A magyar oktatásügy válsága

Rockenbauer Antal
2005. 02. 24. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Társadalmi felbolydulás indult meg Ausztriában. Sokan fejeket követelnek, még az oktatási miniszter lemondatása is szóba került. Megkondították a vészharangot: elkerülhetetlen az oktatás gyökeres reformja. A felbolydulás oka a legújabb PISA-felmérés (Programme for International Student Assessment) harminc OECD- és tíz azon kívüli állam 15–16 éves diákjainak tudásszintjéről. A korábbi felmérések szerint az osztrák diákok még az élbolyhoz tartoztak a természettudományi és a matematikai ismeretek, valamint az olvasástudás terén, de mára visszacsúsztak a közepesen teljesítő országok közé.
A magyar helyzet ennél sokkal siralmasabb. Már a korábbi PISA-felmérés is a magyar diákok felkészültségi szintjének romlását mutatta, a friss felmérés adatai szerint olvasástudásban és matematikában mélyen az OECD-országok átlaga alatt vagyunk, alig felette a leggyengébb ötöknek, a természettudományok ismeretében is csak egy hajszállal jobb a kép, ott épp elérjük az OECD-átlagot. A középszintű szakoktatás területén a helyzet egyenesen tragikus: itt már sereghajtók vagyunk. Hazánkban mégsem tapasztalható felbolydulás – csak apátia és hallgatás. Az indoklás szerint nem a tudásszint gyenge, hanem a PISA-felmérés, mert módszereiben nem igazodik a hazai gyakorlathoz. Láthatjuk, a struccpolitika kitermeli saját önigazolását, pedig a hanyatlás egyre nyilvánvalóbb. Az egyetemet kezdő hallgatók tudásszintje messze elmarad a korábbi évfolyamokétól, és ebben nem csak a mesterségesen felduzzasztott létszám a ludas.
A politika aktorai megpróbálják másfelé terelni a közfigyelmet, ezért újra előkerült az ügynöktörvény ügye. A publikum kitöltheti dühét a koncként odavetett szerencsétleneken, akiket az előző rendszer erkölcsi nyomorékká tett, és közben nem tűnik fel, hogy lassan, de megállíthatatlanul csúszunk lefelé. A tudás, a kultúra elsőrendű nemzeti ügyünk még a gazdaság szempontjából is. Egy korábban rossz pályára vezérelt gazdaság öt–tíz év alatt helyrehozható, ha a nemzeti erőforrásokat jól hasznosítják. A legfontosabb erőforrás pedig nem az ásványkincs, a gyárak, a gépek vagy a föld termőereje, hanem az emberi tudás, a szakmai tapasztalat. A kultúra azonban lassabban mozdul, mint a gazdaság. Emberöltőnyi idő kell a felvirágzásához, és emberöltőnyi idő alatt vesszük észre hanyatlását is. Amíg élnek, működnek és tanítanak a szakmájuknak élő tanárok, mesterek és gazdaemberek, addig a tudást a következő generáció átveszi, és aztán továbbadja a következő nemzedéknek. A hivatásának élő tanár onnan ismerszik meg, hogy a legkuszább oktatási reformok ellenére is képes maradandót alkotni, képes akár életre szólóan megszabni lelkesedésével, tudásával tanítványai pályafutását. Az igazi baj ott kezdődik, amikor ez a láncolat megszakad. A pedagógusok társadalmi megbecsültsége és presztízse krónikusan alacsony. Így volt ez már az előző rendszerben is szociológiai felmérések szerint, és helyzetükön a rendszerváltozás jottányit sem változtatott. Elég egy pillantást vetni a közalkalmazotti bértáblázatokra, hogy lássuk, mennyire elmarad a pedagógusok bére a többi ágazatétól. Olyan társadalomban élünk, ahol mindent pénzben mérünk, ezért anyagi megbecsülés nélkül a társadalmi presztízs is alacsony marad. A jó képességű hallgatók elmenekülnek a tanári pályáról, marad a középszer, és a középszer csak saját középszerűségét örökítheti tovább. Persze lesznek mindig megszállottak, akiket hajt a szakmaszeretet, de ez csak arra elég, hogy az elit iskolákba jussanak kiváló pedagógusok. A kontraszelekció pedig tovább növeli a szakadékot az elitképzés és a kevésbé tehetős rétegek számára elérhető oktatás szintje között.
A helyzet már-már tragikomikus a nagy garral hirdetett felsőoktatási törvény előkészítésében. A minisztérium kapkodását jól jellemzi az Országgyűlés oktatási és tudományos bizottsága által szervezett tájékozató bevezetője: „Tisztelt hallgatóság! Amiről én beszélni fogok, az a törvénytervezet tegnap esti verziója. Azt hallottam, hogy délelőtt 11-kor készült egy újabb. Miniszter úr már tud ennél újabbról is?”
Az egyetemi oktatók és a minisztérium álláspontja egyre távolodni látszik. Az alkut megkötő rektoroktól eltekintve erősödik a tiltakozás amiatt, hogy a szakmai, oktatási szempontok alárendelődnek a közvetlen gazdasági érdekeknek, a merev szabályozás pedig akadályozza, hogy az egyes egyetemek és karok sokszor nagyon eltérő lehetőségeik és adottságaik figyelembevételével oldják fel a minőségi oktatás és a megnövelt hallgatói létszám közötti feszültségeket.
Nagy a felelősség azok kezében, akik az oktatás strukturális kérdéseiben döntenek. Jó döntésekkel elősegíthetik országunk versenyképességét a nemzetek versenyében, a rossz döntések hatását viszont generációk sora szenvedheti meg. Ha ez a terület a pártcsaták színterévé válik, ha az új elképzelések minden választás és kormányváltás után keresztezik a korábbiakat, akkor a vesztes csak az oktatás ügye lehet. Különösen szerencsétlen helyzet, amikor a terület legfontosabb döntéshozóit kicsinyes koalíciós osztozkodás keretében választják ki. Ha valahol szükség volna nemzeti összefogásra, ha valahol nem szűk pártérdekek mentén kellene haladni, akkor az oktatás, a kultúra feltétlenül ide tartozik. A konszenzusra talán még lehetne esély, hiszen nem ellenzéki vagy jobboldali túlzás az oktatás válságáról beszélni. Ezt jól példázza, hogy a válság méretét és veszélyeit talán még senki nem tárta fel olyan meggyőzően, mint Gazsó Ferenc szociológus az MSZP társadalompolitikai fórumán. Kérdés azonban, hogy a politika alakítói képesek-e a szűk pártérdekeken túlmutató nemzeti célokat elfogadni és megvalósítani.

A szerző egyetemi tanár

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.