Feudális hűbéri lánc az autópálya-építésben

Mellár Tamás
2005. 11. 25. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Azok, akik még őriznek emlékképeket a rendszerváltozás első éveiből, könnyen felidézhetik, hogy a szocialista és liberális közgazdászok milyen határozottan utasították el a keynesi indíttatású, keresletélénkítő fiskális politikát. Indokként azt hozták fel, hogy a magyar gazdaságban nincs elég szabad kapacitás, illetve a meglévő termelőforrások nem mobilizálhatók, ezért ilyen körülmények között az állami költekezés (jelenjen meg bármennyire fontos beruházás képében) csak a túlkeresletet növeli, ami pedig egyenesen vezet a belső és külső egyensúlyhiányhoz, mai divatos szóval az ikerdeficithez. Az Antall-kormány tevékenységével szimpatizáló közgazdászok egyike-másika megpróbálta meggyőzni az akkori ellenzéket az infra-strukturális beruházások fontosságáról, azok multiplikatív (jövedelemmegtöbbszöröző) hatásáról, de mindhiába. A liberális reformszocialisták által uralt szakma hajthatatlannak bizonyult: egyértelműen károsnak és feleslegesnek ítélték az ilyen irányú állami kiadásokat.
Azóta sokat változott a világ, és nyilván a körülmények is, mert manapság ugyanezek a közgazdászok nyilvánosan egy rossz szót sem hallatnak a nagyarányú állami infrastruktúra-fejlesztésekkel kapcsolatban. De mi változott (azonkívül, hogy ismét ők kerültek hatalomra), hiszen az egyensúlyi helyzet ugyanolyan súlyos, mint 1993–95-ben? Mindenekelőtt az, hogy vészesen csökkent a privatizálható állami vagyon, tehát megcsappantak azok a források, amelyeket a holdudvarhoz tartozó cégek támogatására lehetne használni. Kapóra jött tehát az autópálya-építés programja, mert ez egyfelől igen nagy volumenű beruházásokat jelent, és egyedi projekteket, amelyekből könnyen lehet itt-ott lecsippenteni néhány milliárdocskát. Másfelől pedig nagyon könnyű elfogadtatni az emberekkel, hiszen ki merné azt állítani, hogy sztrádákra nincs szükségünk. Az égető szükségesség még a költségvetési hiány és az államadósság növelését is bocsánatos bűnné szelídítheti. (Sajnos az Európai Unió nem ennyire megértő a hiány felhalmozódósával kapcsolatban, a szőrösszívű bürokratáikat egyáltalán nem érdekli, mire is költünk hitelbe.)
De nézzük, hogyan is működik az autópálya-építési pénznyerő projekt! Az illetékesek meghirdetnek kivitelezésre egy pályaszakaszt. Ezután gondoskodnak arról, hogy a hozzájuk közel álló kivitelezőcég adja a legkedvezőbb árajánlatot. Ez nem túl nehéz feladat, különösen akkor, ha megígérik a vállalatnak, hogy a vállalási díj felett is számlázhatnak a kivitelezés során, hiszen előre nem kalkulálható többletköltségek mindig felmerülhetnek ilyen nagy beruházásnál. A nyertes kivitelező (nevezzük fővállalkozónak) ezek után leadja a megbízóknak az építési díj húsz százalékát, majd – s itt most egyes naiv olvasók azt gondolhatják, hogy elkezdi építeni az utat; dehogy, szó sincs róla – alvállalkozókat keres, hiszen neki semmilyen eszköze nincs az építésre. A szabály egyszerű és ugyanaz, mint az első fázisban: az alvállalkozóknak is le kell adniuk az építési díj húsz százalékát a fővállalkozónak. És még mindig nem kezdődik az építkezés, mert az alvállalkozóknak sincsen erre kapacitásuk. Ők is továbbadják a feladatot, és újabb al-alvállalkozókat keresnek, akiknek szintén le kell adniuk a vállalási díj húsz százalékát a megbízóiknak. Ezen a szinten már néha elképzelhető valamilyen építési aktivitás, de nem ez a jellemző. Újabb megegyezések következnek a további alvállalkozókkal, persze itt sem ingyen léphetnek be a végrehajtásba, hanem a megszokott tarifáért. Az utolsó szinten vannak a tényleges végrehajtók, akik a munka elvégzéséhez szükséges célirányos kapacitásokkal is rendelkeznek. A végrehajtók között elég sok kis- és középvállalkozó van, aki csak néhány szállítójárművet vagy erőgépet birtokol.
Egészen egyszerű matematikai számítás szükséges csak ahhoz, hogy meghatározzuk, mekkora is valójában a kivitelezői lánc. Ha minden egyes szinten húsz százalékot kell leadni, akkor a vállalási összeg szintenként mindig 1,25-szorosára emelkedik. Az egy egység költségű munka kamatos kamattal növekszik kivitelezési szintenként, tehát először 1,25-ra, majd 1,56-ra, 1,95-ra, 2,44-ra és 3,05-ra. Vagyis az ötödik fázisban már megháromszorozódott a költség. S mivel tudjuk, hogy Magyarországon egy kilométer autópálya elkészítése körülbelül háromszor annyiba kerül, mint a környező országokban (pl. mint Horvátországban), ezért megállapíthatjuk, hogy a kivitelezői lánc átlagos hossza öt. Talán igazuk volt a liberális közgazdászoknak: a jövedelemmegtöbbszöröző multiplikátorhatás nem érvényesül hazánkban, de cserében a költségmegtöbbszöröző hibátlanul teljesít.
Felmerülhet persze az a triviális kérdés, hogy miért van szükség a kivitelezői láncra, amikor a fő döntéshozók úgyis csak az első szintről kapnak húsz százalékot. Aki így gondolkodik, az nem érti a dolog lényegét, mert hiányzott a történelemóráról, amikor a feudális hűbéri láncot tanították. A lényeg a szintek egymásnak alárendelése, a hierarchikus kapcsolatrendszer kialakítása, amelyben egyértelmű, hogy végső soron mindenki az osztó hatalomtól függ, neki tartozik feltétel nélküli hálával. Praktikusan azonban mindenki a közvetlenül felette lévő szintnek szolgál, neki kell engedelmeskednie. Így a közbülső szintek is élvezhetnek némi hatalmat és mozgásteret, úgy érezhetik, hogy tőlük is függnek valakik. Ez a lánc nemcsak kiterjeszti, de el is mélyíti a függőségi viszonyokat. Egyre többen és egyre intenzívebben érzik, hogy az éppen regnáló hatalom fennmaradása számukra létfontosságú, mert szervesen beépültek az elosztási láncba.
Ezért lett ennyire népszerű az autópálya-építés, s ezért vállal a kormány akár komoly megrovásokat is az EU-tól, mert jól tudja, ez nem pusztán állami beruházás, amely bővíti a rendelkezésre álló infra-struktúrát, hanem hatékony társadalomszervező eszköz, a hatalmi rendszer kiépítésének és megszilárdításának eszköze. Az ötlet persze nem új, a szocializmusból importálták. A kádárista, puha diktatúra idején már nem a fizikai megfélemlítés volt a hatalmi rendszer fenntartásának fő eszköze, hanem az osztó hatalomtól való függés. A központilag elvont többletet visszaosztották a nagyvállalatoknak és szövetkezeteknek, amelyekre ráépülve működtek a gmk-k, vgmk-k és a háztáji gazdaságok. A vállalati és tsz-vezetők számára egyértelmű volt, hogy létük a központi elosztási döntésektől függ, s ugyanígy a helyi társadalom számára is evidencia volt a vállalati vezetőktől való függés. Ezért feltétlen engedelmességgel tartoztak a hatalom helyi képviselőinek.
Természetesen azt is tudjuk a szocialista gyakorlat tapasztalatából, hogy ez a kiterjedt állami újraelosztási rendszer nagyon alacsony hatásfokú, pazarló, s nem teremt érdekeltséget a minőségi munkára. Éppen ezért nem meglepő, hogy a magas költségek mellett miért épülnek lassan és gyenge minőségben útjaink. Továbbá azt is tudjuk idevágó tapasztalatainkból, hogy hosszú ideig nem tartható fenn ez a modell, mert a magas szintű újraelosztáshoz állandóan külső források bevonására van szükség. S végül arra is emlékszünk, hogy az eladósított, fizetésképtelenné tett országot a szocialisták előbb-utóbb átadják a konzervatívoknak. Mondván, vigyék el a balhét ők, alakuljon ismét kamikazekormány, aztán majd a rendbetétel után ismét visszajönnek a hatalomba.
Jelenleg éppen akkora az államadósság GDP-hez viszonyított aránya, mint 1990-ben volt. Kezdődik minden elölről?

A szerző közgazdász, egyetemi tanár

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.