Vajon tesz-e Kulcsár „pizsamás” vallomást?

Balogh Zsigmond
2004. 06. 29. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Montesquieu tántoríthatatlan hívének vallom magam. Nem is annyira A törvények szelleméről című művének, mint inkább a mindkét orwelli rendszer jóvoltából átélt és átszenvedett élményeimnek a hatására. Ugyanezen okból vagyok a fordulat éve (1947. január 1.–1948 nyara) óta lelkes és hívő tagja a guggolók szektájának, amely töretlenül abban bizakodik, hogy azt a „néhány esztendőt”, amíg a kommunizmus megbukik, guggolva is kibírjuk.
Ezért határtalan empátiával olvasom ugyan az Alkotmánybíróság egyik remekbe szabott határozatának (62/2003. Ab) az indokolását, amely szerint „az 1989-ben létrehozott jogállami rendszer megszüntette a pártállami hatalmi koncentrációt, melyet az akkor hatályos alkotmány kifejezett és érvényesített. A hatalom »egységének« elve a párt- és az állami szervek összefonódását, a pártállami szervek alkotmányon felüli, illetve alkotmányellenesen is érvényesülő hatalmi túlsúlyát, hatalmi dominanciáját jelentette. A hatalommegosztás elve, alapvető szabálya alkotmányos rendszerünknek (…) az nem pusztán annyit jelent, hogy az egyik hatalmi ág nem vonhatja el a másik jogosítványait, hanem azt is jelenti: a demokratikus jogállamban korlátlan és korlátozhatatlan hatalom nincs, s ennek érdekében bizonyos hatalmi ágak szükségképpen korlátozzák más hatalmi ágak jogosítványait”. Ennek ellenére idő előttinek tartom, hogy a guggolást abbahagyjam, mert bár az Alkotmánybíróság határozata zene füleimnek, de a rendszerváltozás ürügyén máig kialakult hatalmi helyzet nem ad okot a lassanként mégis csak gyötrő guggolás abbahagyására.
Helyesen állapítja meg ugyanis Fricz Tamás politológus, hogy a kormánykoalíció az ellenzéki politikai tábor pozíciójának határozott legyengítésére, a prominens ellenzéki személyek kiiktatására s ezáltal egy sajátos hegemonisztikus hatalmi helyzet kialakítására törekszik. Történik pedig mindez az átfogó, nemcsak a közigazgatást, hanem szinte minden szférát érintő személycserék, tisztogatások, az előző kormány volt vezetőinek, tisztviselőinek adminisztratív, akár a büntetőjog eszközeivel való üldözése, sőt a független intézmények vezetői (a PSZÁF elnöke, a legfőbb ügyész, a bíróságok, az MNB elnöke, a köztársaság elnöke, sőt újabban az Alkotmánybíróság) elleni támadássorozat formájában. Ezt megkönnyíti a koalíció számára, hogy a végrehajtó hatalmat, az Országgyűlésben pedig a csupán tízfős létszámfölényét – szemben a tehetetlen ellenzékkel – igen fegyelmezetten kihasználja. Ámde a különálló ügyészi szervezetnek az igazságügy-miniszter alá való rendelését – akkor még ellenzékként – éppen a jelenleg kormányzó politikai pártok akadályozták meg mind 1993-ban, mind pedig 1999-ben. Majd koalíciós pártokként 1997-ben a bírósági szervezeten olyan változásokat hajtottak végre, amelyek a bírák számára nagyfokú függetlenséget biztosítanak. Ezért kénytelen a koalíció legalább a tekintélyuralom restaurálását lopakodva megkísérelni.
Emlékezetes, hogy a Horn-koalíció regnálása idején az ÁPV Rt. 1996-ban külső tanácsadóként megbízást adott Tocsik Mártának, hogy peren kívül kössön a megbízó számára kedvező alkut azokkal az önkormányzatokkal, amelyek a privatizációs szervezettől a belterületi földek ellenértékét követelik. A megkötött több száz szerződés után a megbízó potom 804 millió forintos sikerdíjat fizetett ki Tocsik Márta részére. Nem vitás, hogy Tocsik Márta két részletben összesen 230 milliót utalt át a Boldvai László szocialista képviselő, egykori pártpénztárnok érdekkörébe tartozó Arány Rt. és 112 millió forintot az SZDSZ-hez közel álló Budai György érdekkörébe tartozó Utilitas Rt. számlájára. Tocsik Márta ezt a nyomozás során tett pizsamás vallomásában azzal magyarázta, hogy mind Boldvai László, mind pedig Budai György a megbízás megvonásával fenyegették meg őt arra az esetre, ha nem tesz követelésüknek eleget. Nem vitás az sem, hogy mindkét cég – amint a bűnügy megindulásának neszét vette – visszautalta a teljes összeget, jóllehet annak jelentős részét korábban már mások részére szétosztogatta. E tényállás alapján a Fővárosi Bíróság első fokon befolyással üzérkedés bűntettében állapította meg Boldvai László és Budai György bűnösségét – bár azt tagadták, hogy ilyen követeléssel léptek fel –, és őket tíz, illetve hat hónapi szabadságvesztésre ítélte. Tocsik Mártát viszont a csalás és okirat-hamisítás vádja alól bűncselekmény hiányában felmentette. A Legfelsőbb Bíróság mint fellebbezési bíróság megalapozatlannak találta a tényállást, ezért az ítéletet hatályon kívül helyezte, és az első fokon eljáró tanácsot a megismételt eljárásból – a súlyosnak talált eljárási szabálysértések miatt – kizárta. A megismételt elsőfokú eljárás során Tocsik Márta visszavonta a pizsamás vallomását, ezért a Fővárosi Bíróság újonnan eljáró tanácsa pontosan ellentétes ítéletet hozott, mint a korábban eljáró tanács. Boldvai Lászlót és Budai Györgyöt ugyanis bizonyítottság hiányában a befolyással üzérkedés vádja alól felmentette, viszont Tocsik Mártát és a korábban felmentett vádlottakat a vád szerint elítélte. Ezért a közvélemény – amely a megismételt eljárás során nem kapott kellő magyarázatot csekély 342 millió forintnak a párt közeli gazdasági társaságoknál megtett sajátos útjára – az igazságszolgáltatás kudarcaként élte meg a Tocsik-pert. Abból a célból, hogy a büntetőítélkezésben hasonló kudarc ismét be ne következzék, alább kísérletet teszünk majd arra, hogy a Tocsik-per néhány tanulságát levonjuk.
Immáron egy éve a Kulcsár Attila és társai ellen indított nyomozás kelt közérdeklődést, amelynek magam is hatása alá kerültem. Így érdeklődéssel olvastam Mong Attila és György Bence A brókerbotrány titkai című riportkönyvét, amely Szász Károly 2003. június 16-i megveretésével kezdődik, és törvényhozási úton való eltávolításának gyalázatos tervével végződik. Kezdetben úgy véltem hát, hogy köszönettel tartozom Dávid Ibolyának, aki érdeklődésemet e mű iránt felébresztette. Az európai parlamenti képviselő-választás kampánya során ugyanis tényként és következetesen azt állította: a két nagy tömegpárt között paktum jött létre, amely szerint az autópálya-építések költségéből származó illetéktelen hasznon úgy osztozkodnak, hogy 70 százalék az MSZP-t, 30 százalék pedig a Fideszt illeti. Információja forrásaként pedig az idézett műre hivatkozott. Amikor azonban elolvastam a riportkönyvet, megállapítottam, hogy a szerzők csupán mint legendát hozták fel ezt a lehetőséget, amelynek „létére közvetlen bizonyíték nincs” (110–111. o.). Kiábrándító lett hát számomra a pártelnök asszony szájából elhangzó, megengedhetetlen módon pontatlan nyilatkozat. A történtek után viszont mindinkább szükségesnek tartottam az objektíve megvalósult tényállás megismerését. Egyetértek a riportkönyv szerzőinek azzal a megállapításával is, amely szerint Kulcsár Attila „…tisztában volt azzal, hogy a fejében kincset érő információk vannak, amelyekkel ha jól gazdálkodik, még sokat javíthat a helyzetén” (i. m. 130. o.). Miután a kiadatási eljárás következtében hazakerült, a rendőrség előtti vallomástételt azonban megtagadta, viszont az ügyészség előtt hajlandónak mutatkozott vallomástételre. Ekkor tettem fel magamnak azt a kérdést, vajon tesz-e Kulcsár Attila pizsamás vallomást. Ez a fogalom ugyanis a Tocsik-per anyagának az olvasatában azt jelenti számomra: hajlandó lesz-e a pártfinanszírozás vonatkozásában jelentős tényállás tekintetében felderítő jellegű vallomást tenni? Csak remélni lehet, hogy már a Rejtő E. Tibor kihallgatása miatt a rendőrhatósággal „egy valóságos közjogi konfliktusba” keveredő ügyészi szervek képesek lesznek a tényállásnak ezt a legkényesebb, egyben leglényegesebb részét – szemben a Tocsik-perrel – megnyugtató módon felderíteni, és ennek következtében megalapozott módon a vádat előterjeszteni. A Fővárosi Bíróság pedig, amikor a büntetőper tárgyalásába bocsátkozik, végre levonja-e azt a tanulságot, hogy az ilyen bonyolult és terjedelmes ügy tárgyalását indokolt öttagú (két hivatásos bíróból és három ülnökből álló) tanács elé utalni [Be. 271. § a) pont]. Ez az előfeltétele ugyanis annak, hogy a bíróság – szemben a Tocsik-perrel – képes legyen a büntetőügyben megalapozott ítéletet hozni. A hozandó ítélet pedig közvélemény-formáló jelentőséggel bír majd. Már az idézett mű is helyesen mutat rá arra, hogy „az ellenzéki pártnak – részben a brókerügynek köszönhetően – sikerült megfordítani a közvélemény-kutatási eredményeket”. Az emberek többsége ugyanis nem tisztán gazdasági bűncselekménynek tartotta ezt a bűnügyet, hanem olyan korrupciógyanús esetnek, amelyben politikusok is érintettek (i. m. 177–178. o.). A közvélemény-kutatás eredményének helytálló voltát pedig ékesszólóan visszaigazolják az európai parlamenti képviselő-választás eredményei.
A jó ügyészi munka, majd a megalapozott, a közvélemény számára meggyőző bírói ítélet tehát igenis nagy hatással lehet a közvéleményre, és ellensúlyozhatja a még hatalmon lévő brókerkormány hegemonisztikus törekvéseit. Sőt – alapvető személyi változások árán – előmozdíthatja a szocialista párt olyannyira késlekedő megújulási és modernizációs folyamatát. A közélet megtisztulása, az államhatalmi ágak különválása, közöttük a hatalmi egyensúly helyreállása teszi majd lehetővé a kommunizmus súlyos örökségének a végleges felszámolását, aminek már csupán elhanyagolható epizódja az a következmény, hogy a guggolók szektájának néhány túlélő tagja úgy hatvan év múltán ropogó ízületekkel végre felegyenesedhetik.

A szerző nyugalmazott ügyvéd

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.