-) ezred egy buborék. A nyolcvanas évek második felének politikai mozgásait nem látjuk világosan, s talán soha nem is fogjuk. Annyi sejthető, hogy az MSZMP reformerei három irányba indultak el. Az önmagát nép-nemzetinek nevező csoport (Pozsgay, Szűrös) lassan eltűnt az MSZP-ből. Van, aki át-, van, aki kilépett, sokan hivatásukba (vagy a nyugdíj fedezékébe) vonultak vissza, s csak titokban elégedetlenek. Mások egyetlen célja az volt, hogy – nem látva a magánéletben érvényesülési lehetőséget – biztosítsák maguknak a (lehető legvajasabb) politikai kenyeret. Horn, Kovács és társaik segítségére siettek egyfelől azok a fiatalabb pártmunkások, akik az újjászervezést vállalták, másfelől a szakszervezeti vezetők, akik csak így maradhattak hivatalban. A harmadik irányzatról szinte semmit nem tudunk. Nem szokás beszélni róla, de a belső karhatalom szigorúan titkos állománya úgy tűnt el a sokat emlegetett nyilvánosság elől, mintha nem is lett volna. Az viszont aligha véletlen, hogy a széthordott nemzeti vagyonból az a szorosan összetartozó kör, akikre a párt korábban pénzügyi és gazdasági vezető tisztségeket bízott, óriási hatalmat jelentő gazdagságot sajátított ki. Sűrű homály fedi, hogy a nemzetközi pénzvilág által a Kádár-rendszer (és a szovjet világbirodalom) fenntartására folyósított (súlyos következményű) kölcsönök milyen érdek-összefonódásokat hoztak létre, milyen következménnyel. Tudható viszont, hogy az említett belső karhatalom állandó figyelemmel kísérte a demokratikus ellenzék mozgását, és szigorúan korlátozta működését. Azt, hogy ez a megszerveződő SZDSZ változó politikájával, összetételével, gazdasági kapcsolataival milyen viszonyban áll, azért sem találgatom, mert semmilyen magyarázatot nem tudok (például) Demszky Gábor újabb főpolgármesterré választására. Tény, a jelenlegi kormány tábora jól szervezett, s azonos világkép alapján gondolkodik.
Ez a világkép a másik táborban részben marxista alapozású, részben igen sokféle. E tábort három tényező különböztethetné meg a Medgyessy-kormányétól: az erkölcsi alapállása, a magyar érdekekhez való viszonya és a nemzeti hagyomány. Noha az Antall-kormány miniszterei nem gyűjtöttek vagyont, támogatói közül jó néhányan éltek az átalakulás kínálta lehetőségekkel. Az Orbán-kormány sem érvényesítette következetesen a közérdek önzetlen szolgálata és a megvesztegethetetlenség alapelvét. Noha az ezzel kapcsolatos állítások jelentős része rágalomnak bizonyult (a kisgazda botrányok nem), a közvélemény szemében az erkölcsi tényező elveszett, s csak a hiteles új arcok sokaságának a felvonultatásával nyerhető vissza. E tábor fő ereje a magyar érdekek védelme. Ezt azonban nem sikerült tudatosítani. Szerencse a bajban, hogy az EU-csatlakozás következményei majd gondoskodnak erről. Az érdekvédelem belpolitikai részében jobban fel kell készülni a leszakadt rétegek felemelésére, a hasznos teljesítmények elismerésére, az egészségügyre – beleértve a sportot –, a művelődéspolitikára, beleértve a köz- és felsőoktatást. A kis- és középvállalkozások, a családok, a tudományos kutatás ügyeinek a kezelését vissza kell helyezni a régi mederbe.
A nemzeti hagyomány kérdésénél nem feledhető, hogy a beszédmód és világkép sokfélesége robbantotta fel az MDF-et, a KDNP-t, a kisgazdapártot. Nemeskürty István új vitairata (Mi történt velünk?) mindenkiben tudatosíthatja a magyar történelem ama nyitott kérdéseit, amit a marxizmus saját hatalma érdekében torzítva értelmezett, s ettől eltérő felfogások kifejtésére csak 1990 óta nyílnak lehetőségek. Ha nem elégszünk meg állításokkal (ahogy erre Nemeskürty újabb kutatások hiányában kényszerült, ezért nem juthatott túl a kérdés felvetésén), akkor itt hosszabb időre van szükség. Időre és figyelemre. Akit valóban érdekel, hogy a mi oldalunk egysége lehetséges-e, az nem takaríthatja meg magának a pénzt és fáradságot, hogy a létező műhelyek, például a Magyar Szemle újabb nézőpontjait megismerje. E sorok írója réges-régen, de átolvasta a Tisza Istvánhoz köthető Magyar Figyelő évfolyamait, ennek alapján fogékony a Mi történt velünk? lapjain felállított képlet elfogadására. Eszerint újabb kori történelmünk tragikus fordulópontja a kiemelkedő képességű Tisza meggyilkolása, mert a támadó románokkal, csehekkel, szerbekkel szembeni lehetséges ellenállásról lemondó Károlyi Mihály kiszolgáltatta az országot a vörösterrornak, majd a trianoni döntéshozóknak. A szerző fontos tényezőket hagy figyelmen kívül, hogy kiemelhesse a vitairat fő tételét: 1918 óta a magyarság a tetteket kívánó döntések helyett beletörődik abba, hogy a dolgok megtörténjenek vele.
Ez a cselekvő és beletörődő magatartásformát szembesítő gondolatmenet arra kényszeríti az egyetértőt, hogy újragondolja azt az élő hagyományt, ami ebben a vonatkozásban Adyval kezdődik, a XX. Század című folyóirat világhírű gondolkodóival, majd a népi írók mozgalmával, a két világháború közötti katolikus és református szerveződések szellemiségével folytatódik, s a ma jobboldalnak nevezett tábor tagjaiban élő baloldali eszmékhez vezet. A helyzetre az jellemző, hogy a Munkáspárt mellett a MIÉP ápolja a leghatásosabban a Kádár-rendszer iránti nosztalgiát, amikor az ipar kiárusításával, a mezőgazdaság leépítésével (leépülésével) vádolja az 1990 utáni kormányokat, s a globalizmustól félti az országot. Az, amit globalizmusnak neveznek, több évszázados folyamat (Lenin emiatt beszélt a monopolkapitalizmus világuralmi törekvéseiről), nem tudjuk megállítani, s nem léphetünk ki belőle. A magyar gazdaság pedig, beleértve a földművelést, olyan ráfizetéssel és annyira korszerűtlenül működött, hogy az ország súlyosan eladósodott, s ez kényszerítette ki a változtatást. Az a kiváló közgazdász, aki elfelejti, hogy az ipari és mezőgazdasági teljesítményeket 1990 előtt úgy számolták ki, hogy sem a titokban tartott kölcsönöket nem vették figyelembe, sem a későbbi bankcsődöket előidéző keresztbetartozásokat, az – akarva-akaratlan – megszépíti az MSZMP – ma is szereplő – gazdaságpolitikusainak csődjét. Ezzel értelemszerűen az MSZP érdekeit szolgálja.
Belenőttünk – a fiatalabbak beleszülettek – a marxista beszédmódba. Nem csupán az önkényuralmi kényszer, de az önkifejezés és megértés miatt sem léphettünk ki belőle. Ez a beszédmód meghatározta világképünket, amit kutatásaink, olvasmányaink, utazásaink jelentős részben bővíthettek, de ebből semmi nem közös, minden egyéni. A „létező szocializmus” alapvető európai (keresztény) értékeket tagadott meg: az emberi méltóságot, az igazságot, a szabadságot, az önálló véleményt, a választás jogát, a családot, az összetartozást, a rossz és jó, a bűn és közérdek határvonalait meghatározó hagyományt, az évezredek alatt kialakult szerves erkölcsi felfogást. Ahhoz tehát, hogy egy néppárt – vagy több közös nevezőjű, ma ellenzéki párt – megnyerhesse a közvéleményt, azaz a következő választást, új beszédmódban kell megállapodni, hogy közös világképet fogadhassunk – és fogadtathassunk – el. Mivel ennek feltételei a múltban gyökereznek, szembe kell néznünk azokkal a kérdésekkel, amelyeket másként látunk. Belátom, hogy ez ma igen nehéz, erre az Orbán-kormány időszakában lett volna jó alkalom, de a másik oldal sikeresen elhitette azt a végzetes tévedést, hogy a pragmatizmus mellőzhetővé teszi a világnézeti egyetértést. A sorstól gondjainkért cserébe óriási komédiát kaptunk: az önmagát baloldalinak nevező tábor lihegve szolgálja ki a pénz urait a lehető legnagyobb vagyon megszerzésére törekedve; a jobboldal pedig, anélkül, hogy tudná, Marx érveit ismételgeti, s úgy beszél a pénzről, mint Balzac vagy Fáy András, Dickens vagy Eötvös regényhősei.
Alapvető fogalmi tisztázások szükségesek: – többek között – mit értünk a kultúra, a kulturális vagy a kommunikáció szó kimondásakor? Ha például az utóbbira csak mint a közlés másodlagos közvetítő eszközére, a médiára gondolunk, s nem vagyunk tisztában azzal, hogy a gondolatokat, eszméket, tapasztalatokat, s az ezekből leszűrhető akarati tényezőt az a nyelv hordozza, amit tőlük kölcsönzünk, akkor változatlanul bennmaradunk a csaknem másfél évtizedes öncsalás csapdájában. A választási küzdelemben például a Fidesz sokat várt az olimpia megrendezésének mozgósító erejétől. Azt, hogy ez tévedés, eleve nyilvánvaló volt olyan országban, ahol az emberek leszoktak a sportról, nem járnak sporteseményekre, évtizedek óta minden olimpia küzdelméből azt nézik meg a tévében, amit akarnak, a karosszékükben hatódhatnak meg, ha fölhúzzák a nemzeti lobogót, eljátsszák a magyar himnuszt, s mindezért semmit nem kell tenniük. A remélt üzenetet csak azok értették, akik – s erről írt Nemeskürty – ahhoz szokták, hogy céltudatosan akarnak valamit, megvan az a lelki, szellemi és fizikai erejük, ami ehhez szükséges. A magyar nép (Medgyessy nyelvújítása szerint: az emberek) ahhoz szokott, hogy várjon a jobbra, amit soha nem kap meg, legfeljebb a Való Világ valótlan körülményei között. Ezt ültetgette bele a történelem sok kedvezőtlen fordulata, s ezt formálta világnézetté a marxista beszédmód, ezt sugallja óriási erővel a média, s ezzel szemben nem rendelkezünk saját – átgondolt alapozású – üzenetek megalkotásának a képességével. Nem tanultuk meg azt, amit meg kellett volna. A XIX. században volt egy Kölcsey Ferencünk, aki a kor legmagasabb színvonalán gondolta át, mit jelent a nemzeti hagyomány. Erre épült a reformkori magára találásunk, változást akarásunk szellemi mozgósító ereje.
Ha érvényesíteni akarjuk érdekeinket, értékeinket, hozzá kell fognunk saját beszédmódunk megteremtéséhez, a polgári világkép (újbóli) kialakításához.
A szerző irodalomtörténész, egyetemi tanár

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.