Melyik igen nyer majd 2006-ban?

Kiszelly Zoltán
2004. 12. 11. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Felemás eredménnyel zárult a jogilag érvényes, ám eredménytelen kettős népszavazás. A szavazati jogukkal élők többsége a feltett kérdéseknél az igent választotta, és ezzel a kormánypártokkal szemben az ellenzék álláspontja kerekedett felül. Miután a népszavazás eredménytelen volt, a döntés joga visszaszállt a parlamentre. Hiába volt tehát minden, és főként: mi történik ezután? Sokakban merül fel ez a kérdés, és sokan vannak, akiket az eredmény – határon belül és kívül – mérhetetlen szomorúsággal tölt el. Valóban nehéz érzelmek nélkül válaszolni a fenti kérdésre, és mégis muszáj.
Nagyon könnyű lenne a közhelyek szintjén maradni, és a számos ismert fordulatot szajkózni. Magyarországon a civil társadalom gyenge érdekérvényesítő képessége és alacsony szervezettsége miatt a politikai pártok magukba szippantanak minden parlamenten kívüli kezdeményezést. A játékelméletből ismert modell alapján amennyiben az egyik párt az A álláspont mögé sorakozik fel, úgy a politikai erőtér túloldalán álló nagy valószínűséggel a B pozíciót fogja képviselni. Miután a civil szervezetek gyengék, nem tudják a kérdésfeltevés átpolitizálódását megakadályozni.
A két igen arányából sokan következtetnek arra, hogy a szavazók egzisztenciális félelmek alapján döntöttek. Az egészségügyi intézmények privatizációja után emelkedő térítési díjaktól, míg a kettős állampolgárság megadása esetén életszínvonal-romlástól tartottak. Ez némi szavazói tudatosságot is feltételez, hiszen ezek szerint sokan megosztották szavazataikat, és az első kérdésre igennel, míg a másodikra nemmel válaszoltak. Ezekben az állításokban sok igazság rejlik.
Nézzük először, mi is történik ezután. Az egészségügy privatizációja terén az igen magas aránya a jelenlegi jó-rossz állapotok konzerválását jelenti. És ez fura mód a Gyurcsány-kormány érdeke is egyben. A nagy társadalmi ellátórendszerek közül eddig csupán a nyugdíjrendszert alakították át. Az egészségügy, az önkormányzatok és az infrastruktúra-beruházások reformja, hatékonyabbá tétele még várat magára. A Medgyessy-kormány programja még számolt ezek reformjával, ám alig két évvel a következő választás előtt Gyurcsány már nem vállalkozhatott erre. Legalábbis a politikai racionalitást követve nem. Egyetlen párt és politikus sem vág a választások előtt olyan reformokba, amelyek költségei azonnal jelentkeznek, széles társadalmi csoportok érdekeit és szerzett jogait sértik, és amelyek eredménye csak a választások után jelentkezik. Még akkor sem, ha mulasztása nemzetgazdasági szinten milliárdokban mérhető kárt okoz.
A fent már vázolt pártpolitikai gondolkodást feltételezve az ellenzék a reform vesztesei mögé állna, és ez a választásokon szavazatra váltható. Ilyen szempontból az egészségügy privatizációjának elutasítása jól jön a szocialistáknak és az SZDSZ-nek is. Az SZDSZ programja ugyanis az egészségbiztosítók privatizációját szorgalmazza, ami a magánnyugdíjpénztáraknál ismert helyzetet eredményezheti. A fiatalok és a tehetősebbek magánbiztosítókkal szerződnek, amelyek az államinál magasabb színvonalú ellátásért magasabb díjat szednek. Ez a csoport a generációk közötti szolidaritás jegyében valamicskét azért az állami társadalombiztosításba is befizetne.
A többiek maradnak az állami tb-nél, ahol a befizetések a járulékfizetésre kötelezettektől érkeznek. Ha tekintetünket itt is a nyugdíjpénztárakra fordítjuk, látjuk, mi vár(hat) ránk. Az állami biztosítók (kötelező) kifizetései messze felülmúlják a bevételeket. Miután a nyugdíjat fizetni kell, mint ahogyan a mentőnek is ki kell mennie, és az életmentő műtéteket is el kell végezni, a bevételek és a kiadások közötti különbözetet az állami költségvetésből kell pótolni. És ez a politika Achilles-sarka. A költségvetési pénzre ugyanis máshol égetőbb szükség van. Nevezetesen a választási program teljesítésénél. A nyugdíjra és a kórházakra költött pénzből nem lehet 800 kilométer autópályát építeni, egyszeri 19 ezer forintokat és 50 százalékos közalkalmazotti béremelést finanszírozni.
Ezt látva a tehetősebb befizetőitől megfosztott állami egészségbiztosító a nyugdíjnál ismert módon járhat el: szélesíti a járulékfizetők körét, és korlátozza a szolgáltatásokhoz való hozzáférést. A nyugdíjnál ez az EU ajánlását követve a nyugdíjkorhatár 65 évre emelését és a rokkantnyugdíj megadásának szigorítását stb. jelenti. Az egészségbiztosítónál ez a Felvidéken, Németországban és máshol ismert vizitdíj, táppénzes napok szabadsággal való megváltásának stb. bevezetését jelentheti. Az SZDSZ programjához képest a szocialisták mérsékeltnek mutatkozhatnak, és a késő kádári társadalomból ismert reflexekre építve nyugtathatják a rászorulókat és a közgyógyellátottakat: őket ez nem érinti, csupán a tehetősebbeket. A tapasztalat szerint a tehetősek alatt a bérből és fizetésből élőket és a középosztályt kell érteni.
A generációk közötti szolidaritást aláásó elvek jogilag kötelező érvényű elutasításához alig százezer szavazat hiányzott. Ezért is meglepő, hogy a (magyarlakta) régiók közötti szimbolikus és valós szolidaritás kimondását ilyen sokan elutasították. Itt sem a pártpolitikai szempontok miatt érezhetünk szomorúságot. A déli és keleti határszélen sokan tartottak az ingázó munkaerő és a gazdasági migránsok megjelenésétől. Szomorú, hogy a nem melletti suttogó propaganda a határon túli romák és szervezett bűnözői csoportok invázióját festette a falra. Azokat az erdélyi romákat használták fel, akik 1990 tavaszán Marosvásárhelyen a szorongatott magyarok segítségére siettek, és akik nagy része magyarnak vallja magát, és őrzi nyelvünket.
Mások azt feltételezték, hogy az állampolgársággal és szavazójoggal rendelkező határon túliak lesznek a Fideszt 2006-ban hatalomra segítő választók, egyesek még azt is tudni vélték, hogy a polgári oldal azért támogatja állampolgárságukat, mert a határon belül már nem tud újabb szavazatokat szerezni. Az első felvetésre jó érzésű balliberális publicisták adták meg a választ. Az, hogy a határon túliak Magyarországon miként szavaznának, döntően a magyar pártok irántuk tanúsított magatartásától függ. Ha 2006-ban is az eddigi tendencia érvényesül, úgy a szavazást a protestszavazatok döntik el, amelyek rendre az ellenzéket segítik hatalomra. A protest a kormány gazdaságpolitikájával való elégedetlenségből ered, és nagyjából annak a kérdésnek az eldöntése, hogy én és a családom most jobban élek-e, mint négy évvel ezelőtt, és a mostani tendenciák mentén van-e esélyem előrelépni. A helyzetet látva a kormány vezérének sokat kell dolgoznia, hogy hatalmon maradhasson.
A népszavazásnak pártpolitikai győztese nincsen. A kormány álláspontja nem kerekedett felül, az ellenzék pedig nem tudott elég szavazót mozgósítani. A kormány vezére fellélegezhet, míg az MSZP sokadik újrakezdése előtt találja magát. Az eredmény nem hozta el Gyurcsány látványos bukását, így az erre váró és a szavazás előtt különvéleményüket hangoztató szocialista politikusoknak még várniuk kell. A nem mellett egy ismert baloldali közéleti személyiség sem állt ki nyilvánosan. A Nyugat-Európából ismert, szélsőségesen szociális demagóg kormánypárti kampány ellenére sem sikerült a szocialistáknak mozgósítani. A werberi csapatjátékosoktól várt utcai jelenlét és választókerületi építkezés még várat magára.
A Fidesz kampánygépezete ezzel szemben többségében jól vizsgázott. Alig egy hónap alatt tévéreklám, óriásplakát, többféle szórólap és bulvár stílusú kampányújság került az utcára. Több helyen gondok mutatkoztak azonban a gyorsan hadra fogható aktivisták megtalálásánál és a feltett kérdések iránt alacsony érdeklődést mutató gazdák és fiatalok megszólításánál.
Az állampolgárság könnyített megadásának kérdése most a parlamentnél van. Miután kétharmados törvényről van szó, és a baloldal feltehetőleg valóban (és a nem után immáron joggal) retteg a polgári oldalt erősítő, esetleges új szavazóktól, nem érdekelt a kérdés rendezésében. A kormányálláspont a kérdés megoldását Románia EU-tagságától várja. Addig a szülőföldön maradást próbálják támogatni. Az ellenzék nemzetstratégiai szempontból vélhetőleg a kérdés törvényi szabályozását szorgalmazza. Például azért, hogy a magyarság 20–50 év múlva is lélekszámban és lehetőségekben gyarapodó nemzet legyen a Kárpátok bércein belül, vagy hogy az egyébként is elvándorló határon túliak ne Svédországba vagy Ausztráliába, hanem az anyaországba vándoroljanak tovább. Ha csökken a közvélemény érdeklődése, és az újabb események (például a gázáremelés mértéke) elsöprik a politika napirendjéről a határon túli és belüli magyarok közötti kapcsolat erősítésének kérdését, úgy csak a népszavazás tapasztalatai maradnak.
A politika szintjén ez a két igen közötti különbség értelmezését jelenti. Sokadszor bizonyosodott be, hogy a választók többsége gazdasági szempontok alapján dönt, és kevéssé fogékony a magasztos eszmékre. Ez a kórház-privatizációra adott igenlő válasz. A tudatos nemzetpolitikára adott igen (még) nem számíthat ekkora támogatottságra. Lehet, hogy ebben az országban tényleg az első igen segítségével lehet a másodikat sikerre juttatni? 2006-ban meglátjuk.

A szerző politikai elemző

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.