Kölcsönhatásban a közvagyon és a privatizáció

Járosi Márton
2005. 10. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az utóbbi hetekben joggal került újra a belpolitika középpontjába a privatizáció, amelyet a neoliberálisok a teljes államtalanítással azonosítanak. Egyre nyilvánvalóbb, hogy a rendszerváltozás óta végrehajtott privatizáció nemcsak a társadalmi igazságosság elemi szabályait sértette, de több területen nem igazolta a hozzá fűzött gazdasági reményeket sem.
Mindenekelőtt fontos leszögezni, hogy a privatizációval összefüggésben helyesebb közösségi tulajdonról beszélni, amelybe az önkormányzati és az állami (össznépi) tulajdon egyaránt beletartozik. Mára a hazai közösségi tulajdon, más közép-európai és nyugati országokhoz viszonyítva is, oly mértékben zsugorodott, hogy egyes területeken veszélyezteti az önkormányzati, illetve az állami felelősség érvényesítési lehetőségeit.
A mostani helyzet biztató eleme, hogy a társadalmi nyomás hatására a privatizáció leállításában a politikai erők között az egyetértés kezdeti jelei mutatkoznak. A Fidesz a nemzeti vagyon minimumának kétharmados törvényben való szabályozását tartja szükségesnek, a szocialisták a privatizáció befejezéséről beszélnek. Az egyetértés könnyen kialakulhatna, ha a határidő nélküli befejezés helyett az abbahagyásról esne szó. Napjainkra megkerülhetetlenné vált az egyértelmű színvallás és a nemzeti közmegegyezés ebben a fontos stratégiai alapkérdésben, amelyben a rendszerváltozás óta kellő felhatalmazás nélkül, ciklusonként döntöttek a kormányok. Erre még akkor is szükség van, ha ez is elkésett döntés, s már csak a maradékról szól. A jó irányba fordulás azonban soha nem késő.
Az alkotmány a tulajdonformák egyenrangúságáról beszél, nem pedig a magántulajdon kizárólagosságáról. A teljes államtalanítás neoliberális eszméje éppen olyan szélsőség, mint a kommunizmus tiszta közösségi, állami tulajdon eszméje. A tulajdon fontos szerepet tölt be a társadalom életében; a tulajdon működtetésének célja, az adott történelmi helyzet és a hagyományok határozzák meg a tulajdonformák szerepét és arányait az adott társadalomban.
A globalizáció hármas jelszava: dereguláció, privatizáció, liberalizáció. Igaza van Lóránt Károlynak (Magyar Nemzet, 2005. március 5.): a globalizáció elködösített fogalma mögött az húzódik meg, hogy az emberek életét alapvetően befolyásoló termelőeszközök és szolgáltatások tulajdona kikerül a nemzetállamok demokratikusan választott intézményeinek hatásköréből, s olyan multinacionális konglomerátumok kezébe csúszik át, amelyek demokratikus úton nem ellenőrizhetők.
A magántulajdonos célja a profitszerzés. Lehet-e a közösségi célokat tisztán magánalapon megvalósítani? A tapasztalatok azt mutatják, hogy nem. Az állami (önkormányzati) tulajdon olyan köztulajdon, amelyet a közösség érdekében működtetnek. A demokratikus államban ezt a közösség megbízásából kinevezett magánszemélyek végzik. A működtetés nem politikai, hanem szakmai kérdés. Ha rosszul működtetik a vagyont, akkor nem eladni kell azt, nem átengedni a nyers profitérdeknek, hanem a működtetőket kell lecserélni hozzáértőkre, ahogyan ezt a magántulajdonos is teszi. Ehhez valódi demokrácia kell, széles körű társadalmi közmegegyezés. A tulajdonpolitika nem lehet rövid távú hatalmi játszmák eszköze. Ezért nemzetpolitikai szempontból helyes felvetés a kétharmados törvénybe foglalt vagyonszerződés, amely hosszú távra megőrzi a közösséginek minősített tulajdont. A tulajdonnak a közösség érdekében való működtetését azonban garantálni kell. Ennek a szakértelem mellett egyik eszköze lehet például a közszolgáltatások területén működő közösségi tulajdonú cégekkel kötött stratégiai tulajdonosi szerződés.
A tulajdonforma a piacgazdaság működése szempontjából is kiemelt jelentőségű, mivel bármelyik tulajdon kizárólagossága monopolhelyzetet teremt. A monopólium a valódi piacgazdaságban nem megengedett. A magánmonopólium még az állami monopóliumnál is rosszabb, mert nehezebben kontrollálható. Amiből egy van, vagy pótolhatatlan közszolgálatot lát el: vasút-, közúthálózat, víz- és csatorna-, valamint energiahálózatok, posta, egészségügy stb., azt nem szabad privatizálni. E közművek többsége olyan közösségi tulajdon, amely az adófizetők pénzéből létesült, célszerű azokat közösségi tulajdonban tartani. Ezek eddigi privatizációja olyan tulajdonfosztás volt, amelyre nem volt választói felhatalmazás.
A globalizációs elveken alapuló versenypiac az energetikában nem hozta meg a beharangozott eredményt. Csak rövid távú szempontokat képes érvényesíteni, és nem hat vissza a termelői és szállítási rendszerek fejlesztésére. Az energiapiacok liberalizálásával párhuzamosan, Nyugat-Európában is soha nem látott méretű vállalati koncentráció és integráció ment végbe az energetikában, s ez a folyamat változatlanul tart. A korábbi nemzeti monopóliumoknál nagyobb, nemzetközi monopóliumok jöttek létre, amelyeknek a politikai érdekérvényesítő képessége is növekedett. Például a villamosenergia-rendszerekben a termelő erőművek között nincs igazi verseny, lelassult az erőműépítés. A kezdeti árcsökkenés után, az erőművi többletkapacitások fogytával, a szabadpiaci villanyárak növekedni kezdtek. Az iparág nagy társaságai a viszszarendeződési törekvéseknek ellenállnak, mert már erős piaci pozíciókat szereztek.
A központi kormányzat és az önkormányzatok csak a törvényalkotói és szabályozói funkciók gyakorlásával nem tudják a közösség érdekében szükséges befolyásolást megvalósítani. A magántulajdon mellett szükség van az energiapiacon is jelentős erőt felmutató közösségi (állami, önkormányzati) tulajdonosi jelenlétre is. Ezért kell törvénybe foglalni a megmaradt vezetékes energiarendszerek közösségi (állami és önkormányzati) tulajdonjogát. Nemcsak megőrizni, de visszavásárlással, beruházásokkal és célszerű külföldi befektetésekkel növelni kell a magyar közösségi energetikai tulajdont, annak súlyát. Ezt teszi például az állami tulajdonú cseh villamos művek is. A távhőellátásban támogatni kell a többségi önkormányzati tulajdonú városi (termelő és szolgáltató) hőszolgáltató társaságok létrehozását.
A piacgazdaságban a tulajdonvásárlás/váltás természetes dolog. Miért lenne ez egyirányú utca? Miért csak a magántulajdonosok változtathatnának: csökkenthetnék vagy növelhetnék tulajdonukat? Miért nem teheti meg ezt a szuverén magyar állam vagy egy önkormányzat is, ha felismeri ennek szükségességét az általa képviselt közösség érdekében, mint ahogyan a nálunk jelentős tulajdonnal rendelkező külföldi állami tulajdonú cégek megteszik? Csak a liberális szélsőségesek igyekeznek olyan benyomást kelteni, mintha ez ellentétes lenne a piacgazdasággal. Vajon kinek az érdeke egy közösségi visszavásárlást már előre a hazánkban rossz emlékű (vissza)államosítással rokonítani?
Az energetikában például európai uniós szabályok sem tiltják a visszavásárlást, azok is a tulajdonformák semlegességéről beszélnek. Bizony jó lett volna a Mol gázüzletágát visszavásárolni az államnak, ahogyan ezt a Fidesz akarta, s ezzel elejét venni a minden eddiginél kiterjedtebb, a tüzelőanyag-ellátástól a termelésen át a villanyszolgáltatásig terjedő E.ON szupermonopólium létrejöttének. De talán még most sem késő, hiszen az államnak 12 százalékos részesedése van a Molban, s az Európai Bizottság az E.ON–Mol gázüzletág-fúziót még nem engedélyezte.
A privatizáció óta a fogyasztói energiaárak a költségek növekedésénél nagyobb mértékben emelkedtek, ami egyértelműen a privát szolgáltatók túlfinanszírozásának következménye. Nem volt igazán piackonform, hogy már a privatizációs szerződésekben előre meghatározott nagyságú profitot kötöttek ki. Azóta, hogy megszűnt a költségarányos árképzés, a szolgáltatók szinte kartellszerűen lépnek fel az árak növelése érdekében. Sajnos eredményesen. Az utóbbi években a privatizált erőművek és áramszolgáltatók tőkearányos nyeresége már két számjegyű volt, 2004-ben az áramszolgáltatók több mint 15 százalékos, az erőművek több mint 22 százalékos profitot realizáltak. Gondoljuk meg, hogy e cégek között (újból) lehetne tisztán állami tulajdonú, amelyik megelégszik tízszázalékos profittal. Ebben az esetben csökkenne a fogyasztói ár, s ezenfelül a költségvetés, vagyis az „adófizető tulajdonosok”, a közrészvényesek tízszázalékos profithoz jutnának. Miért volna ez ellentétes a piacgazdasággal? Miért ne törekedhetne a közösségi érdeket megtestesítő állam a tulajdon alapján történő jövedelemszerzésre, a jó befektetésekre?
Elvileg árszabályozási eszközökkel korlátozható lenne a magántulajdonosok extraprofitja, de a tulajdonától megfosztott állam erre képtelennek bizonyul. A teljesen liberalizált piacon már nincsenek hatékony állami szabályozási eszközök. Mivel a piac közösségi érdekű befolyásolása csak piackonform eszközökkel lehetséges, így a tulajdonosi szerepvállalás kiemelkedő jelentőségű eszközt jelent. Vannak stratégiai területek, ahol a közösségeknek kizárólagos tulajdonosoknak kell maradniuk, s olyanok is, ahol egyenrangú piaci szereplőknek.
Tavasszal jelentős áttörés történt, amikor a parlamenti pártok egyetértésével az MVM Rt. egységének helyreállítása, a Mavir Rt.-nek az MVM holdingba visszahozása mellett döntöttek, és a rendszerváltozás óta először törvénybe foglalták az MVM, a Paksi Atomerőmű, az OVIT és a Mavir százszázalékos állami tulajdonban tartását. Jó lenne, ha ez a rövid távú pártérdekeken túlmutató nemzeti egység más tulajdoni ügyekben is megnyilvánulna. A stratégiai tulajdoni kérdéseket választási ciklusokon átívelő nemzeti érdekeknek kellene tekinteni. A nemzeti vagyonszerződésre vonatkozó kétharmados törvényjavaslat az én olvasatomban ezt jelenti. Teljesen hasonló a helyzet az önkormányzati szférában is, ahol a privatizációval megfosztották a településeket legtermészetesebb tulajdonaiktól, közműveiktől. A hírek szerint a szocialista vezetésű Pécs városa a vízközmű visszavásárlásán munkálkodik, nyilván a fenti megfontolásokból. A városi közművek közösségi tulajdonlása fontos várospolitikai szempont. Valami mintha megindult volna, jó lenne ezt felelősen folytatni.

A szerző energetikai szakmérnök

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.