Hírlapot a diákok kezébe!

2005. 04. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy kiváló ötlettől vezérelve olvasásra nevelő programot indított a Magyar Lapkiadók Egyesülete. Az egyesület által a siófoki Hotel Azúrban Lapkiadás a változó világban címmel megrendezett nagyszabású – több száz szakembert megmozgató – konferencián is a fiatalok olvasásra nevelése lett volna a központi téma. Kár, hogy a „napirendi pont” – Népszabadság által beharangozott – előadója, Magyar Bálint oktatási miniszter lemondta az előadását. A csupán egy hónapra tervezett kísérleti programszakaszban laptársunk (konkurensünk?), a Népszabadság vesz részt, és ennek során ingyen adja kilenc budapesti és három vidéki középiskola diákjainak a kezébe az újságot. Sőt, a kiválasztott diákok csoportja látogatást tehet a Népszabadság szerkesztőségébe is, ahol tanult és sokat tapasztalt kollégáink bevezetik a jövő újságolvasóit és -készítőit a lapszerkesztés rejtelmeibe. De a programba kísérleti jelleggel beválogatott tanulók elméleti és gyakorlati ismereteket is kapnak a sajtóról. Legalábbis annak a Népszabadság által képviselt politikai-ideológiai irányzatáról.
Nincs abban semmi különös, hogy az amúgy függetlennek tetsző lapkiadói egyesület most éppen a Népszabadsággal kart karba öltve indít útjára egy újságolvasásra nevelő programot. Önálló jogi személyként azon lap reklámozására fordíthatja a tagdíjbevételét, amelyikre akarja. Azt ugyanis álmunkban sem mernénk feltételezni, hogy a kulturális tárca közpénzből támogatna olyan programot, amelyben a médiaegyensúlyra való törekvésnek még a látszatát is kerülni igyekeznek a programszervezők.
A program tartalma és szlogenje, a Hírlapot a diákoknak! és a hidat szimbolizáló arculata igencsak ismerős a Magyar Nemzet háza táján.
A helyzet az, hogy a Népszabadsággal együttműködve megvalósított programot lapunk marketingért felelős munkatársai találták ki pár évvel ezelőtt, amikor még kiadónk, a Nemzet Kft. is tagja volt a Magyar Lapkiadók Egyesületének. (Kiadónk egyesületből való kiválásának háttere is figyelemre méltó történet.)
Említést érdemel, hogy az ötletet a WAZ német lapcsoport által kimunkált ZEUS-programja (Zeitung und Schule) alapján már sikeresen megvalósította a Pannon Lapok Társasága SÉTA (Sajtó és Tanulás) címen. A több, nagy példányszámú megyei lapot kiadó társaságnak tehát volt saját ötlete a nemes program címére, és nem fanyalodott rá más lap szellemi ötletére.
A HÍD-program ötletgazdájának kiléte egyébiránt nem ismeretlen a magyar lapkiadók között, lévén, ezt is az egyesülettel és így annak tagjaival kívánta megvalósítani a Nemzet Kft. Ezt igazolja a HVG április 2-i számában megjelent korrekt tudósítás is. E szerint: „A program kidolgozásán a másik nagy politikai napilap, a Magyar Nemzet is munkálkodott, s a kísérlet kiértékelése után induló újabb fordulóba vélhetően be is kapcsolódik.”
Vélhetően így lesz.
Hiszen az ötlet – a Magyar Nemzet kiadója már csak tudja – valóban ragyogó. A Magyar Lapkiadók Egyesületének szórólapján közölt nemzetközi adatok ugyancsak magukért beszélnek. Azokban az országokban, ahol – szponzorok vagy az állam bőkezű támogatása jóvoltából – hírlapokat adtak a 16–24 éves korosztály kezébe, ott tíz év alatt megduplázódott a rendszeresen újságot olvasó fiatalok száma.
Ha valóban az a cél, hogy a média által közvetített eseményeket, a közvélemény-formáló publicisztikákat önállóan – netán esetleg független aspektusból – értékelni képes újságolvasó generációk nőjenek fel, akkor nem kellene félni a Magyar Nemzet középiskolásokra gyakorolt hatásától sem.
Ha már a Népszabadság politikai befolyásától nem félnek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.