A magyar diplomácia útja a státustörvényig

Duray Miklós
2003. 07. 06. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Minden nemzet, amelynek gyökerei a történelem ismeretlen és ismert mélyrétegeibe ágyazódnak, a misztika, a hitvilág, a konkrét történelmi események, a politikai élet, a gazdasági összefüggések és a nemzeti kultúra folyamatosságának függvényeként éli meg létét. Ezt a szentenciát a létező valóságunk vonzatában mondhatjuk ki. Mert a magyar nemzet történelmi sorsát, jelenét és jövőjét is részben a legendák világába vesző eredete, évszázados vándorlása, az ezeréves Kárpát-medencei államisága határozza meg, részben pedig a tőle függetlenül vagy az általa teremtett, többnyire szerencsétlen kimenetelű politikai események, valamint mindezek fölött kultúrája sodrásvonala.
Nemzetünk történelmében volt több olyan megálló, ahonnan alig tudtunk újra elindulni. Ennek ellenére Kárpát-medencei létünk során Trianonig senki nem kérdőjelezte meg a magyarság állami, politikai és nemzeti folyamatosságát, pedig voltak, akik elmúlásra ítéltnek véltek bennünket. Trianon óta azonban egy új valóság vesz körül bennünket: a jelenünk már nem a történelmi múltunk folytatása, a nemzet egy részének az ország-állam-haza fogalma szétágazóvá vált, és veszélybe került kulturális integritásunk is.
Trianonban – a következményei miatt – sokkal veszélyesebb döntést hoztak ellenünkben, mint a tatárjárás volt vagy a török hódoltság, netán a helytartósági rendszer. Trianonban az akkor és most is érvényes nemzetközi jog alapján szüntették meg a múltunk és a jövőnk közötti folyamatosságot, darabolták szét nemzetünket, amely a törzstől hét részre szakítottan, de a szülőföldjén, többmilliós része pedig pernyeszerű szétszórtságban él a világban. És mi mosolyogva, jószomszédi, baráti, szövetségi viszonyban, sőt állampolgári közösségben élünk azokkal, akik ezt elkövették rajtunk, illetve azok utódaival, akik ennek a haszonélvezői. Nincs ennél nagyobb türelmesség.
Türelmességünk mellett azonban létezik és egyre erőteljesebben jelentkezik a nyugtalanságunk, amely a kialakult helyzetből okszerűen eredő folyamat következménye: félelmünk a szétszakított nemzet különböző irányú fejlődésétől. Ez nem az „oldott kéve” vagy a „herderi jóslat” viszszatérő réme, hanem egy olyan valóság, amelynek a programja a XX. századi békeszerződésekbe van beágyazva. Európában ma már csak egy vesztese van a múlt század két világháborújának: a magyarok. A nemzetközi politika és következményszerűen a nemzetközi jog mai ítélete szerint az európai stabilitás csak így tartható fenn.
A vesztesség és az odadobottság érzete nem új eleme a felszín alatti magyar tudatnak. Csakhogy míg ez a Trianont követő két évtizedben egészségesen dühös tiltakozást, jóvátételi igényt váltott ki a magyar társadalomból, a második világháború után a változtathatatlanság démonának sugallatára a beletörődés és a beilleszkedés lélekguzsalyító meggyőződésévé változott. Ezáltal az elviselhetetlent próbáltuk elviselhetővé mérsékelni, aminek az eredménye a fenntartható tengődés állapotának meghosszabbítása lett.
Évtizedeken keresztül leginkább a magyar kultúra működőképes egyetemessége hiányzott nekünk – a kultúrán kívül másra nem is mertünk gondolni. De ezt is csak azok hiányolták elsősorban, akik a nemzet törzsétől elszakítva éltek. Azok, akiket most könnyed eleganciával és már nem is tudatosított enyhe cinizmussal határon túli magyaroknak nevezünk. A maradék országon belül leginkább a társadalom egy töredéke, a népi összetartozás gyökereihez kapcsolódó értelmiségiek, az írók egy része, az egységes nemzetben gondolkodó polgárok és a rokoni kapcsolataikat rendületlenül ápoló szétszakított családok tartottak ki amellett, hogy csak a részek összessége az egész, és az egész jelenti a nemzetet. Évtizedeken át a szétszakított nemzet virtuális egysége csak a másodlagos társadalmi szerkezetek, az alternatív struktúrák révén létezett a néprajzkutató csoportok, a táncházak, az olvasótáborok, az éneklőcsoportok, később a földalatti egyház táborai jóvoltából. Ki kellett cselezni a politikai hatalmat, amely a magyar nemzetrészeket szétszakító államhatár mindkét oldalán ellenséges volt. Mert érdekszerű kötődése az egyik oldalon a büntetésszerűen megfogalmazott békeszerződéshez, a kizárólagos belügyekhez és mindkét oldalon a szovjet típusú rendszerhez, a kommunizmushoz, valamint a szocializmushoz, eleve ellentétben állt a magyar egyetemességgel.
Évtizedeken át tehát az egységes nemzet gondolatát csupán földalatti struktúrák éltették, az úgynevezett második társadalom. A felszín fölötti valóságban pedig szembe kellett nézni azzal, hogy a maradék Magyarországon az államhatárokkal leválasztott nemzetrészek tagjai idegeneknek minősülnek, nemcsak a jog értelmében, hanem sokszor a közvélemény szerint is. A szülőföldön pedig megtűrt, másodrendű állampolgárként kellett élniük, és meg kellett elégedniük – legjobb esetben – a társadalmi ranglétra középfokával és a gazdasági árnyékban elérhető szerény lehetőségekkel. Magyar nemzeti azonosságtudatuk nemcsak az államhatalom, hanem a társadalom részéről is vagy a szocializmus eszméjével, vagy az állam eszméjével összeegyeztethetetlennek, elítélendőnek, de legalábbis lenézett értéknek minősült.
Mindez éltető alapja lett a szétfejlődésnek, hiszen ilyen körülmények között az önszerveződés csak állami felügyelet mellett vagy a már említett felszín alatti kapcsolatokban jöhetett létre. Ez függetlenül attól volt így, hogy a politikai rendszer egyértelmű elnyomó volt-e vagy – mint a rendszerváltozás után – már formálisan demokratikus. A közösség belső igényei szerint működő legális szervezeti formák hiánya ugyanis a társadalom, a közösség szétesését eredményezi – ez alól nem jelentenek kivételt a számbeli kisebbségben élő magyar közösségek sem. Ha ehhez hozzáadjuk az egyes államok sajátosságait, a magyaroktól eltérő kulturális és politikai tradíciókat, a más-más nyelvi közeget, a különböző hivatalos és félhivatalos politikai orientációkat, az eltérő gazdasági körülményeket, a kialakult és kialakuló helyzetek közötti különbségeket és a felmerülő kérdésekre adandó, a környezethez kényszeredetten illeszkedő válaszokat, a magyar oktatási és művelődési lehetőségek korlátozottságát és hiányát, akkor nyilvánvaló, hogy a nemzet szétesését csak egy új stratégia és új politika állíthatja meg. De az új stratégia is csak akkor hozhat javulást, ha a felszín alatt erősen él a nemzet egysége megtartásának rendíthetetlen óhaja, és ha ezt a mindenkori Magyarország állami feladatként vállalja, akkor is, ha erre rosszallólag tekint a nemzetközi politika.
Szerencsénk volt, hogy a kommunista hatalmi rendszer bukása még abban az állapotban találta nemzetünket, amelyben volt remény a repedésekkel szabdalt nemzettest újjá- és újraépítésére. Antall József kijelentésére, miszerint lélekben tizenötmillió magyar miniszterelnöke kíván lenni, oly módon rezonált a nemzet nagy része, mint a mesékben a varázspálca érintésére megelevenedő kövek. Nem kétséges, hogy a nemzet nagy része ezt a mondatot várta több évtized óta, és nem véletlen, hogy a nemzet jelentős része ezt a mondatot a politikai rendszerváltozással azonos jelentőségűnek értékelte. Úgy láttuk, hogy megszületett az új magyar nemzetpolitika.
A rendszerváltozás nyomán azonban kiderült, hogy a nemzet szétfejlődésének veszélyét magában rejtő összes tényező közül három a legveszélyesebb: az államhatárokkal szétválasztott magyar közösségek autonóm önszerveződési lehetőségének a hiánya; az államhatárokkal elválasztott magyar nemzetrészek közös jövőtervezésének a hiánya; a nemzeti paradigma, vagyis a közmegegyezés hiánya a nemzetpolitika alapelveiben.
Antall József kormányalakítás után tett kijelentése csupán kaput nyitott, de ezen a kapun be kellett, illetve be kellett volna vinni a nemzet újjáépítendő házába e három kérdéskör összes megoldási lehetőségét.
Az 1990-es első szabad választás évében letettük az alapkövét egy olyan szerveződésnek, amely az elszakított nemzetrészek politikai gondolkodását volt hivatott összehangolni. Ez olyan rendszeres tevékenységet indított el, amelynek vége szakadt ugyan 1994-ben az Antall–Boross-kormány leváltásával, de megérlelődött az igény az évtizedeken át nélkülözött közös gondolkodásra Bukaresttől Pozsonyig, Beregszásztól Alsólendváig és az Ung-vidéktől a Szerémségig. A közép-európai népcsoportok fórumában kialakult együtt gondolkodás egy nyomasztó felismeréssel járt: már nem létezik olyan magyar nemzeti paradigma, amelyet az egész nemzet politikai programként is elfogad. A nemzetet lazán összefogó eszmék már csak a vágyak szintjén jelentkeznek. Ezért nem tudunk választ adni együttesen a rendszerváltozást követő és a XXI. század elején előttünk álló kihívásokra, mert a nemzet egyes társadalmi csoportjai az évtizedeken át szünetelő párbeszéd miatt mást-mást tartanak fontosnak, gyakran ellentétes értékeket és célokat. Egyik a nemzeti sajátosságokat, a másik a másságot; az egyik a családi életet, a másik a szabadosságot; az egyik a szabad versenyt, a másik a hazai vállalkozók érvényesülését; az egyik a gyermekes családokat, a másik a nyugdíjasokat; az egyik a tudást, a másik a parttalanságot. Az államhatárokkal elválasztott nemzetrészekben pedig az önvédelmi harc keltette fáradtság kezdett jelentkezni. A legnagyobb zavarodottság a nemzet sorskérdésével kapcsolatban jelentkezett, mert a mögöttünk álló nyolcvan év során elveszítettük szolidaritásunkat, és elfelejtettük, hogy a nemzethez nemcsak azáltal tartozunk, hogy ezt kinyilatkoztatjuk, hogy magyarul beszélünk, hanem az egészével kell közösséget vállalnunk, mert a nemzethez tartozás nem csupán a kulturális közösséget jelenti, hanem a társadalom egészét. A nemzet az együtt megélt múlt, a közösen alakított jelen és az együtt tervezett jövő sajátos történelmi, kulturális és politikai alakulata. A nemzet ezért több, mint az állampolgárok csoportja vagy egy falu, város, megye, állam lakosainak halmaza.
Ekkor kezdtük különféle műhelyekben keresni az új magyar paradigmát és a nemzeti stratégia fő pilléreit. Ettől reméltük, hogy átlendülhetünk a kommunizmus évtizedeiben keletkezett értékrendi válságon, a rendszerváltozás, az előttünk álló európai integráció és a globalizmus teremtette zavarodottságon.
Viszonylag hamar egyezségre jutottunk abban, hogy a társadalomnak a családra és a tudásra kell összpontosítania. Az egész nemzetet öszszefogó kérdésekben azonban nehezebben alakult ki az egyetértés, de végül is megfogalmaztuk válaszainkat. Az egyik következtetés az lett, hogy meg kell teremteni a jövőtervezés fórumait, ahol az egész nemzet politikai és nem politikai elitje rendszeresen találkozhat. A másik válasz az államhatárokkal elválasztott, számbeli kisebbségben élő nemzetrészek szülőföldön való boldogulását érintette. Ennek a lényege az volt, hogy nem az elvándorlást kell választani, amely ugyan keserű, de a könnyebbik megoldás, hanem ott kell építkezni, gyarapodni, ahol az ősök éltek – a nemzet szálláshelyein. A harmadik következtetés a nemzetközi politika szempontjából legérzékenyebb kérdésre vonatkozott: újraegyesíthető-e a szétdarabolt nemzet? Ha igen, hogyan? Az újraegyesítés két lehetséges módját vizsgáltuk meg. Az egyik az állampolgári újraegyesítés volt a kettős állampolgárság intézményének alkalmazásával. A Magyarországgal szomszédos államokban azonban a kettős állampolgárságot jogilag olyannyira eltérő módon kezelik, hogy az ott élő magyarok zömének ez a megoldás inkább kárt okozott volna, mintsem a javukat szolgálta volna. Ezután született meg a nemzet határon átnyúló újraintegrálásának gondolata az európai integráció példájából kiindulva.
Ezek az elképzelések már 1996-ban készen álltak, részben a Horn-kormány által megszervezett első magyar–magyar csúcstalálkozó jóvoltából. De senki nem tudta, hogy mikor válthatók valóra, hiszen a magyarországi társadalom nemzetpolitikai szempontból megítélve kaotikus, vagyis posztparadigmális állapotban találtatott.
A feladat azonban meg volt fogalmazva: létre kell hozni a nemzet együtt gondolkodásának, közös jövőépítésének intézményét; csökkenteni kell a maradék Magyarország határain kívül élő magyarok jogi idegenségét Magyarországon minden olyan viszonylatban, amely nem ütközik a nemzetközi jogba; létre kell hozni az elszakított nemzetrészek szülőföldön való boldogulását segítő támogatások egységes rendszerét; meg kell teremteni a nemzet határon átívelő újraegyesítésének feltételeit.
Úgy látszott 1996-ban, hogy a négy célkitűzés talán húszéves munkával elérhető, de az 1998-as magyarországi kormányváltás után rövidesen beindult a program. Egyrészt azáltal, hogy megalakult a Magyar Állandó Értekezlet, amelyet mind kormányhatározat, mind parlamenti határozat szentesített. Ezt követően megkezdődtek a munkálatok a státustörvényen.
A státustörvény, mint ahogy ezt a törvénynek ez a nem hivatalos elnevezése is tanúsítja, célul tűzte ki, hogy meghatározza az anyaországgal szomszédos államokban élő magyarok magyarországi jogi helyzetét, azaz csökkentse jogi idegenségüket abban az államban, amelynek a mindenkori magyar haza tisztét kell betöltenie. Ehhez az elvhez kapcsolódott a státustörvény azon része, amely az anyaországban igénybe vehető kedvezményeket a magyarországi állampolgárok hasonló jogosultságaival azonosította, és meghatározta az alanyi jogon járó támogatások körét. A törvény megfogalmazta a szülőföldön való boldogulás alapelemeit az egyéni és közösségi támogatások egységes rendszerének megteremtésével, amely tervszerű kulturális vonatkozású stratégiai és fejlesztési beruházásokat is lehetővé tett volna. A személyi jogosultság meghatározásában az 1990-es évek második felének európai integrációs ihletettsége jelent meg. Sikerült feloldani az állampolgársághoz kötődő nemzetállami és államtotalista doktrínát, miszerint az állampolgár az állam tulajdona. A jogosultságot tehát nem az állampolgársághoz, hanem a lakóhelyhez és a közösséghez (ebben az esetben a magyar nemzeti közösséghez) való tartozással határozta meg a törvény. Ennek vált szimbólumává a magyarigazolvány, amely rövid idő alatt a magyar nemzeti összetartozás új jelképe lett. A törvény ugyanakkor követte a legnemesebb és legrégibb közösségalakító magyar hagyományt: a befogadás eszméjét. Egyenrangúsította a magyar jogosultakkal a nem magyar családtagokat – mert akik egy közösségben élnek velünk, azok olyanok, mintha belőlünk vétettek volna.
A státustörvény a XX. század végi, illetve a XXI. század kezdetét jelentő új magyar nemzetstratégia kiemelkedő alkotása, hibái ellenére is. Első lépés volt ez a nemzet határon átívelő újraegyesítésére. Újszerűsége és időszerűsége mellett legnagyobb erénye, hogy úgy kísérli meg a határokkal szétdarabolt nemzet összefogását, hogy nem kérdőjelezi meg az európai stabilitás támpontjait, nem sérti a szomszédos államok jogrendjét, sem az európai jogszokásokat. A státustörvény csupán szokatlan, mert 1945 óta Európa hozzászokott, hogy a magyarokkal bármit meg lehet tenni. Így az a benyomás keletkezett nemzetközi viszonylatban, hogy a trianoni és a párizsi békeszerződés mögötti szándékok beteljesültek – már nincs magyar önrendelkezési akarat. A státustörvény azonban az ellenkezőjét bizonyította, de oly módon, hogy senki jogát nem sértette, csak az alattomos politikai szándékokkal került ellentétbe. A törvény módosítása során is ez váltotta ki a konfliktusokat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.