1964-től nagyjából negyedszázadon át tartott a farmotoros típusok korszaka a Skodánál, melyek az ugyanebben az évben alapított Merkur vállalat jóvoltából a magyar utcaképnek is részei lettek. Előnyei és hátrányai is akadtak az idővel egyre elavultabbnak számító konstrukciónak, utóbbiak közé tartozik a kocsik orrában kialakított raktér, ami a hátsó ülés mögötti rekesszel együtt is szerény kapacitású volt. Ezért a tulajok egy része az átvétel után nem sokkal tetőcsomagtartót szerelt fel, mások pedig Lady utánfutón szállították a terjedelmes holmikat.

Fotó: Skoda Auto a.s.
Azok, akiknek szempont volt a praktikum, más gyártók (például Lada, Wartburg, Moszkvics) kínálatából voltak kénytelenek kombit választani, holott e műfajnak amúgy a Skodánál is voltak hagyományai a szocializmus korai időszakában, melynek legérdekesebb példája a bal oldalon egy, jobbon pedig két oldalajtós 1202-es volt. Aztán a hatvanas évek közepén az új, immár farmotoros 1000 MB bevezetésével minden megváltozott: ez a felépítés a klasszikus, lépcsős hátú (és a kupé) karosszériához volt ideális. „Vagy mégsem?” – tették fel a kérdést a cseh mérnökök.

Fotó: Skoda Auto a.s.
Elkészült az első, egyúttal utolsó faros kombi
Még az új modell piaci bevezetése előtt, 1963-ban tettek egy érdekes kísérletet: az 1000 MB prototípusainak egyikét (mely addigra már 31 ezer kilométernyi tesztúton volt túl) feltették a „műtőasztalra”, és lépcsős hátúból kombi kivitelűre építették át. Ehhez természetesen a meghosszabbított tető mellett D-oszlopra, plusz egy-egy oldalüvegre és egyedi ötödik ajtóra volt szükség, az alapverzió 2,4 méteres tengelytávja változatlan maradt. Ahhoz, hogy ne húzódjon túl magasan a csomagtartó padlója, a szériamotort hengerfejével balra elfektetve építették be.

Fotó: Skoda Auto a.s.
Hasonló megoldást amúgy akkoriban egy-két nyugati gyártó is bevetett (ilyen volt például a FIAT 500 Giardiniera, míg a VW Typ3 boxere eleve lapos építésű volt), ám azok léghűtésesek voltak.
Ezzel szemben a Skoda csomagtér alatti részén a vízhűtőt is el kellett helyezni,
akkoriban még nem merült fel annak a – később sok bonyodalmat okozó – kocsiorrba átköltöztetése. Így hiába maradtak meg az 1000 MB sárvédőkre vágott kopoltyúi, és hiába volt szellőzőrács a hátfalon, a kombi prototípus szűk motorházában rendszeresen túlmelegedett a 998 cm3-s négyhengeres.