Hornizmus – gyurcsányizmus – hillerizmus

Czakó Gábor
2005. 02. 18. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Minden nép megosztottsága abból ered, hogy zavar támad a nyelvében. Már a gondjait sem tudja megfogalmazni, miként találhatna rá a megoldásukra? Bábel Eufémia nevezetű tartományában élünk évtizedek óta.
Horn Gyula pártelnöksége idején elvekről egyáltalán nem esett szó, sőt, az „ideológiamentességet” hangsúlyozták, mégis megfogalmazódott az alapeszme: „na és?” Ezt maga a pártelnök nyilatkoztatta ki, amikor ’56-os terrorlegény múltját firtatták a parlamentben. Kiderült, hogy a „na és?” működik, a társadalom jelentős csoportjai magukévá tették, hiszen hatalomtechnikai szempontból roppant kényelmes. A hornista „na és?” ideológia elfogadja erkölcsi, érzelmi, értelmi, törvényi ellenvélemények létét, sőt jogosságát, de fütyül rájuk.
Az új magyar szociáldemokrácia című, a mostani pártelnök által fémjelzett vitairat az MSZP ideológiai kinyilatkoztatása. Természetesen egyetlen szóval sem utal Marxra, még olyan alapfogalmak is hiányoznak belőle, mint pl.: „kizsákmányolás”, holott a mai „nyerskapitalizmus” vadabbul sanyargatja a munkavállalókat, mint a két háború közötti elődje. Talán azért mellőzték, mert az „értéktöbblet” elsajátításában mohón vitézkedik a kormánypártok krémcsapata. Hogy mi ennek az ideológiai kinyilatkoztatásszerűségnek az alapértelme? Természetesen a honi „baloldali hagyomány”, a hazugság. A tudszoc stílusú szöveg még attól is elveszi az ember kedvét, hogy az etetőben falatozó cinkében gyönyörködjék. A cinke ugyanis azonos a hiszekeggyel, vele szemben a vitairat legmagasabb szellemi pontja a XIX. századi szociáldarwinizmus. Tökéletesen illik rá Hamvas Béla meghatározása: „egyetlen ponton sem érintkezik a valósággal.” Hogyan nem érintkezik?
A 3. oldalon olvashatjuk, hogy „A magyar lakosság többsége szerint hiányzik a társadalomból a szolidaritás értéke. Erős Köztársaság nincs ott, ahol a létért folytatott küzdelem foglalja el a polgárok hétköznapjait. Erős Köztársaság nincs ott, ahol a tehetősek számára a szolidaritás, a segítségnyújtás, az áldozatvállalás nem önkéntes, hanem csak kikényszeríthető. Új szociáldemokráciára azért van szükség, hogy a szolidaritást újraélessze a magyar társadalomban. Új szociáldemokráciára azért van szükség, hogy szabad és igazságos legyen Magyarország.”
Nos, az utolsó mondatra feleljünk Szabó Lajossal, akinek ebben is igaza van: „Nincs szabadság ott, ahol igazságtalanság, hazugság és kizsákmányolás uralkodik.” Erre bizonyság maga a mostani miniszterelnök, mint hivatásos kizsákmányoló, aki pártja népszavazási kampányában a nemzeti és emberi szolidaritás lerombolásáért küzdött. Többek között „közérdekű tények és adatok” meghamisításával – Btk. 177/b. §. Szó se róla, eredményesen: a szolidaritástól, segítségnyújtástól, áldozatvállalástól visszarettentett szavazók csak három százalékkal maradtak alul az igenlőkkel szemben. Természetesen nem az eredmény a fontos, hanem a küzdelem maga.
A gyurcsányizmus ideológiájának meghatározásához említenünk kell még a decemberi nemzeti megaláztatás utáni percekben bedobott ötletet, az „ügynöktörvény szigorítását.” A sebzett nép sírt, hörgött, szívrohammal küzdött, ezenközben a politikusok meg az újságírók szövegeltek. Miről is? Idézzünk az irat a 22. oldaláról, A törvényesség mindenek felett áll c. fejezetből:
„Hazánkban a törvények tisztelete, a szerződések betartása gyenge. Márpedig csak az a demokrácia lehet erős, ahol a törvény az úr. Ahol a törvény előtti egyenlőség a legszigorúbb szabály. Amíg a társadalom nem érzékeli azt, hogy a politikusok körében is a jogkövető magatartás az általános, amíg nem érzékeli, hogy törvényszegést felelősségre vonás követ a hatalom minden szintjén, addig nem lesz bizalom az igazságszolgáltatás, a hatóságok és a törvényhozók iránt.” A nagy locsogásban sem az ellenzék, sem a gyurcsányista sajtónépség nem hozta szóba – naná, hogy nem! –, hogy az MSZP az eddigi – amúgy rossz – ügynöktörvényt sem hajtja végre. Önmagán. Minden törvényt ugyanis legelőször önmagunkban kell beteljesítenünk. Ugyan vajon jogkövető-e Horn, Medgyessy, Gál Zoltán, Csehák és a többi szociálista politikus? Melyikük vonult vissza, amikor az átvilágítóbíróság felszólította erre? Vagy most, amikor a pártjuk közéleti megtisztulóst játszik?
Vajon előfordulhat-e az EU-tagtársak bármelyikében, például Luxemburgban vagy Dániában, hogy a miniszterelnök öt percnél tovább a helyén maradjon, miután feketén fehéren kiderült róla, hogy jogi-pénzügyi csűrcsavarokkal ingyen kiszakított magának a köztulajdonból két, százmilliónál értékesebb ingatlant?
A vitairat a 2. oldalán külön fejezetet ad ezzel a címmel: „A demokratikus közösség újraépítése.” A hazugság viszont a közösség tagadása, megakadályozza, hogy a közösség lehetséges tagjai szót értsenek egymással A szocialisták közismerten különleges nyelvet alakítottak ki a hazudozásra. E nyelv részint eufemizmusok, megszépítő megnevezések gyűjteménye, pl. a szegény neve „hátrányos helyzetű”, másrészt különleges, mondhatni ínyenc hazugságoké: „ideiglenesen hazánkban tartózkodó” Az eufém nyelvben a mondatrészek is átalakulnak, például a jelzők fosztó-, pontosabban fosztogatóképzővé változnak. Például a „szocialista törvényesség” jelszavával zajlottak a kirakatperek, „haladó értelmiséginek” nevezték azt, aki a pártért megtagadta a józan eszét, „szocialista hazafiságnak” a Moszkva javára végzett hazaárulást. Amikor Illyés Gyula 1977–78 fordulóján megírta kétrészes nagy elemzését a határon túli magyarok sanyargattatásairól, akkor Aczél György nyilvánosan lehülyézte, és vele szemben a „felelős hazafiság” álláspontjára helyezkedett, ami az utódállamok magyarfaló politikájának támogatását jelentette.
No, a gyurcsányizmus körvonalai lassan kibontakoznak. Ez az izmus több a hornizmusnál, az embert mélyebben érinti. Míg a magyarországi szociálizmus eufemizmusok közt bujkáló hazudozás, hornista változata ugyanezt nyegle cinizmussal tetézi, a gyurcsányizmus „megszüntetve megőrzi,” sőt „haladó módon” továbbfejleszti előzményeit. Becsüli az antik értékeket, pl. a „felelős hazafiságot,” ámde majdhogynem filozófia, hiszen emberképet is rajzol a rászorulók elé. Mi több, törekszik is ezt az emberképet a gyakorlatban megvalósítani. Ha nem így tenne, nem is lehetne szocialista.
A december 5-e előtti kampányból kiderült, hogy a gyurcsányista ideológia „újszocialista” embere először is a valószínűtlenségi mozzanatban él: bármit elhisz, ami valószínűtlen, s minden igazságban kételkedik. Azokban bízik legjobban, akik a legtöbbször becsapták. Másodszor: emlékező- és megkülönböztetőképessége nincs. Harmadszor: alaptulajdonsága az önzés és a belőle eredő irigység. Következésképpen pillanatnyi, külső erők által (!) felismertetett, értéket, pl. szolidaritást, nemzeti érzést, jó szándékot nem ismer. Az újszocialista ember talán még nem készült el a gyurcsányista–hillerista műhelyben. Ha tömeggyártása beindul, akkor a Magyarország helyén keletkező valami olyan lesz, mint az ókori Szibarisz, ahonnan szibarita szavunk ered.

A szerző író

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.