A kisebbségek ügyét az unió sem kerülheti meg

Egy korszak meghatározásához nem elegendő tudni, hogy mit tettek meg benne; azt is tudni kell, hogy mi az, amit nem tettek meg, s mi az, ami lehetetlenségnek számított. <br/>(José Ortega y Gasset: A forradalmak alkonya)

2003. 10. 14. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Amikor a kisebbségek jogairól szóló törvény megalkotásáról emlékezünk meg, egy korszakot próbálunk meghatározni. Ez a korszak a kisebbségpolitikai rendszerváltozás korszaka. Helytálló értékeléséhez ismerni kell a történelmi hátteret és mindazt, amit akkor a társadalmi szereplők megtettek, és azt is, amit elmulasztottak.
Jogállamban a parlament hozza a törvényeket. Bő egy évtizeddel ezelőtt Európa keleti részén ez nem volt még ennyire nyilvánvaló. Ám a demokrácia fontos fokmérője az, hogy a jogszabályok megalkotásában milyen mérvű a civil társadalom részvétele.
Az 1989–90-es társadalompolitikai fejlemények a kisebbségi közösségeket sem hagyták érintetlenül; a kisebbségek is éltek az egyesülési törvény nyújtotta lehetőségekkel. 1990-ben feloszlott a nemzeti önazonosságot negligáló Délszláv Szövetség, és megalakultak a hazai szerbek, horvátok és szlovének demokratikus egyesületei. A cigányság is kikerült a Hazafias Népfront gyámkodása alól, és immár szabadon számos szerveződést hívott életre. A többi kisebbség is létrehozta vagy előbb-utóbb megújította szervezeteit.
Eközben a kormányzati oldal sem maradt tétlen. Már a Németh-kormány idején megkezdte működését a Minisztertanácsi Hivatalon belül a Nemzeti és Etnikai Kollégium, valamint Titkárság. Korántsem kívánom lebecsülni az említett társadalmi törekvéseket, sem a kormányzati keretek között folyó munkát, mégsem osztom azt a vélekedést, hogy ez lett volna maga a kisebbségi rendszerváltozás, amiként a magyarországi politikai rendszerváltozás sem köthető a pártállami reformkezdeményezésekhez. Rendszerváltozásról csak akkor beszélhetünk, ha abban a folyamatban a hatalomból korábban kirekesztettek legitim képviselői saját jogon vesznek részt, és annak eredményeként minőségileg más, törvényekkel garantált, működő intézményrendszer jön létre.
Magyarországon a politikai rendszerváltozás előszelét az Ellenzéki Kerekasztal megalakulása jelentette, valódi kezdete azonban az első szabad választások megtartása volt. A kisebbségi rendszerváltozás fáziskéséssel, de már kedvezőbb körülmények között, az új parlamentáris demokráciában járhatta végig a fejlődés hasonló szakaszait.
A 90-es évek elején a bel- és külpolitikai helyzet kedvezett a kisebbségi jogok törvényi szabályozásának. A parlamenti pártok között a NATO- és EU-csatlakozásban, valamint a határon túli magyarság és a hazai kisebbségek ügyében létrejött a szükséges elvi és gyakorlati egyetértés. A demokratikus választások után, 1990 augusztusában az Antall-kormány létrehozta a Nemzeti és Etnikai Kisebbségek Hivatalát, a kisebbségi ügyekért felelős központi szervet. A kormányzat a korábbi fél évszázad nemzetietlen, internacionalista politikájával szemben felelősséget érzett a kisebbségi sors iránt. Érthető módon elsősorban az egyetemes magyarság iránt volt felelősségérzete, de tisztában volt azzal, hogy csak akkor léphet fel hitelesen a határon túli magyarok jogaiért, ha a hazai kisebbségek ügyével is érdemben, a korábbi pártállami gyakorlattól merőben eltérő módon foglalkozik.
Az 1991 januárjában megalakuló Magyarországi Nemzeti és Etnikai Kisebbségek Kerekasztala (NEKH) egységbe tömörítette a hazai kisebbségeket, szervezeteik felhatalmazása alapján képviselte a kisebbségi társadalmat, megfogalmazva annak alapvető céljait. A kerekasztal kidolgozta törvénykoncepcióját, elkészítette saját törvénytervezetét. 1991 májusában konszenzussal elnököt, titkárt és tárgyaló küldöttséget választott. A kerekasztal többfordulós egyeztetés után 1991 szeptemberére a NEKH-val együtt közös konszenzusos törvénytervezetet dolgozott ki. Képviselői részt vettek az ezt követő törvényalkotási folyamatban: egyeztettek a tárcákkal, a kormányküldöttséggel, a parlamenti pártok képviselőivel, hallatták hangjukat az Országgyűlés emberi jogi, kisebbségi és vallásügyi bizottságában is.
1993. július 7-én az Országgyűlés olyan törvényt fogadott el, amely a változtatások után is élvezte a kisebbségi szervezetek többségének támogatását, hiszen az alapelvek érintetlenek maradtak. Az idézett törvénynek és a választási jogszabályoknak köszönhetően 1995-re létrejött egy merőben új, működőképes intézményrendszer, a kisebbségi önkormányzatiság, és ezzel lezárult a kisebbségi rendszerváltozás döntő szakasza. Lezárult, de nem fejeződött be, hiszen még mindig nem valósult meg a kulturális autonómia, vagyis az intézmények átvétele és biztonságos működtetése, és nem sikerült visszafordítani a nyelvi asszimilációt sem.
Noha a joganyag módosítása már a Horn-kormány idején elkezdődött, és az Orbán-kormány idején új megközelítéssel parlamenti ad hoc bizottságban folytatódott, a felek abban egyetértettek, hogy a törvény alapjaiban jó, és csak a túlhaladott vagy a változtatásokat igénylő részeket – elsősorban a kisebbségi választások szabályait – kell felülvizsgálni. A legutóbbi helyi kisebbségi önkormányzati választások során például a korábbiakhoz képest jelentősen nőtt a szabad identitásválasztás lehetőségével való visszaélés. Mindennek kapcsán többször elmarasztalták a törvényalkotókat, mert megfelelő jogi szabályozással nem védték ki a visszásságokat. A bírálók csak arról feledkeznek el, hogy a kerekasztal és a törvényhozók az identitásválasztás megvallásának szabadságát és a regisztráció tilalmát vívmányként élték meg, és ellene voltak minden olyan megoldásnak, amely a hajdani retorziók ismételt esélyére akár csak utalt is. Még mindig élénken éltek a háború utáni emlékek, amikor a koalíciós kormányzat a népszámlálási adatokat használta fel a kitelepítések, a lakosságcserék végrehajtására. Sőt emlékezzünk csak rá: a nemzetbiztonsági szolgálatok még a mostani délszláv háború alatt is – törvényellenesen – titkos adatokat gyűjtöttek a Baranyában élő kisebbségiekről. Mindez történelmi, politikai okokból elképzelhetetlenné tette a szabad identitásválasztás korlátozását és névjegyzékek alkalmazását a 90-es évek elején. Akkor ezt semmiképp nem lehetett volna megtenni, ma meg, tíz év demokratikus fejlődése után, ha lehetne is, akkor sem szabad. Ha az új testületek létrehozását regisztrációhoz kötnénk, szűkítenénk a jövendő kisebbségi önkormányzatok jogosítványait, kizárnánk a kisebbségi kötődésű állampolgárok számottevő körét állampolgári jogaik gyakorlásából, és bizalmatlanságot keltenénk.
Úgy vélem, más eszközökkel lehetne és kellene a kérdést kezelni. Így például a passzív választójog szabályozásával, a nem kisebbségieknek tartott jelöltekkel szembeni jogorvoslati lehetőséggel, és csak a népszámlálási adatok által bizonyítottan kisebbségiek lakta településeken élőknek szabadna az önkormányzat-alakítás kezdeményezési jogát fenntartani.
S végezetül: mi volt a kerekasztal legnagyobb mulasztása, ha egyáltalán rajta múlott? Kétségkívül a kisebbségek parlamenti képviseletének kivívása. Az országgyűlési képviseletre vonatkozó törvény előkészítésekor a kerekasztal tagjai abban a hitben éltek, hogy a kisebbségi törvényhez hasonló egyöntetűséggel fogadja majd el ezt is a parlament, mivel a tárgyalások kisebb ellenállásba ütköztek, és jóval rövidebb ideig tartottak. Az 1993. december 23-i parlamenti kudarc után kiderült, hogy még a köztársasági elnök sem állt ebben a kérdésben a kisebbségek oldalára. A Horn-kormány kétharmadosnál nagyobb kormányzati fölény birtokában sem szavazta meg a kisebbségek parlamenti képviseletét, és az egyre kiegyenlítettebbé váló erőviszonyok miatt talán még messzebb kerültünk ettől, mint valaha.
Az EU-ban láthatólag nem járnak igazán jó idők a kisebbségi kezdeményezésekre, sem alkotmányi szinten, sem a meghatározó politikusok megnyilatkozásaiban. Sok mindennel magyarázható a túlzott tartózkodás, de hosszú távon aligha vezet sikerre. Akár tetszik, akár nem az EU befolyásos tényezőinek, a nemzeti kisebbségek ügyének, a romakérdésnek és a migrációs problémáknak a közeljövőben uniós szinten is egyre nagyobb figyelmet kell szentelniük. Magyarország kisebbségi jogalkotása, intézményrendszere, általános gyakorlata, a romaintegrációban elért vitathatatlan eredményei tanulmányozható modellként hamarosan hasznossá válhatnak az unió számára, ha itthon és az unióban egyaránt ténylegesen és lankadatlan lendülettel a kormány és az ellenzék egyesült erővel napirenden tartja a feladatokat.

A szerző szociológus, a Nemzeti és Etnikai Kisebbségek Kerekasztalának elnöke (1991–94), a Bolgár Országos
Önkormányzat elnöke (1995–98) és a Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Hivatal elnöke (1998–2000). Az írás
a Tízéves a kisebbségi törvény című szakmai konferencián
2003. október 8-án elhangzó előadás szerkesztett változata

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.