Megpecsételődhet a vidéki Magyarország sorsa

Tanka Endre
2005. 10. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kétezerkettő őszétől a szocialista kormány megváltoztatta a földjogot úgy, hogy az ne a hazai gazdák, hanem a tőkés nagyüzemek földszerzését szolgálja. Döntő lett az elővásárlási jogok és a helyben lakás szabályozása. Eszerint termőföld vagy tanya eladásakor a vevők közül az elsőbbség a haszonbérlőé, ha pedig az jogi személy, a vételi jogosult annak helyben lakó természetes személy tagja vagy ugyanilyen részvényese. Csakhogy a földtörvény a nagyüzem így nevesített cégtulajdonosaitól, a kft. vagy szövetkezet tagjától és a részvényestől valójában nem követeli meg a másokat kizáró tulajdonszerzéshez a helyben lakást. A földtörvény alkalmazásában „természetes személy esetében helyben lakó a jogi személy szervezet természetes személy tagja vagy részvényese”. Bár a jogi személy nagyüzem tulajdonosai csak helyben lakásuk esetén jogosultak az elővételre, ugyanez a törvény mentesíti őket e követelménytől.
A jog parancsára a föld fekvése szerinti településen lakóknak kell tekinteni őket akkor is, ha csak az üzletrész vagy részvény megvételével kötődnek a földhaszonbérlő nagyüzemhez, egyébként a föld bármely pontján élhetnek, esetleg soha még a lábukat sem tették magyar földre, mégis, „jogilag” helyben lakók. Hogy miért? Mert a több ezer éves jognak csak ilyen cinikus meggyalázása, a valóságot torzító, virtuális normává züllesztése biztosíthatja a valóban helyben lakó gazdák és vállalkozók jogfosztását, a földtulajdonból való intézményes kizárásukat. Ezt a jogi kényszeren túl megpecsételi, hogy a földkészlet – főként a szántók – több mint 70 százaléka haszonbérletben áll, így a földalap zömére a haszonbérlők vételi elsőbbsége érvényesül, míg e körön túl nincs földpiaci kínálat.
A földtörvény egy másik szabálya uniós tagságunktól fogva – a közösségi joggal és a csatlakozási szerződéssel ellentétben – földtulajdonjogot ad a nálunk gazdálkodó külföldi jogi személynek. Míg az uniós jog csak a letelepedett külföldi földtulajdonszerzését engedi meg, a földtörvény ezt számára már letelepedési szándéka alapján garantálja. Másrészt, bár e kivételes jogot – amely a külföldi földtulajdonszerzés 3–10 évi átmeneti tilalmát áttöri – a csatlakozási szerződés csak a külföldi magánszemély javára kötötte ki, a törvény azt a külföldi jogi személyre is kiterjeszti. Azzal a jogi trükkel, hogy az önfoglalkoztató és az egyéni vállalkozó mellett önálló vállalkozónak minősíti az egyéni céget is. A külföldi így bármely tőkeerejű jogi személyként, akár mint egyszemélyes kft., földtulajdonos lehet.
A 7 lépés a mezőgazdaságból élők biztonságának javításáért című kormányprogram – a ciklus agrárpolitikai záró akkordjaként – e jogalapot fejleszti tökélyre a hazai gazdákat megillető új földosztás és a birtokszerkezet korszerűsítésének hamis ígéretével, valójában a bel- és külföldi nagybirtokrendszer újabb intézményi megalapozására. A harmincoldalnyi törvénycsomag bemutatására és elemzésére itt nincs mód, ezért csak néhány lényeges tényre utalok.
A kormány a Nemzeti Földalap (NFA) „földért életjáradékot” kampánnyal az ellehetetlenített nyugdíjasoktól és részarány-tulajdonosoktól jelképes áron szerzett és egyéb földkészletét „birtokfejlesztési hitel kamattámogatásával” a hazai gazdáknak ígéri. A kedvezmény rendkívüli: akár 50 milliós vételárra az államkötvény átlagos hozamát legfeljebb 1,75 százalékponttal növelhető mértékű kamat, akár 20 év futamidőre, 2 év tőketörlesztési türelmi idővel stb. A kedvezményezett agrártermelő magánszemély, egyéni vállalkozó, fiatal agrárvállalkozó és agrárdiplomás pályakezdő lehet. De csak a megtévesztő jogi álca szerint. A felsoroltak ugyanis a földpiacon – akár az NFA ügyleteivel, akár szabad forgalomban – csak a földtörvény 10. § kötelező elővásárlási sorrendjében juthatnak földtulajdonhoz, tehát – a nem jogi személy haszonbérlők elenyésző súlyát leszámítva – akkor, ha a földbérlő nagyüzemnek magánszemély tulajdonosai vagy részvényesei. Emiatt ténylegesen csak a nagyüzem bel- és külföldi tulajdonosai szerezhetnek földtulajdont, a hazai magángazdák és az adófizetők terhére, 18 milliárd forint költségvetési támogatással, becslés szerint közel 60 ezer hektár föld vásárlásával. Az új intézmény alapján a családi gazda, őstermelő, helyben lakó egyéb vállalkozó csak olyan föld vételére tarthat igényt, ami nem kell a nagyüzemi tulajdonosoknak.
A gyors és zökkenőmentes földjuttatás végett az NFA több új jogosítványt kapna, amely egyszerre vet fel alkotmányossági aggályokat és a közigazgatási visszaélések veszélyét. Így „a helyben lakók földigényének kielégítésére, a földspekuláció visszaszorítására, a települések népességmegtartó képességének megőrzésére” az államot az NFA javára kisajátítási jogcím illeti meg. Már jeleztük: a földtörvény „helyben lakó” alatt a bárhol élő nagyüzemi cégtulajdonost érti és teszi a földszerzés elsődleges jogosultjává, tartalmilag tehát a kisajátítási jogcím őt szolgálja, ami semmiképp sem közérdek, sőt annak elvetése. (A helyi gazdák föld- és életesélyeinek kizárása, másrészt a nagybirtok uralmának a földtulajdoni monopóliummal kiterjesztése hogyan segíthetné a helyi közösség megmaradását?) Ráadásul az NFA által kötött földeladást és haszonbérletet a törvény a nyilvánosság kizárásával, pályáztatás nélkül kívánja bevezetni, amikor is a szerzési jogcím közérdekű minőségét a földművelésügyi miniszter döntheti el. Alkotmányosan ez képtelenség: jogrendünkben kizárólag a jogalkotásra tartozik a közérdekűség megállapítása, a törvényhozónak e jogkörét a közigazgatási mérlegelés nem veheti át, mert ez törvényes felhatalmazás lenne a joggal való visszaélésre. (Intézményi garanciák nélkül itt még a törvényességi ellenőrzés is kizárt: így az ÁSZ a miniszteri döntésről csak utólag, szankció nélkül állapíthatná meg, hogy közérdeket sértett, miközben a jóhiszemű jogszerzést ez már nem érinthetné.) A tervezet a települési önkormányzatnak az NFA részéről ingyenes vagyonkezelői jogot és termőföldet juttat. Szociális földprogram céljára elfogadható. Csakhogy e jóléti gesztus ürügy a föld ingyenes osztogatására, nyilván nem közérdekű motívumokból. Erre utal, hogy nemcsak a jogszabályban írt vonalas infrastruktúra építése, hanem sportpálya és közmű-beruházási cél is indoka lehet a juttatásnak, miközben a közhasznú cél ismérveiről – az alkotmányt sértve – itt is a földművelésügyi miniszter dönthetne.
Végül a földtörvény föld elő-haszonbérleti jogot ad az állattartó telep üzemeltetőjének. Az új jogintézmény több sebből vérzik: nem határozza meg az állattartó telep fogalmát, nincs felmérés a mai telepek földellátottságáról, üzemi és tulajdonosi szerkezetéről, a külföldi tőke jelenlétéről, az állattartók valós földszükségletéről. Miközben a hazai állattenyésztés a megsemmisülés felé sodródik, a törvény a külföldi agrártőke segítségére siet, hogy a hazai gazdákat az ágazatból kiszorítva előbb földhasználatot, majd – az elővételi joggal – földtulajdont nyújtson számára. A törvényjavaslat, miközben az EU áttér az állattenyésztők területalapú támogatására, egyértelműen a bel- és külföldi nagyüzemi állattartó haszonbérlői kizárólagosságának szavatolását készíti elő, a hazai kis- és középüzemi állattartóknak a földbérleti piacról kiszorításával. Ezután nemcsak a nagyüzemi cégtulajdonos haszonbérleti igénye fogja megelőzni a családi gazdálkodó, az őstermelő és az egyéni vállalkozó földszerzését, hanem a nagyüzemi – nem helyben lakó – tulajdonos állattartói földszükséglete is. Ezen és a 2002-től tragikusan felgyorsult agrárválságon csak a földtörvény gyökeres fordulata változtathatna, amely visszaállítaná a helyben lakó gazdák és vállalkozók földhöz juttatását, minden oldalú állami támogatását. Enélkül az új törvénycsomag újabb lépés a közérdekű birtokpolitika felszámolására, a hazai agrárnépesség és a vidéki Magyarország tervszerű tönkretételére.

A szerző az MTA doktora, tanszékvezető egyetemi docens

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.