Orvosságpiac: újabb megszorításokra várva

Hankó Zoltán
2004. 01. 21. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy évvel ezelőtt – a november második felétől lebegtetett, majd február elején végrehajtott gyógyszeráremelés előtti felvásárlás miatt kialakuló ellátási zavarok közepette – a sajtó arról cikkezett, hogy a gyógyszerhiányért a forgalmazók és a gyógyszerészek felelnek, akik eldugdossák a betegek elől a gyógyszert, és egyébként is a fájdalom vámszedői, továbbá pénzéhesek és szociálisan érzéketlenek. A zavaros helyzet és a gyógyszerészek középpontba állítása sikeresen terelte el a figyelmet a gyógyszerek teljes körére kiterjedő áremelésről. Akkor különösen fontos volt, hogy ez sikerüljön, mert a parlamenti választásokat követő első jelentősebb ár- és térítésidíj-emeléssel szembesültek a gyógyszerfogyasztók, akik közül sokan nyilván még jól emlékeztek a választási kampányban elhangzó ígéretekre, amelyek között a gyógyszerárak állandóságának biztosításán túl a szívgyógyszerek ingyenességének a bevezetése is szerepelt.
Az eltelt időszakban heteken keresztül a gyógyszerek bonthatóságával kapcsolatos vita uralta a nyilvánosságot, miközben az intézkedések súlyosságát és lakossági kihatásait illetően sokkal komolyabb változások előkészítése zajlott. A tavalyihoz hasonló figyelemelterelés miatt érdemes lehet a történéseket alaposabban szemügyre venni és mélyebb összefüggéseket keresni.
A gyárilag csomagolt gyógyszerek patikai bonthatóságának bevezetéséről a kormány október közepén egy hatvankétmilliárdos megtakarítási csomag részeként döntött. Lényege, hogy az injekciókat a gyógyszerész köteles abban a mennyiségben kiszolgálni, amennyit az orvos rendelt belőle, a vény nélkül kapható – és nem támogatott – tabletták, drazsék, kúpok esetében pedig annyi szemet (illetve darabot) kell kiadni, ahányat a beteg kér. Mindezért – a tervek szerint – a gyógyszerészt valamekkora kiszerelési díj megillette volna, hiszen a gyógyszerbontással olyan költségei támadnak, amelyek fedezete a gyógyszerárrésből hiányzik. A jogszabály ez utóbbiról már nem rendelkezik, azt pedig, hogy a beteg kezdeményezésére a patikus ténylegesen megbontja-e a gyári csomagolást, a gyógyszerész – szakmai szempontok alapján meghozott – eseti döntésére bízza.
A bonthatóság bevezetésétől központilag várt megtakarítás a hatvankétmilliárdos takarékossági csomagban mindössze ötszázmillió forint. A kihatása tehát jóval a többi intézkedés összesített hibahatárán belül mozog. Ráadásul még ez a megtakarítás is megkérdőjelezhető, hiszen a patikusok eddig is, amikor csak lehetett, igyekeztek az injekciókat a felírt ampullaszámhoz igazodva kiszolgáltatni. Ugyanis az injekciós ampullák az orvoshoz kerülnek, és ő is adja be, így tehát sem a gyógyszercsere, sem a minőségromlás kockázatával nem kellett számolni.
A bonthatóság pozitív hatása a nem támogatott, vény nélkül kapható – és így a tb-büdzsét nem befolyásoló – gyógyszerek körében is kérdéses. A lakosság részéről régóta nincs igény a szemenkénti gyógyszervásárlásra. Ez az idő elmúlt, mint ahogy senki nem akar már a trafikokban szálanként cigarettát vásárolni. Ha mesterséges igénygenerálásra a közeljövőben nem kerül sor, ezután sem lesz ez másként. Igazolja ezt a néhány szemes kiszereléseknek a sorsa, amelyeket néhány éve a gyárak piacra dobtak, de forgalmazásuk érdektelenségbe fulladt. Így hát a bonthatóság bevezetésének a gazdasági racionalitása megkérdőjelezhető.
Az intézkedés gyógyszerészszakmai helyessége még ennél is kérdésesebb. A vény nélküli szereknél nem csupán a gyógyszercsere kockázatának ugrásszerű növekedése a probléma. A beteg által felhasznált gyógyszerek egymástól eltérő csomagolásai például a fénytől, hőtől, nedvességtől való védelmet is szolgálják, aminek hiányában káros bomlástermékek keletkezhetnek. (A gyógyszerészek a szakmai problémákat többnyire meggyőzően kommunikálták az utóbbi hetekben, így hát a részletek ismertetésétől most nyugodtan eltekinthetünk.)
A szabályozás jogi vonatkozásaival sincs minden rendben, hiszen a gyógyszertörvényben rögzített minőségi szempontok érvényesítését a miniszteri rendelet kockára teszi, a termékfelelősségről szóló hatályos szabályozás szerint pedig nem kérdéses, hogy a patikában szemenként árusított gyógyszerért a gyártó már nem vállalhat felelősséget. Ha ő nem, akkor pedig ki?
Mivel gazdasági, gyógyszerszakmai és jogi vonatkozásban is egyaránt megkérdőjelezhető a bonthatóság racionalitása, a döntés indokait elsősorban a politika tartományában kell keresnünk.
Azt előre tudni lehetett, hogy a gyógyszerészek ugrani fognak a bonthatóság elrendelésére, hiszen nem a napi gyakorlattól távoli elvekről vagy a bizonytalan jövőben érvényesülő döntésről volt szó, hanem konkrét és kézzelfogható, mindenki által átélhető és következményeiben végiggondolható helyzetbe kerültek a betegek és a patikusok. Mivel még néhány félreérthető nyilatkozat is elhangzott felelős vezetők részéről, hogy a gyógyszerész annyit számol fel a bontott gyógyszerért, amennyit akar (mondván, hogy erről jogszabály nem rendelkezik, s ami nem tilos, azt szabad), továbbá arról, hogy ez teremti meg a gyógyszertárak közötti verseny alapjait, a gyógyszerészek hangos tiltakozására biztonsággal építeni lehetett. A sajtó tehát heteken át napirenden tarthatta ezt a témát, és még rejtett kamerás tévériport is készült a gyógyszerészek viselkedését vizsgálva: vajon hogyan utasítják el a rászoruló riportert? Ezzel párhuzamosan könnyen ki lehetett alakítani a betegek kiadásait csökkenteni akaró és ennek érdekében konfliktust is vállaló kormányzatról a szociális érzékenység képzetét. Mindeközben a lehető legtovább elhúzódott az új árak és térítési díjak kihirdetése, amely utóbbiakat az áfán és a termelői áremelésen felül sok esetben a támogatásváltozás is megemelt, és gőzerővel folyhatott a drasztikus lakossági költségnövekedéssel járó megtakarítási csomag további intézkedéseinek az előkészítése is.
A lakosság (és a gyógyszerszakma is) a változások hatálybalépésével egyidejűleg (vagy még ennél is később) értesült a konkrét áremelésekről. De ez már nem a társadalom kollektív ügye, csupán annak az embernek az egyéni szociális problémája, akinek nincs szerencséje, és erre a patikai pénztárgépnél döbben rá. Akik január elseje óta megfordultak a patikákban, már szembesülhettek a térítési díjak drasztikus emelkedésével és a megszigorító adminisztratív intézkedésekkel.
A kormányzat tehát egy éven belül másodszor is csatát nyert a közbeszéd ügyes tematizálásával. Nem is lenne érdemes ezzel foglalkozni, ha az idén még további takarékossági intézkedésekre és újabb figyelemelterelő kommunikációs lépésekre nem kellene számítani. De kell! Ugyanis a hatvankétmilliárdos megtakarítási csomagnak csupán egy része lépett hatályba januárban, jó néhány változtatás még hátravan. Ráadásul még soha nem sikerült az előző évben tervbe vett intézkedésekkel egyensúlyban tartani a gyógyszerkasszát. Eddig – kisebb-nagyobb cirkuszokat követően – évközi feltöltéssel minden évben rendezték a rossz tervezés miatt mesterségesen kialakított hiányt, az idén azonban két szempontból is új helyzet van. A hiány mértéke már akkora (több mint a jóváhagyott éves gyógyszerbüdzsé egynegyede!), amekkorát a parlamentben az eddigieknél sokkal nehezebb lesz kezelni, ráadásul a költségvetési zavarok miatt a pótlólagos központi forrásokra alig lehet számítani.
Állandósuló finanszírozási konfliktus és további megtakarítási intézkedések várhatók tehát. Ezek egy része nyilván a gyógyszerpiac szereplőit érinti, de valószínűleg a betegek sem fognak kimaradni. Ha tehát az év folyamán megint a gyógyszerészek (netán az orvosok gyógyszerfelírási szokásai) kerülnek terítékre, és a betegek érdekében meghozott takarékossági intézkedések kormányzati kommunikálására kerül sor, érdemes lesz újabb lakossági megszorító intézkedésekre felkészülni.

A szerző gyógyszerész

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.