Európa-ellenes magyar pénzpolitika

Boros Imre
2004. 06. 03. 9:06
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az 1970-ben megjelent Werner-terv szerint 1970 és 1980 között a közös európai pénz már bevezethető lett volna. Ma már tudjuk, hogy a bevezetésig hosszabb idő telt el, az úton a vártnál több akadály keletkezett. A tagországok döntő hányada és az unió népességének zöme azonban elfogadta az új pénzt, és azt bevezetése óta sikerrel használja. A 2004. május 1-jével csatlakozó újabb tíz ország mindegyike tervbe vette az euró bevezetését, de az időpontokban jelentős eltérések vannak. Az új tagországok egy bizonyos hányada rövid határidőn belül, akár 2007-ben kész a bevezetésre, míg mások ezt egy későbbi időpontban látják megvalósíthatónak.
A régi tagországok eurótól történő részbeni távolmaradásának megvan a politikai és emocionális érveken túli mindenkori gazdasági racionalitása is. Egyik esetben sem a maastrichti kritériumok teljesítése a távolmaradás oka. Ezeket ugyanis minden régi tagország teljesíti. Nagy-Britannia esetében nagy súllyal esik latba a volt gyarmatbirodalom országaival folytatott, hagyományosan fontban számlázott jelentékeny kereskedelem, az USA és Nagy-Britannia között fennálló tradicionális gazdasági és politikai kapcsolatrendszer, valamint a londoni City sajátos súlya az angol gazdaságon belül. Csökkenő jelentőséggel, de a szigetországi választók tradicionális Európa-szkepticizmusa is szerepet játszik.
A polgári kormányzat 2001-ben úgy látta, hogy az euró magyarországi bevezetésére reálisan 2007-ben nyílik lehetőség. Furcsa metamorfózison ment át ezzel szemben a baloldal euróról alkotott véleménye. A Horn-kormány alatt a pénzügyi adminisztráció felső vezetői (Bokros és Surányi) gyakorta hivatkoztak arra, hogy a megszorító intézkedéseket az euróhoz vezető maastrichti kritériumok betartása miatt szükséges bevezetni. Tették ezt akkor, amikor még a csatlakozás időpontja sem volt kijelölve. Ma ismét a baloldal van kormányon, és személy szerint ugyanazok a pénzügyekért felelős vezetők (Bokrost 1996-ban Medgyessy követte a pénzügyminiszteri székben, ma ő a miniszterelnök, Draskovics pedig Bokros közigazgatási államtitkára volt, ma pedig pénzügyminiszter). Az urak ma a minél távolabbi jövőbe szeretnék az euró bevezetését kitolni. 1996-ban a sietésnek láttuk, ma a halogatásnak látjuk kárát. 1996–97-ben az euró akkor még a realitásoktól elrugaszkodott bevezetéséhez elengedhetetlen maastrichti kritériumok mögé bújtak, amikor jött a Bokros-csomag, de nyolc évvel később ismét csomagokat hoz a posta, az euró bevezetésének dátuma viszont a ködbe vész.
Amióta a pénz a gazdasági élet szereplője, igény van arra, hogy a pénz egyben stabil is legyen. Ha megszerezzük, biztosan szeretnénk tudni, hogy holnap mit ér. Először ezt a stabilitást a nemesfémek biztosították. A súlyegységre mért arany vagy ezüst birtokosa kezében mindig meghatározott és előre jól számítható vásárlóerőt képviselt. Amióta pénz forog a forgalomban, nagy a kísértés a pénzérték rontására is, mert ebből a pénzrontó mindig hasznot húz. A nemesfémek idején a pénzrontással a pénzt verető uralkodók éltek. Csökkentették a pénzérmék aranytartalmát, esetleg a súlyát is. Papíralapú pénz esetében, az állam mellett, a pénzértékek rontására alapított üzleteket a nemzetközi spekuláció is végzi. A pénzügyi rendszerek működése ellenőrzésében a demokráciadeficittel rendelkező országokban, mint hazánk, nem ritka a két tényező összefonódása. Súlyos demokráciadeficitet jelez ugyanis a rendszerváltás után a valutaárfolyamokban és magas inflációban megnyilvánuló pénzrontás. Távolról se higgyük, hogy az EU régi tagországaiban az euróhoz vezető út kikövezett volt. Elég, ha visszaemlékezünk a 70-es és részben a 80-as évek nagy valutaválságaira, spekulációira. Angliában, Olaszországban vagy Franciaországban nem volt ritka a tíz százalék körüli vagy azt meghaladó infláció, a 15 százalék feletti kamatláb. A nemzeti pénzrendszerekben megismétlődő válságjelenségek tették véglegessé az igényt, hogy az európai közös piac egészséges gazdasági működésének szükségszerű és elengedhetetlen velejárója a stabil és közös pénz. Ez a felismerés nálunk még hiányzik. Igaz, több generáció élt nem teljes értékű pénzrendszerben hazánkban. Hosszú ideig ugyan stabilak voltak az árak, de a pénzért alig lehetett valamit vásárolni, külföldi pénzre pedig egyáltalán nem lehetett váltani. A rendszerváltozás után pedig a rohanó infláció és a romló árfolyam tette kizárttá a stabil pénzhez kapcsolódó életérzés kialakulását hazánkban.
A helyzet eltérő kulturális szokásokat is szült. Svájcban vagy Németországban a pénzrontó minisztereket vagy jegybankelnököket a gúny és megvetés nyilai érik, míg nálunk Surányinak, Bokrosnak, Draskovicsnak, ha diadalív nem is, de médiaováció mindenképpen kijár. Brüsszel pénzzel kapcsolatos elképzelései a stabil pénzt felmutató I. világháború előtti jó magyar hagyományokat idézik elénk. Az 1946-tól bevezetett forinthoz inkább a nemzeti szuverenitás illúziója, mint a stabilitás tartós élménye tapad. A közönség még nem érti, hogy a forint kívülről (némi belső segítséggel) sokkal jobban manipulálható, mint az euró. Az euró bevezetése előtt voltak félelmek Európában is. A németek nagyobb része attól tartott, hogy a márka évtizedes stabilitása után ugyanezt az euróban nem látják viszont. Az angolokban a sok racionális szemponton túl természetesen motivál a font megtartása mellett egy, a korábbi angol gyarmatbirodalom dicsőségeire hivatkozó nosztalgikus érzés is. Nyilvánvaló, hogy a stabil pénzre vágyakozó magyarokban is felvetődik, miért nem lehet stabil a nemzeti pénz, a forint. A kérdésre a válasz megkerülhetetlen: azért, mert az elmúlt 15 év jórészt a forint elleni külső-belső spekulációról szólt.
Ami a pénzérték stabilitást illeti, a rendszerváltás után eltelt másfél évtized nem sok jó tapasztalatot hozott. Az IMF-tagság után bekövetkező folyamatos monetarizálódás már a 80-as évek közepétől az áruhiány helyett és mellett felfedeztette a magyarokkal újra az inflációt. A korábbi rossz mellé, hogy a forintot külföldön nem fogadták el, újabb átok társult: folyton csökkent a vásárlóereje. Az 1990-ben kormányra jutott demokratikus erők sem szolgáltak jóval, tovább folytatódott, sőt fokozódott az infláció, nőttek a deficitek (államháztartás és fizetési mérleg), elkezdték a bankrendszer konszolidálására az adófizetők százmilliárdjait költeni.
1994–98 között a pénzrontás állameszmévé vált és intézményesült. Az egyszeri nagy forintleértékeléseket a folyamatos csúszóárfolyam váltotta fel (afrikai modell), és tetőpontjára érkezett az instabil pénzt meghonosító pénzügyi vezetők heroizálása (Surányi–Bokros álompáros). A rendszerváltás utáni 15 évben a polgári kormány üdítő kivétellel szolgált. Az 1998–2002 közötti években végre a pénzérték stabilitása irányába haladtunk, az infláció mértéke jelentősen csökkent, az állam eladósodottságának mértéke is belülre került az EU által a maastrichti kritérium keretében megszabott hatvan százaléknak, jó esélyünk volt arra, hogy néhány éven belül az éves költségvetési hiány sem lépi túl a bruttó társadalmi termék három százalékát. A forintnak egyre nagyobb becsülete lett, a magyar polgárt büszkeség töltötte el, hiszen egy ideig egyre kevesebb forintot kellett adnia az euróért, ha külföldre ment nyaralni, sőt, urambocsá!, a mindennapi élethez szükséges egyes fontos termékek árai nemcsak emelkedtek, hanem csökkentek is (pl. üzemanyagárak). A legalacsonyabb keresetűek (minimálbéren élők) fizetése is nagyságrenddel nőtt. Pénzügyi rendszerünk fejlődésében jól érzékelhető jelei voltak az unióhoz történő közeledésnek.
A 2002-es parlamenti választások után ismét a pénzrontás heroizált figurái kerültek helyzetbe. Most már nemcsak a pénzügyi, hanem a politikai irányítás legfelső magaslatait is elfoglalták, és újult erővel láttak munkához. A miniszterelnök- és pénzügyminiszter-jelölt nem hagyott kétséget afelől, hogy szálka szemükben az erős forint. Igaztalan volt, hogy az exportőrök érdekeire hivatkoztak, és azokat látták veszélyeztetve az erős forinttól. Ezzel a propagandafogással sok jó szándékú embert megtévesztettek, akik úgy gondolták, hogy ha az export növekszik, az több devizabevételt s ezen keresztül stabilitást hoz az országnak.
Nos, láthatjuk, nem ez történt. Az országból történő árukivitel a forint árfolyamrombolásának hatására némileg emelkedett, mégis inkább devizát vesztett, mint nyert az ország, még a jegybank devizakészletei is apadtak. A romló forintot mindenki inkább eldobni igyekezett magától. A forint helyett elkezdte szeretni az eurót, a svájci frankot, esetleg a dollárt. Ismét meglódult az infláció, minden korábbi mértéket felülmúlóan nőttek a deficitek (éves költségvetési hiány, az állam eladósodása, a fizetési mérleg deficitje). A pénzügyi rendszer az európai kívánalmakhoz való közeledés (konvergencia) helyett ismét az attól való eltávolodás irányába halad. Pozitív élményként kezelhető viszont, hogy időközben fordulatot vett a magyar társadalom pénzzel kapcsolatos értékítélete. Mára már kevéssé illeti meg a babérkoszorú és a diadalív a pénzrontókat, mint a Horn-érában. A közvélemény nagy része ma már a stabil és nem a romló pénzt tekinti európainak. Joggal merül fel a kérdés: miért vállalják mégis a saját európaiságukat oly kitartóan hangoztató baloldaliak, hogy ebben a maguk által keltett hírnévben is megtépázzák őket?
A szakmai dilettantizmus nem magyarázat, a választ az érdekek mezsgyéjén kell keresnünk. Keresgélnivaló van bőven. Romló pénz mellett sokkal gyorsabban lehet átrendezni a tulajdoni és jövedelmi viszonyokat, erről a rendszerváltás után az ősbemutatót Magyarországon a Bokros-csomag idején láthattuk. Úgy tűnik, a baloldalnak szüksége van egy utolsó átrendezésre. Leértékelt forint mellett a maradék állami vagyon is olcsóbban szerezhető meg. Ez azoknak kedvez, akik külföldi pénzben fizetnek. A leértékelődő forinttól várják a hatalom jelenlegi birtokosai a gazdaság versenyképességének javulását is. A versenyképesség rontásában eddig ugyanis megtették a magukét, az emelkedő kamatok, a leértékelés miatti magas energiaárak ugyanis rendkívüli mértékben emelték a forintból finanszírozott magyar gazdaság költségszintjét, s rontották versenyképességét. A versenyképesség-romlás egy részét szeretnék a reálbérek infláltatásával visszaszerezni, a munkavállalókra hárítani. Ismét a régi nótát fújják: túl magas a fogyasztás, túl jól él a magyar. Ha jön az euró, vége a kontroll nélküli játszadozásnak.
Az euró sohanapján történő bevezetésének alig elfojtott vágyát árulja el a 2010-es kormányzati céldátum. Amellett, hogy ezzel az újonnan csatlakozott országok között a sor végén kullogunk, a dátumból mélységes cinizmus is kiviláglik. 2010 ugyanis választási év. Példa arra még nem volt, hogy egy ilyen lépésre kormány vállalkozott volna választások előtt. Ha 2009-ben ők vannak kormányon, tovább tolják a dátumot, ha más, akkor had botladozzon, hiszen a 2010-es dátumot előre hozni 2006-ban már majdnem lehetetlen. 2010-ben pedig nekifutni kockázatos. Maradjon tehát a végtelenségig a pénzrontáson alapuló, a magyar társadalmat sarcoló, a médiában stigmatizáció helyett heroizált figurák által irányított Európa-ellenes pénzpolitika.

A szerző országgyűlési képviselő

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.