A hazai árampiacot bénító túlerő

2005. 05. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

kormány, a parlament gazdasági bizottságának többsége és az Energiapolitika 2000 társulat elnöke egyetért abban, hogy a villamosenergia-piac szereplőitől ma még független Magyar Villamos Rendszerirányító (Mavir) kerüljön vissza az állami tulajdonú Magyar Villamos Művekhez. E jelentéktelennek látszó fejleményt érdemes közelebbről megvizsgálni, s nem csak az annak kapcsán létrejött ritka egyetértés okán.
Kezdjük néhány kérdéssel. Szeretné ön azt hallani, hogy a Magyar Villamos Művek (MVM) Rt. újra nagy nemzeti villamosenergia-társaság? Hogy végre vegye kézbe a dolgokat, és rázza gatyába az országunkba tolakodott, állandóan elégedetlenkedő, profithajhász, külföldi tulajdonú energetikai vállalkozásokat? Hogy végre hazai árammal lássa el a magyar fogyasztókat? Hogy nőjön össze az, ami együvé tartozik, s legyen az MVM része a 2003 elején önállóvá vált, a hazánkban elindult villamosenergia-piaci verseny kulcsfontosságú állami intézménye, a piaci szereplőktől ma még független Mavir? Nos, ha ezt szeretné hallani, akkor ne elégedjen meg az elmúlt három évben végrehajtott durván 30 százalékos (áfaemeléssel együtt 43 százalékos) hatósági villamosenergiaár-emeléssel, de tanulja meg szeretni a még drágább áramot. A nemzeti színű monopólium árát ugyanis önnek (meg nekem) kell majd megfizetnie.
A parlament a napokban vitatja a hazai villamosenergia-szektor működését alapvetően meghatározó, a 2001. évben elfogadott villamosenergia-törvény módosítására vonatkozó javaslatot. A módosítás a legnagyobb csendben folyik, s szakmai körökben máris nagy a csalódás. A kormány a 2003 elején sokak számára meglepően sikeresen induló árampiaci verseny továbbvitelének törvényi feltételeit nem teremti meg, sőt, az egyetlen érdemi módosítási javaslat, a Mavir visszaintegrálása az MVM-be csak a már jelenleg is domináns áramkereskedői pozícióban lévő MVM érdekeit szolgálja.
Mit tesz tönkre megint a rossz politika? Az árampiaci versenyt. A tényleges piaci verseny térnyerését illetően 2003 elején sokan voltak szkeptikusak, mivel az állami tulajdonú MVM domináns, más szektorokban elképzelhetetlen súlyú pozícióját jogszabályok biztosították. A hatósági áras fogyasztók (jelenleg az összes fogyasztás 75 százaléka) nagykereskedelmi ellátásának kizárólagos joga az MVM-é maradt. Az áram-külkereskedelemre rendelkezésre álló nagyfeszültségű vezetékkapacitások majdnem fele fölött ingyenes rendelkezési jogot kapott. A privatizációs időszakban az erőművekkel kötött hosszú távú áramvásárlási szerződések sértetlenek maradtak, ezáltal az MVM-nek a hazai erőművi kapacitások nyolcvan százaléka fölötti rendelkezési joga is sértetlen maradt. Végül az MVM esetleges veszteségeit kompenzáló, úgynevezett átállásiköltség-kompenzációs rendszer is kialakításra került, s ma is működik.
Az, hogy a verseny mégis váratlan lendülettel és sikeresen indult, arra utal, hogy a versenyszabályok kialakítása megfelelő volt, illetve a hazai sokszereplős villamosenergia-piac valójában versenyre termett. A versenynek az első komoly lökést a megnyíló importlehetőségek s az ezáltal megjelenő éles importverseny indította be. Itt kell megjegyezzük, hogy a külkereskedelemre rendelkezésre álló nagyfeszültségű vezetékkapacitásokkal való gazdálkodás 2003 elejétől a független rendszerirányító, azaz a Mavir feladata, amelyet elfogulatlanul, a piaci szereplők elismerése mellett végez.
A verseny bevezetésének első időszaka két szempontból is jelentős sikert hozott a fogyasztóknak (márpedig a versenynek ez a célja). Egyrészt a szabadpiaci fogyasztók számára jelentős költségmegtakarítást tett lehetővé. 2003 végére már a hazai áramfogyasztás 20-25 százalékát kitevő fogyasztó élt a szabad szolgáltatóválasztás lehetőségével. A hazai feldolgozóipar derékhadát alkotó vállalati kör évente legalább 15-18 milliárd forint költségmegtakarítást érhetett el a versenypiacra lépés révén. Ez munkahelyek ezreit és nemzeti jövedelmet teremt vagy tart meg azáltal, hogy multinacionális cégeink nem telepednek át például Szlovákiába. Ma a szabadpiaci fogyasztók a 2003. év eleji áron juthatnak áramhoz, miközben mi 20-30 százalékkal fizetünk többet érte – pedig mi kapjuk az olcsó paksi áramot. A verseny nekünk, ma még „fogva tartott” fogyasztóknak is ezt jelenthetné.
A verseny következetes kikényszerítésének ritkábban említett, de hosszabb távon talán a rövid távú árengedményeknél is jelentősebb pozitív hatása van az árakra az energetikai beruházások ésszerűvé tétele révén. Talán már kevesen emlékeznek arra, hogy indulásakor az Orbán-kormány gazdasági miniszterének a privatizáció utóhatásaitól mámoros szektorban egy gigantikus, a hazai áramtermelő kapacitás negyedét kitevő, több ezer megawattnyi erőműtendert kellett leállítania a piaci verseny bevezetése miatt. E tender keretében az MVM – a privatizációból már ismert – hosszú távú szerződéseket kötött volna magánbefektetőkkel, akiktől 15-20 éven keresztül szerződéses áron vásárolta volna a villanyt. A befektetőknek az akkori kormány azt mondta: ha ez jó üzlet, építsék meg üzleti alapon az erőműveket. Nem tették: mást, kisebbet, olcsóbbat, de eleget ruháztak be. Megkockáztatom, hogy az említett szerződések megkötése a hazai áramárakat a maihoz képest is drasztikusan tovább emelte volna.
A hazai árampiaci folyamatokat 2004 eleje óta a sodródás, a magára hagyottság jellemezte. A helyzet egy rossz focimeccshez kezdett hasonlítani, ahol a bíró sohasem fújt, amikor szabálytalanság történt, és ez lassan szétzilálta és élvezhetetlenné tette a meccset. A piac mérete stagnált. Az idei februári, tízszázalékos hatósági villamosenergiaár-emelés belső szerkezete (azaz, hogy ki mennyit kapott a nagyobb tortából) már egyértelműen versenyellenes elemeket tartalmazott, elsősorban a húsz százalék fölötti mértékben megemelt rendszerhasználati díjak révén. Ez mindig a bennfentes, már piacon lévő szereplők helyzetét erősíti, és a verseny rovására megy. Az MVM piaci dominanciája olyan mértékű, amely más szektorban aligha képzelhető el: a hazai áramtermelés kilencven százaléka átfolyik a cég kereskedelmi érdekeltségein.
S most azt halljuk, hogy az MVM gyenge, erősíteni kell. Vissza kell kapnia elvett vagyonát, a Mavirt. Nos, az MVM 365 milliárd forintnyi mérlegfőösszegű cég, miközben a Mavir 13 milliárd forintos, amelyből nyolcmilliárd rövid lejáratú hitel. A cég tárgyi eszközeit egy budai vári ingatlan és néhány – fontos – számítógép adja. Tehát biztosan nem a Mavir vagyona, eszközei azok, amelyekre az MVM és más visszaintegrálni vágyók foga fáj. Mit terveznek a hűbérurak: Kocsis István (a legnagyobb hazai nukleáris üzemzavart előléptetéssel teljesítő vezérigazgató); Karl Imre stratégiai igazgató (a Horn-kormány egykori energetikai kormánybiztosa, akinek lenne mit mesélnie az áramfogyasztók kompenzálására egykor létrehozott alapítványnak juttatott állami pénzek hollétéről); s Draskovics Tibor elnökjelölt (a bukását kipihenni sem tudó expénzügyminiszter)?
Azt gondolom, hogy az MVM versenytársai számára ma még elérhető utolsó tartalék, a nagyfeszültségű határkeresztező vezetékkapacitások feletti közvetlen kontroll az, amit most szeretnének, ami a nagykereskedelmi monopóliumhoz fájóan hiányzik. Nem leszek meglepve, amikor majd a megerősített nemzeti vállalat kebelén belül működő, azaz nem független rendszerirányító honlapján a kereskedőknek felkínált határkeresztező kapacitások mennyisége, mondjuk ellátás biztonsági okokra hivatkozva, apadni kezd, s nemzeti áram-nagykereskedő monopóliumunk megtanítja kesztyűbe dudálni a külföldieket.
Ezzel a hepienddel két bökkenő lehet. Az egyik: ha verseny nincs, magas az ár, vagy sok a cég állami támogatása, ami egyre megy. A másik: ha nemzeti monopol kis halunkat megeszi egy nagy hal. Az MVM azonban európai szemmel nézve az árampiacon olyan kicsi, hogy nem is látszik. Vajon szeretjük-e majd a magunk alkotta monopóliumot akkor is, ha valaki eladja? Félek, hogy akkor már csak a csúnya arcát és a nagy pocakját látjuk ahelyett, hogy egy valóban korszerű, hatékony és versenyképes hazai energetikai vállalatunk versenyben való helytállásáért szurkolhatnánk.

A szerző közgazdász, a Magyar Energia Hivatal volt elnöke

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.