Magyarország gazdasága régiós tükörben

Matolcsy György
2005. 01. 12. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Régiónk – a balti államok, Lengyelország, Csehország, Szlovákia, Magyarország, Ukrajna, Románia, Bulgária, Horvátország és Szlovénia – a 2001–2004 közötti időszakban növelte a gazdasági felzárkózás ütemét az Európai Unió átlagos fejlettségi szintjéhez képest. A közép- és kelet-európai országok 2001– 2004 között átlagosan majdnem négyszázalékos GDP-növekedést értek el, szemben az Európai Unió két százalék alatti átlagával. Még jobb volt a kelet-ázsiai feltörekvő országok és a közel-keleti gazdaságok GDP-növekedése: mindkettő átlagosan hét százalék feletti volt 2001–2004 között. A feltörekvő gazdaságok 85-ös csoportja 2001–2004 között átlagosan 5–6 százalék közötti GDP-növekedést ért el.

Gyenge magyar teljesítmény

Magyarország a feltörekvő országok 85-ös csoportján belül a 3,5 százalék körüli átlagos növekedésével a mérsékelten bővülő gazdaságok közé tartozott. Míg 2001–2002-ben még a közép-európai országok csoportjának leggyorsabban fejlődő tagja volt, addig 2004-ben már a legalacsonyabb növekedést produkálta. A szlovák, román, bolgár és ukrán gazdaság lényegesen gyorsabban nőtt 2001–2004 között, mint a magyar gazdaság, hasonlóan a balti államok is kimagaslóan jó adatokat produkáltak. Földrajzilag minél közelebb van egy gazdaság az Európai Unió korábbi tagjaihoz, annál kisebb a növekedése, és minél távolabb van egy európai feltörekvő gazdaság, annál magasabb. A közép- és kelet-európai országok csoportja egészében kisebb növekedést ért el 2001–2004 között, mint – Latin-Amerika kivételével – a többi feltörekvő gazdaság.
A globális gazdaság feltörekvő csoportjában szereplő 85 ország közül Magyarország mutatja a legkedvezőtlenebb gazdasági trendeket 2004 végére. Miközben a GDP-növekedés a közép- és kelet-európai országokban – Latin-Amerikát leszámítva – a legkisebb mértéket éri el a 85-ös csoporton belül, addig Magyarország 2001-es vezető helyéről 2004-re az utolsó helyre csúszott vissza a régióban. Míg a 85-ös csoport országainak döntő többségében csökkent az adósság exporthoz mért értéke, illetve az adósságszolgálat költsége, addig Magyarországon mindkettő nőtt. Míg a feltörekvő országok 85-ös csoportja lényegesen kisebb mértékben függ már a külföldi tőkebeáramlástól, mint korábban, addig Magyarország esetében a rövid távú finanszírozási szükségletek megemelkedtek. Míg a feltörekvő országok 85-ös csoportja egészében már hatodik éve folyó fizetési mérlegtöbbletet mutat – szemben a fejlett országok csoportjával –, addig a magyar gazdaság GDP-arányos folyó fizetési mérlegének deficitje egyre magasabb. Az Európai Unió tagjai közül nálunk a legmagasabb a folyó fizetési mérleg bruttó hazai termékhez mért értéke. 2004-ben várhatóan kilenc százalék, 2005-ben még tovább romlik. A magyar gazdaság a fejlett gazdaságok egy sor gyengeségét erősebben, míg a feltörekvő országok erősségeit gyengébben mutatja. Kisebb a növekedése és rosszabbak a makrogazdasági egyensúlyi számai, mint a feltörekvő gazdaságoknak, de nagyobb a költségvetési és folyó fizetési mérleg deficitje, mint a nála gazdagabb országoknak.
A közvetlen regionális összehasonlítás és a globális feltörekvő gazdaságok 85-ös csoportjához történő mérés szempontjából egyaránt Magyarország áll az utolsó helyen a gazdasági felzárkózás több fontos mutatója szempontjából. Ami igazán veszélyes, hogy Magyarország egyszerre mutatja a legalacsonyabb gazdasági növekedési ütemet és a legrosszabb makrogazdasági egyensúlyi helyzetet. A magyar gazdaság esetében nem arról van szó, hogy a versenytársainál – tehát a régióhoz, illetve a globális feltörekvő gazdaságok 85-ös csoportjához képest – gyorsabb növekedés érdekében adósodik el, vállal magasabb adósságszolgálati terhet, vállal magasabb költségvetési deficitet, vagy mutat kirívóan rossz folyó fizetési mérlegdeficitet, hanem pont fordítva: alacsony növekedés és romló makrogazdasági egyensúlyi mutatók egyszerre jellemzik Magyarországot.

Eltérések és azonosságok

Az Európai Unió fejlett országaihoz képest régiónkban erősebb tőkekoncentráció jött létre. Az állami szektor kisebb, a magánszektor magasabb arányt mutat a régióban, mint az Európai Unió gazdaságainak többségében. A magasabb részesedésű magánszektorban is magasabb a tőkekoncentráció, és ez a piacgazdasági átmenet logikájából következik. Miután a korábbi állami vagyon rejtett és nyílt privatizációs csatornákon keresztül magánvagyonná alakult át, ez erősebb tőkekoncentrációt eredményezett, mint a több évszázad alatti szerves piacgazdasági fejlődés a nyugat-európai országokban. A 10-15 év alatt végrehajtott magánszektor-felépítés, illetve az állami vagyon leépítése éppen a szűk idősáv miatt teremtett nagyobb tőkekoncentrációt. Nem a kis- és középvállalkozók tömege, hanem a belföldi és külföldi nagyvállalatok egy-egy csoportja jellemzi az új magánszektort. Az államosítás az 1940-es évek végén néhány év alatt egy, a fejlett piacgazdaságokhoz képest koncentráltabb tőkestruktúrát hozott létre régiónkban, és a rendszer megfordítása, tehát a piacgazdaság kiépítése és az állami tulajdon magántulajdonnal történő felváltása is hasonló tőkekoncentrációt eredményezett.
Az elmúlt 10-15 évben kialakult új piacgazdaságokban egyértelmű az egyének, a vállalkozók elsőbbsége a vállalatokkal szemben. Az alapítók nemzedéke szerezte meg – nyílt és rejtett privatizáció révén – a korábbi állami vagyon legnagyobb részét, ahogy az első alapítók teremtették meg az új magángazdaság vezető cégeit. Régiónk egészére jellemző, hogy elsősorban a személyi kapcsolatrendszer, és csak másodsorban az intézményesült piaci kapcsolatrendszer adja a gazdagság alapját. Míg az Európai Unió fejlett országaiban elsősorban a stabil, több évtizede vagy évszázada működő cég az alapegység, addig az európai feltörekvő gazdaságok új piacgazdaságaiban elsősorban a jó politikai és üzleti kapcsolatrendszerrel rendelkező magánvállalkozók mint személyek jelentenek tőkét.
Minél nagyobb egy európai feltörekvő gazdaságban a kitermelő szektor aránya, annál erősebb az összefüggés. Minél nagyobb egy piacgazdaság, annál jobban jellemzi a személyek elsőbbsége és a cégek másodlagossága az új magánszektort. Az Európai Unió korábbi határaitól keletre haladva egyre erősebb a személyiségek szerepe és egyre kisebb a cégek súlya, míg az Európai Unió közelében erősebb a szervezetek szerepe, de a lengyel, cseh, magyar és szlovén gazdaságban is igaz az alapítók nemzedékének „elsőbbségi törvénye”. Minél nagyobb a belső piac, annál jobban érvényesülhet az alapítók nemzedékéből néhány személyiség, így minél nagyobb a belső piac, annál nagyobb a tőkekoncentráció. Akik képesek kis belső piacukat regionális piaccá tágítani, ott szintén megjelenik ez az összefüggés. Ez látható Magyarországon, ahol néhány nagyvállalat a Kárpát-medence egészét kezdi belső piacként kezelni. Az új magánszektor meghatározó szereplői Magyarországon is személyek, nem elsősorban cégek, de a legnagyobb szereplők kiemelkedése gyakran kötődik cégekhez.
Minél közelebb van földrajzilag egy európai feltörekvő gazdaság a korábbi európai uniós határokhoz, annál magasabb a külföldi tőke aránya az új magánszektoron belül. A magyar gazdaságban a legmagasabb a külföldi tőke aránya, de a cseh és a lengyel gazdaság is magasabb arányt mutat, mint e három országtól keletre elhelyezkedő gazdaságok. Szlovénia kivétel, mert a szlovén politikai és gazdaságpolitikai környezet megakadályozta a jelentős külföldi tőke beáramlást. Oroszország és Ukrajna keleten, Románia és Bulgária délkeleten jelzik ezt az összefüggést. Elsősorban az adott ország politikai környezetétől függött a külföldi tőke beáramlása, de a földrajzi távolsággal is szoros összefüggést mutat.
Az Európai Unió fejlett országaihoz képest régiónkban erősebb a tőkekoncentráció, erősebb a személyek szerepe és gyengébb a vállalatoké, valamint nagyobb a fővárosok súlya. Hasonló a helyzet a gazdaságok ágazati szerkezetében, mert a fejlett európai gazdaságokhoz képest a feltörekvő gazdaságokban erősebb a súlya egy vagy két meghatározó ipari ágazatnak, amellett, hogy a szolgáltatások mindenhol teret nyertek. A magyar ipar esetében az elmúlt 15 évben az elektronikai-számítástechnikai ipar és az autóipar jelentette az első számú gazdasági motort. Csehországban és Szlovákiában az autóipar az első számú iparág. Oroszországban az olajipar, Ukrajnában az acélipar a meghatározó.
A piacgazdaságra történő áttérés időbeli gyorsasága azt eredményezte, hogy a gazdaság működésének meghatározó jellemzőit tekintve – tőkekoncentráció, vállalati méretstruktúra, ágazati szerkezet, termékszerkezet – erősebb koncentráció alakult ki, mint a fejlett európai uniós országokban. A piacgazdasági átmenet körülményei jelentősen befolyásolják a koncentráció mértékét a gazdaság meghatározó területein, de mégis elsősorban a sebesség – tehát az, hogy 10-15 év alatt történt meg a piacgazdasági átmenet – határozza meg a koncentráció szintjét. A szerves és több évszázadon keresztül kialakuló piacgazdaság szétterítettebb, decentralizáltabb és kevésbé koncentrált szerkezetet mutat, mint régiónk 10-15 év alatt kialakult piacgazdaságai.

Lopakodó válság

A közép- és a kelet-európai gazdaságok elmúlt 15 éves fejlődése alapján kirajzolódik az a trend, hogy valamennyi ország lényegében azonos piacgazdasági átmenetet, majd helyreállítási és felzárkózási forgatókönyvet követ. A forgatókönyv első szakaszában politikai válság lép fel, ennek következtében kialakul a többpárti parlamentáris demokrácia. Ezt követően megindul a piacgazdasági átmenet és a piaci intézmények kialakítása. Megindul a privatizáció, a belső piac megnyílik az európai és globális gazdasági szereplők felé, megindul a külföldi tőkebeáramlás. Kialakul az új pénzügyi szektor és megindul a tőzsdei működés. Ezt követően gazdasági és/vagy pénzügyi válság lép fel, amely sokkterápiás gazdasági kezelést hoz magával. Esnek a beruházások, csökken a fogyasztás, megugrik az infláció és a kamatszint. A pénzügyi válságtól a gazdasági szükségállapotig terjedő sávban találjuk a piaci átmenet közben lévő európai gazdaságokat, de mindegyikre jellemző, hogy sikeresen túljutnak a válságszakaszon. A piaci átmenet megindítását követően fellépő pénzügyi válság annak a strukturális átalakulásnak a következménye, amely a gazdaság intézményrendszerében ment végbe. A következő szakasz a gazdasági helyreállítás időszaka, ekkor valamennyi gazdaság eléri az 1989–91-es induló szint egy főre eső gazdasági teljesítményét és fogyasztási szintjét. A gazdasági helyreállítási szakaszban már általános a jövedelmek és a beruházások bővülése, csökken az infláció és a kamatszint. A gazdasági helyreállítást követi a felzárkózási szakasz, amikor már nem csupán az 1989–91-es induló szintet állítja helyre az adott gazdaság, hanem megindul az Európai Unió átlagos fejlettségi szintjéhez történő közeledés. A következő lépés az Európai Unióhoz való formális csatlakozás, ez minden esetben a gazdasági helyreállítási szakasz után, már a beindult felzárkózási szakaszban történik meg. Előrelátható valamennyi ország esetében a következő pénzügyi és gazdasági válság, amely a gazdasági felzárkózás első gyors szakaszának végét jelzi majd. Ez a legtöbb esetben együtt jár majd az eurózónához történő csatlakozással, de azt megelőzően is lehetséges olyan esetekben, amikor az adott ország hibás gazdaságpolitikát követ.
A jelzett európai gazdasági felzárkózási forgatókönyv első szakaszain szinte valamennyi korábbi tervgazdaság és állampárti diktatúra átesett már. Az egyes szakaszok indulásának időpontja, hosszúsága, illetve kilengései szinte kizárólag a politikai közegtől függenek. Két szomszédos ország adja a két végletet. Lengyelországban a politikai válság, a többpárti parlamenti demokráciára történő áttérés azonnal megindította a piacgazdasági átmenetet, és azonnal sokkterápiát hozott magával. Csehországban éppen fordítva, a bársonyos forradalmat követően kialakult többpárti parlamentáris demokrácia egy lassú piacgazdasági átmenetet hozott magával, és csak az 1990-es évtized második felében jött a válság.
Régiónkban a gazdaságpolitika határozza meg az egyes szakaszok jellegét, a gazdaságpolitikákat azonban egyértelműen a kormányzati és politikai struktúra dönti el. Bár valamennyi közép- és kelet-európai felzárkózó ország forgatókönyve azonos szakaszokat tartalmaz, de a politika határozza meg, hogy a forgatókönyv egyes jelenetei előbb vagy utóbb, halványabban vagy erősebben érvényesülnek.
Magyarország esetében egy gyors piacgazdasági átmenet után az évtized közepén jött a sokkterápia, 1997-től 2000-ig tartott a gazdasági helyreállítás szakasza, majd 2001-től már a gazdasági felzárkózás szakaszában hajózunk. A 2002–2003-ban elkövetett gazdaságpolitikai hibák következtében azonban 2006 körül újabb pénzügyi válság köszönthet be Magyarországon, így nálunk várhatóan nem az eurózónához történő csatlakozás hozza az újabb válságszakaszt, hanem a hibás gazdaságpolitika. A lopakodó magyar gazdasági válság alig félreérthető jele a gyenge gazdasági növekedés és a kirívóan rossz pénzügyi egyensúly együttes jelenléte.

A szerző közgazdász, volt gazdasági miniszter

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.