A liberalizáció szétveri a rendszert

Hankó Zoltán
2004. 08. 03. 16:29
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Amikor a kormánynak néhány héttel ezelőtt sikerült a saját maga által okozott konfliktust feloldani azzal, hogy az Alkotmánybíróság elmarasztaló határozatának kényszere és a multinacionális cégek nyomásának terhe alatt megegyezett a gyógyszergyárakkal arról, milyen technikával állítják vissza az eredeti gyári árakat, az eseményeket felszínesen követő újságolvasó azt gondolhatta: a gyógyszerfronton az eddiginél békésebb időszak következik. Azonban ez a megállapodás sem oldotta meg, csupán más dimenzióba helyezte a finanszírozás alapvető problémáit (Magyar Nemzet, március 23.), ezért ez a „békeszerződés” is csak időleges megnyugvást hozhat, és előre kódolható az újabb vita kirobbanása. De még a várható és az eddigi konfliktusoknál is sokkal súlyosabb válsággal és a betegekre is közvetlenül kiható változásokkal fenyegetnek azok a kormánytörekvések, amelyek a gyógyszerpiacot az ellátásszervezésre vonatkozó javaslattal párhuzamosan szándékozzák teljeskörűen újraszabályozni. Azt, hogy nem mindennapi események várhatók, a Nemzeti Egészségügyi Kerekasztal immár három egymást követő ülésének a témával foglalkozó határozatai is jelzik, továbbá az orvoskamara és a gyógyszerészi szervezetek tárgyalásokról való egységes kivonulása is mutatja.
Nézzük meg tehát, hogy miért akarja újraszabályozni a kormány a gyógyszerpiacot, és javaslatának melyek azok a koncepcionális elemei, amelyek a gyógyszerellátás rendszerének, gyakorlatának és tulajdonosi viszonyainak gyökeres átalakítását célozzák.
Köztudomású, hogy a gyógyszerpiac teljes körű strukturális átalakítása – az egészségügy alrendszerei közül egyedüliként – a kilencvenes években megtörtént. Ezzel együtt került sor a jogszabályok teljes körű átírására, valamint a gyártás és forgalmazás magánosítására is. Nagy viták előzték meg, de végül széles társadalmi és politikai konszenzus övezte a patikaprivatizációt, amelynek során eldőlt, hogy a gyógyszertárhálózat szakmai kézbe kerül, és patika nem alapítható korlátlanul.
A piacosítás ellenére egységesek maradtak a gyógyszerárak, és csak patikákban szerezhetők be a gyógyszerek, állami garancia növeli az ellátás biztonságát, széles körű – de megújuló vitákkal terhelt – a támogatások és a szociális ellátások rendszere. Mindezt a piac nagyfokú szabályozásával, a gyógyszerminőség személyi és tárgyi feltételeinek igen szigorú előírásával, az állam és a gyógyszerellátás működtetői közötti feladat- és felelősségmegosztás kényes egyensúlyával sikerült biztosítani.
A külföldi gyógyszerek importjának liberalizálása és a gyógyszerpiac szereplőinek nagyarányú tőkebevonása által a gyógyszerkincs sokszorosára nőtt és korszerűsödött, az ellátás színvonala is ugrásszerűen javult, s a szolgáltatások is jelentősen bővültek. Aki még emlékszik a bő tíz évvel ezelőtti állapotokra, nem vitatja, hogy a gyógyszerellátás hatalmasat fejlődött.
A mai konfliktusok zöméért – paradox módon – mégis a dinamikus fejlődés okolható. Ugyanis a változások következtében sokkal drágább (és korszerűbb) gyógyszerek kerültek előtérbe, miközben a disztribúció növekvő költségeit is biztosítani kellene, de a kormány nem képes a szükséges források biztosítására. A kormány a finanszírozási problémákat elsősorban a betegek terheinek a növelésével és a piaci szereplők zsebében való turkálással próbálja mérsékelni, ezért a gyógyszerköltségek folyamatosan növekvő hányada hárul a lakosságra, illetve évek óta szűkül a forgalmazók árrése, sőt a kormány legutóbb már a gyárakon is megpróbált spórolni, amikor csökkentette a gyári árakat.
A kormányzat beavatkozásai igen gyakran szabályozási kudarccal járnak. Ahelyett azonban, hogy önkritikusan vizsgálná azokat a szakmailag és gazdaságilag is megkérdőjelezhető lépéseit, amelyek a mindennapok problémáinak a megoldása helyett a szereplőket frusztrálják, a gyógyszerpiac újraszabályozásakor meg akar szabadulni a tíz éve felépített modellben vállalt feladataitól és a felelősségétől, sőt a több mint százéves, szolidaritási elvre épülő egységes társadalombiztosítási modell alapjait teszi kockára. Ehhez biztosít elméleti bázist a neoliberális közgazdaságtan és a piac mindenhatóságának a fetisizálása (ami az egészségügyben eleve tévedés), politikai bázist pedig azok az érdekcsoportok nyújtanak, amelyek az egészségügy teljes körű piacosításában érdekeltek (lásd például az ellátásszervezésről folyó vitát).
A gyógyszerpiac újraszabályozásának kormány által jóváhagyott koncepciója meg akarja szüntetni a gyógyszertámogatások – törvényben rögzített – állami garanciáját, és felhatalmazná a társadalombiztosítást arra, hogy a gyógyszerkeret kimerülése esetén a hiányzó pénzeszközöket a pénzpiacokon szerezze be. Magyarul: a hiányt az OEP hitelekből finanszírozza. Azonban a támogatások alapjául szolgáló adók és járulékok mértékét az Országgyűlés dönti el, a begyűjtését a kormány felügyelete alatt álló APEH végzi, a támogatások meghatározása is kormánykompetencia marad, a társadalombiztosítás költségvetését törvény rögzíti, ráadásul az OEP-nek nincs hitelfedezetül szolgáló vagyona sem.
A kormány által gyógyszerár-támogatásra rendelkezésre bocsátott források eddig sem tartottak lépést a jogos igényekkel. Nem kell tehát jóstehetség ahhoz, hogy kimondjuk: a kötelező kormánygarancia megszűnését követően tovább csökken majd a gyógyszerárak támogatási hányada, másképpen fogalmazva: nőnek a betegek gyógyszerterhei. Ráadásul a javaslat szerint a társadalombiztosítás a támogatásra előirányzott pénzt szabadon átirányíthatja majd más egészségügyi ellátások finanszírozásra, amit valószínűleg annak függvényében fog megtenni, hogy hol szorít jobban a cipő, illetve melyik érdekcsoport hangja lesz erősebb. Ha ehhez hozzáveszszük, hogy profitorientált ellátásszervezők kapják meg a jogot a felügyeletük alá tartozó orvosok terápiás gyakorlatának a meghatározására, azaz például a kevésbé támogatott gyógyszerek alkalmazására, mert ezzel a megtakarításaik nőhetnek, további ugrásszerű lakossági gyógyszerköltség-emelkedésre lehet majd számítani. Az állami garancia megszűnésének az árát tehát a betegeknek kell majd megfizetni, azonban az ezzel járó konfliktusokkal már nem a szaktárca mindenkori miniszterének, hanem a beteget közvetlenül ellátó orvosnak és gyógyszerésznek kell szembesülni.
Ezt a tendenciát erősíti a javaslatnak az a része is, amely a jelenlegi térítésmentesség megszüntetését célozza. Igaz, hogy klasszikus értelemben az ingyenes gyógyszerek továbbra is megmaradhatnak, de be akarják vezetni a vények után fizetendő díjat a térítésköteles és a térítésmentes gyógyszereknél is. Lényegében tehát az ingyenes gyógyszerhez jutást szüntetik meg például a daganatos betegek vagy a nehéz szociális helyzetű közgyógyellátottak körében. Mindezzel a betegek árérzékenységét akarják növelni, amivel egyrészt a gyógyszerfogyasztás visszaszorítását, másrészt az olcsóbb gyógyszerek térnyerését szeretnék elérni. Ez utóbbi a célja a hatóanyagnéven való gyógyszerrendelés kötelező előírásának is, mert a javaslat szerzői úgy gondolják, hogy a beteg ebben az esetben nem az orvos előírása vagy az eddigi tapasztalatai alapján fogja választani a rendelt vagy a már megismert gyógyszerét, hanem a patikus által eléje tett sokféle gyógyszer közül választja majd ki a legolcsóbbat.
A kormány a patikusokkal folytatott árrésviták terhétől is meg akar szabadulni, ugyanis el akarja törölni a jelenlegi árrésszabályozást is. Ennek egyenes következménye lesz az egységes gyógyszerárak megszűnése. Kérdés, hogy a már ma is megélhetési nehézségekkel küzdő kis forgalmú vidéki gyógyszertárak várható áremelésére a városiak hogyan fognak reagálni. A kormányjavaslat logikája szerint ezek árrésemelési hajlandóságát a jelenlegi patikalétesítési korlátozások teljes feloldása és a gyógyszertárak közötti verseny erősítése tartja majd kordában. Azonban inkább arra lehet majd számítani – mert hiszen az eddigi tapasztalatok is ezt mutatják –, hogy minél több helyen árusítják az évenkénti mintegy háromszázmillió doboz gyógyszert, annál nagyobbak lesznek a forgalmazás költségei.
Lehet, hogy a koncepció kidolgozója sem bízik teljesen saját modelljének tökéletességében, hiszen a patikák közötti verseny fokozásával egyidejűleg segélyekkel mentené meg a vidéki gyógyszertárakat a tönkremenéstől, illetve biciklik és minden más portékák árusítását is lehetővé tenné a fennmaradásuk érdekében.
Miközben a patikaalapítást teljesen szabaddá teszik, a kormány meg akarja szüntetni az OEP jelenlegi szerződéskötési kötelezettségét, azaz csak azzal a patikával kötnek majd szerződést a támogatott gyógyszerek forgalmazására, amelyikkel akarnak. Így lesznek majd teljes körű ellátást biztosító, és lehetnek majd csak vény nélküli gyógyszereket forgalmazó patikák is. Alkotmányossági kérdéseket vethet fel, ha a kistelepülés egyetlen gyógyszertára csak vény nélküli gyógyszereket árusíthat, illetve súlyos problémákat generálhat, ha a városi gyógyszertárak az OEP irodáiban egymással fognak versengeni a limitált számú szerződésekért. Mivel a tervezet szerint nem kell majd gyógyszerésznek sem lenni ahhoz, hogy valaki gyógyszertárat létesíthessen, illetve a benzinkutaknál is árusíthatóak lesznek majd bizonyos gyógyszerek, jogos lehet a kérdés: miért jó, ha egy kevésbé biztonságos rendszerben, de sokkal drágábban lehet majd a gyógyszerekhez hozzájutni? Miért és kinek előnyös a szakértelem mellőzése? Miért és kinek az érdeke a profitszempontok kiteljesítése a gyógyszerbe vetett bizalom erősítése helyett? Kinek jó az egészségügyi szempontoknak alárendelt struktúra szétverése és egy szabadpiaci szisztéma kialakítása? Nem lehet kérdéses a válasz: nyilván azoknak a tőkeerős csoportoknak, amelyek a gyógyszerpiac újraszabályozásának ürügyén annak újrafelosztását tűzték ki célul, s ehhez a számukra legolcsóbb megoldást a mai rendszer szétverését eredményező liberalizációs technika adja. Kerül, amibe kerül.
Néhány évvel ezelőtt sikerült egy olyan gyógyszerellátási rendszert létrehozni, amely közel sem tökéletes, de alkalmas arra, hogy a társadalmi feladatait ellássa. Hatékonyan segíti az orvosok gyógyító tevékenységét, magas színvonalon látja el a betegeket gyógyszerrel, információval. Kész arra, hogy tovább javítsa a szolgáltatásait, ráadásul a működtetői ragaszkodnak ahhoz, hogy rendre megújuló konfliktusaik ellenére a szabályozott piaci viszonyok fenntartásában együttműködjenek a mindenkori kormánnyal. Hiszen ismerik a hivatásukat, és tudják: az egészségügy problémáit a piacliberalizálás nem megoldani, hanem mélyíteni szokta. Ez a szakma érti a feladatát és teszi a dolgát – ha hagyják. Nincs értelme annak, hogy akár az állami felelősség mérséklése céljából, akár befektetőcsoportok önérdeke miatt, akár ismerethiánnyal küszködő, de váteszes magabiztossággal ügyködő reformerek törekvéseinek az oltárán feláldozzák. Ez a szakma ennél többet érdemel.

A szerző gyógyszerész

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.