A pedagógusok lidérces esztendeje

Jól emlékszem még azokra az időkre – a nyolcvanas évek derekán jártunk –, amikor az iskolaügy nagy változásait előkészíteni hivatott jogszabályról kötelező érvénnyel, rövid határidőn belül és írásban kellett véleményt mondania minden tanári karnak. Szegény, tanév végi túlhajszoltságtól roskadozó kollégáink… Országszerte nekifogtak a nehezen emészthető jogi szöveg megtárgyalásához, és a szoros határidőt fegyelmezetten betartva elküldték észrevételeiket az illetékes helyekre, miközben az akkori ágazati minisztérium hivatalos lapjának főszerkesztője már régen megkapta felülről az ukázt, hogy „nem időszerű” a véleményeknek (értsd: kritikáknak) a szakmai folyóiratban való közlése.

Hoffmann Rózsa
2003. 06. 05. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mostanában valami hasonló történik az Oktatási Minisztérium háza táján. Bár a módszerek kétségkívül sokat finomodtak a két évtized alatt. Nézzük sorjában, mi zajlott az utóbbi egy évben az oktatásügyben. Tavaly szeptemberben megemelték a pedagógusi fizetéseket. Régi bűnök jóvátételének első lépése. Folytatásról nem esik szó. És ezzel vége is a kormányzati jó cselekedeteknek.
Eltörölték a kerettantervek kötelező érvényét, mondván, hogy azok megfosztották az iskolákat a szakmai szabadságuktól. Arról már nem nyilatkozgattak a minisztériumi vezetők, hogy felmérések szerint a kötelező jelleg megszűnte után iskoláink 94 százaléka továbbra is a kerettanterveket tekinti iránytűnek. Mint ahogyan azt is agyonhallgatták, hogy ha a kerettanterv maga nem is kötelező, az abban foglalt követelmények továbbra is teljesítendők maradtak.
Novemberben napvilágot látott az új drogtörvény. Értelmiségiek, a közvélemény, szülők és tanáraink ezrei tiltakoztak ellene, és kérték, ne legyen elnéző a jogalkotó a gyilkos szer terjesztőivel (finomabban szólva: átadóival) szemben. Mindhiába. Kimondatik, hogy a gonosz tanárok csak büntetni tudnak, és egyébként is szégyelljék magukat, amiért nem átallanak a rossz irányba kacsingató gyerek szüleinek szólni, de most aztán megérkezett a liberális mentőangyal, aki majd megmenti a tanárok karmaiból a megtévedt fiatalt. A parlament kormánypárti többsége – a nevelésért felelős miniszter őszinte lelkesedésétől kísérve, valamint az Országos Köznevelési Tanács tagjai többségének sajnálatos támogatását élvezve – megszavazta a drogtörvényt. Ekkor már sokan éreztük, hogy baj van.
Az új év első heteiben azután napvilágot látott a módosított közoktatási törvénytervezet. Nem tudni, kik készítették. Azt sem, hogy az oktatásügy állapotának milyen elemzése, az iskolák világának szereplőivel folytatott miféle párbeszéd, milyen szakmai közvélemény-kutatás, közmegegyezést kereső szándék előzte meg a nem jelentéktelen változásokat. Ismereteink szerint semmilyen. Csak azt hallhattuk, hogy a gyermekeink túlterheltek. Bizonyára így van, ha a miniszter állítja, hiába mondják ennek ellenkezőjét szülők és tanárok ezrei. Meg hogy a pedagógusok elveszik a fiatalok szabad idejét a hét végi házi feladatokkal. Meg hogy arra is képesek, hogy eléggé el nem ítélhető módon elvárják: a gyerekek tanuljanak, és aki nem tudja a minimális követelményeket teljesíteni, azzal megismételtetik a tanévet. A tervezet ellen egységes volt a tiltakozás. A közvélemény, a szakemberek és a szakmai szervezetek sorban fogalmazták meg az ellenvéleményüket. Hiába. A törvény népszerűsítésére (ahogyan korszerűen mondják: kommunikálására) öszszehívtak több száz fórumot szerte az országban. Ezeken a tárca vezetői rendre elmondták, hogy milyen nagyszerű változásokat hoz majd a módosított törvény, és hogy ez miért lesz jó nekünk. A több száz fős hallgatóság – pedagógusok, igazgatók – csak ámultak. Mire elkezdték volna a véleményüket mondani, a minisztériumi vezetők már továbbrobogtak a következő fórumra. Az OM e-mail címére özönlöttek az észrevételek. Magam tucatnyi pedagógussal beszéltem, aki hiába várta a választ. Így történt meg a törvény szakmai egyeztetése. A törvényszöveg lényegében véve eredeti formájában fekszik a képviselők asztalán, és úgy tűnik, nem kerülheti el a többség igenlő szavazatát. (Az Országos Köznevelési Tanács tagjainak többsége ezúttal is asszisztál a kormányzati szándékhoz.)
Aztán itt van az érettségi ügye. Az emelt szintű érettségire nem tartott igényt az a felsőoktatás, amelynek érdekeire hivatkozva be kívánják vezetni. Ellene volt a legtöbb középiskola. Ezt már az Országos Köznevelési Tanács többsége sem támogatta. Mindegy. A kérdés eldőlt: lesz kétszintű érettségi 2005-ben. A szakmában senki sem érti, hogy miért. Annál kevésbé, mert – időközben kiderült – mindössze három-négy évig lesz hatályban, utána egy egészen másfajta érettségi örömei jönnek.
Az egy év történetének java azonban csak ezután kezdődik. A költségvetési törvény jelentős mértékben, 10 százalékkal csökkenti az iskolákban a kötelező tanulásra fordítható időt. A hivatalos indok megint csak a gyerekek túlterhelése. A valódi ok: a 10 százalékkal kevesebb idő kevesebb pénzébe fog kerülni az államkasszának. Szenvedélyesen tiltakozik mindenki (az Országos Köznevelési Tanács is), ezúttal sem ér el semmit. Azazhogy mégis: 10 százalékkal csökkentik a tananyag mennyiségét is. S ami ezután történik, az már a jogszabály alkotóinak szakmai hozzá nem értéséről vagy mérhetetlen cinizmusáról árulkodik. Az óraszám- és tananyagcsökkentés ugyanis azzal jár együtt, hogy az iskoláknak újra kell gondolniuk, hogy miből mennyit faragjanak le. És ha végiggondolták, megtervezték, azt le is kellene írniuk. Mégpedig a helyi tantervükben. Így nevezik azt a pedagógiai dokumentumot, amely – az iskolai műveltség foglalataként – rendelkezik a tartalom és az idő felett, globálisan megtervezve a tanítás–tanulás folyamatát. Mint ahogy tervrajz a házépítést. Az országos tanári karnak azonban már elege van a tantervírásból. A közoktatás-politika forgandósága következtében öt év alatt harmadszor kellene nekiveselkedniük a nem csekély munkának, ami megint elvinné a nyarukat. Mi több, már tudni lehet, hogy egy év múlva újabb tantervi reform születik, s akkor megint mindent elölről lehet majd kezdeni. A miniszter tehát nem mer nyíltan vállalni ilyen népszerűtlen intézkedést. Mit tesz hát? Rendeletbe foglalja, hogy „az iskolák az óraszámcsökkentést (…) a helyi tanterv érdemi felülvizsgálata nélkül (…) hajtják végre”. Ez a paragrafus a szakmaiság lábbal tiprása. Azt üzeni, hogy a tanterv, amely körül több mint egy évtizede heves csaták dúlnak, nem is fontos. Hogy mindegy, mit tartalmaz, tanítsunk csak úgy, ahogy a kedvünk tartja. A miniszter ezzel a jogszabállyal szakmai dilettantizmusra buzdítja a tanárokat, akikről másfelől rendre elmarasztaló véleményeket fogalmaz meg, és minden nyilatkozatával azt sugallja, hogy alkalmatlanok.
Az utóbbi hónapokban akárhány pedagógusközösségben megfordultam, keserűség, tehetetlen méreg vagy éppen fásult közöny áradt felém a kollégák részéről. Mit lehetne tenni – kérdezték –, hogy ne néhány valóságtól elrugaszkodott kutató vagy gyermekmentő pózban tetszelgő politikus irreális elgondolása végrehajtóinak tekintsenek bennünket? Vajon el kell-e tűrnünk, és meddig tűrjük még, hogy így kezeljenek minket?
És ekkor megtörténik a csoda. Összefog hét jelentős pedagógusszervezet. Olyanok, amelyeknek vezetőit többnyire nem a jelenlegi kormány ellenzékeként tartjuk számon. Az akció tehát nem tekinthető politikai indíttatásúnak. Május 27-én közös nyilatkozatot adnak ki, amelyben kikérik maguknak a Oktatási Minisztérium számos lépését. Elmondják, hogy nem a változásoktól, hanem a stabilitás és a kiszámíthatóság háttérbe szorulásától, a körültekintő egyeztetések és hatásvizsgálatok nélküli döntésektől féltik az oktatásügyet. Megállapítják, hogy a közoktatási törvénymódosítás kevéssé szolgálja a kiszámíthatóságot és a biztonságot, ami a gyermekek elementáris érdeke volna. Elfogadhatatlannak tartják a kormányzati kommunikáció azon üzenetét, amely szerint a pedagógusok jelentős része alkalmatlan szakmai feladatai ellátására. Tiltakoznak az óraszámok csökkentése ellen. A valós helyzet kritikus elemzésén alapuló, kormányzati ciklusokon átnyúló, a problémákat valóban orvosolni képes oktatásügyi program kidolgozásáért emelnek szót.
A tárca másnap közleményt ad ki, amelyben sorra visszautasítja az őt ért vádakat. Az OM sajtóirodájának közleménye önmagáért beszél. A törvénymódosítást – ellentétben a kifogásokkal – soha nem látott egyeztetések előzték meg, jelenti ki. És a hét szervezet állításait gyenge érvekkel, féligazságokkal és elhallgatásokkal próbálja cáfolni.
A történelem utólag persze majd igazságot szolgáltat. Addig azonban félő, hogy a törvénymódosítást megszavazza a parlament. Ahogy átment a drog- és a költségvetési törvény is. Az iskola és a pedagógus azonban sok mindent kibír. Ha kell, csendesen ellenáll. És kivárja, amíg jobb idők jönnek a nevelésre.
A szerző egyetemi docens, közoktatási szakértő

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.