Tíz tételben a gazdaságpolitikáról

Cséfalvay Zoltán
2005. 02. 09. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Első tétel
Azok a gazdaságpolitikai hibák és tévutak, amelyekkel már hosszú ideje együtt élünk, javarészt abból fakadnak, hogy Magyarország sorozatosan rossz válaszokat adott a globalizációra. Nem arról van szó tehát, hogy vajon önmagában jó-e vagy sem a globalizáció, hanem arról, hogy vajon Magyarország jó és aktív válaszokat ad-e a globalizáció kihívásaira.

Második tétel
A rossz válaszok egyik oka az örökölt gazdasági kényszerekben rejlik. Így például a hazai privatizáció menetét alapvetően befolyásolta az a tény, hogy az elmúlt negyven esztendő szocializmusa hatalmas külső adósságot hagyott hátra. Az adósságtörlesztéshez szükséges bevételek növelésének kényszere alatt pedig nagyon sokszor előnytelen és joggal kritizált privatizációs ügyletek születtek.

Harmadik tétel
A rossz válaszok másik oka, hogy a magyar szellemi elit elmulasztotta a globalizációval való érdemi szembenézést. Eddig ugyanis mindkét oldalról csak politikai pamfletekre futotta. Jobboldalról olyan elméletekre, amelyek a nemzetállamokat elnyomorító globális összeesküvés rémével ijesztgetnek. Balról – a kizsákmányolás és az elidegenedés fogalmaira építve – az új kapitalizmus neomarxista ihletésű kritikáira. Mindeközben pedig azok, akik a gazdaságpolitikát ténylegesen alakítják, a globalizációban nálunk is minden világok lehetséges legjobbikát látják. Ám ennyire ellentétes dogmákból nehéz, ha nem lehetetlen, értelmes cselekvési alternatívákat megfogalmazni.

Negyedik tétel
A szocializmusból örökölt gazdasági kényszerek miatt és a globalizációval való szembenézés hiányában Magyarországon a piacgazdasági átalakulás és a világpiaci integrálódás döntően külső receptek alapján játszódott le. Eltekintve a csehországi kuponos privatizációtól, Kelet-Közép-Európában, és így Magyarországon is, semmilyen eredeti, saját elképzelés nem született arra, hogy miként kellene úrrá lenni a tervgazdaságból a piacgazdaságba vezető átmenet problémáin. Maradtak tehát a kívülről hozott, az adósságválságokban vergődő fejlődő országok számára kitalált (neo)liberális receptek: a privatizáció, a liberalizáció és a dereguláció.

Ötödik tétel
A külső receptekre, privatizációra, liberalizációra és deregulációra épülő gazdaságpolitika erőforrásai azonban végesek, tartalékai korlátozottak. A privatizációt eleve behatárolja az eladható állami vagyon nagysága és köre. Így Magyarországon sincs már mit eladni, ha mégis privatizációra kerül sor, akkor annak több köze van az állam eladósodottságához, mint a versenybővítés iránti törekvéshez. Hasonlóképpen a gazdaság liberalizálásában is viszonylag hamar el lehet jutni addig a pontig, amikor a külföldi befektetésekért folyó liberalizálás már egy lefelé húzó nemzetközi versenyfutásba – széles körű adómentesség, olcsó munkaerő, puha nemzeti valuta, gyenge munkajogi előírások, laza környezetvédelmi szabályok – hajtja az országot. Mi ebben most ott tartunk, hogy az adófizetők pénzéből forintmilliárdokat fizetünk azért, hogy a világ legnagyobb transznacionális vállalatai kegyeskedjenek nálunk is letelepedni.

Hatodik tétel
Magyarországon a privatizációra, liberalizációra és deregulációra épülő gazdaságpolitika az ezredfordulóra belső korlátaihoz érkezett, konkrét gyakorlata, az export vezérelte növekedési modell pedig tartós válságba jutott. Ez a modell két tényezőre épült: az olcsó munkaerőre és a viszonylag kedvező infrastruktúrára. E két tényező – megtámogatva a masszív privatizációs kínálattal – a kilencvenes években elegendő volt ahhoz, hogy a gazdaság modernizálásához szükséges tőkét és technológiát, valamint az exportra termelő transznacionális vállalatokat az országba vonzza. Az ezredfordulóra azonban elfogytak a modell tartalékai. Az olcsó, szabad és könnyen betanítható munkaerő-tartalék az ország nyugati felén szinte teljesen kimerült. A keleti régiókban ugyan még megtalálható ez a munkaerő, ide viszont a lassan épülő autópályák hiánya akadályozza a külföldi tőke eljutását. Hasonlóan szertefoszlott egykori előnyünk az infrastruktúrában is, az autópálya-építkezéseket éppen ez a tény motiválja.

Hetedik tétel
A privatizációra, liberalizációra és deregulációra épülő gazdaságpolitika hazai válsága miatt az ország felzárkózása csak alapvető gazdaságpolitikai modellváltással érhető el. Noha az export vezérelte modell kifulladásának jelei már az elmúlt évtized végén megjelentek, a hazai gazdaságpolitika nagy vonásaiban mind a mai napig változatlan maradt. A fejlődési pálya kiegészítésére mindössze egyetlen rövidke vállalkozás történt 2000 és 2002 között, a Széchenyi-terv, amely kísérletet tett a betelepült transznacionális nagyvállalatok, valamint a hazai kis- és közepes vállalatok összekapcsolására, továbbá néhány hazai erőforrás, mint amilyen a termálvízkészlet, mobilizálására. Egynémely politikusi körökben a ma divatos felfogás úgy tartja, hogy a Széchenyi-tervvel az ország elkanyarodott az export vezérelte fejlődési modelltől, és csak egy új kormánnyal, 2004 táján tért vissza a helyes útra. Ám ez alapvető félreértés! Nem a gazdaságpolitika tért le az export vezérelte modellről, hanem – mint fentebb láthattuk – az export vezérelte növekedési modell ütközött saját belső korlátaiba. A Széchenyi-terv pedig a kifulladó modell mellé és nem helyett keresett újabb erőforrásokat. Természetesen az export vezérelte növekedési pályára mindig vissza lehet térni. De ne feledjük, ennek ára van. Ilyen ár például a nemzeti valuta leértékelése, a reálbérek stagnálása vagy csökkenése, a külső befektetők számára további kedvezmények biztosítása.

Nyolcadik tétel
Magyarországon ma mindenfajta gazdaságpolitikai modellváltás alapja, hogy a politika végre felhagyjon az agyonideologizált vagy-vagy logikával – a jobboldalon a neoliberális, a baloldalon pedig a belső erőforrások mozgósítására épülő gazdaságpolitika diszkvalifikálásával, gyakori démonizálásával. A (neo)liberális, szabadpiacpárti, valamint a nagyobb állami szerepvállalásra épülő gazdaságpolitika közötti választás ugyanis nem politikai hitvallások, hanem a megoldandó problémák kérdése. A politika természete szerint az egyszerű üzenetek mestersége – így a hazai politikusok is szívesen látják a világot vagy-vagy alternatívákban. Ám az egymást kizáró egyszerű üzenetek nemcsak azt jelentik, hogy primitívvé egyszerűsítjük az előttünk álló kihívásokat, hanem azt is, hogy eleve kidobjuk a másik alternatíva felhasználható elemeit.

Kilencedik tétel
Mint mindig az életben, a gazdaságpolitikában is van legalább még egy út. A globalizáció korában sem csak egyetlen fejlődési minta létezik, hanem két alapvető gazdaságfejlődési modell verseng egymással. Az egyik, az angolszász országok modellje, a szabadpiaci gazdaságpolitikával – privatizációval, liberalizációval, deregulációval – a vállalatokon kívüli környezet rugalmas átalakítását helyezi előtérbe. Ez volt Írország, és ma ez Szlovákia sikerének kulcsa. A másik modell a vállalatokon belüli rugalmasságra, az alkalmazottak nagyobb önállóságára, kreativitásuk kiaknázására, ebből eredően a nagyobb hozzáadott értékű termelésre, végső soron a helyi humán erőforrások minél jobb érvényesülésére helyezi a hangsúlyt. Ez volt Finnország, és ma ez Szlovénia sikerének záloga. A lényeg, és ez a globalizáció korparancsa, hogy a gazdaságpolitikai modell valahol – vállalaton kívül vagy belül – biztosítsa a rugalmasságot. Ettől lesz mind a két modell élet- és versenyképes. Okos országok okos kormányai pedig a kettőt kombinálják egymással. Okos országok okos kormányai a gazdaságpolitikában nem játsszák ki egymás ellen a betelepülő külföldi nagyvállalatokat és a helyi kisvállalatokat, nem tekintik egymással ellentétesnek a globálist és a helyit, hanem éppen a globális és a helyi összekapcsolódását segítik elő.

Tizedik tétel
Egy felzárkózó országban a globalizáció viszonyaihoz igazított gazdaságpolitika egyszerre liberális és konzervatív – úgy épít a szabadpiaci versenyre, hogy közben az ország belső erőforrásait, mindenekelőtt a humán erőforrásait is erősíti. Egy ilyen gazdaságpolitika nálunk támaszkodhat a korábbi előzményekre is, például a Széchenyi-tervre. Ám Hérakleitosz óta tudjuk, hogy kétszer nem léphetünk ugyanabba folyóba, mert időközben a folyó – és világ is – megváltozik. Így 2006-ban sem lehet minden további nélkül újra viszszatérni a Széchenyi-tervhez. Vegyes modellre van szükség, amely, ahol lehet és kell, a vállalatokon kívüli környezet flexibilitását, ahol lehet és kell, a vállalatokon belüli rugalmasságot erősíti. Szükség van a (neo)liberális gazdaságpolitika elemeire, így a külföldi befektetőknek nyújtott kedvezményekre, mert nálunk még mindig a betelepülő külföldi tőke teremt tömegével munkalehetőséget az alacsony képzettségű munkavállalói rétegeknek. Szükség van a (neo)liberális gazdaságpolitika elemeire, így az állami kiadások visszafogására, mert a túlzott állami kiadások az innovatív hazai vállalkozásoktól veszik el a forrásokat és a levegőt. De szükség van állami eszközökkel a hazai erőforrások, szellemi energiák és vállalkozói ötletek mozgósítására, a kis- és közepes vállalkozások, valamint a nagyobb hazai hozzáadott értéket előállító ágazatok támogatására.
Egy ilyen vegyes, a globalizáció viszonyaihoz igazított gazdaságpolitikának ma Magyarországon legalább 12 ponton kell alapvető változtatásokat megtennie:
a) A vállalkozások (adó)terheinek azonnali és radikális csökkentése.
b) A kis- és középvállalkozások hitellel, tőkével és technológiával való segítése, és különösen a betelepült transznacionális vállalatokkal való termelési kapcsolatainak közvetlen támogatása. Nem azért, mert ezek zömmel magyar tulajdonú vállalkozások, hanem azért, mert csakis ennek a szektornak a megerősödésén keresztül vezet az út a humán erőforrásokra építő gazdasági felzárkózáshoz.
c) A vállalkozói szektor és a kutatás-fejlesztés öszszekapcsolása. Magyarországon számtalan jó vállalkozás és sok jó kutató-fejlesztő bázis van – ami hiányzik, az a közöttük lévő közvetlen kapcsolat.
d) A hazai magas hozzáadott értéket teremtő munkakultúrák – például a kézműves-manufaktúrák vagy a borászat – megőrzése és védelme. Elsősorban ismét nem azért, mert ezek magyar munkakultúrák, hanem azért, mert a réspiacokon versenyképesek, és növelik a nemzeti termékben a hazai hozzáadott részt.
e) A magas hozzáadott értékű és sajátos hazai erőforrásokat kihasználó ágazatok – például gyógyturizmus, informatika vagy biotechnológia – célzott fejlesztése.
f) A felsőoktatás színvonalát lefelé húzó, az egyetemeket nivelláló úgynevezett bolognai folyamat mellett a csúcsszínvonalú egyetemi intézmények (college-ok) rendszerének és hálózatának megteremtése.
g) A munkalehetőségek bővítésének támogatása, akár olyan termelőberuházásoknál is, amelyek döntően alacsonyan képzett munkaerőt foglalkoztatnak, és így alacsony hazai hozzáadott értéket termelnek, mert még ez is jobb, mint a munkanélküliség.
h) Az államigazgatás radikális karcsúsítása, ami nem azonos a ma zajló, pusztán költségvetési megtakarítási szempontú fűnyíróelvvel. Minden olyan igazgatási és hatósági feladatot, ahol a verseny az állampolgárnak/fogyasztónak jobb és több szolgáltatást biztosíthat, piaci és részben civil, nonprofit szereplőknek kell átadni. A ma még központi igazgatási, tervezési és fejlesztési feladatok többségét alulról legitimált, demokratikusan választott testületekkel és jelentős önállósággal rendelkező régiókhoz kell decentralizálni. Ezzel párhuzamosan növelni kell a települési önkormányzatok saját forrásait, a helyben keletkezett személyi jövedelemadó legalább felét a településen kell hagyni. A minisztériumokban és központi állami szervekben csak stratégiai és szabályozási feladatokat szabad megőrizni.
i) A nagy elosztó-ellátó rendszerek, mindenekelőtt az egészségügy terén a működtetésben (tehát nem a tulajdonlásban!) – a szociális szempontok megőrzése mellett – a magántőke széles körű bevonása.
j) A lakásrendszerben olyan támogatáspolitika kialakítása, amely döntően a lakásmobilitást (lakáscserét) erősíti. Nem az a lakásrendszer igazságos ugyanis, amely célzottan támogat egy-egy mégoly rászoruló réteget, hanem az, amely lehetővé teszi, hogy minden réteg előrébb léphessen egyet, hogy idővel minden réteg javítani tudjon lakáshelyzetén.
k) A közlekedési infrastruktúra fejlesztése, európai szintű logisztikai bázisok kiépítése (Budapesten és vidéken is).
l) Az európai uniós források minél jobb kihasználása, és minél több ilyen forrásnak a termelő beruházásokba és infrastruktúrába való terelése. A 2007–2013-as tervezési időszakra vonatkozó Nemzeti fejlesztési terv pedig, legyen az időtáv bármily távoli is, életbevágó fontosságú. Bárki is legyen ugyanis kormányon ebben az időszakban, bármit is ígérjen a választási kampányában, bármi is szerepeljen kormányprogramjában, csakis azt tudja majd megvalósítani, ami ebben – az unió által is elfogadott – tervben szerepel.
Mindezek a lépések természetesen felfűzhetőek olyan nagy fejlesztési víziókra is, amelyek a jövő Magyarországában Kelet-Közép-Európa pénzügyi szolgáltató központját, jövendő tudáscentrumát vagy új innovációs motorját látják. A legnagyobb vízióhoz, Magyarország felzárkózásához azonban globalizáció- és (neo)liberalizmusellenes dogmáktól mentes szorgos aprómunka kell.

A szerző közgazdász, egyetemi tanár

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.