Hazánk és a nemzetközi pénzügyi ciklusok

Rockenbauer Antal
2005. 01. 10. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Gazdaságunk krónikusan alulteljesít. Az ok a stratégiai elképzelések teljes hiánya, a képtelenség a világgazdasági folyamatokhoz való alkalmazkodásra. A hatalom birtokosainak látótere nem terjed túl a legközelebbi választásokon, a kényszer hatására tett intézkedések kimerülnek a megszorító intézkedésekben, miközben a nemzetgazdaság feléli a jövőt megalapozó utolsó forrásait is. A szocializmusból örökölt „húzd meg, ereszd meg” ciklusok tovább élnek, csak most már nem a pártkongresszusokhoz igazodva, hanem a választási évekhez. Kapkodó gazdaságpolitika helyett nemzeti stratégiára lenne szükség. Ennek kidolgozásához elengedhetetlen a fő világgazdasági folyamatok megértése, ezért kanyarodjunk vissza a gazdaságtörténelem korábbi szakaszához!
A XIX. századtól a XX. század első feléig tartó gazdasági ciklusokat, amiket a beruházási javak termelése és amortizációja határozott meg, mára másfajta ciklusok váltották fel. A váltásnak két fő oka, mozgatórugója van. Az egyik a pénzügyi szféra túlterjeszkedése a reálgazdaság keretein, a másik az USA monopolhelyzete a pénzkibocsátásban. Ma már a nemzetközi tőzsdéken száguldozó spekulációs tőke nagyságrendben haladja meg a mögötte meghúzódó gazdasági erőforrásokat. Ennek legnyilvánvalóbb jele az égbe kúszó tőzsdeindexek szárnyalása. A BUX is már 14 000 pont fölött jár az 1000-es kiindulási értékhez képest, és a növekedésnek csak kis hányada magyarázható akár a GDP növekedésével, akár az inflációval. A pénzmozgások ma már nemcsak jelzik, követik a gazdasági folyamatokat, hanem uralkodnak felettük. A kamatlábak olykor leheletfinom, olykor drasztikus változtatása szabályozza a világpiacot. A spekulációs tőke pedig úgy működik, mint a tornádó. Ha lecsap valahol, képes megingatni hazánkénál jóval erősebb gazdaságokat is. A világgazdasági folyamatok legfőbb irányítója és szervezője a mindenható bankvilág lett, és ezen belül központi szerepet játszik az Egyesült Államok mint a kulcsvaluta dollár kibocsátója. Az USA központi bankja, a Fed jó előre eltervezett kamatpolitikájával manipulálja a dollár értékét a többi valutához képest, és ezzel alapvetően átrendezi a gazdasági erőviszonyokat.
Az előző évtizedekben a dollár értéke a többi valutához képest széles határok között mozgott: néhány éves erősödést mindig többéves gyöngülési periódus követett. Ez tükröződik az euró rövid történetében is. Bevezetésekor még erősebb volt, mint a dollár, de értéke fokozatosan lemorzsolódott, a mélypontot négy éve érte el, amikor már nyolcvan cent körül volt az értéke. Azóta viszont a trend megfordult, és mára már az euró közelít az egy dollár negyven centhez. Tévedés lenne azonban a valutamozgásokat a fő gazdasági erőközpontok változó versenyképességével magyarázni. A helyzet éppen fordított: azért változtatja az USA a Feden keresztül a dollár értékét, mert így képes a világpiacot konkurensei rovására meghódítani.
A ciklus két szakaszát különböztethetjük meg: a terjeszkedését és a profitrealizálásét. A terjeszkedési-fellendülési szakaszban alacsony a kamatláb – ez egyrészt növeli a beruházási kedvet, másrészt a gyöngülő dollár az amerikai cégeknek jelentős versenyelőnyt biztosít a kedvező exportárakon keresztül, és visszafogja a dráguló importot. Az eredmény az amerikai vállalatok jelentős térhódítása a nemzetközi piacokon. A piacszerzés természetesen nem öncél, ennek segítségével lehet elérni a nagyobb profitot. Amikor az új pozíciók megszilárdulnak, jöhet az aratás: a dollár értékének megemelésével a profit megsokszorozható. A megemelt kamatláb pedig a könnyelműen – vagy inkább az egyenlőtlen verseny következtében – eladósodott cégek, országok helyzetét nehezíti meg a hirtelen megugró adósságszolgálati terhek miatt. A nagy adósságszolgálat kikényszeríti az újabb kölcsönök felvételét, de most már magas kamatlábak mellett. Az adósságspirál menthetetlenül beindul, és előbb-utóbb bekövetkezik a pénzügyi összeomlás.
A krach elkerülése azonban nemcsak az eladósodott ország, hanem a hitelezők érdeke is. A hitelt nyújtó globális szervezetek hosszú távú érdeke, hogy maximális haszonhoz jussanak. Ha bekövetkezik a teljes pénzügyi csőd, akkor fokozódik a politikai nyugtalanság; állandó zavargások, sztrájkok, tüntetések akasztják meg a termelés szokásos menetét, és ilyenkor elakadnak a globális forráskivonást biztosító piaci-pénzügyi folyamatok is. Épp ezért a hitelező engedményekre kényszerül, és általában sor kerül a fizetésképtelen országok terheinek csökkentésére, de mindig csak olyan mértékben, hogy ne legyen esély a kikerülésre az adósságcsapdából. A legújabb példát az adósság mérséklésére Irakban láthatjuk, a nemzetközi pénzügyi szervezetek elengedték az ország adósságának 80 százalékát. De miért csak 80 százalékot, és nem az egészet? Az a maradék 20 százalék aligha okozott volna nehézséget a hitelezőknek. A magyarázat prózai: az adósságkönnyítés mértéke mindig akkora, hogy a lélegzethez jutó gazdaság nagy erőfeszítések révén éppen képes legyen kinyögni az esedékes kamattörlesztést, de ne legyen módja a kamatcsapdából való menekülésre. Az adósságláncra vert gazdaságokból így az erőforrások folyamatosan áramlanak a gazdag hitelező országok és monopolszervezetek felé, a gazdag és szegény országok, régiók közötti szakadék tovább mélyül.
A profitrealizálási ciklus nem tartható fenn túl sokáig, mert a drága dollár hosszabb távon aláásná a korábban megszerzett piaci pozíciókat, és gazdasági pangáshoz vezetne. Könnyíteni kell a kamatlábakon, ami újraindítja a terjeszkedési ciklust. Ez a szakasz átmenetileg könnyíti az eladósodott országok terheit, és lehetőséget nyújt kisebb-nagyobb fellendülésre is, ha az ország képes kihasználni a kedvezőbb gazdasági klímát.
Nézzük meg, hogy milyen gazdasági baklövéseket követett el az ország a világgazdasági trendekhez való alkalmazkodásban az utóbbi néhány évben! Rendkívül súlyos hiba volt az „erős forint” körüli hisztériakeltés, ami végül a forintsáv leértékeléséhez és ennek következtében a forint megingásához vezetett. Ezt követően már a forint stabilizálása céljából ugrott meg Európában példátlanul magas szintre a Magyar Nemzeti Bank által meghatározott kamatláb. Bár azóta több lépésben kisebb korrekcióra sor került, a kamat szintje még mindig elviselhetetlenül magas. Mivel az állam eladósodása jelentős mértékben forintban van, a magas kamatláb megoldhatatlanul nehézzé teszi az államháztartás hiányának lefaragását. A magyar gazdaság fokozódó lemaradását az újonnan az EU-ba belépő országokhoz képest az okozza, hogy a jelenlegi olcsó dollár–alacsony kamatláb korszakban is súlyos adósságszolgálat terheli a gazdaságot. Alapvetően hibás a kormányzat álláspontja az erős forint szapulásában, állandóan hajtogatják, hogy az erős forint tönkreteszi az exportból élő vállalatokat, visszafogja a nemzeti jövedelem növekedését, növeli a munkanélküliséget stb. Az egész érvrendszer tipikus példája a rövid távú gondolkozásnak, amikor a távlatos nemzetgazdasági értékeket felcserélik az exportáló cégek érdekeivel. Az alacsony értéken tartott forint busás extraprofitot biztosít az exportőröknek (érdekes véletlen: a Gyurcsány-cégbirodalomhoz tartozó Motim csoport több mint 10 milliárd forintos exportot bonyolít le, lásd HVG, 2004. november 27.). A gyengített forint miatt nincs kényszer az exportszerkezet modernizálására, és tovább konzerválódik az elavult struktúra. Pedig a forint valójában nem erős, hanem kifejezetten gyenge! Ha kismértékben erősödik az euróhoz képest, az csak a tényleges értékhez való közeledést jelent, ami elsőrangú nemzeti érdek. Jelenleg a külkereskedelemben a magyar munkát fél áron értékesítjük, és emiatt a magyar életszínvonal is ugyanilyen mértékben marad el a lehetőségektől. Elemi érdekünk lenne, hogy az euró bevezetésekor minél reálisabb legyen a forintárfolyam.
A másik súlyos hiba a hazai tulajdonú vállalatok támogatásának leállítása, a Széchenyi-terv befagyasztása volt. Jelenleg a hazánkban megtelepedő nemzetközi nagyvállalatok lökést adtak ugyan a GDP növekedésének, de ezt nem kísérte a hazai vállalati szféra megerősödése. Sokkal inkább annak további lemorzsolódása figyelhető meg. Ennek súlyos kihatása van a külkereskedelmi egyensúlyra, mert a multinacionális vállalatok csaknem teljes mértékben importálják a termeléshez szükséges anyagokat, berendezéseket ahelyett, hogy hazai vállalatoktól rendelnék meg.
Mire számíthatunk a következő években? Már küszöbön áll a pénzügyi ciklus fordulója. A Fed egyelőre óvatosan, de már négy ízben megemelte a prime rate (alapkamat) értéket 25-25 bázisponttal. Ha további emelés lesz, beindulhat a dollárerősödés folyamata növekvő kamatlábak mellett, és ez jelentős mértékben fogja nehezíteni a magyar gazdaság helyzetét is. Az egyensúly javításáért minél gyorsabban kellene csökkenteni a magas kamatlábat, de ennek határt szab a spekuláció. A nagymértékű kamatvágás megingathatja a forintba vetett bizalmat, és alááshatja a nemzeti valuta stabilitását. Ezenkívül létérdek lenne a multinacionális nagyvállalatokkal szimbiózisban lévő, azokat kiszolgáló hazai vállalatok megerősítése, de ennek semmi jele. Pedig az idő kérlelhetetlenül szalad. Komoly veszélyt jelentene, ha a szükséges lépéseket csak a következő választások után tennék meg.
A hazai politika felelőssége, hogy képes legyen igazodni a nagy világgazdasági ciklusok hullámveréséhez. Jó igazodásnak az felel meg a fellendülési vagy terjeszkedési szakaszban, ha sikerül kiaknázni az enyhébb adósságszolgálati terhek nyújtotta lehetőségeket, mindenekelőtt a kulcságazatok intenzív fejlesztésével, a nemzeti középosztály erősítésével, és ugyanakkor ellen kell állni a csábításnak, hogy növekedjen az adósságszint a viszonylag kedvező hitelfelvételi kondíciók mellett is. A profitrealizálási szakaszban, amikor elkerülhetetlen a takarékos költségvetésre való átállás, nem szabad leállítani a szerkezeti modernizációt. A külső gazdasági feltételek romlása miatt alkalmazott és fűnyíró elven működő elvonások többnyire épp a jövendő fejlődést elősegítő műszaki, tudományos fejlesztéseket nyirbálják meg, és emiatt bővített ütemben termelődik újra a technológiai elmaradás: így a fellendülési szakaszban sem lesz lehetőség gyorsabb előrelépésre. A helyzet tovább romlik, amikor a külgazdasági és a belpolitika által diktált ciklusok nem esnek egybe, amikor épp az erős dollár miatti nehezebb években kezd a kormányzat a választások miatt osztogatni, vagy amikor kissé enyhül a külgazdaság szorítása, elmaradnak a magasabb műszaki-technológiai színvonalat elősegítő programok.
Az elvesztegetett évek és a hibás gazdaságpolitika végül elvezethet az első számú tabutémához: az adósságok átütemezéséhez, az adósságszolgálat kifizetésének elhalasztásához vagy megtagadásához. Erről azonban még beszélni sem szabad, mert könnyen önmagát teljesítheti be a jóslat: ha megrendül a külföldi befektetők bizalma, ha a tőke menekülni kezd, a fizetésképtelenség bekövetkezik. Ennek a következményei pedig rendkívül súlyosak, mert a pénzügyi csapok befagyasztása a létszükségleti import megszűnését, a gazdaság egész szektorainak összeroppanását idézi elő, és hatalmasra duzzad a munkanélküliség. Ez tehát elkerülendő, de nem szabad elfelejtkezni az érem másik oldaláról sem: a gazdasági krach a hitelezőknek sem érdeke. Ezt a fenyegető lehetőséget a nemzet érdekeit képviselő kormányzat érvként használhatja fel kedvezőbb hitelpozíciók kiharcolására.

A szerző egyetemi tanár

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.