Csillebérc: precedens és felelősség

2004. 10. 21. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Fővárosi Ítélőtábla nemrégiben jogerős ítéletben mondta ki: érvénytelen volt a Demokratikus Ifjúsági Szövetség (Demisz) és a Magyar Úttörők Szövetsége (MÚSZ) között 1989-ben a csillebérci úttörőtábor ingyenes elajándékozásáról szóló szerződés.
Érdemes néhány mondatban öszszefoglalni, mely érvek alapján kérte a fentiek kimondását a magyar állam. Másfél évtizedet, 1989 tavaszáig kell ehhez visszamennünk. Ennek az évnek az áprilisában, utolsó kongresszusán mondja ki megszűnését a Kommunista Ifjúsági Szövetség (KISZ). A KISZ-kongresszus küldötteinek egy része már a megszűnést követő napon megalakítja a Demiszt, amelyben vezető posztot vállal Gyurcsány Ferenc is. A politikai arculatváltás kísérlete megtörténik tehát, kezdeni kell azonban valamit a KISZ vagyonával is. A volt KISZ-esek úgy döntöttek: amit lehet, azt saját érdekkörben kell tartani. Kézenfekvőnek tűnt számukra, hogy az egyik legnagyobb értéket, a csillebérci úttörőtábort át kell passzolni – jobb híján – az úttörőszövetségnek. Ekkor már június végét írjuk, amikor két – szövegében azonos – szerződés is köttetik, az egyikben a KISZ, a másik alapján a Demisz ajándékozza a tábort az úttörőszövetségnek. Hogy az egyidejűség ne tűnjék fel oly nagyon, mindkét oldalról részben mások szignálták a szerződéseket. Köztük például Alács Tibor, aki a mai napig annak a Szilvásy Györgynek a közvetlen munkatársa, aki Gyurcsány üzlettársaként és kormányának tagjaként egyaránt ismert. Mindez persze kapkodás közepette zajlik: elírják a helyrajzi számokat – a szerződésbe írt számok alapján a KFKI-nak a táborral szomszédos telkén fekvő atomreaktorát ajándékozták volna oda –, valamint a tulajdoni lap sorszámát. Sok idő nem volt gondolkodni, merthogy sietni kellett. Június 27-én elkészülnek a szerződések, 28-án beviszik a földhivatalba, 30-án már rá is vezetik a tulajdoni lapra az új tulajdonost. Értsd: az úttörőszövetséget. Még éppen időben, hiszen 1989. június 30. péntekre esett, és a rákövetkező hétfőn, azaz július 3-án, a földtörvény július 1-jén hatályba lépett változása miatt a felek már nem hajthatták volna végre az ügyletet.

Miként indult meg ennek a sietős ügyletnek a revíziója, felgöngyölítése?
A magyar állam négy pontra alapozta keresetét. 1. A KISZ áprilisban megszűnt, tehát júniusban már nem ajándékozhatott. 2. A Demisz nem jogutódja a KISZ-nek, ezért nem lehetett ajándékozó. 3. A tulajdoni lapra a Demisz sohasem került rá. 4. Az ügylet a – bármilyen szerződés megkötése során kötelező – jó erkölcs követelményébe ütközik, hiszen a szerződő felek négy nappal azelőtt bonyolították le a tulajdonosváltást, hogy a törvény számukra kedvezőtlenül változott. A tábor egy részét, amelyet a Csillebércen járatosak csak „kert” néven ismernek, pár év múltán – 180 millió forintért – eladta az új tulajdonos, azaz az úttörőszövetség. A megmaradt területen álló vadászház sajátos leválasztásának és családi tulajdonba kerülésének története mára már jól ismert.

Hogyan folytatódott volna a történet, mi lett volna a következő fejezet?
1999-ben került napvilágra, hogy az úttörőszövetség immár a tábor eladását tervezi. Az akkori Ifjúsági és Sportminisztérium az elkótyavetyélés megelőzése érdekében tárgyalt is az úttörőszövetséggel, ám megállapodás nem született. A tárca ekkor előkereste és átvizsgálta az 1989-es okiratokat, és 2000 nyarán be is nyújtotta keresetét a bírósághoz. A csillebérci tábor mint egy adott jogeset természetesen már önmagában véve is érdekes lehet. Ám bizonyára még ennél is fontosabb, hogy általánosabb érvényű következtetéseket próbáljunk levonni belőle.
A rendszerváltoztató, nem utódpárti politikai elit régi gondja ez. Közel másfél évtizede panaszolja, panaszoljuk, mily nagyon követhetetlen, gyanús és – a legenyhébb kifejezésekkel is – a tisztességtelenség vádját felvethető módokon került magánkézbe, tűnt el a pártállami időszak vagyona. Vagyon, amely egykor a KISZ, a szakszervezetek és párt birtokában volt. Szinte mindnyájunknak van néhány története erről, látott-hallott ezt-azt. Járhattunk számos, egykoron szakszervezeti üdülőben, mely magánkézbe került, és ma már virágzó, szépen jövedelmező szállodává alakult át. Mindezek láttán mintha egy furcsa, sokszor kimondatlan vélemény alakult volna ki a fejekben. Az az érzés, hogy mindenki tudja, mi s miként történt, de ma már nem lehet semmit sem tenni ellene.

És mégis: mi a jelen jogeset, a sajátos történet tanulsága?
A csillebérci tábor esete világosan példázza: nem így áll a helyzet. Utána lehet járni az akkori jogügyleteknek, fellelhetők az okiratok, részletesen megismerhetők a körülmények és a történések. Persze, a volt úttörőtábor „visszaszerzéséből” sem lett volna talán semmi, ha az úttörőszövetség nem kürtöli világgá, hogy el akarja adni a tábort… Ebben az ügyben is ki kell mondani a rendszerváltó elit politikai felelősségét.
A csillebérci tábor elajándékozása szerfelett pongyola, összecsapott és jogszerűtlen akció volt. Túl rövid volt az idő az előkészítésére, a felek nem is törekedtek a jogkövetésre, és kevés volt a szaktudás is egy később támadhatatlan jogi konstrukció megalkotására. Joggal feltételezhető, hogy így volt ez más esetekben is. A szakszervezeti üdülők kimentésekor, a KISZ-táborok magánalapítványokba történő beemelésekor, a pártvagyon átmenekítésekor.
A Csillebércre vonatkozó bírósági döntés precedensértékű. A csillebérci úttörőtábor mára egy jelkép. Az ügyében hozott ítélet egyértelműen kimondja: a Demisz nem jogutódja a KISZ-nek. S így – vélhetően – a Demisz minden egyes olyan ügylete, amellyel volt KISZ-vagyontárgyakat adott tovább, jogszerűtlennek minősíthető. Ha pedig így áll a dolog, akkor a magyar államnak van módja és joga beavatkozni akár most, tizenöt év elteltével is. Meg lehet és kell is találni azokat az újabb egyedi eseteket, amelyek – a csillebérci ítélet tanulsága alapján is – még felfejthetők. A magyar államnak, választott vezetőinek s az állam polgárainak ez egyben s egyszerre közjogi, gazdasági és – legfőképpen – morális kötelessége.
Kötelesség ez közjogi értelemben: a jogerős döntés értelmében a kormány azzal szembesülhetett, hogy a KISZ-vagyon átmentése jogszerűtlen volt, tehát az államnak megvan a lehetősége, sőt joga is, hogy visszaszerezze egykori törvényes tulajdonát. Kötelesség ez gazdasági értelemben: hiszen a lezárult Csillebérc-ügy például kétmilliárd forinttal gazdagította a magyar polgárok közösségét. Vagyont szerzett az állam! Nemigen találunk emlékeinkben ilyet az elmúlt évtizedekben.
S végül morális kötelességünk is: a továbblépés, a másfél évtizeddel ezelőtti zűrös ügyek feltárása. Mert a KISZ-vagyon akár magánkézbe, akár egy-egy kivételezett szervezetnek jutása a hazai civil, főképpen gyermek- és ifjúsági közösségek ellen elkövetett bűn. Ennek az ingatlanvagyonnak ugyanis – közvetlenül vagy a magyar állam révén – mindig a gyermekeink és fiataljaink táborozását, szabadidős tevékenységeit kellett volna és kellene szolgálnia. A hazai gyermek- és ifjúságitábor-rendszer eltűnésének terhét – az eddigiekben is jelzett bűnök miatt – közösen nyögik a magyar állampolgárok, illetve a lassan erősödő civil mozgalmak és szervezetek mindegyike.

Mire számíthatunk, mi a teendőnk?
Azt ma aligha várhatjuk, hogy ezeket az egykori történéseket a Gyurcsány-kormány fogja előkeresgélni, felfejteni. Már csak személyes érintettsége okán sem lehet érdekelt ebben a kormányzó elit (mondjuk, maga a miniszterelnök; Kiss Péter miniszter, volt KISZ vezető; Csizmár Gábor miniszter, volt úttörővezető; Szilvásy György államtitkár, volt KISZ-gazdaságis). Az elmúlt két év és különösen az utóbbi hetek eseményei pedig bizony nem azt mutatják, hogy gazdasági és közjogi kötelességek különösebben érdekelnék a szocialista–liberális kormányokat.
Az egykori KISZ–Demisz–úttörőszövetség kezén volt vagyon visszaszerzésének feladata tehát a következő polgári kormányunkra vár, hogy végül e vagyont végre – teljes egészében – a magyar polgárok hasznára bocsáthassuk.

A szerzők: Deutsch Tamás országgyűlési képviselő (Fidesz);
Szabó László főiskolai adjunktus

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.