Húsvéti feltámadásaink

Csontos János
2005. 03. 26. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Magyarország keresztény ország? – olvasom a kérdést az ötszázalékos parlamenti küszöbbel küzdő törpepárt óriásplakátján, s nem értem, mit akarhatnak. Keresztény ország egy van a világban: úgy hívják, hogy Vatikán. Meg is szokta kapni a magáét a felvilágosult szocialistáktól meg liberálisoktól; mondván, hogy elavult teokrácia, ahol, ugyebár, definíció szerint értelmetlenség állam és egyház dogmatikus szétválasztásáról beszélni. Ugyanezeknek a felvilágosult abszolutistáknak semmi gondjuk nincsen például az Egyesült Királysággal, pedig II. Erzsébet királynő nemcsak a Brit Nemzetközösség vezetője, de nem mellékesen az anglikán egyház feje is. Ugyancsak fennakadna e szigorú liberális rostán maga Izrael is. Képzeljük csak el, vajon meddig díszeleghetne Tel-Avivban egy ilyen, ékes héber nyelven megfogalmazott feliratú óriásplakát: Izrael zsidó állam?
A politikai ostobaságnak a jelek szerint semmi nem szab gátat, ám nem mondhatunk le a lelkek jámborításáról. Amikor például vehemens baloldali aktuálpolitikusok szájából azt hallom: Jézus Krisztus is szociálliberális volt – megelégedés tölti el a szívem. Lám, egy olyan személyiség, akinek a materialisták még a puszta históriai létezését is kétségbe szokták vonni, adott esetben még lobogóra is tűzhető, példaképként is használható. Mégiscsak eljut mindenhová az Ige. Ehhez képest szót sem érdemel a több évezredes csúsztatás, hogy a krisztusi tanításból származik a szociális érzékenység újkori tana, nem pedig fordítva. Nem elszigetelt jelenség ez a korzavar, előzmény és következmény könnyed fölcserélése: Ausztráliában például megtekinthető az Ausztráliát felfedező Cook kapitány szülőháza, amelyet téglánként hajóztak be és raktak öszsze újra merő tiszteletből.
Ausztrália arra is jó, hogy belegondoljunk: a húsvét nem feltétlenül tavaszünnep. A Dél Keresztje alatt például az ősz kezdetét jelzi. Az északi félteke emberének lelkében persze ott lappanganak a kulturális előzmények a pogány tavaszköszöntőktől a pászkaünnepig – Jézus Krisztus „társadalmi forradalma” azonban túlmutat a naptárbeli szimbólumokon és a földrajzi meghatározottságokon: térben és időben egyetemesnek tűnik. Ha már aktualizáltunk, s a krisztusi tanítást a mai konzervatív– szociálliberális erőtérbe helyeztük, érdemes továbbgondolni: ha a názáreti a mai értelemben vett politikai pályára adja a fejét, vajon felismernénk-e az érkezését? Meg tudná-e teremteni a magabiztosság és a népe iránti alázat ama elengedhetetlen kettősségét, amely nélkül azóta sincs hatásos és hatékony választott vezető? Segít-e ebben a felismerésben a mindenhatónak gondolt demokrácia, amely egyik első megnyilvánulásaként Barrabást hozta ki győztesnek Jézussal szemben? Beszélhetünk-e vajon négy vagy öt évre választott e világi messiásokról? S ha mégis sikeres az újszövetségi káderpolitika, segít-e a (ki) választott vezetőnek az istenadta nép? Segédkezik-e cipelni virtuális keresztjét? Nyújt-e neki Veronika-kendőt az önkéntes kálváriajárás során, vagy csak azon jár az esze, hogy sorsot vessen a ruháira? S hányszor kell hallanunk a szót: „Bevégeztetett”; hogy ne kezdjük újra meg újra megmászni a Golgotát?
Feltámadásaink a történelmi tapasztalat szerint mindig magasztosak, de soha nem véglegesek. A história arra int: az egyén – bármennyire kiteljesedjenek is szabadságjogai – a közösség nélkül értelmezhetetlen. Közösségi vezető pedig nem létezik áldozathozatal nélkül. Közösség sem áldozat nélkül. Amikor húsvétkor – túl az óriásplakátok magasán – felpillantok a három keresztre, mindig erre gondolok. Meg arra, hogy az én országom ebből a világból való.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.