Gazdasági adatainkra kritikusan néz a világ

Bod Péter Ákos
2004. 06. 28. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Azt gondolnánk, hogy a piacgazdaságra való visszatérésünk második évtizedében a nagyközönség már jól eligazodik a nemzetgazdasági kérdésekben. A szerencsésebb sorsú nyugati országokban köznapi társalgási téma az időjáráson túl az inflációs ráta, a tőzsdeindex vagy a munkanélküliségi hányad alakulása. Nálunk nem egészen így van. Kiterjedt személyes tapasztalataim alapján elmondhatom, hogy az emberek nagy része nem ismeri a nemzetgazdasági adatokat, és amit a sajtóban hall ezekről, azt bizalmatlansággal fogadja. Hasonló képet mutatnak a nagy mintás közvélemény-kutatások is: az infláció és a munkanélküliség mértékére vonatkozó vélekedések igencsak eltérnek a hivatalos tényadatoktól – mégpedig rendre pesszimista irányba.
De kell-e egyáltalán sokat törődni a nemzetgazdasági adatokkal? Valóban fontos-e a nagyközönség számára a GDP, a folyó fizetési mérleg és egyéb homályos tartalmú makromutató alakulása? Tulajdonképpen jogosan utalhatnánk mindezt a közgazdászszakma belső ügyei közé, ha nem állna fenn két sajátos körülmény. Az egyik: maguk a mutatók elég különös állapotot írnak le, és tényleg helye lenne valódi vitának arról, hogy merre halad a magyar gazdaság. A másik egy külső tényező: ezen makrogazdasági mutatók alapján ítélik meg hazánkat (is) az Európai Unióban, és ezek teljesülésétől zsebbe vágó következmények származhatnak.
Nézzük hát az adatokat, a mögöttük meghúzódó tényleges folyamatokat! Az érdeklődők eligazodását nem segíti a hivatalos tájékoztatás, mely a legutóbbi időben roppant optimistán szólt a növekedési viszonyokról és kilátásokról, miközben ami valóban meghökkentő és gondolkodóba ejtő, az legkevésbé sem a növekedési ütem. A kincstári optimizmus abból az adatból táplálkozik, mely szerint az első negyedévben a bruttó hazai termék (GDP) a tavalyi év azonos időszakához képest 4,2 százalékkal nőtt. A kormányszervek az európai parlamenti választások előtt a fordulatszerű javulás jeleként értelmezték az adatot. Tavaly éves szinten 3 százalék körüli volt a gazdasági növekedés, és ehhez mérve a 4,2 százalékos tavaszi részadat nyilván jobb. A részletek ismeretében azonban idénre mégis csak 3,5 és 4 százalék közötti gazdasági növekedést valószínűsítenek az elemzők. Ők ugyanis azzal is számolnak, hogy az idén az első negyedév 91 napból állt, míg tavaly 90 napból, és már a szökőnap tényéből adódó hosszabb idei negyedév is egyszázaléknyit megmagyaráz a növekedési adatból.
Az olvasó talán különösnek találja az ilyen részletek taglalását, és igaza is van, mert az idő előrehaladtával az év további részében a naptár sajátosságai mind kevésbé szólnak bele a termelési adatokba. Illetve mégis, hiszen ha az ünnepek és a hétvégék egybeesnek (amint a munkavállalók szomorúságára az idén elég gyakori), akkor már ebből is némi termelésimutató-javulás következik. Egyébiránt nincs nagy különbség a három és fél, valamint a négy százalék között, mert a lényeg ugyanaz: jó közepes tempó, mely jobb, mint a német gazdaságé, és elmarad a valóban lendületesen növekvő lengyel vagy szlovák gazdaságétól.
Amire viszont minden elemző felkapta a fejét: az esztendő eddigi hónapjai során rekordméretű lett a folyó fizetési mérleg hiánya. A legfrissebb adatunk az áprilisi: egyedül ebben a hónapban egymilliárd eurónál nagyobb lett a mérleghiányunk. Amióta korrekten mérik nálunk a makrogazdasági adatokat, ilyen nagy havi deficitet nem regisztráltak. Egymilliárd euró jó 1,2 milliárd dollárnak felel meg: korábbi időkben talán fél év alatt gyűlt fel ekkora hiány a fizetési mérlegben, amely hazánk és a külvilág közötti kereskedelmi, turisztikai és pénzügyi elszámolási forgalom tételeit mutatja ki. Most két fő tényező miatt ugrott meg a deficit: a korábbinál sokkal nagyobb a külkereskedelmünk hiánya, valamint nagyobb a külföldiek tőkejövedelmének hazautalása.
Az előbbi tényt még lehetne azzal magyarázni, hogy gyorsul a gazdasági növekedés, és ezért most sok nyersanyagot és gépet importálnak a vállalatok, amiből majd egyszer kivitel lesz. Ennyire viszont nem gyorsul a magyar gazdasági növekedés. Ez a magyarázat tehát nem túl hihető. Az EU-belépéssel együtt jár a kibővült unión belül a vámok eltörlése és a külvilággal szembeni vámok egységesítése, így többek szerint a várható változásokra tekintettel a cégek „bespájzoltak” nyersanyagból, és ezért nőtt meg az import. Ebben lehet valami, majd meglátjuk egy hónap múlva. A külföldi tulajdonosok pedig jogosan utalják haza kamatjövedelmüket és osztalékukat, bár ha ez a folyamat gyorsul, az arra is utalhat, hogy csökken az újrabefektetési kedvük. Végső következtetésünk nem lehet más, mint hogy nehezen megítélhető tényezők hatására egészében romlott a magyar gazdaság külső egyensúlyi helyzete.
Ehhez járul az államháztartás belső egyensúlytalansága, amelyet világosan jelez a költségvetés komoly hiánya. Ez évben már eddig 1000 milliárd forinttal költött többet a magyar állam, mint amennyi a bevétele, holott elég szépen adóztunk az idén is, például a nagyobb áfaterhelés és számos illeték megemelése következtében.
Nem ok nélkül bukkant fel a kampány során, hogy az állam megszorításokra készül, amit a kormányzó pártok vehemensen tagadtak. De azt aligha lehet cáfolni: ha súlyosan deficites az államháztartás, az következményekkel jár, még akkor is, ha egyelőre a költségvetés hiányát a hitelezők hajlandók finanszírozni. Az államadósság nő, és ez önmagában sem jó. És itt lép fel egy új elem: amióta uniós tagok vagyunk, a költségvetési deficit és adósság mértéke immár nem marad meg belügynek. Olyannyira nem, hogy az Európai Unió minden bizonnyal hivatalosan megrója a magyar kormányt az említett makrogazdasági mutatók alakulása miatt, és felszólítja a hibák kijavítására.
Két kérdés azonnal adódik. Az egyik: van-e joga az uniónak beleszólni egy tagállam gazdasági ügyeibe? A válasz az, hogy joga és jó oka is van erre. Hiszen egymáshoz ezer szállal kapcsolódó nemzetgazdaságok esetében közös érdek, hogy a tagországok kormányai viszonylagos rendben tartsák pénzügyeiket, és minderről kötelező erejű megállapodások születtek.
A másik: lesz-e következménye a „rovónak”? Itt már bonyolultabb a válasz. Az új tagországok még nem használják a közös európai valutát, ezért hiába állapítják meg némelyikükről a brüsszeli szervek a „túlzott deficit” elnevezésű vizsgálat során a megengedett makrogazdasági határértékek túllépését, egyelőre büntetést befizetniük nem kell. Tegyük hozzá: Németország és Franciaország ugyan tagja az eurókörnek, és egy ideje mindketten túllépik e határértékeket, de a pénzügyminiszterekből álló grémium többsége úgy döntött, hogy esetükben nem indítják be a szankcionálási eljárást. Amiből nem következik, hogy Csehországgal vagy hazánkkal szemben ne alkalmaznák a fegyelmező eljárást – feltéve persze, hogy egyszer bejutunk az eurózónába. Ám – és itt van különös jelentősége e misztikus makroadatoknak – csak olyan országot fogadnak be a közös európai pénzt használók közé, amelynek költségvetési hiánya és adósságállománya nem lépi túl a megadott határértékeket, továbbá az inflációja és a kamatszintje is szerény mértékű. Hazánk – egyedül az új EU-tagok körül – jelenleg egyik megadott feltételnek sem tesz eleget, és ahogy a dolgok állnak, nem is lesz képes a következő években gyorsan közel kerülni a belépést lehetővé tevő szinthez. Ugyanis nehéz elképzelni a Medgyessy-kormányról, hogy két év felelőtlen pénzügypolitikája után jószántából politikai mandátumának második felében térne rá a pénzügyileg konzervatív, azaz deficitkerülő, inflációellenes politikára.
De nem csak az euró átvételének késedelme a tét. Szólni kell még arról, hogy érhet-e minket anyagi kár az EU részéről túlzott deficitünk megállapítását követően. Egy nagy fegyelmező aduja igenis van az uniónak a deficitet felhalmozókkal szemben: kirekesztheti őket a strukturális és felzárkóztató uniós pénzalapokból. Ez bizony komoly érvágás lenne, mert nem kis pénzekről van szó. No meg a politikai presztízsveszteség is óriási lenne a kormány számára, ha gazdaságpolitikai hibái miatt zárnák ki az országot az uniós pénzekből.
A makrogazdasági adatokból kiolvasható helyzet tehát komolyabb annál, mint ahogy a hivatalos megszólalások sugallják. A fizetési mérleg további nagy hiánya, különösen ha az a hivatalos devizatartalékok csökkenésével, külső eladósodásunk mutatóinak újbóli romlásával jár együtt, provokálhat tőkementést. A piacgazdaság láthatatlan keze – hogy Adam Smith XVIII. századi képi kifejezőeszközét idézzük – kimérhet reánk büntetést a hiteltelen gazdaságpolitika miatt. A korrekció – ezt láttuk a Horn-kormány nyolc hónapos pepecselését követően, 1995 tavaszán – valóban stabilizálási csomag bevezetését igényelheti. Emellett most megjelenhet nádpálcájával a brüsszeli bizottság látható keze is, ha úgy ítélik meg: a magyar kormány nem tesz meg mindent eddigi gazdaságpolitikájának korrigálására.
A kényelmes tempó, a kínos és népszerűtlen döntések állandó elnapolása, amely az elmúlt két évet jellemezte, és leginkább felelős a mai makrogazdasági állapotokért, aligha lesz folytatható. Jelezhet a külvilág, s egy külső fegyelmező jelzés az utca embere számára nagyon is érezhető lenne a forint gyengülése, az árak emelkedése formájában. Remélem, hogy elkerülhető a külső figyelmeztetés. Ám az adatok nem megnyugtatóak, és helyzetünket ezekben a napokban sokan vizslatják árgus szemekkel.

A szerző közgazdász, egyetemi tanár

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.