Konszenzuskérdések az államfőválasztás előtt

2005. 03. 18. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Időről időre felvetődik az igény a közéletben a politikai konszenzus iránt. A politika szereplői a napi csatározások szüneteiben – legfőképp az egész nemzetet érintő ügyekben – alkalomadtán szükségét érzik az összefogásnak, ez a törekvés azonban általában megmarad a retorika szintjén. Ilyen konszenzusigény volt tapasztalható az uniós csatlakozás vagy nemrégiben a Nemzeti fejlesztési terv ügyében, legutóbb pedig a közelgő államfőválasztás kapcsán találták fontosnak kimondani a pártok, hogy készek a megegyezésre. A Fidesz jelezte, hajlandó az együttműködésre, és konzultációt javasolt, a kormányoldal pedig, bár közjogilag nem köteles egyeztetni a köztársaságielnök-jelöltekről, egyelőre nem zárkózott el nyilvánosan a tárgyalás lehetőségétől.
A pártok szempontjából nem közömbös vagy mellékes, hogy ki tölti be az államfői tisztséget, a politika szereplői számára releváns kérdés, ki kerül a köztársasági elnöki székbe. A pozíció jelentőségét jól demonstrálja a pártoknak az eddigi elnökválasztások alkalmával gyakorolt magatartása is. A tisztség politikai jelentőségét mutatja a politikai erők nem múló érdeklődése az államfőválasztás módja iránt. Több népszavazási kezdeményezés volt a témában, újra és újra napirendre emelték a kérdést (parlamenti vagy közvetlen választás?). Ezúttal azonban nem ez a dilemma áll a középpontban, hanem a jelölt személye mellett a támogatás mértéke a fő kérdés.
1990-ben Göncz Árpádot egyetlen jelöltként, a pártok konszenzusa mellett választotta a parlament köztársasági elnökké (295 igen szavazattal). Az egyetértés mögött azonban komoly politikai érdekek, egyezkedések álltak, amelyek végül politikai megállapodást eredményeztek egy rendkívüli szituációban. Az MDF– SZDSZ-paktum értelmében az államfői tisztségért cserébe a szabad demokraták hozzájárultak a kormányozhatósághoz szükséges alkotmánymódosításhoz.
1995-ben a szocialista-liberális koalíció jelöltjeként, Mádl Ferenccel szemben választották meg az első fordulóban Göncz Árpádot köztársasági elnöknek (259 igennel). Ekkor nem a pártok konszenzusos jelöltje volt Göncz, hanem csak a kétpárti koalícióé, ráadásul kihívója is akadt. Az ellenzéki pártok közül az MDF, a Fidesz és a KDNP (az FKGP már előre bejelentette, nem vesz részt az elnökválasztáson, tiltakozásul a választás módja miatt) közösen jelölte Mádl Ferencet, akinek azonban ekkor még nem volt reális esélye a győzelemre, jelölése – mondhatni – jelképes aktus volt. Az alternatív jelöltállítás ténye egyes akkori vélekedések szerint eleve ellenkezik az államfői intézmény egész nemzetet képviselő mivoltával, mivel így kampány kezdődhet, amelyben a jelöltek egymással is kénytelenek foglalkozni, és ez a politikai harc nem méltó az államfői tisztséghez. Ezzel szemben mások azt hangsúlyozták, hogy a demokrácia szabályainak megfelel a több jelölt versenye. Ezt a gondolatmenetet folytatva felvetődik tehát a kérdés, vajon az elnöknek szükségszerűen élveznie kell-e az összes párt bizalmát ahhoz, hogy az egész nemzetet képviselni tudja.
2000-ben lejárt Göncz Árpád egyszer megújítható mandátuma, és a kormánypártok által javasolt Mádl Ferencet választották köztársasági elnöknek, aki egyedüli jelöltként indult a szavazáson. Mádl csak a harmadik fordulóban, egyszerű többséggel nyerte el a tisztséget (243 igennel), miután az első két fordulóban nem szerezte meg a képviselők kétharmadának támogatását. Történt ez annak ellenére, hogy a szocialista-liberális ellenzék nem indított riválist a választáson. A szavazás előtti tárgyalásokon, illetve az előzetes nyilatkozatok alapján az MSZP és az SZDSZ képviselőinek többsége is támogatásáról biztosította Mádl Ferencet, a parlamenti pártok közül egyedül a MIÉP jelezte, hogy nemmel fog szavazni. Éppen ezért volt meglepő, hogy az első forduló eredménytelen lett, bár csupán hét szavazat hiányzott a minősített többséghez. Ellenszavazatokra ugyan lehetett számítani az MSZP és az SZDSZ frakciójából is, sőt a kisgazda honatyák egy része is voksolhatott nemmel, de azt talán senki nem várta, hogy a második forduló is kudarccal végződik. A titkos szavazás miatt nem zárható ki elvileg, hogy akár a Fidesz vagy az MDF képviselői közül sem tartotta magát mindenki a pártfegyelemhez, de ez a feltevés leginkább csak az ellenzéki véleményekben jelent meg, mivel ellenkezett volna a kormányzó pártok jól felfogott politikai érdekével. Bárhogy is történt, az elnökválasztás politikai relevanciáját jól mutatta a szavazás körül kialakult vita: a pártok egymást okolták azért, hogy nem sikerült elsőre kétharmados többséggel államfőt választani. Bár egyetlen jelölt indult és így elvileg nem volt tétje az elnökválasztásnak, mégis üzenetértékkel bírtak a szavazás körülményei.
Az államfő politikai súlyára, megítélésére, elfogadottságára nemcsak megválasztásának módja van hatással, hanem annak is meghatározó jelentősége lehet, hogy miként történik a jelölése, a politikai erők között mennyire alakult ki konszenzus a személyét illetően. A köztársasági elnök első számú feladata, hogy kifejezze a nemzet egységét, ennek a követelménynek pedig elméletileg jobban megfelel, ha minél szélesebb konszenzussal megválasztott, sőt közösen jelölt személy tölti be a tisztséget. Ami pedig a közelmúltban felvetődött civil kezdeményezést illeti (110 közéleti személyiség, bal- és jobboldaliak egyaránt, Sólyom Lászlót javasolták az államfői posztra), közvetlen elnökválasztás híján egy ilyen akció vélhetően hozzájárulhat az elnök társadalmi elfogadottságához. A gyakorlatban eddig a megválasztott államfő mindig a pártok jelentős többségének támogatását élvezte, a szavazatszámok pedig nyilvánvalóan az egyéb körülmények összefüggésében, az adott kontextusban értékelendők (volt-e ellenjelölt? stb.). Ezeknek a számoknak és a szavazás körülményeinek azonban inkább csak rövid távon lehet hatásuk. Göncz Árpád és Mádl Ferenc egyaránt a társadalomban elfogadott, magas legitimitású köztársasági elnöknek bizonyult. Kiemelkedő népszerűségük, amely persze nem választható el magának a tisztségnek, az intézménynek kijáró bizalomtól, szintén ezt igazolja. Bár annak, hogy mely pártok jelölték az aktuális államfőt, a későbbiekben lehet jelentősége, a politika szereplőihez való viszonyát, politikai súlyát inkább az határozza meg egy adott időszakban, hogy az elnök milyen kérdésekben szólalt meg, és milyen álláspontokat foglalt el.

A szerző a Vision Consulting politikai elemzője

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.