Az érettségi vizsgáról és a svéd oktatási modellről

2005. 03. 10. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A magyar sajtónak sosem volt és ma sem kedvenc témája a közoktatás, az alap- és a középfokú oktatás pedig főképp nem az. Napjainkban viszont egyre több figyelmet szentelnek a lapok a kétszintű érettségi rendszerről folyó vitának.
Nem csoda, hisz a vizsga szónak ez a jelzője és a belőle képzett múlt idejű igenév (érettségizett) bűverővel bírt nemcsak az értelmiség soraiban, hanem a legtöbb gyermeket nevelő magyar család számára is. Ez a műveltség és a felsőfokú tanulmányokra való felkészültség hagyományos (sokak szerint több évszázados) és örök garanciája. Sajnálatos módon azonban – és ebben mindenki egyetért – meg kell változtatni, mert hagyományosan magas színvonala lesüllyedt, és az egyetem előtti szűrőfunkcióját nem látta el kielégítően.
Viszont még a pedagógusok között is csak kevesen tudják, hogy ezt a vizsgaformát a Bach-korszak alatt vezették be, és Eötvös József, a kiegyezés utáni első kultuszminiszter, megszüntetését és az egyetemi felvételi vizsgával való helyettesítését tervezte. Az a kérdés pedig kevesekben vetődik fel, hogy hajdanában valóban olyan magas színvonalú volt-e a matura, ahogy kiskoromban (1927-ben születtem) az öregektől hallottam. Móricz Zsigmond második önéletrajzi regényében (Forr a bor) egy tiszántúli kisvárosi gimnázium érettségi előtt álló tanulói, a maturandusok, Nyilas Mihállyal, az igazgató unokaöccsével együtt egy debreceni tankerületi igazgatóságra bejáratos személy megvesztegetésével szerzik meg a tételeket. Hja, ez egy kis vidéki középiskola volt! De Szabó Magda legújabb életrajzi regényében (Für Elise) a 30-as évek közepén a Dócziban, ebben a református egyház égisze alatt működő, igényes leányiskolában, az ő nagy szimpátiának örvendő, de rossz tanuló nevelt testvére számára az írásbeli alatt csempészik be a tételek megoldását – a felügyelő tanárok orra előtt.
Ha mindezt a saját 1945-ös érettségi vizsgámmal és a 60-as, majd később a 90-es években vizsgáztatóként szerzett tapasztalataimmal egybevetem, nyugodtan állíthatom, hogy ez a „háztáji érettségi” sokszor nem több, mint a tanárokkal lefolytatott bizalmas iskolazáró beszélgetés, néha az iskola évről évre visszatérő „saját elnöke” jelenlétében. Ez a vizsga az életben csak a protekciós helyekre való bejutásra készít fel. A diákkal több éven át együtt élő tanár sem gondolkodik másként, mint a célba vett munkahelyen dolgozó rokon vagy jó ismerős.
Nem ilyen az újonnan bevezetett emelt szintű érettségi vizsga. Ez a középiskolai tanároktól függetlenül megtartott francia examen de baccalauréat-hoz hasonlít, amelyet egy 1804. évi törvény tett kötelezővé az elméleti karokon tanulni kívánó fiatalok számára. Ma Magyarországon az értelmiségi túlképzés veszélye láttán egy ilyen szigorú vizsgát kellene a legigényesebb egyetemi karokra (és nemcsak az idegen nyelvi szakokra) való bejutás feltételévé tenni. A hagyományos vizsgát mai közoktatásügyünk középszintű jelzővel ellátva meg akarja tartani, azzal a figyelemre méltó újítással, hogy megnöveli benne az objektívan pontozható írásbeli rész súlyát, nehogy az egyetemi vizsgán derüljön ki, hogy mit ér az egyik vagy a másik iskola jeles osztályzata. De ezeket a teszteket időben – esetleg több iskolaévre felbontva – kellene letétetni! Így a fiatalok jó tréninget kapnának szakmaváltozásra és továbbképzésre kényszerítő korunk 5-10 évenként megismétlődő nagy tesztjeihez:
a munkahelyi felvételi beszélgetésekhez. Ez sokkal inkább serkentene folyamatos munkára, mint egy végső megmérettetés fenyegetése. A szóbelit pedig csak az elégtelen vagy a nagyon gyenge dolgozatok javítási lehetőségeként kellene meghagyni.
Persze az érettségi vita leple alatt a felsőfokú tanulmányokra való felkészítés minőségének a kérdése rejlik. A semmivel sem helyettesíthető jó minőségű oktató-nevelő munkát jól egészíthetnék ki az objektív értékelést és a tanulók kiválasztását segítő újítások. Például Svédországban – ahol már harminchat éve nincs gimnáziumi záróvizsga – az alapiskola 9. osztálya végén anyanyelvből, angolból és matematikából központi tesztet íratnak, és egyebek mellett ennek az eredménye alapján irányítják a tizenhat éves fiatalt a neki megfelelő továbbtanulási irányba (gimnáziumi humán vagy reál, illetve két különböző szintű szakképzés), az iskolán belül pedig a különböző szintű tantárgyoktatási csoportokba. Ezt a vizsgát különböző szinteknek megfelelő anyaggal a hároméves középiskola három osztályában évenként többször is megismétlik. Ez lehetővé teszi a tizenhat éves korban többnyire szülői határozattal választott – nem egyszer a tanuló adottságainak nem megfelelő – irány megváltoztatását. Az ezek után kiadott középiskolai záróbizonyítvány értékelése pedig sokkal többet ér, mint egy nagy hűhóval előkészített, formális vizsgáról kiállított papír.

A szerző nyugalmazott tanár

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.