Mélyszlovákizmus, üresedő uniós tagság

Harrach Gábor
2005. 11. 30. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szlovákiában szombaton tort ült a hungarofóbia. A civilizált Európában nemigen találunk példát arra, hogy a politikai spektrum elszánt riválisai – baloldali populisták, nemzeti radikálisok és kereszténydemokraták – deklaráltan egy nemzeti kisebbség ellen lépjenek helyi nagykoalíciókra. Mint tudjuk, a magyarok kiszorítására fókuszáló kampányt Nyitra megyében kirobbanó siker koronázta: a Magyar Koalíció Pártja a 31 képviselői helyből csupán 17-et tudott megtartani, így elvesztette addigi abszolút többségét. A Csallóköz centrumában, a 87 százalékban magyarlakta Dunaszerdahelyen Bugár Béláék a négy évvel ezelőtti szavazatok kevesebb mint egyharmadát kapták. A magyar képviselői helyek jelentős visszaesése azt mutatja, hogy a defenzív Magyar Koalíció Pártja sokkal kisebb arányban tudta mozgósítani szavazóit, mint a saját nemzeti céljaikat nyíltan és markánsan vállaló szlovák pártok.
A szombati választás azonban mindenekelőtt az EU-csatlakozáshoz kapcsolt kisebbségpolitikai mítoszokat tette nevetségessé. Az „ellégiesülő határok” metaforájával kezdődő, a Trianon-komplexus feloldódásával folytatódó történetet Nyitra megyében alaposan átírták. Horribile scriptu: a mélyszlovákizmus diadalmenete éppen az ország uniós csatlakozásával kezdődött. „Azok a próbálkozások, amelyek az MKP hatalomból való kiszorítására irányulnak, Szlovákia NATO- és EU-tagságának elnyerésével rögtön jelentkeztek; a szlovák politikusok úgy értékelték, ezentúl már a magyarok nélkül is elfogadja a világ Szlovákiát” – nyilatkozta e lap hasábjain áprilisban Bugár Béla. Az MKP a kormányzati ciklus első felében még keresztülvitt két stratégiai jelentőségű döntést: 2003 októberében a pozsonyi törvényhozás elfogadta a révkomáromi Selye János Egyetem létrehozásáról szóló (a kisebbségi magyar felsőoktatási törekvések szempontjából precedensértékű) törvénytervezetet, és még ugyanebben a hónapban megoldotta a Benes-dekrétumok alapján, illetve a kommunizmus idején elkobzott úgynevezett nevesítetlen földek tulajdonviszonyának a problémáját. Az EU-csatlakozást követő kisebbségpolitikai irányváltás tükrében azonban át kell értékelnünk
a második Dzurinda-kormány eddigi tevékenységét.
Társadalmi szinten az elmúlt egy-másfél évben sikeresen dekódolták a politikai hungarofóbia üzeneteit. Hogy csak a legkirívóbb példákat említsük: 2001 nyarán elbocsátottak a BASF pozsonyi leányvállalatától két nőt, mert az ebédszünetben magyarul beszélgettek; rá két hónapra a szlovák közszolgálati rádió az addig Ján Slota által használt „Na Slovensku po slovensky!” (Szlovákiában szlovákul!) szlogennel kezdte hirdetni műsorait; a Szlovák Testvériség nevű, tagjait Hlinka-egyenruhákba öltöztető szervezet magyargyalázással egybekötött, rohamrendőri jelenléttel biztosított rozsnyói és révkomáromi felvonulása pedig már a nyílt utcai provokáció kategóriája. Szlovákia EU-csatlakozása a magyar–szlovák államközi kapcsolatok minőségén sem változtatott. A konfrontatív nemzetvédő szerepét egyre tudatosabban alakító Dzurinda saját pártjának testvérszervezetével, a Fidesszel éppúgy összekülönbözött, mint a „nacionalista” Gyurcsánnyal: a 2005-ös évben elmaradt és lemondott találkozók sora jelzi Szlovákia Magyarország-politikájának csapásirányát.
Az akut konfliktusok mellett azonban a többségi-kisebbségi kapcsolatokat olyan krónikus problémák is terhelik, mint például az anyanyelv-használati jogok gyakorlati érvényesülésének akadályozása, a dél-szlovákiai régiók infrastrukturális elmaradottságát tartósító diszkriminatív fejlesztési politika, az erkölcsi, emberjogi és anyagi szempontokat egyaránt felvető Benes-dekrétumok, valamint a földrajzi, közlekedési és gazdasági szempontokat negligáló, a magyar lakosságot tudatosan adminisztratív kisebbségbe szorító Meciar–Dzurinda-féle közigazgatási felosztás, amelynek következtében a 79 járásból a magyarok aránya mindössze 12-ben haladja meg a húsz és kettőben az ötven százalékot.
A kibékíthetetlennek tűnő szlovák–magyar ellentétek dacára az anyaország részéről több megbékélési kísérletnek is tanúi lehettünk az elmúlt másfél évtizedben, hiszen a két ország szomszédsági státusa és a magyar államnak a felvidéki nemzetrész iránti alkotmányos felelősségvállalása önmagában is elég okot ad a közeledési kísérletekre. Kormányzati szinten elsőként Jeszenszky Géza vetette fel a kiegyezés szükségességét még Szlovákia önállósulása előtt, egy 1992-es pozsonyi előadásában. A problémakört történészként jól ismerő külügyminiszter kölcsönös gazdasági és kisebbségpolitikai érdekekkel magyarázta a kezdeményezést, aminek alapját a „garantált határokért kisebbségi jogokat”, egyébként logikus és tisztességes alku képezte volna. Az ajánlatra – amely konkrét kisebbségpolitikai elvárásokat is tartalmazott – nem érkezett érdemi válasz. (Ma elsősorban a Benes-dekrétumok revízióját, az anyanyelv-használati jogok gyakorlati érvényesítését, az elmaradott déli területek kiemelt fejlesztését, valamint a tömbmagyarságot egyetlen közigazgatási egységben összefogó magyar többségű megyét kell „beletennünk” abba a kisebbségpolitikai minimálcsomagba, amelynek gyakorlatba ültetését a magyar–szlovák megbékélés előfeltételének kell tekintenünk.)
A szlovák részről tett gesztusok közül általában Pávol Hrusovsky házelnök három évvel ezelőtti újévi beszédét szokták kiemelni. Ebben a kereszténydemokrata politikus Szent Istvánt, Károly Róbertet, Hunyadi Mátyást és Mária Teréziát a szlovákok uralkodójának is nevezte, s felszólította nemzettársait, hogy büszkén fogadják el a Magyar Királyság történelmét a szlovák történelem részeként. Szlovákiában egyébként szakmai körökben régóta próbálkoznak – például szlovák–magyar tankönyv formájában – az eddig külön kezelt nemzeti történelmi ismeretek összekapcsolásával. Nem tudhatjuk, hogy az egykori Magyarország/Uhorsko keretén belül eltöltött, etnikai-nemzeti konfliktusoktól mentes évszázadok, a XIX. század első felében még létező felvidéki magyar–
szlovák (és német) együttélés ténye milyen mértékben tudatosul majd a tömegekben. Figyelemre méltó viszont az a növekvő érdeklődés és tisztelet, amely szlovák részről a Szent Koronát övezi, s amelyből egyértelműen a magyar szakrális örökségből való részesedés igényét lehet kiolvasni. (2003 szilveszterén – az óévi búcsúünnepség fő attrakciójaként – a korona lézerképét vetítették Pozsony egére.)
Számosan azonban inkább a regionalizmusban látják a magyar–szlovák együttműködés kiteljesedésének a lehetőségét, illetve a felvidéki magyarság megmaradásának garanciáját. Északi határunk mentén jelenleg több kisebb-nagyobb eurorégió működik, így például az Esztergom tágabb vonzáskörzetét felölelő Ister-Granum eurorégió, a Nemzetközi Ipoly eurorégió, a történelmi „nagy-Nógrádot” feltámasztó Neograndiensis eurorégió vagy a Sajó-Rima és a Kassa-Miskolc eurorégiók. Az euroregionalizmus lehetőségeit jól szemlélteti az Ister-Granum eurorégió példája, amely a Mária Valéria híd 2001-es felavatásával a munkaerő-áramlást, a turizmust, a kulturális és gazdasági mozgást tekintve az egyik legdinamikusabb határ menti térséggé vált. (Az újjáépítést követő három év alatt a határátlépések száma a hétszeresére emelkedett.) Egészen másképp kell azonban értelmezni a regionalizmus kisebbségpolitikai vonatkozásait. Noha a 2001 szeptemberében elfogadott szlovák decentralizációs törvény például számos állami kompetenciát átruházott a megyékre, ez a jelenlegi közigazgatási határok esetében csak anynyit jelent, hogy alacsonyabb szinten is le lehet szavazni a magyarokat. De óvatosságra intenek a szombati tapasztalatok is, hiszen a minapi választás éppen azt mutatta meg, hogy a magyar– szlovák viszonyt általánosságban meghatározó sztereotípiák, fóbiák és indulatok a regionális keretek között is érvényesek. A mindennapokban mintha nem teljesülne az optimista jóslat, miszerint a kisebbségellenes nemzetállami reflexek a regionális környezetben eltűnnek, s a nemzetiségi szembeállást egyfajta regionális identitás váltja fel. A regionalizmus abszolutizálása – annak minden előnye mellett – éppúgy tévút, mint az EU fetisizálása.

A szerző kisebbségkutató, televíziós szerkesztő

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.