Csalárd üzlet és szellemi befolyás

2004. 10. 20. 18:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Meglehetősen szűkre szabott vita zajlik a Nemzeti Tankönyvkiadó (NT) Rt. privatizációjáról, jóllehet a kultúra területén végbement magánosításokkal összehasonlítva a legnagyobb üzletnek ígérkezik.
Miért nagy üzlet a privatizáció? Az NT Rt. részesedése a felnőttoktatásban használt nyelvkönyvek nélkül számított közoktatási tankönyvek piacán 50 százalék körül mozog. A rendszerváltozás előtt a jogelőd állami vállalat ezen a területen monopolhelyzetben volt. A társaság jelenlegi pozíciója évtizedes, tudatos állami piacszervező politika eredménye. A tankönyvpiacon lényegében évente egyszer van bevétel, s a kiadás költségeit egy egész éven át, a tankönyvfejlesztés és engedélyeztetés költségeit pedig akár több éven keresztül is előre meg kell finanszírozni. A piacra lépéshez szükséges tőkebefektetés tehát a könyvpiac egyéb ágazataihoz képest jóval magasabb. Nem csoda, hogy nyolc-tíz kiadó lefedi a teljes piacot, s ezek többsége több lábon áll, azaz nem csak közoktatási tankönyveket ad ki. Közülük jóformán egyedül az NT Rt. képes számottevő hitel felvétele nélkül gazdálkodni.
A társaság tehát a tankönyvpiacon jelenleg is meghatározó helyzetben van, s csak az állami tulajdonlás tartja vissza attól, hogy a közgazdasági szakirodalomból ismert versenyeszközökkel megszerezze a piac akár 80 százalékát is. A magántulajdonos nyilván nem fog ettől visszariadni, s akkor a befektetése nagyon gyorsan meg fog térülni. A továbbiakban pedig még visszafogott tankönyvárak mellett is extra hasznot tesz zsebre egy verseny és kockázat nélküli, államilag garantált piacon.
Mivel érvelnek a privatizáció hívei? A magántulajdon fölényével az állami tulajdonnal szemben. Hallottuk már politikus szájából is a kétszeresen kifordított Lukács György-i ostobaságot: „a legrosszabb magántulajdon is jobb, mint a legjobb állami tulajdon”. Hogyne, a magántulajdonos zsebének bizonyára jobb, a köz szempontjából azonban nem így néz ki. Több ezer magáncég megy tönkre évente visszhang nélkül. Ezzel szemben, ha egy állami társaság megrogygyan, az azonnal címlapra s a parlament elé kerül. Valójában a piacgazdaság van fölényben az állami tervgazdasággal szemben. Amennyiben egy állami társaság piaci versenyre kényszerül, s az állam nem privilegizálja a saját cégét, az állami vállalat menedzsmentje legalább olyan hatékonyan működik, mint a magáncég menedzserei. Az állami bürokrácia nehézkesebben hozza meg a nagyobb stratégiai váltást igénylő döntéseket, mint a magántulajdonos, ezért természetesen alaposan meg kell fontolni, hol szükséges vagy célszerű állami kézben tartani a piac egy részét, illetve állami menedzsmentre bízni bizonyos feladatok ellátását. A tankönyvpiac nyilvánvalóan ilyen.
A közoktatási tankönyvek piaca a tankötelezettség miatt előre kalkulálható. Az állam és az önkormányzatok jelenleg is milliárdos összeggel támogatják a tankönyvvásárlást, s ha megvalósulna az ingyenes tankönyvekre tett politikai ígéret, a piaci szereplők kizárólag költségvetési forrásból képeznék a nyereségüket. A tankönyvpiacon nincs szükség gyors tulajdonosi beavatkozásokra. Jelentős változásokra ugyan számítani lehet (például a tartós tankönyvek számának növekedése, a papíralapú taneszközök arányának csökkenése), ezeket azonban várhatóan épp az állam fogja ösztönözni a kiadók érdekei ellenében. Az NT Rt. jelenleg államilag jól feltőkésített, jól vezetett, évről évre több száz milliós nyereséget produkáló társaság. Semmilyen közgazdasági érv nem szól tehát a privatizáció mellett az új tulajdonos (netán a kormányzó pártok) zsebén kívül.
A privatizáció megmentésére rendre előveszik azt az érvet, hogy a kisebbségi tulajdonrész az állam kezében marad. Ez egyébre sem jó, mint hogy a magántulajdonosnak kevesebbet kelljen fizetnie. Kedveskedik egy ideig az állam egyébként is befolyás nélküli képviselőivel, s mivel elővásárlási jogot szerez a fennmaradó tulajdonrészre, csak lobbizás kérdése, mikor fogja ezt érvényesíteni. Emlékezzünk, milyen nagy garanciaként tálalták annak idején az „aranyrészvényeket”, s néhány év múlva, mint jelentékteleneken, egy mozdulattal adtak túl rajtuk.
Sokan leírták már, hogy a magyarországi privatizáció a szovjet típusú társadalmi rendszerből hátramaradt államadósság nyomása alatt lett a kívánatosnál és méltányosnál sokkal gyorsabb és áttekinthetetlenebb. Azt is érzékeltük, hogy az új tulajdonosok a külföldi befektetők, az előző rendszerből jó kapcsolatokkal rendelkezők és az eladásra kínált vállalatok akkor helyzetben lévő vezetői közül kerültek ki. Arról nem szoktak beszélni, hogy a privatizáció során soha nem volt szempont a piac alakulása. Az ÁVÜ a kis boltok eladásán kívül soha nem is vizsgálta a vállalatok piaci részesedését és annak várható változásait. Abban a rohanásban nem is volt rá módja és ideje. Emiatt lett a privatizáció kísérőjelensége az ügyeskedés és a korrupció, emiatt lett az állam összbevétele relatíve alacsony, s ennek következtében ért el az új tulajdonosok jelentős része néhány év alatt extra hasznot, így születtek a semmiből hirtelen vállalatbirodalmak.
A Nemzeti Tankönyvkiadó – nem utolsósorban két miniszterelnök (Horn Gyula és Orbán Viktor) e kérdésben mutatott józansága és elvszerűsége nyomán – sokáig megmenekült az eladástól. Pedig a privatizáció állandóan napirenden volt, s kerülgették is néhányan állhatatosan mindkét kormány idején. Aligha véletlen, hogy
a társaság eladására most, egy koncepciótlan, a semmiből kapcsolati tőkével meggazdagodott miniszterelnök regnálása idején kerül sor. S a privatizáció szokás szerint piacelemzés és szakmai-közéleti viták nélkül, leegyszerűsített hívószavak kíséretében, háttéregyezkedésekkel folyik.
A magyar elit és nyomában a széles társadalom meghatározó erkölcsi és értékrendje az elmúlt másfél évszázadban jelentős fordulatokat vett. A XIX. századi szabadelvű konzervatív uralkodó eszmeiség a két háború között fundamentalista konzervativizmusba hajlott, 1956 után pedig a ránk kényszerített sztálinizmus rituális talpnyalássá szelídült, amely alatt az ismert korlátok között egyaránt éltek a régi hagyományok és a Nyugat-Európából átszűrődött új eszmeáramlatok. Nem csoda, hogy a rendszerváltozással egy időben megkezdődött és azóta is tart a társadalom rövid és hosszú távú értékrendjét befolyásoló politikai verseny. Erről szól(t) az úgynevezett médiaháború, erre fűzhetők fel az oktatási törvények és koncepciók politikai kurzusonkénti változásai.
Ez a folyamat érte most el a legnagyobb, legbefolyásosabb tankönyvkiadót. Egy állami kiadó vezetői nem engedhetik meg maguknak, hogy egyoldalúan egyféle értékrendet érvényesítsenek a tankönyvfejlesztésben. Igyekeztek is a mértékadónak tekinthető társadalomtudományi eredményekre és publikációkra támaszkodni, s az értékrendek vitáiban lehetőleg középre igazodni. Ha nem is mindig sikerült megfelelő konszenzust találni, nagy viták nem folytak a kiadó tankönyvei körül. A privatizáció után a szellemi iránytűt az új tulajdonos állítja be, ki tudja, merre. A szabadelvű konzervatív értékrend alighanem vesztese lesz a változásnak, nem biztos azonban, hogy a modern európai szociáldemokrata eszmeiség előtérbe kerül. A szellemi frontvonal ugyanis Magyarországon elsősorban a kis- és nagyközösségi értékeket relativizáló ultraliberalizmus és a hagyományos közösségi értékrendek között húzódik. Talán hibát követett el a jelenlegi ellenzék, amikor a Nemzeti Tankönyvkiadó privatizációjának hírére a szórványos tiltakozásokon túl nem kezdeményezett megbeszélést a szocialisták erre hajló politikusaival, és a tapogatózás után tárgyalást az MSZP vezetőivel arról, hogy az NT Rt.-t kölcsönös politikai garanciával hosszabb időre (20-25 évre) tartsák állami tulajdonban. (Egy ilyen megállapodás többlethozadékkal is járna a társaság működésében. Minden kormány alatt előfordult ugyanis, hogy – a társaság jelentős nyomdai megrendelő lévén – kormányhoz közel álló magánvállalkozások nyomást gyakoroltak a menedzsmentre megrendelésekért.) Ma már ilyen tartalmú megállapodásra kevés az esély, különösen, ha a felek mindössze nyilvános politikai demonstrációra akarják felhasználni a privatizáció ügyét.
Amennyiben a privatizációt nem sikerül megakadályozni, megfontolandónak tartom, hogy az ellenzéki pártok kormányra kerülésük esetén helyezzék kilátásba a kiadó visszaállamosítását.

A szerző közgazdász

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.