Két Magyarország, két elit

Tamáska Péter
2005. 01. 08. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sokan már magánéletükben roszszul politizálnak, győz felettük a feleség vagy a szerető kulcspolitikája. Azt azonban szinte minden értelmiségi tudni véli, mit rejt a hatalom amorf, széteső fogalma, bár Napóleon mondása – miszerint „a politika mindnyájunk sorsa” – elborzasztja őket. Az 1922-ben meggyilkolt német külügyminiszter még Napóleonnál is őszintébb volt, amikor nem minden cinizmus nélkül kijelentette, hogy a politika egzisztenciális üzlet, világkereskedelem, egyáltalán: hatalom a világ fölött.
Hallgatom miniszterelnökünket, aki állandóan az ország másik, nemzetinek is mondott fele, azaz számára idegen emberek ügyeibe dugja az orrát. Szinte nincs is átjárás oda – sugallja, hiszen azok az ő politikai számláit meglehetős undorral fizetik ki. A gondolat filozófiai üvegbura alatt született, hiszen már Platón is két poliszról beszélt egy városon belül, az angol gyarmatbirodalom végső megformálója, Disraeli pedig two nationsről, két nemzetről egy nemzet kebelében. A francia forradalom híres abbéja, Sieyes a nemzetgyűlésben kiáltotta világgá a titkot: „Három rend, uraim? Tévedés: három nemzet!” Egyszóval Gyurcsány – aki ezzel is a polgárosodás elleni gyűlöletre sarkallja a pártja által 1989-ben a szegények paradicsomából kiűzött proletárt – sejteti ugyan, hogy a két oldal közt kéne lennie valami titokzatos összefüggésnek, de a kérdés mindössze annyit ér meg neki, hogy kibogozhatatlanságát nem a filozófia, hanem a magyar ellenzék nyakába varrja. Különben se lehet rendes dolog, amikor liberális vagy szocialista politikusok egy tőlük idegen eszmevilág politikusaival nem a védelmet nyújtó parlamenti vagy önkormányzati ketrecekben találkoznak.
A mai magyar politika tehát egy nagy törésvonal mellett, ám plátói játékszabályok híján zajlik. Van-e legitimitása ennek az európai koncertbe valójában csak úgy becsempészett posztkommunista, két nemzetre oszló rendnek? A legitimitás ugyanis mindig az öröknek tűnő tegnaphoz kötődik, Nyugaton például a jóléti állam és a parlamentarizmus mindenki által elfogadott mítoszához. De még ennél is fontosabb a legális alapszabályokba vetett hit. Ez nálunk most is éppúgy hiányzik, mint a szocializmusban, de akkor legalább már-már magukra tudták ölteni a kommunisták a hagyományos tekintély palástját. A karizma a tekintély megkoronázása, Kádár pedig megkoronáztatott. Az állampárt viszonylag sikerrel adta elő a jóléti állam bohózatát, s akiket fenyegetett, azok elsősorban a polgárosodó rétegek voltak, nem pedig a legitimáció látszatáért statisztaként fillérekért is fellépni kész munkásság.
Már Göncz Árpád „elnöki demokráciája” sem tudta feledtetni e látszat halálát. Ráadásul a pártvagyonnal a Nemzeti Kerekasztal résztvevőinek megállapodása szerint el kellett volna számolni, s miután ez nem történt meg, a szocialisták valójában mindmáig illegitimen vannak jelen a parlamentben. Ha szociológiai értelmezésben a reális alkotmányt vizsgáljuk, kié a jog, milyen társadalmi csoportokból és milyen módon választ a köztársaság magának hatalmi személyi kört (Gyurcsányt például a Központi Bizottságot imitálva), akkor kérdéseinket könnyen hülyének minősíthetik, vagy a legjobb indulattal azt tanácsolnánk nekünk, hogy szabad időnkben a középkori, a mieinknél sokkal tágasabb kollektív jogok és a gótika égre ívelésének pszichológiai összefüggéseiről értekezzünk.
Hol és mikor öltözött át elitünk, van-e vagy nincs legitimitása, maradjon örökre rejtély.

A szerző történész, levéltáros

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.