Egy feleslegessé vált miniszter

2005. 01. 23. 23:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ezerkilencszázkilencvenben, a rendszerváltás idején, a szabad választás, a szólásszabadság és a demokrácia többi alappillére mellett a biztonságpolitika nagy kérdései is első helyen szerepeltek: a visszanyert nemzeti függetlenséget biztosító magyar nemzeti haderőt és ennek polgári irányítását egyszerre kellett kialakítani. A polgári demokráciák gyakorlatában ezt úgy szokás összefoglalni, hogy olyan struktúrát kell létrehozni, amelyben a nemzeti haderőt a demokratikusan megválasztott polgári kormány irányítja, a nemzeti érzelmű katonai vezérkar vezeti. 1990-ben sok minden hiányzott az elvek megvalósításához, de azóta sok víz folyt le a Dunán. 2005 januárjában az eddigi „leg-NATO-sabb” vezérkari főnök lemond(at)ása azonban arra hívja föl a figyelmet, hogy valami nincs rendben. Érdemes megvizsgálni, milyen adottságokkal indult a 2002-ben hatalomra került szocialista–liberális kormány a biztonságpolitika területén, mit kezdett azokkal, vagyis valójában miért is mondott le a vezérkari főnök.
2002-ben a Medgyessy-kormány minden elődjénél jobb esélyekkel indult a honvédelem területén. Örökölt egy, az önbecsülését visszanyerőben lévő magyar nemzeti haderőt, amelyben elindult a felkészülés a hivatásos állomány megerősítésére. Ezzel párhuzamosan 2002-re megnyílt a lehetőség az önkéntesség elvén alapuló, a sorkatonai szolgálatot fokozatosan kiváltó Nemzetőrség kialakítására. Sőt: 2002-re a polgári irányításhoz feltétlenül szükséges, de leginkább időigényes tényező, biztonságpolitikai végzettségű polgári szakemberek, szintén már nem is kis számban váltak (volna) elérhetővé egy a polgári irányítást erősíteni akaró honvédelmi tárca számára.
Az 1999-es magyar NATO-csatlakozás okán szükségessé vált, és végre hosszú távra szolgáló stratégiai felülvizsgálat eredményeként elkezdődött a hírhedt katonai vízfej megszüntetése is: beindult az a folyamat, ami a magasabb rendfokozatok létszámának és arányának csökkentéséből, az alacsonyabb katonai rendfokozatok megerősítéséből és a tiszthelyettesek arányának növeléséből állt. 2002-re a polgári irányítás még egy régi, a szocializmusból örökölt anomáliáját is sikerült megoldani. A probléma a Honvéd Vezérkar és a Honvédelmi Minisztérium közötti intézményi különállásból fakadt, a döntés pedig a vezérkarnak a honvédelmi tárcába való integrálásáról szólt. Összetett folyamat lévén, az integráció 2002-re még nem ment teljesen végbe, de a vezérkar fel volt rá készülve, elfogadta az integráció melletti polgári érveket, és nyitott volt a polgári vezetés szakmai támogatására.
Ez a rövid summázata mindannak, amit a szocialista–liberális kormány a honvédelem területén örökölt. Szakmai szempontból még nemzetközi összehasonlításban sem túlzás mindezt „jó adottságként” foglalni össze.
Ráadásul 2002-ben a rendszerváltás utáni magyar kormányok történetében először került egy olyan miniszter a honvédelmi tárca élére, aki civil politikusként 1990 óta folyamatosan a honvédelem területén mozgott. Egy honvédelmi miniszter előzetes szakmai gyakorlata nem előfeltétele a polgári irányítás megvalósításának, de természetesen nagyon jó, ha van. A 2002-ben kinevezett miniszternek tehát minden esélye megvolt arra, hogy a 2000–2001-ben beindított folyamatok eredményeképp 2006-ra, a szocialista kormányzati ciklus végére, egy korszerű, nyugati szellemű, struktúrájú és felszereltségű magyar honvédséget alakítson ki. Ráadásul sok szempontból jó döntés volt a vezérkari főnök kiválasztása. Hiszen egy NATO-s vezetői gyakorlattal rendelkező, angolul kiválóan beszélő, a polgári irányítás iránt elkötelezett, nyugatias szemléletű vezérkari főnök a leghatékonyabb segítője lehetett (volna) a honvédelmi miniszternek. Azonban a kinevezése óta folyamatos defenzívába kényszerített vezérkari főnök legfontosabb feladatát, a honvédelmi miniszter első számú katonai szaktanácsadójának a szerepét csak módjával fogadta el a tárcavezetés, és azt is csak addig, ameddig az neki kedvező volt.
Mi is történt a honvédelmi tárca körül az előző két és fél év folyamán, ami a vezérkari főnök lemondásához vezetett? Az új miniszter szakmai lépések helyett markáns politikai nyitánnyal kezdte tevékenységét: a NATO főtitkárát felhasználva, mintegy vele takarózva, a szocialista kampány töretlen Fidesz-szapuló lendületével folytatta személyes politikai agendájának megvalósítását. A stílus személyes választás kérdése. Azonban a tartalmat a dokumentumok megkötik. Ha valaki egy NATO-tagállam szövetségi tagságának megkérdőjelezéséről beszél, az a szövetség alapító okmányának mélységes nem ismeretéről ad bizonyságot. Hogy egy többéves NATO-tagállam honvédelmi minisztere ne ismerje a szövetség alapokmányát, annak már önmagában súlyos kérdéseket kellene felvetnie. De nem vetett.
Sőt: a honvédelmi miniszter lendületes munkájának első évétől fogva fáradhatatlan és elkötelezett híve lett a honvédelmi költségvetés csökkentésének. Már a 2002-es őszi felelőtlen osztogatásból sem jutott a magyar honvédelemnek. Olyannyira, hogy ezen sajátos szakmapolitikai döntések eredményeképp a hivatásos állomány fizetésemelésben jelzett megbecsülése 2003-ban 0 százalék volt, de sem 2004-ben, sem immár 2005-ben nem éri el az infláció mértékét. A tárca költségvetése még a kampányban ígért GDP-arányos évi 0,05 százalékos emelést sem könyvelhette el tisztán, nemhogy a megelőző ciklus GDP-arányos évi 0,1 százalékos növekedését próbálná tartani. Ilyen időszakokban a magyar honvédségtől is a legjobbak, legképzettebbek mennek el, azok, akik könnyebben találnak munkát a civil életben is. A haderő jellegzetessége azonban, hogy aki egyszer kilép, az már nemigen tér vissza, még ha a feltételek elkezde(né)nek javulni is. Azaz a folyamat elkerülhetetlen eredménye egy látványosan csökevényesedő magyar haderő.
Azonban mindezek szinte elsikkadnak a mellett a történelmi lépés mellett, amit akár nevezhetnénk Medgyessy utolsó honvédelmi gesztusának is, amit a magyar nemzet védelmének ügyében tett: a Medgyessy-kormány utolsó jelentős biztonságpolitikai döntése ugyanis a haderő effektív feloszlatása volt. A sorkatonai szolgálat megszüntetése ürügyén sikerült gyakorlatilag mindent bezárni. Egy megfelelő létszámú hivatásos hadsereg felállítása persze jó cél – lenne, azonban anyagi és személyi feltételek hiánya miatt jelenleg elérhetetlen. Arról már aztán beszélni sem érdemes, hogy a profeszszionális haderő kialakításába akkor célszerű belevágni, ha ezzel párhuzamosan (sőt, ezt megelőzően) elkezdődik egy önkéntességen alapuló Nemzetőrség típusú szervezet létrehozása. Ez ugyanis a hivatásos hadsereg fontos kiegészítője a nyugati demokráciák nagy részében.
Mindezek következtében tehát a magyar honvédelemről 2005-re kimondhatjuk, hogy az egy zsebkendőnyire zsugorodott. Ami megmaradt, az az a kis maroknyi magyar katona, aki a közös NATO-akciókra felajánlható. De hont ők védeni így magukban nemigen tudnak. Felajánlható katona azonban kell. Magyar honvédelem viszont nincs. De nem is kell, mondja nyugtatólag a tárcavezetés, hiszen ki is fenyegetne minket. Azaz mit láthatunk? Az állítólag szakmai-politikai szempontok alapján kinevezett szocialista miniszter vad belpolitikai manőverezéseinek eszközéül használja a honvédelmi tárcát, bátor költségvetés-csökkentő szerepben tetszeleg, majd egy merész húzással gyakorlatilag feloszlatja a magyar honvédelmet.
Ennek a perspektívájában válik érthető az a vita, amely a vezérkar integrálása körül robbant ki a tárcavezető és a vezérkari főnök között a vezérkarnak a minisztériumba való beillesztése okán, 2004 végén. Részletkérdésnek, sőt szakmai pitiánerkedésnek is tűnhetne, hogy azon vitázunk, végső fokon milyen szintre is legyen a vezérkari főnök bekapcsolva a honvédelmi tárca működésébe. Hogy a miniszternek közvetlenül alárendelve, a két államtitkárral egy vonalban van a helye, vagy a struktúrában alacsonyabban, a miniszter helyetteseként tevékenykedő közigazgatási államtitkárnak alárendelve, mintegy helyettes államtitkári szinten. Még az az érv is elhangozhat, hogy ez utóbbi változat egy erősebb integrációt biztosít, a haderő feletti polgári ellenőrzésnek még hatékonyabb módját vezeti be.
Általában az gondolkodik így, aki még nem foglalkozott a haderő polgári ellenőrzésének kérdésével, vagy aki nem akar vele foglalkozni. Jelentős nemzetközi szakirodalom és a modern polgári demokráciák több évtizedes tapasztalata áll azonban bármely érdeklődő kormány (esetleg miniszter) rendelkezésére e kérdésben.
Ezen demokráciák ideálképében egyrészt egy olyan apolitikus haderő szerepel, amelynek kizárólagos célja a politikai döntések végrehajtása, nem pedig azok véleményezése, megváltoztatása. Másrészt, mondja a tapasztalat és mondja a szakirodalom, amennyiben akár a polgári, akár a katonai szempont önmagában érvényesülne, a másik figyelmen kívül hagyása torzulásokat és a nemzetbiztonsági környezet romlását vonná maga után. A politikai és a katonai szféra szigorú elválasztása tehát csak azzal a feltétellel eredményez nagyobb biztonságot, ha van, aki a két oldalt összehangolja, kiegyensúlyozza. Ez a polgári demokráciák honvédelmi vezetésének legfontosabb feladata. Az egyes országok sok tekintetben különböző intézményi megoldásai abban feltétlenül közösek, hogy magát a honvédelmi minisztert ruházzák föl ezzel az egyensúlyozó feladattal.
Nagy melléfogás lenne tehát azt képzelni, hogy egy honvédelmi miniszter alapvető feladata a katonai vezérkar fölötti minisztériumi vezetés megszervezése. Ez szakmai tudatlanságról és/vagy politikai éretlenségről tanúskodna. Az integráció Magyarországon azért jelentkezhetett egyáltalán megoldandó feladatként, mert az 1990 előtti szocializmus magyar vállfajában e két intézményt – a vezérkart és a HM-et – kettéválasztották. De ez a szétválasztás még a létező szocializmusokban sem volt általános: a lengyel vagy a csehszlovák szocialista vezetés például nem követett el ekkora baklövést még 1990 előtt sem. Az az integráció, amelyről ma Magyarországon újra beszélnünk kell, tehát nem a célja, hanem az eszköze a honvédelmi vezetésnek. Mert az az érdeke, hogy a katonai szakértelmet minél hatékonyabban bevonja saját politikai-szakmai munkája támogatásába.
Ez a honvédelmi miniszter valódi feladata. A másik oldalról nézve: az a valódi honvédelmi miniszter, aki ezt a feladatot ellátja.
Ha Magyarországon a honvédelmi miniszter ezt az egyensúlyozó, harmonizációs feladatot „ledelegálja” a közigazgatási államtitkárnak, akkor a tényleges honvédelmi miniszter az államtitkár lesz. Végtére, ez is lehet egy intézményi megoldás – de akkor mit csinál a honvédelmi miniszter? 2001-ben a Nemzetbiztonsági Kabinet döntése a vezérkart közvetlenül a honvédelmi miniszter alá integrálta. Ez a struktúra fejezi ki a polgári demokráciák elméleti hozzáállását, szakmai tapasztalatát, és jól illeszkedett a magyar adminisztrációs logikához.
Ezzel szemben a 2004 végén suttyomban hozott döntés a vezérkart a miniszter helyettese alá integrálja. Azaz a honvédelmi miniszter a legjobb esetben is csak áttételesen, az államtitkáron keresztül értesül a katonai-szakmai szempontokról. Ebben a struktúrában a honvédelmi politikai döntéshozatal szempontjából a katonai szakértelem elsúlytalanodik, értéke, szerepe radikálisan csökken. Azaz hova is jutott a magyar honvédelem 2005 januárjára? Milyen képet rajzolnak ki a 2002-ben kiváló anyagi, intézményi és személyi adottságokat öröklő szocialista kormány biztonságpolitikai döntései?
Valójában a Medgyessy–Gyurcsány-kormány a magyar haderőt a magyar honvédelem számára feleslegesnek tartja. Ezért nem a megerősítésére törekszik, hanem a bezárására. Ennek függvényében áll össze a kép, és válik érthetővé, sőt logikussá, hogy a honvédelmi vezetés miért rendelte oly gyorsan belpolitikai szempontok alá a magyar honvédelmet és annak atlanti szövetségesi szerepét, miért engedte oly könnyen az elvérzésig csökkenteni a honvédelem költségvetését, miért sürgette a sorkatonaság feloszlatását, a haderő liliputizálását, a hivatásos hadsereg kialakításának vagy akár a nemzetőrség létrehozásának az esélye nélkül, majd miért akart oly titokban és oly gyorsan megszabadulni a katonai szakértelem közelségétől.
Meg is látszik az eredmény: ahelyett, hogy a Magyar Honvédség 2000-ben megindított talpra állítása a szocialista ciklus végére, 2006-ra befejeződne, a Magyar Honvédségnek 2005-re befellegzett. Az utókor valószínűleg meg fogja majd állapítani, hogy a magyar Honvédelmi Minisztérium 2002 nyarától kezdve úgy működött, mint egy profi felszámolócég. Bár a jelen esetben talán pontosabb lenne profi önfelszámoló cégről beszélni.
Mindez szakmailag értékelhetetlen, tragikus. Ha politikailag próbáljuk értékelni, akkor talán adhatunk ugyan felmentést egy inkompetens miniszternek, de a döntések mozaikjaiból összeálló kép egy, a nemzetbiztonságot módszeresen ellehetetlenítő kormányt rajzol elénk. A Medgyessy–Gyurcsány-kormány honvédelmi minisztere döntéseivel saját posztját végképp feleslegessé tette. Szakmailag és politikailag is már csak egy kérdés maradt: mit is csinál 2005 februárjától az immár feleslegessé vált honvédelmi miniszter a munkahelyén?

A szerző a Magyar Új Atlanti Kezdeményezés elnöke, volt politikai államtitkár

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.