Felháborodunk, tehát választunk

Németh György
2006. 03. 30. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az aláírók – Andai Ferenctől Zolnay Jánosig – megdöbbentek. Nem csak Semjén Zsolt szavain, és nem is azokon leginkább. Azon döbbentek meg igazán, hogy sem a Fidesz–KDNP pártszövetség vezetői, sem a magyar katolikus egyház egy szót sem szólt. Pedig, szerintük, kellett volna, mivel Semjén tobzódott az aljasságban és a cinizmusban, miközben szembekerült a legelemibb humanizmussal és saját vallásának értékrendszerével. A tobzódást és a szembekerülés bűnét az aláírók szerint a Kereszténydemokrata Néppárt elnöke pártja március 25-i kongresszusán a következő kijelentésével abszolválta: „Ahol a vallás magánügy, ott korrupcióba, bűnbe, kegyetlenségbe fordul az élet. Hitlerék is magánügynek tekintették a vallást, jött is utána Gestapo, Auschwitz, börtön.” Az aláírók a Magánügy? című írásmű alá kanyarították nevüket, s ezt az egyik baloldali lap március 29-i száma sietett közzétenni. Semjén, nyilvánvalóan, Gyurcsány Ferenc miniszterelnök által az utóbbi időben többször is elmondott azon kijelentése ellen hadakozott, miszerint a vallás magánügy.
De hogyan lett ebből tobzódás és szembekerülés? Nos, a következő gondolatsor mentén: a hitleri bestiális ideológia nevében elpusztított milliók tragikus sorsa arra figyelmeztet – így az aláírók –, hogy „milyen rettenetes következményei vannak annak, ha az állam nem tekinti magánügynek állampolgárai vallását és felekezeti hovatartozását”. Tehát az aláírók szerint a hitleri népirtás vallási/felekezeti ügy volt, amolyan vallásháborúféle, azonban azzal a nem lényegtelen különbséggel, hogy ebben egyrészt nem katolikusok és protestánsok ölték egymást, mint például a harmincéves háborúban, és előtte-utána is jó darabig szokásban volt Európában, másrészt ez a „háború” meglehetősen egyoldalú volt, melyben csak az egyik felet, a zsidókat ölték. Ez azonban így egyrészt roppant pontatlan, másrészt a ténylegesen történtek jelentős szűkítése, vagyis történelmi értelemben mélyen hamis és hazug. A II. világháború nem vallásháború volt, a hitleri Németország az európai kontinens feletti uralomért harcolt, s ebben a vallás semmiféle szerepet nem játszott. Hitler a zsidóságot mint fajt/népet, a szlávokat pedig mint alacsonyabb rendűeket kívánta megsemmisíteni. A zsidó vallásnak ebben mindössze annyi szerepe volt, hogy számukra segítségül szolgált az ellenségnek minősített zsidó faj/nép „beazonosításához”: aki izraelita, az biztosan zsidó, de nem izraelitákat is minősíthettek zsidónak. Az aláírók tévednek, ha azt gondolják, ami sajnálatosan szövegükből következik: a koncentrációs táborok az egyébként önmagát ateistaként, sőt keresztényellenesként meghatározó hitleri Németország vallási ellenségeivel való leszámolás színterei voltak. Nem igazán hiszem, hogy az aláírók ne tudnák, hogy a koncentrációs táborokba nemcsak Mózes-hitű zsidókat hurcoltak, hanem áttérteket is, köztük olyanokat, akik felmenőinek generációk óta nem volt közük a zsidó valláshoz. A lengyelek pedig nem katolicizmusuk, az oroszokat, fehéroroszokat, ukránokat nem pravoszláv hitük miatt pusztították. Az aláírók remek taktikai-manipulációs érzékkel hagytak ki szösszenetükből egy Semjén által említett kulcsfontosságú tényt. Azt, hogy ő nem tett mást, mint idézte Mindszenty József esztergomi érseknek, a magyar katolikus egyház fejének egyik 1946. évi (szent)beszédét. Mindszenty volt az a főpap, aki – még mint veszprémi püspök – az egyházi hierarchia csúcsán a legtöbbet tette a zsidóság védelme és megmentése érdekében. Ez a szerepe olyannyira közismert és dokumentált, olyannyira kétségbevonhatatlan, hogy cáfolni reménytelen, ezért az aláírók kizárólag elhallgatását találhatták célravezetőnek.
Vajon miért mondta Mindszenty 1946-ben azt, amit tőle Semjén idézett? Mert az 1944-es tragédiából és az oda vezető útból azt a következtetést vonta le, hogy annak bekövetkeztéért nagyrészt az az erkölcsi relativizálódás felelős, aminek okát a vallástalanság terjedésében, a kereszténység befolyásának visszaszorulásában találta meg, mint még oly sokan. Azt vallotta, hogy mindaz, ami történt, nem történhetett volna meg, ha a társadalomban erősebb a hit, a keresztény értékvilág.
Az aláírók súlyos állítása, hogy a Mindszentyt idéző Semjén „megkérdőjelezte a Magyar Köztársaság alkotmányának és az Európai Unió országainak közös szellemiségét”. Nagyon ravasz megfogalmazás. Ez a „közös szellem” és a magyar alkotmány a vallásszabadságról rendelkezik (beleértve a vallástalanságot), kizárva azt, hogy ember és ember között vallási meggyőződése alapján különbséget lehessen tenni. De abból, amit Semjén mond – a vallás nem magánügy –, következik-e a vallásszabadság kétségbe vonása? Nem – miért következne? Az következik, ami Mindszentynél: a (vallásos) hit erősebbé teszi a társadalmat. Ha ez igaz, akkor a társadalom érdekében tevékenykedő mindenkori kormányzatnak támogatnia kell a vallási közösségek tevékenységét. Ennek minimuma, hogy a kormány betartja a Horn Gyula volt miniszterelnök által kötött vatikáni szerződést, s nem annak kijátszásán töri a fejét folyamatosan.
Befejezésül egy távoli és könnyen érthető példával világítom meg, hogy ami „magán”, miként lehet „köz”. Egy szociológiai kutatás adatfelvétele azt az eredményt adja, hogy a gyerekek/felnőttek napi hat órán át a tévé előtt ülnek. Nos, minden magyar állampolgárnak alkotmányos joga van ahhoz, hogy annyi ideig nézze a televíziót, ameddig nézni akarja – ez magánügy –, és senkinek nincs joga ennek korlátozásához adminisztratív rendszabályokat foganatosítani. De ha egy társadalom jelentős csoportjai napjuk negyedét, szabadon felhasználható idejük felét-kétharmadát a tévé előtt töltik, akkor ez nem intézhető el kézlegyintéssel, hogy magánügy. Az a társadalom, melyben társadalomkutatók ezt a jelenséget tapasztalják, az nem egészséges, az a társadalom problémákkal küszködik. A kormánynak feladata, hogy erősítse-támogassa azokat az intézményeket, amelyek képesek alternatívát kínálni, a passzív bambulókat a passzív bambulásból kiragadni, mozgásra-sportra, kulturális tevékenységre, tanulásra rávenni. Ez közügy.
Persze ez ellen is lehet a szabadságjogokat féltve aláírásokat gyűjteni.

A szerző szociológus-közgazdász

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.