Nagykoalíciós megállapodás Berlinben

Harsay György
2005. 11. 17. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A német koalíciós tárgyalások túlnyomó részben pénzügyi kérdések, mint az államháztartás hiánya, az adók, a szubvenciók és más hasonló témák körül forogtak. Az ez évi államháztartási deficit 35 milliárd eurót tesz ki, ami jelentős öszszeg. A munkanélküliség is hosszú idő óta magas szinten van, 4,5 millió fő feletti. Ezekkel a problémákkal összefüggő kérdésekre kellett megoldást találni és jövőbeni perspektívákat felmutatni. Az államháztartás szanálásánál két célt kellett összeegyeztetni: a bevételek növelését és a költségek csökkentését, úgy, hogy egy időben sikerüljön a foglalkoztatottságot növelni.
A német közvélemény elvárja ugyanakkor, hogy az új koalíció a munkanélküliséget csökkentse. A pártok a megegyezés alapján, a költségcsökkentést különböző adókedvezmények eltörlésével, illetőleg ezek mérséklésével kívánják elérni. A változások nemcsak az adótanácsadóknak okoznak az elkövetkező időben sok munkát. Hosszas tárgyalások után sikerült többek között megegyezni abban, hogy a túlórák és az éjszakai pótlékok adómentesek maradnak, de utánuk társadalombiztosítást kell fizetni. A különböző adókedvezmények és szubvenciók leépítésével az állam 18 milliárd euró kiadáscsökkentéssel számolhat. A gazdasági csoda idején, de még részben most is, a jobban keresők számára rengeteg lehetőség volt adót leírni és csökkenteni, olyan esetekben is, ami nem feltétlenül függött össze foglalkozásukkal.
Nagy vitát váltott ki a forgalmi adó megemelése, amely 2007-ben lép életbe, és az eddigi 16 százalék helyett 19 százalékot tesz ki. Ebből 24 milliárd eurós bevételt remélnek, amelynek egyharmada a társadalombiztosításba folyik, kétharmadát viszont az állam és a szövetségi tartományok kapják. A forgalmiadó-emelés problematikus dolog, mert az átlagfogyasztót terheli, s így vásárlóerő-csökkenéshez és kevesebb fogyasztáshoz vezet, ami viszont a munkanélküliséget növelheti. Ezenfelül inflációs hatásra is lehet számítani. A gazdasági szervezetek, a közgazdász szakértők, valamint a szakszervezetek erősen kritizálták ezt a lépést. De miután az adóemelés egy év múlva lép életbe, a pártok azt remélik, hogy addig a gazdaság is lendületbe jön. A forgalmiadó-emelés nem veszélyezteti az exportot, viszont belföldön a kiskereskedelmi forgalmat annál inkább. Tulajdonképpen egyetlen értelme van: az állami bevételek növelése.
Figyelemre méltó, hogy a magasabb keresetűeknek egy további adót kell majd fizetniük. Ez az évi 250 ezer euró feletti keresetekre vonatkozik, és háromszázalékos adóemelést jelent. Jelentős viták voltak munkaügyi kérdésekről, mert itt a két koalíciós partner eléggé eltérő elképzelésekkel kezdte el a tárgyalásokat. Ezen a területen is, mint általában a koalíciós megegyezésben, hosszadalmas alkudozások után születtek döntések. A szakmai kritikák mögött háttérbe szorult az a tény, hogy a két nagy pártnak, amelyek több mint harminc évig szemben álltak egymással, sikerült a gazdasági növekedés javításában, a munkanélküliség csökkentésében, a hiány mérséklésében megegyeznie. A CDU/CSU és az SPD képviselői megállapodtak abban is, hogy egy 25 milliárdos konjunktúraprogram megindításával főleg a kis- és középipart – amely összességében a legtöbb munkavállalót foglalkoztatja – állami megrendelésekkel fogják fejleszteni. Megegyeztek a családtámogatás ügyében is, amelynek célja a születendő gyermekek esetében az anya vagy apa pénzügyi segélyezése az első évben. A kultúra támogatását felveszik az alkotmányba, és az erre fordított öszszegek a jövőben beruházásoknak számítanak.
A német külpolitikában nem lesznek jelentős változások. Az európai egység gondolata, az Egyesült Államokkal való egyenjogú kapcsolatok továbbra is a külkapcsolatok alappillérei maradnak. A hadkötelezettség megmarad. Németország a jövőben nem kíván az EU nettó befizetője lenni. Tehát az unión belüli vitákat nem fogják külön pénzügyi kedvezményekkel az eddigi módon elsimítani. A koalíció arra törekszik, hogy azokat az uniós országokat, amelyek a beruházókat a belföldinél alacsonyabb adókkal kecsegtetik, EU-szubvenció- elvonással büntessék.
Az új kormányprogram eléggé kevert, vannak benne okos és kevésbé okos részek, valamint pártpolitikai elemek és kompromisszumok, amelyek összességükben elég kritikára adhatnak okot. A fő cél mégis az volt, hogy sikerüljön a gazdaságot kilendíteni a jelenlegi válságos állapotából.
A kancellári pozíciót, a szövetségi köztársaság történetében Angela Merkel személyében először egy nő tölti majd be, aki keletnémet származású. Az SPD új frakcióvezetője, Matthias Platzeck brandenburgi tartományi miniszterelnök szintén keletnémet. Annak ellenére, hogy a szövetségi köztársaság történetében voltak evangélikus kancellárok (Helmuth Schmidt, Willy Brandt, Gerhard Schröder), akik mindnyájan északnémetek, mégis a túlnyomóan a katolikus Dél-Németország és a Rajna-vidék politikusai rendelkeztek nagyobb és jelentősebb befolyással a háború utáni német politikában. Most úgy a kancellár, Angela Merkel, mint az SPD frakcióvezetője protestáns, és a volt NDK-ból jönnek. Így az északnémet protestáns politikusok befolyása növekedni fog anélkül, hogy ebben az egyházak szerepe megváltozna.
Amennyiben a gazdaságot sikerül talpra állítani, akkor a nagykoalíciónak megvan a lehetősége arra, hogy a következő választásig hivatalában maradhasson.

A szerző Münchenben élő újságíró

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.