Akadt valami, amit kevesen bocsátottak meg a farmotoros Skodáknak

Rengeteg tulajdonost bosszantott a Merkur-korszak Skodáinak orrában kialakított csomagtartó szerény mérete, ami a családi kirándulást és a Domusban vett új karosszék hazaszállítását is kihívássá tette. Pedig a hatvanas évek első felében készült egy érdekes kombi prototípus az 1000 MB-ből – bemutatjuk, miért kaszálták el, illetve mivel próbálkoztak még a cseh mérnökök.

2025. 07. 13. 10:11
Hátul a motor; elöl, az utastérben és a tetőn a csomagok: külföldi túra a korai Skoda 120-assal. Ajánlott volt figyelni a hűtőrendszerre Fotó: Fortepan/László Áron
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

1964-től nagyjából negyedszázadon át tartott a farmotoros típusok korszaka a Skodánál, melyek az ugyanebben az évben alapított Merkur vállalat jóvoltából a magyar utcaképnek is részei lettek. Előnyei és hátrányai is akadtak az idővel egyre elavultabbnak számító konstrukciónak, utóbbiak közé tartozik a kocsik orrában kialakított raktér, ami a hátsó ülés mögötti rekesszel együtt is szerény kapacitású volt. Ezért a tulajok egy része az átvétel után nem sokkal tetőcsomagtartót szerelt fel, mások pedig Lady utánfutón szállították a terjedelmes holmikat.

Régi reklámfotón a kirándulós idill, persze nem hajókofferekkel. Látszik a csomagtérben a Gejzir ablakmosótartó zacskó
Fotó: Skoda Auto a.s.

Azok, akiknek szempont volt a praktikum, más gyártók (például Lada, Wartburg, Moszkvics) kínálatából voltak kénytelenek kombit választani, holott e műfajnak amúgy a Skodánál is voltak hagyományai a szocializmus korai időszakában, melynek legérdekesebb példája a bal oldalon egy, jobbon pedig két oldalajtós 1202-es volt. Aztán a hatvanas évek közepén az új, immár farmotoros 1000 MB bevezetésével minden megváltozott: ez a felépítés a klasszikus, lépcsős hátú (és a kupé) karosszériához volt ideális. „Vagy mégsem?” – tették fel a kérdést a cseh mérnökök.

Amikor az 1000/1100 MB megjelent, még korszerűnek számított a farmotor. Limuzin és kupé (MBX) kivitelben gyártották
Fotó: Skoda Auto a.s.

Elkészült az első, egyúttal utolsó faros kombi

Még az új modell piaci bevezetése előtt, 1963-ban tettek egy érdekes kísérletet: az 1000 MB prototípusainak egyikét (mely addigra már 31 ezer kilométernyi tesztúton volt túl) feltették a „műtőasztalra”, és lépcsős hátúból kombi kivitelűre építették át. Ehhez természetesen a meghosszabbított tető mellett D-oszlopra, plusz egy-egy oldalüvegre és egyedi ötödik ajtóra volt szükség, az alapverzió 2,4 méteres tengelytávja változatlan maradt. Ahhoz, hogy ne húzódjon túl magasan a csomagtartó padlója, a szériamotort hengerfejével balra elfektetve építették be. 

Látszik, hogy a motorral együtt a hűtőrácsot is alacsonyabbra építették be, emiatt a lökhárító formája is megváltozott
Fotó: Skoda Auto a.s.

Hasonló megoldást amúgy akkoriban egy-két nyugati gyártó is bevetett (ilyen volt például a FIAT 500 Giardiniera, míg a VW Typ3 boxere eleve lapos építésű volt), ám azok léghűtésesek voltak. 

Ezzel szemben a Skoda csomagtér alatti részén a vízhűtőt is el kellett helyezni, 

akkoriban még nem merült fel annak a – később sok bonyodalmat okozó – kocsiorrba átköltöztetése. Így hiába maradtak meg az 1000 MB sárvédőkre vágott kopoltyúi, és hiába volt szellőzőrács a hátfalon, a kombi prototípus szűk motorházában rendszeresen túlmelegedett a 998 cm3-s négyhengeres.

Eleve javított a poggyászhelyzeten a hátsó raktér, tetőig pakolva vagy ledöntött hátsó ülésekkel pedig új távalatokat nyitott
Fotó: Skoda Auto a.s.

További problémát jelentett, hogy nehezen (és persze csomagok kipakolása után) lehetett hozzáférni a 42 lóerős motorhoz, mely amúgy a 115 km/h-s végsebességre tudta felgyorsítani a csehszlovák rádiós mesesorozat után „Hajaja” névre keresztelt kocsit. Sajnos rontotta a menettulajdonságait, hogy csomagokkal megpakolva még inkább farnehéz, és így csúszós úton kitörésre hajlamos lett az 1000 MB kombi, bár ez ellen a tulajdonos is tehetett volna azzal, hogy megfelelő gumiabroncsokat használ, és az első raktérben helyezi el a nehezebb útiholmikat.

Felújítva máig megvan az egyetlen 1000 MB kombi. Megőrizték a prototípusok a későbbi szériától eltérő orrát és műszerfalát
Fotó: Skoda Auto a.s.

Harminc évet késett a nagy rakterű Skoda utódja

Összességében a termikus, a javíthatósági és a kezelhetőségi kifogások miatt a Skoda letett a sorozatgyártásról, 7000 kilométer tesztelés után leselejtezte a prototípust. Ez a járműiparban általában bezúzást jelentett, ám csodák csodájára „Hajaját” elkerülte a végzet, napjainkban is része a Skoda-múzeum izgalmas kollekciójának. De vajon mit kaptak helyette a hatvanas évek autóvásárlói? Nos, nemes egyszerűséggel gyártásban hagyták a régi Octavia kombi változatát, sőt 1969-ben még modernizálták is, a hátuljára ráerőszakolták az új Skoda 100-as lámpáit.

Jobb híján hosszú pályafutás jutott az Octavia Combinak, a fecskefarkú far modernizálása vitatható esztétikai értékű lett
Fotó: Skoda Auto a.s.

Két évvel később aztán nyugdíjba kellett küldeni a formáját és technikáját tekintve is özönvíz előtti modellt, a csehszlovák márka pedig egészen a rendszerváltásig kombi nélkül maradt. 1976-tól a Magyarországon is jól ismert 105/120 sorozat tagjait ontották a szerelőszalagok, 

az ígéretes orrmotoros tanulmányok dacára nem sikerült megszabadulni a régi konstrukciótól.

Bemutatkozott azonban a pozsonyi BAZ-gyárban egy érdekes, ám a hátsó motorsátor helyigénye miatt nem túl praktikus vadhajtás, a Furgonet. E „dobozos Skodából” mindössze négy prototípus készült.

Kombi helyett dobozos készült a Skoda 105/120-ból, de nem sorozatgyártásban. A szovjet Izs 2715 konkurensének szánhatták
Fotó: BAZ

Csak a nyolcvanas évek végén, a Bertone-formatervű, orrmotoros és fronthajtású Favorittal tudott visszatérni a csehszlovák gyártó a modern autóépítési trendekhez. 1990-ben, tehát nem sokkal a VW-féle felvásárlás előtt bemutatták kombi változatát is Forman néven, mely egy szokatlan, de jól működő spórolási trükkel ugyanazt a hátfalat kapra meg, mint a ferde hátú alapmodell. Ugyanezt a módszert később, a Felicia bevezetésénél is bevetette a Skoda, a vevők pedig a több évtizedes késés után nagyra értékelték az olcsó, tágas és praktikus kombit. 

Nyugaton is piacképesnek bizonyult a limitált szériákban is elérhető Forman, 1991 után a VW jóvoltából javult a minősége
Fotó: Skoda Auto a.s.


 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.