Egészségügy: maradt a pazarló rendszer

Ígéretek és valóság <br/> <br/>Ápolói hűségjutalom, ingyenes szívgyógyszer, tb-támogatás a fogamzásgátló szerekhez, finanszírozási reform &#8211; csak néhány egészségügyet érintő beváltatlan ígéret a jelenlegi kormánypártok 2002-es választási és kormányprogramjából. A szocialisták és a szabad demokraták a megvalósult vállalások közül az egészségügyi dolgozók ötvenszázalékos béremelését említik leggyakrabban, igaz, a pluszpénz jó része már odalett az infláció és a visszavont béren kívüli juttatások miatt.

MN-összeállítás
2006. 03. 03. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A 2002-es országgyűlési választások előtt Medgyessy Péter, a szocialisták akkori miniszterelnök-jelöltje azzal kezdte az egészségügyet érintő ígérethalmaz ismertetését, hogy „haladéktalanul hozzálátunk a kórházak és a többi egészségügyi intézmény rendbetételéhez”. Kormányra kerülésük után valóban nekikezdtek a fekvőbeteg-ellátó intézmények adósságának rendezéséhez. Összesen kétmilliárd forintot osztottak szét azzal a feltétellel, hogy olyan változtatásokat hajtsanak végre az intézmények, amelyek megakadályozzák a tartozás újratermelődését. A konszolidációs program azonban nem volt maradéktalanul sikeres, az adósságállomány ugyanis a kórházak egy részénél ismét hatalmasra duzzadt.
Medgyessy Péter másik jelentős vállalása a közszférában dolgozók, többek között az egészségügyisek 50 százalékos béremelése volt. Az ígéretet végrehajtották ugyan – egyesek többet, mások kevesebbet kaptak –, csakhogy azóta volt olyan év, amikor egyáltalán nem emelték tovább a béreket. Így az infláció már részben elértéktelenítette az akkori többletet, s a dolgozókat tovább sújtotta, hogy a munkáltató rendre megkurtította a béren kívüli juttatásaikat, mert a kormány nem biztosított fedezetet a kötelezően elrendelt közalkalmazotti illetményemelésekhez.
Szintén a választási ígéretek között szerepelt az „Ingyenessé tesszük a szívgyógyszereket” szlogen, ám a leginkább használt orvosságokat ma sem kaphatják meg térítésmentesen a betegek.
Jelentős vállalásnak számított az ápolói hűségjutalom bevezetése, amely bekerült a Medgyessy-kormány hivatalos programjába is. Az ígéret szerint a betegágy mellett dolgozók négyévente egyéves bruttó bérüknek megfelelő összeget kapnak pluszjuttatásként, ám ebből semmi nem valósult meg.
A kormányprogram aztán újabb, a dolgozók bérezésére vonatkozó ígéreteket tartalmazott. A dokumentumban az olvasható, hogy „kidolgozzuk a szaktudásnak és a teljesítménynek megfelelő bértáblákat, valamint az alapbéren felüli juttatások, pótlékok, ügyeleti díjak új rendszerét”. Az új rendszer azonban nem született meg, sőt – mint arra korábban utaltunk – a béren kívüli juttatásokat sok helyen megvonták, vagy megkurtították, csak így tudták ugyanis kigazdálkodni a kötelező illetményemelést. Az ügyeleti díjak kérdéséből pedig óriási cirkusz kerekedett, miután már nemcsak az Európai Unió bírósága, hanem több magyar bíróság is kimondta: az ügyeletet teljes egészében munkaidőnek kell tekinteni. Csakhogy ma Magyarországon – hasonlóan több uniós államhoz – annak csak egy részét (24 órából például 4-8 órát) tekintik munkaidőnek, s csak ezután fizetnek túlmunkadíjat.
A kormányprogram alapján a nők 2002-ben még joggal bízhattak abban, hogy a fogamzásgátló szerek árához a társadalombiztosító támogatást nyújt majd, ám ebből az ígéretből sem lett semmi. Noha a Csehák Judit vezette Egészségügyi Minisztériumban nekiláttak a részletek kidolgozásának, annyi hamar bizonyossá vált, hogy nem számíthat mindenki a támogatásra, az ugyanis túl sokba kerülne. Számoltak azzal, hogy csak egy bizonyos életkorban vagy kizárólag a rossz szociális körülmények között élőknél lenne kedvezőbb az antibébi- tabletták ára, ám végül a javaslatok a kukába kerültek, s a nők azóta is csak teljes áron vásárolhatják meg ezeket a készítményeket a patikákban.
A 2002-ben alakult szocialista–szabad demokrata kormány az egészségügy rendszerszerű átalakítása mellett is elkötelezte magát azzal a sokat hangoztatott céllal, hogy „a kormány a magyar társadalom egészségi állapotának érzékelhető javítására törekszik, és ennek érdekében átalakítja az egészségügyi ellátó- és finanszírozási rendszert”. Rendszerszerű változtatások azonban nemigen történtek, kivéve a kórház-finanszírozásban bevezetett teljesítményvolumen-korlátot. Ez azt jelenti, hogy egy előre meghatározott teljesítmény elérése után az intézményeknek már csak csökkentett értéken finanszírozza az egészségbiztosító a betegellátást. A változás azt a célt szolgálta, hogy a kórházaknak ne legyen érdekük akár valótlanságokkal is minél több teljesítményt jelenteni az egészségbiztosítónak több pénz reményében. Csakhogy a kórházvezetők többsége szerint mindez rontott anyagi helyzetükön, s így a betegellátás színvonalán is. A tervezett változások részeként beharangozták azt is, hogy az egészségügyben használt eszközök amortizációjának fedezetét beépítik a finanszírozásába, ám ez nem történt meg.
„A járulékreform részeként olyan jogszabályokat terjesztünk a parlament elé, amelyek garantálják, hogy akinek megfelelő a jövedelme, az rendszeresen fizesse a járulékait, hogy senki ne lehessen ügyeskedő haszonélvezője a mindenkire kiterjedő kötelező egészségbiztosításnak – olvashattuk a Medgyessy-kormány programjában. – Olyan nyilvántartási és egyéni számlarendszert vezetünk be, amely az egészségügyi dolgozók adminisztratív terhelése nélkül képes a járulékfizetési kötelezettség teljesítésének nyilvántartására, s így az ellátásra való jogosultság igazolására” – szólt az elképzelés. Az erre vonatkozó módosítások megszülettek, kérdés azonban, hogy a kórházakban, a szak- és háziorvosi rendelőkben, s a patikákban mikortól és hogyan ellenőrizhetik majd, hogy valaki jogosult-e a szolgáltatásra. Kezdetben azt tervezték, hogy aki önhibájából nem fizet járulékot, azon még a sürgősségi ellátás költségeit is behajthatják utólag, ám erre vonatkozó jogszabály végül nem készült.
A kormányprogram alapján kedvezményes hitellehetőséget kínáltak, hogy a dolgozók részt vegyenek a járóbeteg-ellátás privatizációjában, ám a juttatásra egyetlen jelentkező sem akadt.
A megígért járóbeteg- és kórházi komfortprogramot megindították, s valóban sok helyen épülhettek például vizesblok-kok. Létrehozták a regionális egészségügyi tanácsokat is, amelyek célja az volt, hogy bizonyos döntéseket helyi szinten, a helyi sajátosságokat jobban ismerve lehessen meghozni.
Az említettek közül sok-sok vállalás kimaradt a Gyurcsány-kormány Lendületben az ország címet viselő hivatalos programjából, amely így rövidebbre is sikeredett elődjénél. Az elfelejtett ígéretek egyike az ápolói hűségjutalom.
A Gyurcsány-kabinet vállalta viszont, hogy lépéseket tesz a hálapénz visszaszorítása érdekében, ám jelentős sikereket nem könyvelhetett el e téren. Kiemelt feladatnak nevezték továbbá a parlagfűmentesítést, ám a zöldszervezetek legutóbbi felmérése szerint nem csökkent a gyomnövénnyel fertőzött területek nagysága Magyarországon.
A kormányprogram része lett a daganatos betegségek elleni küzdelem is, ennek részeként vállalta a kabinet a diagnosztika és a terápia fejlesztését. Elkészült a Nemzeti rákellenes program, s az első intézkedések értelmében már csak a kijelölt intézményekben végezhető kemoterápiás kezelés. Nem tudni azonban, hogy honnan lesz pénz a régi, elavult gépek, például a sugárterápiás eszközök cseréjére.
A sürgősségi betegellátás fejlesztését, a mentőautók cseréjét, a mentőállomások felújítását viszont folytatták.
A Gyurcsány Ferenc vezette kormány programja úgy összegezte az egészségügyi változtatások célját: egy évtizeden belül a magyar emberek várható életkorának három évvel kellene növekednie. A dokumentum így fogalmaz: „A rendszerváltás utáni kormányok közös felelőssége, hogy nem tettek határozott lépéseket az egészségügy átalakítására. A rendszer jelenleg egyszerre pazarló és szegény.” Úgy tűnik: egyelőre az is marad.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.