A strasbourgi kártya szerepe a magyar külpolitikában

2004. 01. 15. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Valószínűleg soha nagyobb tudatlanságban, homályosabb, megfoghatatlanabb célokért nem rendeztek még választást Magyarországon, mint az idei európai parlamenti voksolást. Azon tiszteletre méltó honfitársaink, akik kötelességüknek fogják érezni a választáson való részvételt – minden bizonnyal nem lesznek túl sokan – automatikusan el fogják helyezni az ikszet kedvenc pártjuk listája fölött anélkül, hogy akár a leghalványabb fogalmuk is lenne arról, mi az az Európai Parlament, milyen feladat-, illetve hatáskörrel rendelkezik, miként működik, illetve hol helyezkedik el az integrációs intézmények rendszerében.
Pedig az Európai Parlament ma már nem tekinthető amolyan alibiintézménynek, a demokráciát, a legitimitást szimbolizálni hivatott cifra marcipándísznek az Európai Unió tortáján. Ma már nagyon lényeges területeken nagyon erős hatáskörrel rendelkezik – elég, ha csupán a magyar szempontból is húsbavágóan fontos költségvetési kérdéseket említjük. Mégis, én most egy másik aspektusát szeretném kiemelni az Európai Parlament tevékenységének, egy olyan jellemzőjét, aminek következtében a strasbourgi testület nagyon is méltó a magyar külpolitika s a nemzeti érdekeink érvényesülését kívánó magyar polgárok figyelmére.
Az EU-csatlakozás külpolitikánk szempontjából azzal az örvendetes következménnyel jár, hogy nemzetpolitikánkat kiszabadítja az integrációs politika fogságából. Az utóbbi években ugyanis az integráció volt a fő cél, ez volt külpolitikánk fő csapásiránya, minden egyéb terület – így a hagyományosnak tekinthető nemzetpolitikai kérdések is – ennek a prioritásnak, nevezetesen a minél előbbi integrációnak lett alárendelve. Ez a helyzet többek között azzal a negatív hatással járt, hogy diplomáciánkban pszichikai elemként ismét megjelent a megfelelési kényszer, amely bizonyos időszakokban – pl. Meciar körüludvarlása az alapszerződés érdekében – már veszélyes szintet ért el.
A csatlakozással – remélhetőleg – megváltozik a helyzet: az integrációs politika helyét átveszi majd az Európa-politika, mely minden bizonnyal a magyar külügy legfontosabb területe lesz. Hiszen nemzeti érdekeink érvényesítése szempontjából az unió kiemelkedő szerepet játszik. Akkor járunk el helyesen, ha ezen Európa-politikát nem célként, hanem eszközként, nevezetesen nemzetpolitikai céljaink elérésének eszközeként fogjuk fel. A magyar külpolitikát nemzetpolitikai céljaink alkotják, vagyis az összmagyarság, a teljes magyar nemzet felemelkedésének elősegítése politikai, gazdasági és kulturális tekintetben egyaránt, s ezen célrendszernek természetes része a határon túl élő magyar közösségek támogatása is.
A státustörvény kapcsán kialakult huzavona, valamint a kisebbségi jogoknak az unió alkotmánytervezetében történő rögzítése körüli vita azonban világosan megmutatta, hogy a tagállamok hajlandósága az unió hatáskörének ilyen irányú kiterjesztésére, a kisebbségvédelemnek a közösségi jogba történő beemelésére meglehetősen csekély. És itt lép be a képbe az Európai Parlament. E testület ugyanis kiválóan alkalmas arra, hogy a nemzetpolitikai céljaink megvalósítása érdekében indított hadjáratok előkészítő terepe legyen. Mivel a parlament politikai tanácskozó testület, amely egyben az unió lelkiismeretének szerepét is betölti, ülésein olyan kérdések is felvethetők, amelyek a kormányok képviselőinek találkozóin még időszerűtlenek, koraiak lennének. Nyilvánvaló, hogy amit egy miniszter, egy miniszterelnök vagy egy államfő nem mondhat ki, azt egy, csak a választóinak felelős EP-képviselő minden további nélkül kimondhatja. (Elegendő, ha csupán a Berlusconi elleni támadásokra, különösen azoknak a diplomáciai érintkezések megszokott stílusától radikálisan elütő hangnemére utalok.) Felhasználható-e grémium ezáltal arra, hogy nekünk fontos kérdéseket, témákat, kifejezéseket – kollektív kisebbségi jogok, területi autonómia – napirenden tartsunk, ezáltal becsempésszük az unió szótárába, részévé tegyük a brüsszeli terminológiának, elfogadtassuk, mint a politikai diskurzus elemeit? Egy jól átgondolt, megtervezett külpolitikai stratégia részeként az Európai Parlament előkészítő szerepet tölthet be, amely lehetővé teszi a nekünk fontos kérdések felvetését és álláspontunk sikeres képviseletét az unió döntéshozó fórumain. Ezen- kívül az Európai Parlament lehetőséget nyújt szövetségesek keresésére, a közvélemény megnyerésére, valamint a felvetett kérdések fogadtatásának tesztelésére is.
Az Európai Parlamentnek nemzetpolitikánk előkészítő és kísérleti terepeként történő felhasználása olyan új lehetőség, új eszköz a magyar diplomácia kezében, amit vétek lenne kihasználatlanul hagyni. Ez a taktika azonban csak akkor lehet sikeres, ha megvan a szükséges összhang, ha egy jól megkomponált nemzetstratégia talaján, annak részeként kialakul egy egészséges szereposztás, s létrejön a szükséges mértékű egyeztetés külpolitikánk hivatásos formálói, valamint az Európai Parlament magyar képviselői között. S még valami: természetesen olyan képviselők kellenek, akik mindenekelőtt magyarnak vallják magukat, akik, legyenek bár szocialisták vagy konzervatívok, mindenekelőtt a magyar nemzeti érdekek érvényesítését tekintik hivatásuknak. Akik munkájukat nem valamiféle homályos Európa-eszme, hanem a magyarság felemelkedése érdekében kívánják végezni.
A strasbourgi kártya csak egy lap. Talán nem is a legfontosabb lap a nagy diplomáciai kártyapartiban. De ha magyar szívvel, s éles ésszel ügyesen forgatják, hatékony lehet.

A szerző közgazdász

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.